Stel je was in een vorig leven (g)een vis dan kom je toch mooi weer in het water. Als dat geen teken van gods wijsheid is. Is ondoorgrondelijk trouwens hetzelfde als onbegrijpelijk impulsief of krankzinnig? Een manisch depressieve autistische god met ADHD? Wie zal het zeggenWat is zo gezegend aan het feit dat ik of door een tsunami of door een eruptie om het leven kom!?!
Een Goddelijk dilemma!
Moderator: Moderators
Laatst gewijzigd door doctorwho op 23 mei 2006 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
In zoveel woorden maak ik hier uit op dat God dus niet alwetend en almachtig is.Samante schreef:Die gepersonificeerde god bestaat volgens mij dus niet. Dat de mensheid daar nog steeds zo massaal in gelooft toont denk ik aan hoe primitief onze spiritualiteit nog is. Dit universum en alles daarin is God in beweging volgens mij. Of het 'Zijn'.wahlers schreef:Even samenvatten om te kijken of ik het begrijp:Wie is dan die ene metafysische figuur die door miljarden mensen aanbeden wordt en waar enorm veel ruzies over gemaakt worden die aangeduid wordt met de naam 'God'?
- Mijn ziel is God, en jou ziel is ook God, ieders ziel is God.
En alles wat ik beslis wordt dus gedaan door mijn ziel en kan dus zowel gezien worden als vrije keus als wel als voorbestemming.God staat voor de ongrijpbare ziel van het eigen wezen. Zo zou ik dat zeggen.wahlers schreef: [*] Of 99% van de mensheid heeft een verkeerd beeld/idee van God (samante)
Volgens Samante's beeldvorming staat God voor de ongrijpbare ziel van het eigen geweten.
In elk geval hou ik geen rekening met een hoger geplaatst wezen dat aanbeden en vereerd moet worden. Zoiets bestaat niet volgens mij. God, zoals ik het zie, is volstrekt zonder enige behoefte.
Dit kan ook helemaal niet want, volgens jou, bestaat God niet als een enkele entiteit.
God, in jou definitie, staat voor de mensheid, of zo je wilt voor de 'spiritualiteit' van de mensheid.
Dit alles los van het feit dat 'spiritualiteit' op zich een vage term is.
Vraagje:
- Is een atheïstische humanist spiritueel in jou optiek of niet?
MvG, Wim.
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
Beste Samante
je schreef
http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 0552780124
Bovendien ; een" geest" die alles "vergeten" is ?
bedoel je dat de geest op het ogenblik van de geboorte ( of vroeger in de ontwikkeling van de individuele mens ) re- incarneert ? is het een claim of is het slechts een geleende omschrijvende stijlfiguur /dichterlijke vrijheid ?
Het lichaam is geen istrument van de geest
de geest is een emanatie van het lichaam ( inzonderheid de hersenen ) ...
De werking van de hersenen is grotendeels onbewust en vervolgens( op een hoger niveau van alertheid of dwang /dreiging/uitdaging vanuit de situatie in de werkelijke omgeving ) een oplopende reeks bewustzijns -toestanden ; de funtie is regulatie van het ding dat we het totale individuele menselijke orgainsme ( en als afgezonderd (van zijn omgeving )indidividu waarin het leeft en zich in stand houd ) het " ik "( niet te verwarren met het ego ) kunnen noemen...
Dat is niets " specialer" dan gelijk wel ander organisme ..
het is gewoon anders (en weliswaar terzelfdertijd uniek )
Bart De Strooper /Tim De Jaegher
(jj Cassiman )"Wat zit er in mijn genen " p157
Wat voor een mededeelbare en kontroleerbaar uittestbare evidenties kunt u aanbrengen voor het bestaan van de "ziel" los van een bestaand lichaam ....buiten een paar variaties( of bloemrijke parafraseringen van ) op plato's ideenleer ....
***********************************************************************************************************
In een breder gerelateerd verband heb ik nog een paar vraagje die ik allang aan jou ( en aan anderen ) wilde stellen , (misschien moet dat wel op een ander topic ? want ik denk dat het wel een zeer uitgebreid onderwerp is .en nog veel andere leden daar fascinerende ideeen over -en vragen bij - hebben ...dit is dan alvast een voorzet en aanzet .... )
1.-
Bent U een metafysich dualist ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dualisme
of
is het "zijn" (het parmenides-iaanse zijn ?--->niets is niet want indien niets is , is het iets ) metafysisch monistisch in uw visie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monisme_%28filosofie%29
Bent u filosofisch atomist ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atomisme
U neemt de scheiding aan tussen wat men kan noemen vol -zijn ( het ondeelbare/materie )en leeg -zijn ( het niet- aanwezig zijn van het materieele/ maar bijvoorbeeld wel " velden " ) ?
of je gelooft in geestelijke en materieele "atomen " ( =Taoisme )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao%C3%AFsme
of monaden (Leibniz) http://www.etiennevermeersch.be/cursuss ... oofdstuk_4
2.-
En indien je het monisme aanhangt ; wat is dan het verschil of de relatie tussen - of de verschillende definierende lokale organisatieniveaus van dit " zijn "(de "metafysische " hierarchie ,) tussen de door u gebruikte termen lichaam/geest en ziel ( de heilige drievuldigheid alweer ? ) _____(zoals in uw bericht te lezen .)
M.a.w.
--> neemt u de scheiding van het "zijn " in een soort cartesiaanse materieele en immaterieele geesten-werelden als realiteit aan ( waarbij dan de "geest"
(the mind) de interface zou vormen tussen beide werelden , bijvoorbeeld ) ...
en de ziel de immaterieele" anima" is (animisme en vitalisme )
---> Gelooft( = bedoeld is aannemen zonder voldioende onafhankelijke nacheckbare empirische bewijzen ) u in het boven-natuurlijke ?
en
hoe kan u "rationeel en natuurwetenschappelijk denken" over het intuitieve en mystieke "weten "en verworven inzicht : dat op zichzelf even mededeelbaar en interpersoonlijk controleerbaar zou moeten zijn als voormeld waarheid-zoeken ... Te weten ; zou moeten beantwoorden aan de eis te kunnen worden geformuleerd met even feitelijke en natrekbare constataties , ook voor uzelf , als de wetenschappelijke aanpak ___en indien niet ( een andere methode of invalshoek dus die eveneens als bruikbaar en waar wordt geacht )wat is dan de duidbare rechtvaardiging van deze "andere " (ir)rationele maar cognitief mogelijke , benaderingen ?
Zijn deze soorten mystiek/intuitief "weten " niet eerder semantische acrobatieen en bijprodukten van de wonderbaarlijke machines in onze bovenkamers die zich hebben genestelld in de menselijke communicatienetwerken en het publieke geheugen en op zichzelf ook onderhevig zijn aan evolutieprocessen net als deze voormelde organen ?
3.-
Tenslotte ;
zijn mijn vraagjes niet eerder uitingen van ( achterhaalde ?) reductionische instelling ?
"spiritualiteit "
De drang naar spiritualiteit/geloof in het bovennatuurljke/geestelijke , is zeer vroeg in de evolutie van de mens ontstaan uit bepaalde cognitieve overlevingsmechanismen.
De "Geest van binnenuit" (=de ziel of de "goddelijke " vonk )is daarbij een totaal overbodige hypothese :
"Spiritualiteit als bewijs voor het bestaan van de 'geest' "(--->de spiritualiteit bewijst de manifestatie van de geest) is niet korrekt
----> Vermits er een andere, "eenvoudiger" (scheermes van Ockham) verklaring beschikbaar is, nl. evolutie (PBoyer),
beweer ik dat
de plausibiliteit van voormelde bewering erg laag is. ( indien (het veronderstelde causale verband) A--->B dan is (bij aanwezigheid van) B --->(nietnoodzakelijk) A)
Spiritualiteit( wat dat ook moge zijn ) is géén bewijs voor het bestaan van de "geest".
( enkele van mijn aanvullende mreningenen vermoedens in verband met het voorafgaande )
a- De hersenen zijn de zetel van de "geest "
b) de "geest" is geen interface , maar een soort achteraf bijstuur programma binnen de modulaire stuur mechanismen en processoren en wel eentje met uitgestelde werking .....
mvg
je schreef
De tabula rasa theorie van de geest ( the balnk slate ) is een verlaten en volledig achterhaald standpunt ....Wij zijn goddelijke wezens die bestaan uit lichaam, geest en ziel.
De ziel als architect en regelneef;
De geest als ego/verstand dat blanco is bij geboorte en alles dus is vergeten om het empirisch ervaren mogelijk te maken;
Het lichaam als instrument/gereedschap.
http://groups.msn.com/evodisku/breinevo ... 0552780124
Bovendien ; een" geest" die alles "vergeten" is ?
bedoel je dat de geest op het ogenblik van de geboorte ( of vroeger in de ontwikkeling van de individuele mens ) re- incarneert ? is het een claim of is het slechts een geleende omschrijvende stijlfiguur /dichterlijke vrijheid ?
Het lichaam is geen istrument van de geest
de geest is een emanatie van het lichaam ( inzonderheid de hersenen ) ...
De werking van de hersenen is grotendeels onbewust en vervolgens( op een hoger niveau van alertheid of dwang /dreiging/uitdaging vanuit de situatie in de werkelijke omgeving ) een oplopende reeks bewustzijns -toestanden ; de funtie is regulatie van het ding dat we het totale individuele menselijke orgainsme ( en als afgezonderd (van zijn omgeving )indidividu waarin het leeft en zich in stand houd ) het " ik "( niet te verwarren met het ego ) kunnen noemen...
Dat is niets " specialer" dan gelijk wel ander organisme ..
het is gewoon anders (en weliswaar terzelfdertijd uniek )
Bart De Strooper /Tim De Jaegher
(jj Cassiman )"Wat zit er in mijn genen " p157
"....Het fascinerende gegeven dat het brein zichzelf kan beschouwen , heeft wel al meer mensen tot duaal denken verleid .Terwijl het brein in zekere zin een orgaan is zoals elk ander , koppelen we de prestaties van de wonderbaarlijke machine makkelijk los van de stoffelijke,mechanische verrichtingen van het orgaan . Maar net als het hart ,de lever of de longen ,zijn de hersenen geevolueerd om de problemen die de omgeving stelt het hoofd te bieden . Hun specifieke taak is het die omgeving ___zowel de buitenwereld als
het "millieu interne"___in de gaten te houden en evalueren , zodat ze de andere organen bij het gecoordineerd en gepast reageren kunnen besturen ..."
Wat voor een mededeelbare en kontroleerbaar uittestbare evidenties kunt u aanbrengen voor het bestaan van de "ziel" los van een bestaand lichaam ....buiten een paar variaties( of bloemrijke parafraseringen van ) op plato's ideenleer ....
***********************************************************************************************************
In een breder gerelateerd verband heb ik nog een paar vraagje die ik allang aan jou ( en aan anderen ) wilde stellen , (misschien moet dat wel op een ander topic ? want ik denk dat het wel een zeer uitgebreid onderwerp is .en nog veel andere leden daar fascinerende ideeen over -en vragen bij - hebben ...dit is dan alvast een voorzet en aanzet .... )
1.-
Bent U een metafysich dualist ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dualisme
of
is het "zijn" (het parmenides-iaanse zijn ?--->niets is niet want indien niets is , is het iets ) metafysisch monistisch in uw visie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Monisme_%28filosofie%29
Bent u filosofisch atomist ?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Atomisme
U neemt de scheiding aan tussen wat men kan noemen vol -zijn ( het ondeelbare/materie )en leeg -zijn ( het niet- aanwezig zijn van het materieele/ maar bijvoorbeeld wel " velden " ) ?
of je gelooft in geestelijke en materieele "atomen " ( =Taoisme )
http://nl.wikipedia.org/wiki/Tao%C3%AFsme
of monaden (Leibniz) http://www.etiennevermeersch.be/cursuss ... oofdstuk_4
2.-
En indien je het monisme aanhangt ; wat is dan het verschil of de relatie tussen - of de verschillende definierende lokale organisatieniveaus van dit " zijn "(de "metafysische " hierarchie ,) tussen de door u gebruikte termen lichaam/geest en ziel ( de heilige drievuldigheid alweer ? ) _____(zoals in uw bericht te lezen .)
M.a.w.
--> neemt u de scheiding van het "zijn " in een soort cartesiaanse materieele en immaterieele geesten-werelden als realiteit aan ( waarbij dan de "geest"
(the mind) de interface zou vormen tussen beide werelden , bijvoorbeeld ) ...
en de ziel de immaterieele" anima" is (animisme en vitalisme )
---> Gelooft( = bedoeld is aannemen zonder voldioende onafhankelijke nacheckbare empirische bewijzen ) u in het boven-natuurlijke ?
en
hoe kan u "rationeel en natuurwetenschappelijk denken" over het intuitieve en mystieke "weten "en verworven inzicht : dat op zichzelf even mededeelbaar en interpersoonlijk controleerbaar zou moeten zijn als voormeld waarheid-zoeken ... Te weten ; zou moeten beantwoorden aan de eis te kunnen worden geformuleerd met even feitelijke en natrekbare constataties , ook voor uzelf , als de wetenschappelijke aanpak ___en indien niet ( een andere methode of invalshoek dus die eveneens als bruikbaar en waar wordt geacht )wat is dan de duidbare rechtvaardiging van deze "andere " (ir)rationele maar cognitief mogelijke , benaderingen ?
Zijn deze soorten mystiek/intuitief "weten " niet eerder semantische acrobatieen en bijprodukten van de wonderbaarlijke machines in onze bovenkamers die zich hebben genestelld in de menselijke communicatienetwerken en het publieke geheugen en op zichzelf ook onderhevig zijn aan evolutieprocessen net als deze voormelde organen ?
3.-
Tenslotte ;
zijn mijn vraagjes niet eerder uitingen van ( achterhaalde ?) reductionische instelling ?
"spiritualiteit "
De drang naar spiritualiteit/geloof in het bovennatuurljke/geestelijke , is zeer vroeg in de evolutie van de mens ontstaan uit bepaalde cognitieve overlevingsmechanismen.
De "Geest van binnenuit" (=de ziel of de "goddelijke " vonk )is daarbij een totaal overbodige hypothese :
"Spiritualiteit als bewijs voor het bestaan van de 'geest' "(--->de spiritualiteit bewijst de manifestatie van de geest) is niet korrekt
----> Vermits er een andere, "eenvoudiger" (scheermes van Ockham) verklaring beschikbaar is, nl. evolutie (PBoyer),
beweer ik dat
de plausibiliteit van voormelde bewering erg laag is. ( indien (het veronderstelde causale verband) A--->B dan is (bij aanwezigheid van) B --->(nietnoodzakelijk) A)
Spiritualiteit( wat dat ook moge zijn ) is géén bewijs voor het bestaan van de "geest".
( enkele van mijn aanvullende mreningenen vermoedens in verband met het voorafgaande )
a- De hersenen zijn de zetel van de "geest "
b) de "geest" is geen interface , maar een soort achteraf bijstuur programma binnen de modulaire stuur mechanismen en processoren en wel eentje met uitgestelde werking .....
mvg
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 23 mei 2006 12:51, 11 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
-
Samante
Volgens mij gaat God schuil achter de ontelbare vormen binnen het Al. Eigenlijk dus als het Al binnen het Al. Haal je die ontelbare vormen weg dan is er volgens mij de essentie van God die overblijft, dan inderdaad dus een enkele entiteit. Die is volgens mij almachtig en alwetend. Alwetend, maar als vorm wordt gekozen wordt alles vergeten. Het leven kan niet empirisch worden ervaren als sprake is van alwetendheid. Bij geboorte wordt daarom gekozen om alles te vergeten.wahlers schreef:
In zoveel woorden maak ik hier uit op dat God dus niet alwetend en almachtig is.
Dit kan ook helemaal niet want, volgens jou, bestaat God niet als een enkele entiteit.
Spiritualiteit is een vage term net als 'God' of 'het Zijn'. Het verklaart allemaal nog niets.wahlers schreef: God, in jou definitie, staat voor de mensheid, of zo je wilt voor de 'spiritualiteit' van de mensheid.
Dit alles los van het feit dat 'spiritualiteit' op zich een vage term is.
Vraagje:
- Is een atheïstische humanist spiritueel in jou optiek of niet?
Of een atheïstische humanist spiritueel is in mijn optiek? Het woord spiritualiteit is zo vaag dat je het voor alles kunt gebruiken eigenlijk (het lijkt wel een duizend dingen doekje
[/quote]
-
Samante
Beste lezer
Eigenlijk vind ik de hele metafysische discussie rond een opperwezen ( en over een zichzelf geopenbaard godsdbeeld ) volkomen achterhaalde taalconstructies ....
Zowel het begrip god (en) als al die andere overgeleverde traditinele bovenantuurlijke en metafysische entiteiten ( ziel , universeel en transcendent bewustzijn ) zitten ___volgens mij ____gewoon en alleen maar tussen onze oren en in onze menselijke communicatie netwerken ....
Ik meen zelfs dat er aanwijzngen bestaan dat god ( en de rest ) kan verdwijnen door bijvoorbeeld operatief ingrijpen ( hiet dat ik het verantwoord zou vinden het daarom ook te doen ) of bij bepaalde soorten hersenbeschadiging ophoud er te zijn ...
Boekverbrandingen , censuur en beeldenstormen zijn natuurlijk archaische voorbeelden
van verwijdering uit de communicatienetwerken waarin ze zich verspreiden ...De juidige zijn ___volgens mi j ___veel gesofistikeerder geworden ...maar dit terzijde
Spirituaiteit ( of godsbesef en.of godsfdienstigheid ) zijn echter ___voor zover ik weet ___ onderdelen van het pakket universeel en historisch menselijke mentale uitrustingen die evolutionair van groot nut moeten zijn geweest om te overleven in een onbegrijpelijke en ondoorzichtige wereld ( zowel een sociale als een fyssche ) vol gevaar ...
Tegenwoordig noemt men dat programma niet meer een zoektocht naar een wereldbeeld met absoluut waarheidsgehalte , maar een " zingeving " waardoor het leven waard wordt verder geleefd te worden ; zodat lemming-achtige menselijke zelfvernietigingstedensen (bijvoorbeeld doodscultussen , "martelaren" dealisme en suicidale "existentieele " wanhoop ) worden ingedijkt binnen de soort homo sapiens ...
Het is ook interessant daarmee wel degelijk rekening te houden
tenzij men natuurlijk van mening is dat ze NU eigenlijk nefast zouden kunnen werken ....
Net zoals Voltaire vind ik dat " zingeving" ( wat de franse schrijver "Dieu" noemde ) moet worden uitgevonden .(ik meen dat Kant ergens aanvoerde dat de uitvinding van een god (en) nodig was om een opgelegde ( wenselijke of onwenselijke ) moraal door te kunnen drukken die meteen het cement van een maatschappij is ) ... want wat niet is , word door de mens gewenst en daarna uitgevonden en verwezenlijkt .... ook de schroef of de duimspijker bestond niet in de natuur maar is door de mens gemaakt en ontworpen ... Dat kunnen en moeten we ook doen met de "zin"en dat moeten we uitzoeken en verezenlijken zonder terug te grijpen op oude koeien de ooit diensten hebben bewezen maar nu veeleer de oorzaak zijn van fnuikende remmen en regressie ...
We moeten geen halfdode paarden ( uit het oosten , het westen of van waar dan ook )te reanimeren of stervende molochenen monsters te geselen ; we moeten echter wel verhinderen dat ze toch nog grote schade veroorzaken door hun stuiptrekkingen en door onze onoplettendheid ....
Samanthe( en anderen ) , Ik kijk uit naar uw antwoorden ....
groeten
Eigenlijk vind ik de hele metafysische discussie rond een opperwezen ( en over een zichzelf geopenbaard godsdbeeld ) volkomen achterhaalde taalconstructies ....
Zowel het begrip god (en) als al die andere overgeleverde traditinele bovenantuurlijke en metafysische entiteiten ( ziel , universeel en transcendent bewustzijn ) zitten ___volgens mij ____gewoon en alleen maar tussen onze oren en in onze menselijke communicatie netwerken ....
Ik meen zelfs dat er aanwijzngen bestaan dat god ( en de rest ) kan verdwijnen door bijvoorbeeld operatief ingrijpen ( hiet dat ik het verantwoord zou vinden het daarom ook te doen ) of bij bepaalde soorten hersenbeschadiging ophoud er te zijn ...
Boekverbrandingen , censuur en beeldenstormen zijn natuurlijk archaische voorbeelden
van verwijdering uit de communicatienetwerken waarin ze zich verspreiden ...De juidige zijn ___volgens mi j ___veel gesofistikeerder geworden ...maar dit terzijde
Spirituaiteit ( of godsbesef en.of godsfdienstigheid ) zijn echter ___voor zover ik weet ___ onderdelen van het pakket universeel en historisch menselijke mentale uitrustingen die evolutionair van groot nut moeten zijn geweest om te overleven in een onbegrijpelijke en ondoorzichtige wereld ( zowel een sociale als een fyssche ) vol gevaar ...
Tegenwoordig noemt men dat programma niet meer een zoektocht naar een wereldbeeld met absoluut waarheidsgehalte , maar een " zingeving " waardoor het leven waard wordt verder geleefd te worden ; zodat lemming-achtige menselijke zelfvernietigingstedensen (bijvoorbeeld doodscultussen , "martelaren" dealisme en suicidale "existentieele " wanhoop ) worden ingedijkt binnen de soort homo sapiens ...
Het is ook interessant daarmee wel degelijk rekening te houden
tenzij men natuurlijk van mening is dat ze NU eigenlijk nefast zouden kunnen werken ....
Net zoals Voltaire vind ik dat " zingeving" ( wat de franse schrijver "Dieu" noemde ) moet worden uitgevonden .(ik meen dat Kant ergens aanvoerde dat de uitvinding van een god (en) nodig was om een opgelegde ( wenselijke of onwenselijke ) moraal door te kunnen drukken die meteen het cement van een maatschappij is ) ... want wat niet is , word door de mens gewenst en daarna uitgevonden en verwezenlijkt .... ook de schroef of de duimspijker bestond niet in de natuur maar is door de mens gemaakt en ontworpen ... Dat kunnen en moeten we ook doen met de "zin"en dat moeten we uitzoeken en verezenlijken zonder terug te grijpen op oude koeien de ooit diensten hebben bewezen maar nu veeleer de oorzaak zijn van fnuikende remmen en regressie ...
We moeten geen halfdode paarden ( uit het oosten , het westen of van waar dan ook )te reanimeren of stervende molochenen monsters te geselen ; we moeten echter wel verhinderen dat ze toch nog grote schade veroorzaken door hun stuiptrekkingen en door onze onoplettendheid ....
Samanthe( en anderen ) , Ik kijk uit naar uw antwoorden ....
groeten
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 23 mei 2006 13:59, 7 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Samante,
Met de door jou gehanteerde definities kun je alle kanten op - in mijn optiek.
Deze definities zijn dan ook niets zeggend en zinloos.
Ik ben daarom ook niet in staat, net als vele andere forum members meen ik te kunnen constateren, om jou mystieke berichten te begrijpen.
Immers, hoe kun je een ander begrijpen als je een concept anders uitlegt
en dan ook nog zo dat de definitie van concepten elke willekeurige betekenis kan en mag hebben.
Het is mij allemaal wat te vaag mystiek, en om die reden onbegrijpelijk voor mij.
Jou globale mysticisme past dan ook niet echt binnen het kader van mijn stringent opgestelde openingsbericht.
Het is een beetje appels met peren vergelijken - in mijn optiek.
(en dan ook nog vaag mystieke peren die ik niet begrijp - ik ben er waarschijnlijk te dom voor).
MvG, Wim.
Met de door jou gehanteerde definities kun je alle kanten op - in mijn optiek.
Deze definities zijn dan ook niets zeggend en zinloos.
Ik ben daarom ook niet in staat, net als vele andere forum members meen ik te kunnen constateren, om jou mystieke berichten te begrijpen.
Immers, hoe kun je een ander begrijpen als je een concept anders uitlegt
en dan ook nog zo dat de definitie van concepten elke willekeurige betekenis kan en mag hebben.
Het is mij allemaal wat te vaag mystiek, en om die reden onbegrijpelijk voor mij.
Jou globale mysticisme past dan ook niet echt binnen het kader van mijn stringent opgestelde openingsbericht.
Het is een beetje appels met peren vergelijken - in mijn optiek.
(en dan ook nog vaag mystieke peren die ik niet begrijp - ik ben er waarschijnlijk te dom voor).
MvG, Wim.
Maar nee....ik ben er waarschijnlijk te dom voor.
je bent gewoon op dit moment te heetgebakerd om het eens rustig te bekijken....
Ik zie niet direct welke rode lap als trigger heeft gewerkt op deze stierachtige uithaal
of
Misschien blaas je gewoon wat overtollige stoom af ... kan ook , natuurlijk
Wel ik herken dat allemaal ... ik moet er ook nog regelmatig mee leren leven met dat
verzengend limbische systeem ..
PS.
Ik zal verder niet meer voortdurend onderbreken , want ik vind ook wel dat dit intermezzo niet echt ingaat op datgene wat je in je openingsbericht hebt gesteld .... het heeft er echter zijdelings toch wat mee te maken ... wat er verder mert de concepten aangaande god gebeurt kan me trouwens niets meer schelen ... Noch ga ik zelf verder daar nog iets over aanbrengen want telkenmale zie je dan alweer dat er met bijbelversjes wordt gesjacherd en geleurd ... houd dit laatst vermelde kinderlijke hersenloze gedoe dan nooit op ?
Mvg
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 23 mei 2006 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok,
Nee! Ik snap het echt niet!
Ik heb een beta achtergrond en ik ben gewend aan redelijk stricte definities.
Gefilosofeer op basis van ruim bemeten definities gaan echt boven mijn pet.
Ik raak dan al snel het spoor bijster.
Voor mij begint het dan al snel te lijken op de uitleg van een psychedelische LSD trip.
Daar kan ik meestal ook geen touw aan vastknopen.
Maar, als ik het goed begrepen heb, zijn er een aantal forum members die filosofie gestudeerd hebben (of althans hier sterk in geinteresseerd zijn). Waarschijnlijk kunnen zij het beter volgen.
Maar het Goddelijk dilemma (of, zo je wilt: Goddelijke paradox), waarmee ik deze thread begon, is naar mijn mening in essentie nog steeds niet gefalsifiseerd...en dus nog steeds een dilemma.
MvG, Wim.
Nee! Ik snap het echt niet!
Ik heb een beta achtergrond en ik ben gewend aan redelijk stricte definities.
Gefilosofeer op basis van ruim bemeten definities gaan echt boven mijn pet.
Ik raak dan al snel het spoor bijster.
Voor mij begint het dan al snel te lijken op de uitleg van een psychedelische LSD trip.
Daar kan ik meestal ook geen touw aan vastknopen.
Maar, als ik het goed begrepen heb, zijn er een aantal forum members die filosofie gestudeerd hebben (of althans hier sterk in geinteresseerd zijn). Waarschijnlijk kunnen zij het beter volgen.
Maar het Goddelijk dilemma (of, zo je wilt: Goddelijke paradox), waarmee ik deze thread begon, is naar mijn mening in essentie nog steeds niet gefalsifiseerd...en dus nog steeds een dilemma.
MvG, Wim.
Beste wim
1.- Filosofie gaat juist ( onder meer ) over definities en woordbetekenissen
het is de faculteit van de "wijsbegeerte en de letteren " ( in Belgie )
niet uitsluitend van de epistemologie en de wetenschapsfilosofie ....
2.- De notitie eenduidige definitie is een wiskundige en logische conventie die deze diciplines mogelijk maakt ( een conditio sine qua non of een noodzakelijke basisregel )
die zegt dat A= A
of dat symbool A telkens het opduikt binnen het consistente systeem , altijd hetzelfde betekent , namelijk A
Een eenduidige definitie hanteren in empirische omstandigheden is heikel en door haar provisioneel en fragmentair karakter ( in verband met haar werkelijk dingmatige
referentie die ze benoemt )ontoereikend om verder op voort te borduren in filosofische en strikt logische contexten ...omdat dit soort defiinitionalisme terugvalt op een onveranderlijke set essenties met uitsluiting van alle andere ....
Zo kunnen zwarte zwanen en witte merels volgens de eenduidige essentialistische definities niet bestaan ... tot men ze waarneemt en de definite ( alweer)moet worden aangepast ...
3.- Niet alles is uitdrukbaar in formules of formele ( eenduidige ) definities en met behulp van woorden ....( dat laatste zeggen dus niet alleen mystici )
Zelfs in de empirisch gegrondveste natuurwetenschappen gebruikt men verschillende defiities voor hetzelfde ( al naargelang het vakgebied ) Daar is niets mis mee ; en wel omdat elk vakgebied verschillende ( uittestbare ) deelaspekten bestudeerd van hetzelfde samengesteld betekenis-object ..
Het begrip appel kan men ( woordelijk) definieren door te beschrijven aan welk soort boom het hangt en op welk tijdstip van het jaar het ding dat appel is genoemd er hangt ( of er is afgevallen )
Je kan het ook definieren door te beschrijven waar je het elders kan vinden ; bijvoorbeeld in rek nummer 10 van supermarkt
Als je nog nooit een appel hebt gezien of er niets van afweet krijg -je toch de mogelijkheid iets als een appel te herkennen wanneer je hem ziet ( uitgenomen wanneer rek 10 , leeg is natuurlijk )
Di soort definitie's) volstaat niet om iets te weten waar vanalles kan worden afgeleid ..... wel om iets wat je al kent te benoemen ....
er betaan natuurlijk ook definities voor niet aanwijsbare concepten en begrippen :
bijvoorbeeld de evenaar of de noordpool of zelfs het vliegend speghetti monster
maar de meesten worden toch verbonden met waarneembare , uitvoerbare en aawijsbare "procedurele wegbeschrijvingen " waardor ze kunnen worde gesitueerd
( de evenaar ka je vinden met een paar bewerkingen met een sextant )
en er bestaan eenduidige ( of alnaar gelang de cultuur bepâalde ) definities van totaal ingebeelde of veronderstelde entiteiten en concepten waarbij de aangegeven procedures nooit kunnen worden uitgevoerd ( op tijd ) Zo zal je god ontmoeten na je dood procedure ; eerst dood gaan ) .... ahahahaha ....
4.- Gods-concept en godsbegrip behoren OOK tot de filosofie ( de wetenschappen zien er principieel vanaf daar iets over te zeggen omdat het geen wetenschap is )
Uw gods-dilemma is dus per definitie ook filosofie ( tenzij je hier een andere definitie wenst te hanteren ; bijvoorbeeld " het is natuurwetenschap "
)
5.- bekijken van verschillende definities is een filosofische bezigheid bij uitstek
men noemt dat ook wel eens ( in de toegepaste filosofieen ) nuanceren ....
6.- en verwar a.u.b; filosofie niet met relegie of esoterie of zoiets ... alhoewel als je dat WEL doet dat ook een filosofie is ....
Immers
filosofen zijn zelf niet in staat een eenduidige defiinitie van hun vak te geven
7.- filosofieen die gebruik maken van niet eenduidige defrinities laten ook de deur open voor emotionele kommunikatie ( kunst )
Mystiek is daarbij een soort levenskunst en zelfbeheersing ( de nadruk ligt op actief zelf deze kunst bedrijven )die zich [b]tracht uit te drukken door gecodeerde emotionele communicatie ([/b] opwekken van gelijkaardige emoties bij de ontvangers door onder meer woordgebruik, woordkralen en aangeleerde betekenis hierarchieen /associaties( linken van mentale ihouden ) en speciale zelfbeheersing en zelfhypnose technieken, gericht op opwekken van hersentoetanden )Dat daarbij erg veel goochelaars rondlopen is niet relevant ...
en dat begint inderdaad erg
snel te lijken op de uitleg van een psychedelische LSD trip.
maar ook computer simulaties kunnen dat zijn
Eigenlijk is het altijd moeilijk de virtuele wereld te scheiden van de werkelijke wereld als je uitsluitend filosofeert en theorismen bedrijft zonder empirische toetsingen ....
God zit per "definitie" ( wat een ironie hier het woord eenduidige definitie te gebruiken ) BUITEN de empirische toetsing wat men ook de god van de absolute gatenkaas kan noemen ....
--->God als filosofisch concept is literatuur ( die je kan apprecieren )
--->God als religieus begrip is emotiionele manipulatie ( die je als zwakkere kunt verkiezen ) ....
---> God als wetenschappelijk concept wordt methodollogisch opzij geschoven ( want een verdraaiing van de waarheid die kan worden gekend )
8.- De wetenschappers moeten shakespeare kennen ( dat doen ze oer het algemeen )
maar de filosofen moeten ook de wetten van de thermodynamica en de QM kennen
Vooralsnog zijn ze nog steeds aan het worstellen met de moderne natuurkunde van een kleine honderd jaar geleden ....
( als je begrijpt wat ik bedoel
)
en ja ook dit is gewoon literatuur
1.- Filosofie gaat juist ( onder meer ) over definities en woordbetekenissen
het is de faculteit van de "wijsbegeerte en de letteren " ( in Belgie )
niet uitsluitend van de epistemologie en de wetenschapsfilosofie ....
2.- De notitie eenduidige definitie is een wiskundige en logische conventie die deze diciplines mogelijk maakt ( een conditio sine qua non of een noodzakelijke basisregel )
die zegt dat A= A
of dat symbool A telkens het opduikt binnen het consistente systeem , altijd hetzelfde betekent , namelijk A
Een eenduidige definitie hanteren in empirische omstandigheden is heikel en door haar provisioneel en fragmentair karakter ( in verband met haar werkelijk dingmatige
referentie die ze benoemt )ontoereikend om verder op voort te borduren in filosofische en strikt logische contexten ...omdat dit soort defiinitionalisme terugvalt op een onveranderlijke set essenties met uitsluiting van alle andere ....
Zo kunnen zwarte zwanen en witte merels volgens de eenduidige essentialistische definities niet bestaan ... tot men ze waarneemt en de definite ( alweer)moet worden aangepast ...
3.- Niet alles is uitdrukbaar in formules of formele ( eenduidige ) definities en met behulp van woorden ....( dat laatste zeggen dus niet alleen mystici )
Zelfs in de empirisch gegrondveste natuurwetenschappen gebruikt men verschillende defiities voor hetzelfde ( al naargelang het vakgebied ) Daar is niets mis mee ; en wel omdat elk vakgebied verschillende ( uittestbare ) deelaspekten bestudeerd van hetzelfde samengesteld betekenis-object ..
Het begrip appel kan men ( woordelijk) definieren door te beschrijven aan welk soort boom het hangt en op welk tijdstip van het jaar het ding dat appel is genoemd er hangt ( of er is afgevallen )
Je kan het ook definieren door te beschrijven waar je het elders kan vinden ; bijvoorbeeld in rek nummer 10 van supermarkt
Als je nog nooit een appel hebt gezien of er niets van afweet krijg -je toch de mogelijkheid iets als een appel te herkennen wanneer je hem ziet ( uitgenomen wanneer rek 10 , leeg is natuurlijk )
Di soort definitie's) volstaat niet om iets te weten waar vanalles kan worden afgeleid ..... wel om iets wat je al kent te benoemen ....
er betaan natuurlijk ook definities voor niet aanwijsbare concepten en begrippen :
bijvoorbeeld de evenaar of de noordpool of zelfs het vliegend speghetti monster
maar de meesten worden toch verbonden met waarneembare , uitvoerbare en aawijsbare "procedurele wegbeschrijvingen " waardor ze kunnen worde gesitueerd
( de evenaar ka je vinden met een paar bewerkingen met een sextant )
en er bestaan eenduidige ( of alnaar gelang de cultuur bepâalde ) definities van totaal ingebeelde of veronderstelde entiteiten en concepten waarbij de aangegeven procedures nooit kunnen worden uitgevoerd ( op tijd ) Zo zal je god ontmoeten na je dood procedure ; eerst dood gaan ) .... ahahahaha ....
4.- Gods-concept en godsbegrip behoren OOK tot de filosofie ( de wetenschappen zien er principieel vanaf daar iets over te zeggen omdat het geen wetenschap is )
Uw gods-dilemma is dus per definitie ook filosofie ( tenzij je hier een andere definitie wenst te hanteren ; bijvoorbeeld " het is natuurwetenschap "
5.- bekijken van verschillende definities is een filosofische bezigheid bij uitstek
men noemt dat ook wel eens ( in de toegepaste filosofieen ) nuanceren ....
6.- en verwar a.u.b; filosofie niet met relegie of esoterie of zoiets ... alhoewel als je dat WEL doet dat ook een filosofie is ....
Immers
filosofen zijn zelf niet in staat een eenduidige defiinitie van hun vak te geven
7.- filosofieen die gebruik maken van niet eenduidige defrinities laten ook de deur open voor emotionele kommunikatie ( kunst )
Mystiek is daarbij een soort levenskunst en zelfbeheersing ( de nadruk ligt op actief zelf deze kunst bedrijven )die zich [b]tracht uit te drukken door gecodeerde emotionele communicatie ([/b] opwekken van gelijkaardige emoties bij de ontvangers door onder meer woordgebruik, woordkralen en aangeleerde betekenis hierarchieen /associaties( linken van mentale ihouden ) en speciale zelfbeheersing en zelfhypnose technieken, gericht op opwekken van hersentoetanden )Dat daarbij erg veel goochelaars rondlopen is niet relevant ...
en dat begint inderdaad erg
snel te lijken op de uitleg van een psychedelische LSD trip.
maar ook computer simulaties kunnen dat zijn
Eigenlijk is het altijd moeilijk de virtuele wereld te scheiden van de werkelijke wereld als je uitsluitend filosofeert en theorismen bedrijft zonder empirische toetsingen ....
God zit per "definitie" ( wat een ironie hier het woord eenduidige definitie te gebruiken ) BUITEN de empirische toetsing wat men ook de god van de absolute gatenkaas kan noemen ....
--->God als filosofisch concept is literatuur ( die je kan apprecieren )
--->God als religieus begrip is emotiionele manipulatie ( die je als zwakkere kunt verkiezen ) ....
---> God als wetenschappelijk concept wordt methodollogisch opzij geschoven ( want een verdraaiing van de waarheid die kan worden gekend )
8.- De wetenschappers moeten shakespeare kennen ( dat doen ze oer het algemeen )
maar de filosofen moeten ook de wetten van de thermodynamica en de QM kennen
Vooralsnog zijn ze nog steeds aan het worstellen met de moderne natuurkunde van een kleine honderd jaar geleden ....
( als je begrijpt wat ik bedoel
en ja ook dit is gewoon literatuur
Laatst gewijzigd door Tsjok45 op 23 mei 2006 17:06, 9 keer totaal gewijzigd.
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok,
Ik ben me heel sterk bewust van de verschillende definities!
Neem allen het woord "theorie".
In straat termen betekent dit:
En ook weet ik dat sommige begrippen voor meerdere uitleg vatbaar zijn, in hetzelfde domein!
Maar dan meestal in een veel engere zin!
Dat is de reden dat ik zei:
En het is op dat moment 'dat ik het spoor bijster raak'
en dus niet meer weet waar nu feitelijk over gesproken wordt.
Dit gezegd hebbende zou ik graag weer terug willen keren naar mijn oorspronkelijke openingsbericht.
Als daar onduidelijkheden over zijn dan wil ik dit graag toelichten.
MvG, Wim.
Ik ben me heel sterk bewust van de verschillende definities!
Neem allen het woord "theorie".
In straat termen betekent dit:
- "een aardige gok".
- "een toetsbare, coherente en geverfieerde verklaring voor (een set) waargenomen feiten".
En ook weet ik dat sommige begrippen voor meerdere uitleg vatbaar zijn, in hetzelfde domein!
Maar dan meestal in een veel engere zin!
Dat is de reden dat ik zei:
Echter voor Samante betekent "God" alles en iedereen, en het woord "spiritueel" heeft een gelijkwaardig wijds begrip.wahlers schreef:"ik ben gewend aan redelijk stricte definities".
En het is op dat moment 'dat ik het spoor bijster raak'
en dus niet meer weet waar nu feitelijk over gesproken wordt.
Dit gezegd hebbende zou ik graag weer terug willen keren naar mijn oorspronkelijke openingsbericht.
MvG, Wim.
beste wahlersDit gezegd hebbende zou ik graag weer terug willen keren naar mijn oorspronkelijke openingsbericht.
Ik ga gemakshalve uit van de optie geen god = geen dilemma. Buiten dat blijft de verzonnen entiteit god natuurlijk een verwerpelijk karakter
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
Ja, ik had zelf ook al zo'n opmerking gemaakt!doctorwho schreef:beste wahlersDit gezegd hebbende zou ik graag weer terug willen keren naar mijn oorspronkelijke openingsbericht.
Ik ga gemakshalve uit van de optie geen god = geen dilemma. Buiten dat blijft de verzonnen entiteit god natuurlijk een verwerpelijk karakter
Zie het einde van mijn eerste reactie op de voorgaande pagina, waarvan hier een link:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 9965#29965
(zie de opmerking: "Alle paradoxen verdwijnen natuurlijk als sneeuw voor de zon als je simpel aanneemt dat God niet bestaat!")
Maar het gaat er natuurlijk om hoe je vol kan houden dat en God bestaat en toch geen klootzak is!
MvG, Wim.
Verdorie wahler ; Samanthe zegt zelf uitdrukkelijk dat hij niet gelooft in een god die iets anders is dan het al ... of je dat nu natuur noemt of god of oersubstraat of substantie of wat dan ook is toch zuiver een taalkundige en kulturele kwestie met een voor( sommigen ) gevoelsmatige appeal ....Echter voor Samante betekent "God" alles en iedereen,
Wat mij interesseert is dat hij beweerd dat er zo iets als geest en ziel bestaan ....
De pot op met dat bewezen "klootzakachtg " ( zoals jij dat noemt ) verzinsel
Bovendien
Godsdienst en consoorten zijn o.a. ___ volgens mij ____ ook gewoon een versiertruuk om vrouwen in de koffer te krijgen ....
By the way: ik zou graag ook de Tinbergen lezing meemaken ... maar het kan helaas niet ....
e gelijkstelling van god met liefde is belachelijk
de gelijksteling van god met klootzak is dat ook ....
je kan evengoed zeggen dat de natuur een klootzak is of de natuur liefde is .... dat is allemaal gewoon prietpraat voor ( inderdaad ) allerlei soorten psychedelica -trippers ....
Als iemand god wil "bewijzen" of " zijn bestaan niet bewijzen " ( wat je dus niet kan want een negatief kan je nooit bewijzen ) dat ze de meetresutaten geven en de heer of wat dan ook voor spaghettimonster , kwantificeren ...
Maar als ze vinden dat het hun persoonlijke levenskwaliteit verhoogd , heb ik daar niets tegen zolang ze ANDEREN met die troep gerust laten en ze dat niet willen gebruiken om de "waarheid" te verkondigen of de maatschappij aan hun opvattingen en ideologieen aan te passen .... duidelijk ? ....
dat
is alles wat ik over deze onzin nog kwijt wil ....
Ni dieu , Ni maitre
Tsjok,
Zoals je het al aangaf, Samante noemde "God" inderdaad "Al".
Maar het is precies met deze definitie dat ik moeite heb!
Waarom?
Omdat binnen iedere religie die mij bekend is God almachtig is maar dit is niet gelijk aan "Al".
God in andere religies heeft een veel engere betekenis.
Meestal een boven de natuurwetten staand, tijdloos, alles kunnend, alles wetend, super wezen die ons en de wereld bewust geschapen heeft, en waarvoor hij/zij/het minzaam onze dank in ontvangst neemt (of anders een heel speciaal en vervelend plekje voor ons reserveert - hel).
De "natuur" is geen super wezen, doet niets bewust, kan niets bewust en verlangd of eist dan ook niet om aanbeden te worden.
Op het moment dat je zegt 'God = natuur' verliest iedere religie dan ook haar geldigheid.
Een religie, de hele mystiek, alle rituelen, het geloof in een hiernamaals, de heilige geschriften, enz...
dit alles verliest zijn betekenis.
En ook...Op het moment dat je zegt 'God = natuur' kan ik inderdaad "God" geen klootzak meer noemen onder de door mij geschetste condities.
Net zo min dat ik de natuur een klootzak kan noemen als ik letterlijk morgen door de bliksem wordt getroffen.
En ook...Op het moment dat je zegt 'God = natuur' dan heb je al die heilige geschriften en moeilijke religieuze rituelen niet meer nodig.
Een goed biologie boek volstaat dan.
...maar dit is natuurlijk in de praktijk niet wat we onder religie verstaan!
Mijn openings bericht sluit wel nauw aan bij het gangbare beeld van religie.
En mijn intentie van deze berichten was de logische consequentie te laten zien afgespiegeld naar het gangbare beeld van de religie in het algemeen.
Mijn stelling is - wederom! Gebaseerd op het gangbare religie beeld! - dat een logische consequentie is, en ik citeer:
Maar mogelijk zitten we op een andere golflengte waarbij we moeite hebben elkaar te begrijpen!
MvG, Wim.
Zoals je het al aangaf, Samante noemde "God" inderdaad "Al".
Maar het is precies met deze definitie dat ik moeite heb!
Waarom?
Omdat binnen iedere religie die mij bekend is God almachtig is maar dit is niet gelijk aan "Al".
God in andere religies heeft een veel engere betekenis.
Meestal een boven de natuurwetten staand, tijdloos, alles kunnend, alles wetend, super wezen die ons en de wereld bewust geschapen heeft, en waarvoor hij/zij/het minzaam onze dank in ontvangst neemt (of anders een heel speciaal en vervelend plekje voor ons reserveert - hel).
De "natuur" is geen super wezen, doet niets bewust, kan niets bewust en verlangd of eist dan ook niet om aanbeden te worden.
Op het moment dat je zegt 'God = natuur' verliest iedere religie dan ook haar geldigheid.
Een religie, de hele mystiek, alle rituelen, het geloof in een hiernamaals, de heilige geschriften, enz...
dit alles verliest zijn betekenis.
En ook...Op het moment dat je zegt 'God = natuur' kan ik inderdaad "God" geen klootzak meer noemen onder de door mij geschetste condities.
Net zo min dat ik de natuur een klootzak kan noemen als ik letterlijk morgen door de bliksem wordt getroffen.
En ook...Op het moment dat je zegt 'God = natuur' dan heb je al die heilige geschriften en moeilijke religieuze rituelen niet meer nodig.
Een goed biologie boek volstaat dan.
...maar dit is natuurlijk in de praktijk niet wat we onder religie verstaan!
Mijn openings bericht sluit wel nauw aan bij het gangbare beeld van religie.
En mijn intentie van deze berichten was de logische consequentie te laten zien afgespiegeld naar het gangbare beeld van de religie in het algemeen.
Mijn stelling is - wederom! Gebaseerd op het gangbare religie beeld! - dat een logische consequentie is, en ik citeer:
En dit nu is het (mijn) centrale thema!wahlers schreef:In het eerste geval, de hypothese van vrije wil, is God een onverschillige klootzak die willekeurig mensen dood of een ongeinteresseerde klootzak die in zijn almachtigheid niet ingrijpt.
In het tweede geval, de hypothese van voorbestemming, is God ook een klootzak!
Immers er is geen vrije wil! En dit houdt dus in dat iemand dus ook niet de vrije wil heeft om zich te bekeren en dus al vanaf zijn geboorte veroordeeld is tot de Hel.
Hoe je het ook draait of keert, God is altijd in één of andere vorm een klootzak!
Dit nu is het Goddelijk dilemma!
Maar mogelijk zitten we op een andere golflengte waarbij we moeite hebben elkaar te begrijpen!
MvG, Wim.