atheistische ideologie(ën)

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re:atheistische ideologie(ën)

Bericht door appelfflap »

axxyanus schreef: 10 sep 2021 11:28 Ja en jullie begrijpen die term de hele tijd verkeerd.
Ik hou het toch, omwille vd communicatie, bij de algemeen aanvaarde definities.

ideologie is een algemene term voor mens- wereld- en maatschappijbeeld
in het mensbeeld van bijna alle religies is het bv een feit dat vrouwen een pak minder waard zijn als mannen.

geef dit beeld nu voor de atheïstische ideologie. je hebt al eens verwezen naar het communisme.
als dat inderdaad atheïstisch zou zijn dan ben ik stante pede geen atheist meer.
Alleen geloof ik dan nog steeds niet in goden, dan zijn dat nog steeds verzinsels van de mens

er bestaat geen ideologie waar men niet-geloven vd volgelingen vraagt. Ook weer geen idee wat je daarmee bedoelt.
je volgt een ideologie omdat het je zo aangeleerd is, religies zoals de 700 regeltjes vd thora, of omdat je daar inhoudelijk mee akkoord gaat, bv economie en keynes.
axxyanus
Moderator

Re: "Westerlingen" over "moslims"

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 10 sep 2021 11:51 er bestaat geen ideologie waar men niet-geloven vd volgelingen vraagt.
Jawel het USSR-communisme verwachtte dat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Dat Stalin vooral een hekel had aan de geestelijkheid en haar wilde vernietigen, maar persoonlijk niet zo’n probleem had met de gewone gelovigen, bleek uit het feit, dat er, hoewel de bisschoppen en priesters te vuur en te zwaard bestreden....

MAAR PERSOONLIJK NIET ZO'N PROBLEEM HAD MET GEWONE GELOVIGEN.....
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 10 sep 2021 12:03 Dat Stalin vooral een hekel had aan de geestelijkheid en haar wilde vernietigen, maar persoonlijk niet zo’n probleem had met de gewone gelovigen, bleek uit het feit, dat er, hoewel de bisschoppen en priesters te vuur en te zwaard bestreden....

Leuk om te weten maar voor de rest van weinig belang. Stel dat de huidige paus geen probleem zou hebben met gewone ongelovigen. Zou dat tegenspreken dat het christendom een theïstische ideologie is? Hoe Stalin persoonlijk stond tegenover gewone gelovigen spreekt niet tegen dat het USSR-communisme een staats-communisme wilde vestigen.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 10 sep 2021 11:54 Jawel het USSR-communisme verwachtte dat.
religies werden in de ussr nooit verboden

maar nog steeds geen antwoord
de atheistische ideologie heeft welk mens-, wereld en maatschappijbeeld?
en wat ben ik als ik daar niet mee akkoord ga? ik ben een fervent tegenstander vh communisme
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 10 sep 2021 12:08
axxyanus schreef: 10 sep 2021 11:54 Jawel het USSR-communisme verwachtte dat.
religies werden in de ussr nooit verboden
Dat hoeft ook niet. Voor zover ik op de hoogte ben was het wel een voorwaarde om tot de communistische partij te kunnen toetreden. Maar goed ik zou op dit punt ongelijk kunnen hebben.

Maar laten we omwille van de gedachtewisseling er even vanuit gaan dat ik gelijk heb. Dat de USSR-communistische partij van haar leden verwachte dat ze niet in goden geloofden. Zou je in die omstandigheden bereid zijn het USSR-communisme als een atheïstische ideologie te beschrijven?
appelfflap schreef: 10 sep 2021 12:08maar nog steeds geen antwoord
de atheistische ideologie heeft welk mens-, wereld en maatschappijbeeld?
en wat ben ik als ik daar niet mee akkoord ga? ik ben een fervent tegenstander vh communisme
Jawel hier is op geantwoord. Het antwoord is dat je door deze vraag te stellen aangeeft de woordcombinatie "atheïstische ideologie" niet te begrijpen.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

axxyanus schreef: 10 sep 2021 12:07
dikkemick schreef: 10 sep 2021 12:03 Dat Stalin vooral een hekel had aan de geestelijkheid en haar wilde vernietigen, maar persoonlijk niet zo’n probleem had met de gewone gelovigen, bleek uit het feit, dat er, hoewel de bisschoppen en priesters te vuur en te zwaard bestreden....

Leuk om te weten maar voor de rest van weinig belang. Stel dat de huidige paus geen probleem zou hebben met gewone ongelovigen. Zou dat tegenspreken dat het christendom een theïstische ideologie is? Hoe Stalin persoonlijk stond tegenover gewone gelovigen spreekt niet tegen dat het USSR-communisme een staats-communisme wilde vestigen.
Zie je dat je het over een ideologie hebt.
We het hier niet over de paus, maar over USSR/Stalin.
Een theïstische ideologie kan wel, een atheïstische niet. Ik denk zelfs dat het een contradictio in terminus is. Bij theïsme kun je spreken over t bestaan van een supergod en de opgelegde regels navenant willen volgen.
Dat kan bij atheïsme per definitie niet! Hoe kun je in naam van het niet geloven in t bestaan van goden iets opleggen???
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 10 sep 2021 12:22
axxyanus schreef: 10 sep 2021 12:07

Zie je dat je het over een ideologie hebt.
Ik hoef het atheïsme op zich niet als een ideologie te beschouwen om het over ideologieën te kunnen hebben.
dikkemick schreef: 10 sep 2021 12:22We het hier niet over de paus, maar over USSR/Stalin.
Ja en? Het principe dat jij leek te gebruiken was dat omdat het hoofd van de ideologie geen probleem had met gewone mensen die een bepaalde overtuiging hadden, dat de ideologie zelf die mensen niet uitsloot. Dus geef ik een tegenvoorbeeld, waaruit blijkt dat dat principe een drogreden is. Als jij een ander principe hanteerde, gelieve dat dan expliciet te verwoorden.
dikkemick schreef: 10 sep 2021 12:22Een theïstische ideologie kan wel, een atheïstische niet. Ik denk zelfs dat het een contradictio in terminus is. Bij theïsme kun je spreken over t bestaan van een supergod en de opgelegde regels navenant willen volgen.
Dat kan bij atheïsme per definitie niet!
Er is niets dat iemand tegenhoudt om het niet bestaan van god op te nemen in zijn basisprincipes waarmee die verder een ideologie opbouwt. Een dergelijke ideologie als atheïstisch omschrijven lijkt mij correct.
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 10 sep 2021 12:21 Jawel hier is op geantwoord. Het antwoord is dat je door deze vraag te stellen aangeeft de woordcombinatie "atheïstische ideologie" niet te begrijpen.
neen, neit volgens de betekenissen die we aan dei woorden geven

als jij natuurlijk een nieuwe definitie/betekenis aan een term geeft, weigert te zeggen wat die nieuwe betekenis is en dan beschuldigingen uit dat de ander je niet begrijpt ...

op deze manier is communiceren volstrekt zinloos
ik hou je niet tegen om aan te geven wat je nieuwe eigen verzonden definitie is voor de termen ideologie en atheïstisch.
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 10 sep 2021 13:00
axxyanus schreef: 10 sep 2021 12:21 Jawel hier is op geantwoord. Het antwoord is dat je door deze vraag te stellen aangeeft de woordcombinatie "atheïstische ideologie" niet te begrijpen.
neen, neit volgens de betekenissen die we aan dei woorden geven
Jawel. We kunnen bv zonder problemen over een homofobe ideologie spreken zonder dat we homofobie zelf als een ideologie beschouwen. Op de zelfde manier kunnen we het over een theïstische ideologie spreken zonder theïsme zelf als een ideologie te beschouwen maar hier kom jij nu gewoon beweren dat als we het adjectief "atheïstisch" op de zelfde manier willen gebruiken dat dat niet kan.

Gelieve dat dan te onderbouwen i.p.v. het enkel te beweren.
appelfflap schreef: 10 sep 2021 13:00als jij natuurlijk een nieuwe definitie/betekenis aan een term geeft, weigert te zeggen wat die nieuwe betekenis is en dan beschuldigingen uit dat de ander je niet begrijpt ...
Ik gebruik helemaal geen nieuwe definitie. Ik gebruik gewoon de logica die het nederlands hanteert en ik heb al meerdere voorbeelden gegeven over welke logica ik het daarbij heb.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

op de zelfde manier kunnen we het over een theïstische ideologie spreken zonder theïsme zelf als een ideologie te beschouwen maar hier kom jij nu gewoon beweren dat als we het adjectief "atheïstisch" op de zelfde manier willen gebruiken dat dat niet kan.
Dus het ontbreken van een geloof (terwijl je zelf geen problemen met gelovigen hebt) kun je inzetten om een ANDERE ideologie erdoor te drukken??
Zoiets? Probeer het eens stap voor stap uit te leggen, want je hebt gelijk (weet je zelf pertinent zeker) en dus begrijpen wij je blijkbaar niet
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

dikkemick schreef: 10 sep 2021 13:13
op de zelfde manier kunnen we het over een theïstische ideologie spreken zonder theïsme zelf als een ideologie te beschouwen maar hier kom jij nu gewoon beweren dat als we het adjectief "atheïstisch" op de zelfde manier willen gebruiken dat dat niet kan.
Dus het ontbreken van een geloof (terwijl je zelf geen problemen met gelovigen hebt) kun je inzetten om een ANDERE ideologie erdoor te drukken??
Zoiets? Probeer het eens stap voor stap uit te leggen, want je hebt gelijk (weet je zelf pertinent zeker) en dus begrijpen wij je blijkbaar niet
Hoe bedoel je: ANDERE ideologie? Welk is dan de eerste ideologie? Zoals het daar staat lijkt het erop dat je "het ontbreken van een geloof" als een ideologie beschouwt maar ik was onder de indruk dat we het ten minste eens waren dat "het ontbreken van een geloof" geen ideologie is.

Dus kan je dit even verduidelijken?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nee, tot zover ga ik akkoord!

Het ontbreken van een geloof is geen ideologie.

Nu ben jij weer aan zet om te vertellen wat WEL die ideologie is. Misschien dat we elkaar dan alsnog gaan begrijpen.
Ik blijft nu nog de relatie leggen tussen dit ontbreken van geloof in goden met een ideologie. Alleen jij kunt me uit die spraak/begripsverwarring halen door secuur uit te leggen hoe je de 2 combineert.
Einstein/Mick
appelfflap
Banned

axxyanus schreef: 10 sep 2021 13:08 Ik gebruik helemaal geen nieuwe definitie.
dan leg je het op zijn minst compleet verkeerd uit

als je stelt dat er een atheistishcei ideologie is dan spreken we over een mens- en maatshcappijbeeld
ik hoor het je graag uitleggen maar verder als communisme raak je niet.

is een atheist een communist? het zou kunnen maar dan ben ik geen atheist. Wat ben ik dan volgens jou en hoe noem je iemand die het communisme verfoeit maar neit in goden gelooft
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

appelfflap schreef: 10 sep 2021 13:39
axxyanus schreef: 10 sep 2021 13:08 Ik gebruik helemaal geen nieuwe definitie.
dan leg je het op zijn minst compleet verkeerd uit

als je stelt dat er een atheistishcei ideologie is dan spreken we over een mens- en maatshcappijbeeld
ik hoor het je graag uitleggen maar verder als communisme raak je niet.
Jij begrijpt het verkeerd.

Je hebt hebt als het ware twee rijtjes.

(1) De christelijke ideologie, de islamitiesche ideologie, ....

maar je hebt ook het rijtje.

(2) Een homofobe ideologie, een diervriendelijke ideologie, ...

Als jij "atheïstische ideologie" ziet staan, denk je blijkbaar automatisch aan het eerste rijtje, terwiijl ik van oordeel ben dat het in het tweede rijtje thuishoort.
Gesloten