Een stem op de VVD staat vrijwel gelijk aan een stem op het CDA, en andersom. Rutte heeft openlijk zijn voorliefde voor opnieuw een coalitie met in elk geval het CDA uitgesproken. Wederom de CU en D66 hieraan toevoegen, lijkt een stuk minder vanzelfsprekend, omdat laatstgenoemden op voorhand op de medisch-ethische kwesties alweer de degens aan het kruisen zijn. En die patstelling gaat deze keer niet bij de Chinees opgelost worden, aangezien alle restaurants tegen de tijd van de formatie mogelijk nog gesloten zullen zijn.
Verkiezingen 2e kamer2021 Nederland
Moderator: Moderators
- Ronaldus67
- Ervaren pen
Re: Verkiezingen 2e kamer2021 Nederland
Het gekke is we al 2 dagen kunnen stemmen er nog steeds debatten zijn. Normaal gesproken stoppen die voor de verkiezingsdag. Stel dat je vandaag hebt gestemd en vanavond nog iemand iets zinnigs hoort zeggen wat je bevalt. Dan kun je je stem niet herroepen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Je hebt gelijk.
Maar ach de kans daarop lijkt me heel erg klein.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Het worden in ieder geval 4 partijen, dat denk ik ook.gerard_m schreef: ↑16 mar 2021 16:36 na alle stemwijzers en debatten weet ik het nog steeds niet....
Als je je bij geen enkele partij echt thuis voelt, is het lastigste dat je niet weet waar ze prioriteit aan gaan geven (behalve bij extreme partijen). De regering zal vast weer uit zeker 4 partijen bestaan (waaronder VVD en CDA denk ik) en het is maar de vraag hoe de uitruil gaat aflopen.
Brengt D'66 dan bijvoorbeeld vergroening van het beleid, een extra bedrag voor onderwijs of een soepeler migratiebeleid?
VVD is onontkoombaar, D66 er bij is dan 53, en dan nog twee partijen. Ik zou op zich wel op Volt willen stemmen, maar..... als ik op iets groters stem dan is de kans groter dat je bij VVD+D66 met twee andere partijen aan de meerderheid kan komen ook zonder CDA, en dat is - ook als het CDA er dan toch in komt - in ieder geval wat betreft onderhandelingspositie gunstig voor de partijen die er dan nog bij komen.
Ik denk dat ze direct gaan kijken naar voortzetting van de coalitie mits ze uiteraard een meerderheid van stemmen hebben. En dat betwijfel ik of ze dat lukt. Ik hoop dat D66 groter wordt dan de PVV. Want dat haalt een beetje uit de zeilen van Wilders. Ik merkte wel vanavond in het debat dat Rutte het vaak eens is met Wilders. Wel dacht hij dat Wilders zijn verantwoordelijkheid niet zal nemen. Het lijkt op een deur op een kiertje houden en die keihard dichtslaan als je niet meewerkt. Het gaat spannend worden morgen.
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Ik doe heel bewust een protest stem! Met de partij waar ik op stem ben ik het in grote lijnen eens maar met de partij waar ik eigenlijk op wilde stemmen minder! Vandaar dat ik hoop ik dat de partij waar ik op stem toch in de regering terecht komt!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Zeer zeker. Er valt dus helemaal niets te lachen.
Tenzij je last hebt van het Dunning Kruger effect natuurlijk.
Mijn stem, om meer ontopic te blijven, gaat vandaag waarschijnlijk naar Wybren van Haga.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
PvdD ipv SP.
Poor is the man whose pleasures depend on the permission of another - Madonna
Waarom naar deze persoon?
https://www.trouw.nl/politiek/doorstart ... ~bb6a3a67/
Soms zegt Baudet heel rake dingen.Het is niet meer goedgekomen sinds Van Haga in 2019 zo vaak in opspraak was, dat de VVD hem uit de fractie zette. Rutte was vanaf dat moment zijn meerderheid kwijt.
Wybren van Haga zelf gaat het ondertussen voor de wind. Hij heeft een nieuw politiek huis gevonden bij Forum voor Democratie. Sinds 1 november is hij onderdeel van de fractie van Thierry Baudet – dezelfde Baudet die ooit over Van Haga zei dat hij “niets moet hebben van zetelrovers”.
Het is een win-winsituatie. Forum krijgt 50 procent meer zetels: van twee naar drie. Baudet krijgt de handen vrij. Zijn nieuwe collega Van Haga heeft meteen de belangrijke debatten overgenomen en is niet uit de plenaire zaal weg te slaan. Van Haga krijgt bij Forum voor Democratie zijn gedroomde doorstart. Hij maakt kans om na de verkiezingen terug te komen, als nummer acht op de lijst.
Maar ja ...getuigt het niet van flexibiliteit, als je er later toch gebruik van kunt maken?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
@Maria
Waarom op van Haga? Omdat er altijd wel wat te zeiken valt op eender wie. Ik ga waarschijnlijk op Haga stemmen, maar dat kan ook nog Baudet worden hoor. Hiddema is uit de politiek dus daar kan ik helaas niet meer op stemmen.
In ieder geval zal mijn stem naar FVD gaan.
Waarom op van Haga? Omdat er altijd wel wat te zeiken valt op eender wie. Ik ga waarschijnlijk op Haga stemmen, maar dat kan ook nog Baudet worden hoor. Hiddema is uit de politiek dus daar kan ik helaas niet meer op stemmen.
In ieder geval zal mijn stem naar FVD gaan.
2001: "This is a memo that describes how we’re going to take out seven countries in five years, starting with Iraq, and then Syria, Lebanon, Libya, Somalia, Sudan and, finishing off, Iran" (General Wesley Clark 2007)
Waarschijnlijk dus VVD, CDA, D'66 met nog een partij. Dit betekent vrijwel hetzelfde kabinet als er nu al zit. Een zetel meer of minder voor CDA of D'66 doet er dan niet zo veel meer toe, VVD blijft toch de grootste. Maar de 4e partij die ze nog nodig hebben, gaat het verschil maken.BdO schreef: ↑16 mar 2021 21:10Het worden in ieder geval 4 partijen, dat denk ik ook.gerard_m schreef: ↑16 mar 2021 16:36 na alle stemwijzers en debatten weet ik het nog steeds niet....
Als je je bij geen enkele partij echt thuis voelt, is het lastigste dat je niet weet waar ze prioriteit aan gaan geven (behalve bij extreme partijen). De regering zal vast weer uit zeker 4 partijen bestaan (waaronder VVD en CDA denk ik) en het is maar de vraag hoe de uitruil gaat aflopen.
Brengt D'66 dan bijvoorbeeld vergroening van het beleid, een extra bedrag voor onderwijs of een soepeler migratiebeleid?
VVD is onontkoombaar, D66 er bij is dan 53, en dan nog twee partijen. Ik zou op zich wel op Volt willen stemmen, maar..... als ik op iets groters stem dan is de kans groter dat je bij VVD+D66 met twee andere partijen aan de meerderheid kan komen ook zonder CDA, en dat is - ook als het CDA er dan toch in komt - in ieder geval wat betreft onderhandelingspositie gunstig voor de partijen die er dan nog bij komen.
De vraag die dan nog blijft is welke kant je dit kabinet een zetje wilt geven, naar rechts of naar links.
Wie voor rechts gaat, zou bijvoorbeeld JA' 21 kunnen stemmen, een soort FvD maar dan zonder bizarre complotten of racisme. PVV en FvD staan al buiten spel.
Wie voor links gaat, heeft veel keuze, misschien valt alleen de SP af maar alle andere partijen zijn nog wel een optie om mee te doen.
Met deze redenering heb ik een keuze weten te maken voor (in mijn ogen) de meest idealistische linkse partij, partij voor de dieren.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Wat is dit voor cryptische duistere handelswijze? Je bent het in grote lijnen eens met een partij, maar die krijg je stem niet. De partij waar je het minder mee eens bent, krijgt je stem wel.lost and not found yet! schreef: ↑16 mar 2021 23:08 Ik doe heel bewust een protest stem! Met de partij waar ik op stem ben ik het in grote lijnen eens maar met de partij waar ik eigenlijk op wilde stemmen minder! Vandaar dat ik hoop ik dat de partij waar ik op stem toch in de regering terecht komt!
Voorbeeld: Ik stem op Ja21 omdat ik het met Splinter in grote lijnen eens ben, maar met Eerdmans niet en zo laat ik mijn protest zien...
Schiet mij maar lek.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
ben verbijsterd hoeveel bijval deze partij hier blijkbaar kent, deze partij is zeer uitgesproken tegen biotechnologie, nanotechnologie enz .. als ik het correct voor heb. indien we de europese green deal en klimaatdoestellingen wensen te halen is innovatie een zeer essentieel ingredient.
The decel mindset is the most destructive force imaginable. It infects its host and convinces it to slowly die.
Volgens Exit poll D66 op 27! Kaag heeft het prima gedaan