axxyanus schreef: ↑23 mar 2021 16:08
BdO schreef: ↑23 mar 2021 11:23
axxyanus schreef: ↑23 mar 2021 08:47
Het probleem met de definities van "atheïsme" en aanverwante is dat je de definities hebt die atheïsten zelf gebruiken om zich te beschrijven
Als je hier nou ietsje langer over nadenkt dan kom je er al snel achter dat deze benadering 0 garanties biedt op een eenduidige definitie. Je kunt hiermee natuurlijk de kans op parallelle cirkelredeneringen bepaald niet uitsluiten, en de verschillen zijn ook maar moeilijk tot elkaar te herleiden.
Wanneer kan je dat wel? Het probleem is dat woorden niet alleen een betekenis hebben maar ook connotaties en dat heel wat mensen een woord dat iets perfect beschrijft zullen verwerpen omdat de connotatie hen niet aanstaat. Ik heb mensen die zonder probleem konden zeggen/schrijven dat ze er van overtuigd waren dat god niet bestond maar er toch een probleem mee hadden om het woord "atheïst" voor zichzelf te gebruiken. Want atheïsten dat waren die personen die kerkdiensten gingen verstoren om te roepen dat god niet bestand of dat soort zaken.
Ik ken mensen die hun geloof verlaten hebben en toch het woord "afvallig" niet voor zichzelf willen gebruiken.
Het woord afvallig is natuurlijk een zeldzaam stompzinnige term. En ik ga ook niet mee in karikaturen creëren of koesteren van hen die een aanname-vrije positie hebben of nastreven.
BdO schreef: ↑23 mar 2021 11:23axxyanus schreef: ↑23 mar 2021 08:47
en je hebt de definities die de gelovigen hanteren om de atheïsten in een bepaalde hoek te zetten.
Denk niet dat ik niet snap wat je hier bedoelt, want ik heb mijn portie geloofsdrogredenen zeker wel gehad. Tegelijkertijd zie ik het niet als een knieval aan gelovigen om de term atheïstisch niet te zien als "neutraal terrein". In mijn definitie van atheïsme impliceert atheïsme de aanname dat er geen God bestaat.
En waarom zouden we die definitie hanteren? Al die personen die zich atheïst noemen gewoon omdat ze niet aanemen dat God bestaat zijn dus fout volgens jou?
Ik stel vast dat ik een andere definitie hanteer van het woord atheïsme. Fout zijn.... nee, ik geloof (no pun intended) niet dat ik dat daarmee zeg. Jij wel?
Ik deel met deze mensen dat het in de essentie gaat om de aanname-vrije positie, en die aanname-vrije positie zelf deel ik ook met ze. Maar ik deel niet met deze mensen dat ik dat atheïsme noem.
BdO schreef: ↑23 mar 2021 11:23M.i. is dat één stap verder dan wat ik als neutraal zie, namelijk "geen reden of aanleiding zien om aan te nemen dat God bestaat",
Denk je nu echt dat de gelovigen dat als neutraal gaan aanvaarden? De gelovigen hebben echt wel door dat je daarmee impliciet hun god als mythologisch wegzet. Dat de reden waarom God niet aan bod komt in een neutrale/seculiere school, is omdat een dergelijke school een god op de zelfde hoogte ziet/zet als spoken. Scholen doen over het algemeen ook de moeite niet om de kinderen expliciet aan te leren dat spoken (of andere mythologische wezens) niet bestaan.
Nou ja, spoken komen natuurlijk wel aan bod op scholen, en bij spoken wordt er wel expliciet vermeld dat ze niet bestaan. Je wilt iets zeggen, maar dit voorbeeld is wel wat zwak vrees ik.
Ik denk dat scholen best gangbare aannames en beliefs kunnen behandelen, maar dan als zijnde dat en niets meer. Dan heb je het niet alleen over flauwigheden of kabouters bestaan, maar ook over de mate waarin een opwarmend klimaat een gevolg is van een broeikaseffect, een veranderende AMOC, of nog iets anders, waaronder eventueel iets wat we niet kunnen waarnemen, en daaronder - slechts als denkbeeld - eventueel de hand van God. Waarom niet?
BdO schreef: ↑23 mar 2021 11:23T.a.v. onderwijs is het heel simpel: In het logisch-empirische domein mogen zaken als feit verwoord worden, en voor de rest is het aan leerkrachten om het uitdrukkelijk aan de leerling te laten welke aannames en beliefs de leerling er wel of niet op na wenst te houden. Dat aan de leerling laten kan inhouden dat je leerlingen bewust moet maken van dat ze er aannames en beliefs op nahouden, het woord "laten" is geen kwestie van passiviteit. Bij dit alles hoort onderwijs ook geen discours te zijn waarbij het er om zou gaan om aannames en beliefs op te geven. Er is niets mis mee om dit er op na te houden, zolang eigen opvattingen maar voor eigen rekening en risico blijven.
Dat lijkt me tegenstrijdig. Blijkbaar mag het als feit verwoord worden dat de aarde miljoenen jaar oud is, in tegenstrijd met het geloof van de creationisten maar tegelijk hoort het geen discours te zijn waarbij het erom gaat om aannames (zoals scheppingsmythes) op te geven.
Dat is niet tegenstrijdig. Dat is de verantwoordelijkheid voor het onderhevig zijn aan tegenstrijdigheden laten bij hen die er aannames op na willen houden.