dikkemick schreef: ↑16 sep 2021 07:09
En daarom blijft oprecht en tevens secuur discussiëren best lastig. De taal in combinatie met de eigen interpretatie kan al snel een struikelblok vormen. Komt bij: het vermeende gelijk hebben. Een lastige combinatie.
Dit is dan geen excuus voor drogredenaties, wel voor de verwarring en soms irritaties.
Neem je een begrip letterlijk of hanteer je een wat bredere uitleg? Bestaan er misschien meerdere betekenissen voor een woord(-encombinatie)?
Kun je er zelf van overtuigd zijn dat de holocaust niet heeft plaatsgevonden en daardoor dus toch oprecht in discussie gaat, waardoor het voor de ander bijna onmogelijk is, de werkelijkheid uit te leggen? Ook dit is geen reden tot het inzetten van drogredenaties, maar het bemoeilijkt het gesprek wel.
Ik kan het helemaal met je eens zijn dat secuur discussiëren lastig is. Dat taal een lastige component is wordt bijvoorbeeld goed geïllustreerd in mijn bovenstaande overdenking over de kreet "Atheïsme is een leugen", waar ik genoodzaakt word om me af te vragen of leugen in bepaalde gevallen een synoniem voor ontkenning kan zijn. Het wordt ook goed geïllustreerd
hier, waar axxyanus zich eenvoudig houdt aan de woordenboekbetekenis van theïsme en atheïsme, maar Tiberius meent zijn eigen definitie ervan te kunnen geven. Een definitie geven die afwijkt van de woordenboekbetekenis, oftewel de betekenis die we met elkaar hebben afgesproken, is zeker verwarrend, maar niet bij voorbaat of per definitie al meteen foutief en ongeldig.
En om nog maar op onderwerp van gesprek terug te komen: Een atheïstische ideologie blijf ik uitermate lastig vinden. Ik zie dan een atheïst voor me (die niets meer is dan een persoon die niet in het bestaan van goden gelooft) die op deze basis alleen een ideologie gaat beginnen. Dat klinkt mij als totale bullshit in de oren. Een ideologie begin je b.v. op dictatoriale en/of communistische grond. Een atheïst kan immers diverse soorten ideologieën starten. Maar daar hoeft hij geen atheïst voor te zijn.
En mochten dit drogredenaties zijn, wij me op mijn fouten in mijn gedachtegang.
Wel, het is heel eenvoudig, de combinatie "atheïstische ideologie" is zinnig en wordt gebruikt
in de contekst van staatsatheïsme. Je moet de term niet uit zijn contekst halen.
Je tweede denkfout is dat je eenvoudig dient in te zien dat het niet betekent dat het
de enige grond is waarop de ideologie gebouwd is. Een ideologie is per definitie een complex geheel van allerlei gronden. Je moet de twee woorden altijd als een geheel opvatten, en niet uit elkaar rukken. Het helpt enorm wanneer je die Sowjet Russen het zelf laat uitleggen. Indien je ooit naar de Sowjet Unie zou zijn gegaan zou je dit gesprek gehad kunnen hebben:
-Hebben jullie religieuze feestdagen?
-Nee, wij hebben atheïstische feestdagen.
-Wat!? Atheïstische feestdagen bestaan helemaal niet!!!
-Onzin, wij hebben
zelfs niets anders dan atheïstische feestdagen.
Je kunt je zienswijze na dit bezoek aan de Sowjet Unie eenvoudig omzetten tot: "Atheïstische ideologie? Ik zie dan een atheïst voor me die zijn atheïsme ideologisch verbonden heeft met de bevordering van niet-religie. Heb je het over de bevordering van antiklerikalisme door een regering, verzet tegen religieuze institutionele macht en invloed in alle aspecten van het openbare en politieke leven, inclusief de betrokkenheid van religie bij het dagelijks leven van de burger, oftewel over de Sowjet Unie?" Waarop je gesprekspartner eenvoudig antwoordt: "Zoiets ja".
Dank!
Geen dank. Ik zie dat ik weer met je aan de praat ben. Da's toch fijn om de dag mee te beginnen.