Gemeenten spelen voor projectontwikkelaar en om centjes te verdienen kennen ze bestemmingsplanwijzigingen toe waar een weiland ineens uit bouwkavels bestaat. Vervolgens gaan de "echte' projectontwikkelaar er samen met hun aannemersvriendjes mee aan de haal en strijken de spreekwoordelijke poet op. NB in de "drukke" gebieden is nog best plek door herinrichten. In Utrecht is zo het voormalig vemarktterrein van woningen voorzien en de grond van het verdwenen Roto Smeets zal ook een woonbestemming krijgen.Maar buiten al deze mooie ontwikkelingen zijn we gewoon met teveel medelanders. Iedere generatie plukt het laaghangend fruit totdat die erna er niet meer bij kan.
Ouderen van eensgezinswoning naar appartement.
Moderator: Moderators
Re: Ouderen van eensgezinswoning naar appartement.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Herinrichten...
Zoiets??

Terwijl de Twentenaar de auto moet pakken om koffie bij de buren te gaan drinken...
Zoiets??

Terwijl de Twentenaar de auto moet pakken om koffie bij de buren te gaan drinken...
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dat is leuk voor hen. Maar hoeveel redden zich niet prima?doctorwho schreef: ↑21 aug 2020 10:53En overbevolking. Mag nog werken maar ben van plan om zo lang mogelijk in huidige woning te blijven. Woon in buitengebied en de buurman is 82 heeft een groot huis en tuin maar kan alles nog zelf bijhouden. Hetzelfde geldt voor de buurvrouw naast hem (heb gelukkig maar aan 1 kant buren) die ook in de 80 is en zich prima redt.
Mijn ouders vonden ook dat ze zich nog prima redden toen ze 80 waren en toen kwam de aftakeling razendsnel opzetten. Uw buren kunnen geluk hebben zodat ze zich kunnen blijven redden tot ze 100 zijn maar ik betwijfel dat dat een veilige weddenschap zou zijn.
Maar wat als er een redelijk kans is dat je hoe dan ook ooit zal moeten verkassen? Als mijn ouders op hun 75sts hadden verkast, dan zou dat minder onaantrekkelijk geweest zijn dan wanneer ze een dik jaar geleden op hun 85ste zich gedwongen zagen om te verkassen.
Als mensen er op willen gokken dat het bij hen nooit zover zal komen, dan is dat natuurlijk de keuze die ze mogen maken. Voor sommigen zal dat zeker goed uitdraaien. Voor anderen kan het heel wat ellende besparen als ze wat vroeger zouden verhuizen naar een plek waar ze gemakkelijker ondersteund kunnen worden wanneer dat nodig wordt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
De woningnood is er niet alleen door gezinnen, die te klein wonen en toch ook vaak een woning inruilen.doctorwho schreef: ↑21 aug 2020 10:53En overbevolking. Mag nog werken maar ben van plan om zo lang mogelijk in huidige woning te blijven. Woon in buitengebied en de buurman is 82 heeft een groot huis en tuin maar kan alles nog zelf bijhouden. Hetzelfde geldt voor de buurvrouw naast hem (heb gelukkig maar aan 1 kant buren) die ook in de 80 is en zich prima redt.
Buiten dat is het inderdaad vaak niet aantrekkelijk om te verkassen oude bomen niet verplanten en zo.
Door krapte en de lage rentestanden zijn de huizenprijzen in Nederland absurd hoog, waardoor starters moeilijk een huis kunnen bekostigen.
Maar vooral ook de starters op de woningmarkt, (ook alleenstaande) jongeren en gescheiden mensen, die in hun eentje ook een woning willen hebben.
Waardoor je wel een scheef beeld krijgt bij de bewoordingen en het beleid, dat alleen de alleenstaande oudere onterecht een eengezinswoning bezet zou houden.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Daarom vind ik het dan ook belangrijk dat voorlichting gegeven wordt aan de oudere en steeds meer hulpbehoevende over de verschillende soorten mogelijkheden, zodat ze daar op tijd over kunnen denken en de voordelen ervan misschien tijdig van kunnen leren inzien.axxyanus schreef: ↑22 aug 2020 09:31Maar wat als er een redelijk kans is dat je hoe dan ook ooit zal moeten verkassen? Als mijn ouders op hun 75sts hadden verkast, dan zou dat minder onaantrekkelijk geweest zijn dan wanneer ze een dik jaar geleden op hun 85ste zich gedwongen zagen om te verkassen.
Als mensen er op willen gokken dat het bij hen nooit zover zal komen, dan is dat natuurlijk de keuze die ze mogen maken. Voor sommigen zal dat zeker goed uitdraaien. Voor anderen kan het heel wat ellende besparen als ze wat vroeger zouden verhuizen naar een plek waar ze gemakkelijker ondersteund kunnen worden wanneer dat nodig wordt.
Veel mensen die voldoende geld hebben om het voor zichzelf te regelen, doen dat dan ook al.
Niet voor niets zijn er zoveel appartementen gebouwen en renovaties.
Maar die hebben allemaal hun prijs.
Maar die alternatieven voor mensen die dat niet hebben, en voor een redelijke huur zitten te wonen, moeten er eerst wel zijn.
Ik blijf er tegen om oudere mensen het gevoel te geven op de schop laten zitten, en hen het idee te geven dat ze hun woning moeten ontruimen, omdat jongeren hun woning zouden nodig hebben.
Volledig eens maar het zelfbeschikkingsrecht staat hoog in het vaandel. Ken in zeer nabije familie een voorbeeld van iemand die elders beter af zou zijn maar erg hecht aan alle spullen die enkel in een groot huis passen.axxyanus schreef: ↑22 aug 2020 09:31 Als mensen er op willen gokken dat het bij hen nooit zover zal komen, dan is dat natuurlijk de keuze die ze mogen maken. Voor sommigen zal dat zeker goed uitdraaien. Voor anderen kan het heel wat ellende besparen als ze wat vroeger zouden verhuizen naar een plek waar ze gemakkelijker ondersteund kunnen worden wanneer dat nodig wordt.
In de huidige woningmarkt zijn het denk ik niet de ouderen die de boel op slot zetten. Het gaat in de gevallen die ik ken niet om toegankelijke starterswoningen of woonomgeving dicht bij voorzieningen. Er zijn tegenwoordig ook meer alleenstaanden. Wegens wet en regelgeving op Europees gebeid waar Nederland zich aan gecommiteerd heeft mag niet overal gebouwd worden.
https://www.parool.nl/privacy-wall/acce ... gle.com%2F
Misschien Schiphol opdoeken?
https://www.rivm.nl/bibliotheek/digitaa ... hiphol.pdf
.
Wat te denken van woningen die opgekocht worden en door verkocht, dan wel verhuurd worden aan uitzendbureau's die vervolgens oost Europese werkers er in zet voor een paar weken.
Elke 3 a 4 weken worden er anderen in gezet.
Geen gezinnen, maar het enige wat ze gemeen hebben is dat ze (als ze geluk hebben) uit hetzelfde land komen.
Vaak kennen zij elkaar ook niet totdat ze bij dat uitzendbureau terecht komen.
Als die nu eens in die ( container) woningen gestopt worden, blijven de eengezinswoningen of flats beschikbaar voor jonge gezinnen.
Ze zitten er tenslotte toch maar een week 3 a 4 in.
Ik heb er ervaring mee, want ik woon er thans naast en zie elke 3 a 4 weken, nieuwe mensen arriveren.
Elke 3 a 4 weken worden er anderen in gezet.
Geen gezinnen, maar het enige wat ze gemeen hebben is dat ze (als ze geluk hebben) uit hetzelfde land komen.
Vaak kennen zij elkaar ook niet totdat ze bij dat uitzendbureau terecht komen.
Als die nu eens in die ( container) woningen gestopt worden, blijven de eengezinswoningen of flats beschikbaar voor jonge gezinnen.
Ze zitten er tenslotte toch maar een week 3 a 4 in.
Ik heb er ervaring mee, want ik woon er thans naast en zie elke 3 a 4 weken, nieuwe mensen arriveren.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Zelfbeschikkingsrecht is mooi als je bereid bent zelf de gevolgen van je keuze te dragen. Ik ken ook voorbeelden van mensen die volgens bepaalde normen beter af zouden zijn in een meer ondersteunende omgeving maar die blijven waar ze zitten met de houding dat ze wel zien hoe ze zelf de problemen zullen aanpakken. Ik zou die mensen dan wel adviseren om te verhuizen maar heb er geen probleem mee als ze anders beslissen.doctorwho schreef: ↑22 aug 2020 10:43Volledig eens maar het zelfbeschikkingsrecht staat hoog in het vaandel. Ken in zeer nabije familie een voorbeeld van iemand die elders beter af zou zijn maar erg hecht aan alle spullen die enkel in een groot huis passen.axxyanus schreef: ↑22 aug 2020 09:31 Als mensen er op willen gokken dat het bij hen nooit zover zal komen, dan is dat natuurlijk de keuze die ze mogen maken. Voor sommigen zal dat zeker goed uitdraaien. Voor anderen kan het heel wat ellende besparen als ze wat vroeger zouden verhuizen naar een plek waar ze gemakkelijker ondersteund kunnen worden wanneer dat nodig wordt.
Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die blijven waar ze zitten en dan hun familie onder morele druk zetten opdat die de problemen komen oplossen die ze zelf niet meer aankunnen. Waar is dan het zelfbeschikkingsrecht van die familieleden? Hoe zit het met hun keuze om zelf te bepalen hoe veel ze willen helpen?
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
Daar heb je het weer.axxyanus schreef: ↑22 aug 2020 11:05 Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die blijven waar ze zitten en dan hun familie onder morele druk zetten opdat die de problemen komen oplossen die ze zelf niet meer aankunnen. Waar is dan het zelfbeschikkingsrecht van die familieleden? Hoe zit het met hun keuze om zelf te bepalen hoe veel ze willen helpen?
Voorbeeld van theoretische vrije wil, die je in de praktijk nauwelijks vrije wil kunt noemen.
Ben zelf betrokken bij zo'n situatie en de taken zijn verdeeld. Zelfs betrokkenen die beroepsmatig in deze sector werkzaam zijn krijgen er geen beweging in. Het is inderdaad afwachten tot het niet langer houdbaar is.axxyanus schreef: ↑22 aug 2020 11:05 Maar ik ken ook voorbeelden van mensen die blijven waar ze zitten en dan hun familie onder morele druk zetten opdat die de problemen komen oplossen die ze zelf niet meer aankunnen. Waar is dan het zelfbeschikkingsrecht van die familieleden? Hoe zit het met hun keuze om zelf te bepalen hoe veel ze willen helpen?
Maar aan de ruimte in dit land ligt het dus niet?
Er is meer dan voldoende land beschikbaar waar gebouwd zou kunnen worden. Met snelwegen doen ze immers
ook niet zo moeilijk. Die doorkruisen het hele land.
Punt 2 is dat veel mensen op zoek zijn naar een betaalbare woning en die is er ook niet.
Gepensioneerden zijn helaas vaak gehecht en zelfs verknocht aan de omgeving waar ze wonen (en het huis dat dus vaak veel te groot en onhandig ongemakkelijk is). Want wat zou het heerlijk zijn je oude dag onder gelijkgestemden in een rustige vriendelijke buurt door te brengen. Jongelui buiten de steden is niet handig. Scholen, werk en alle voorzieningen.
Maar eerlijk is eerlijk: Behoeften nemen doorgaans, naarmate men ouder wordt af. En dan zie ik het niet als verplicht verkassen om ruimte te maken voor de jongelui, maar als 2 vliegen in 1 klap. De steden verjongen weer, de zorg voor ouderen komt centraal. Gelegen in de mooie buitenwijken van Nederland.
Er is meer dan voldoende land beschikbaar waar gebouwd zou kunnen worden. Met snelwegen doen ze immers
ook niet zo moeilijk. Die doorkruisen het hele land.
Punt 2 is dat veel mensen op zoek zijn naar een betaalbare woning en die is er ook niet.
Gepensioneerden zijn helaas vaak gehecht en zelfs verknocht aan de omgeving waar ze wonen (en het huis dat dus vaak veel te groot en onhandig ongemakkelijk is). Want wat zou het heerlijk zijn je oude dag onder gelijkgestemden in een rustige vriendelijke buurt door te brengen. Jongelui buiten de steden is niet handig. Scholen, werk en alle voorzieningen.
Maar eerlijk is eerlijk: Behoeften nemen doorgaans, naarmate men ouder wordt af. En dan zie ik het niet als verplicht verkassen om ruimte te maken voor de jongelui, maar als 2 vliegen in 1 klap. De steden verjongen weer, de zorg voor ouderen komt centraal. Gelegen in de mooie buitenwijken van Nederland.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Mooie buitenwijken
Mmm heb kantoor in Utrecht noord ook wel bekend als Overvecht. Werken prima maar daar wil ik later niet gevonden worden

Einstein/Mick
Einstein/Mick