Petra schreef: ↑25 feb 2019 06:04
Maria schreef: ↑24 feb 2019 15:31
Petra schreef: ↑23 feb 2019 08:17
..
Hoe slimmer hoe makkelijker te bedotten. En hoe lastiger te overtuigen.
Het blijkt, dat het gaat om een eenmaal vastgelegde mening en niet om het moment van een aannemen van een niet bewezen gegeven.
Dat hoeft niet een kwestie te zijn van intellect, maar meer als conditionering,
vaak al vanuit de vroegste jeugd.
...
Dat hoeft niet een kwestie te zijn van intellect, maar meer als conditionering, vaak al vanuit de vroegste jeugd.
Dat kan conditionering zijn, maar het hoeft niet. Legio mogelijkheden wat dat betreft, ook in dit epistel.
Waarom je hier aan opvoeder denkt, en verder gaat over kinderen, snap ik niet.
Maar zal vast wel met jouw manier van denken te maken hebben.
Het artikel gaat i.i.g. niet over opvoeding of over kinderen maar gewoon over hoe mensen in het algemeen tot overtuigingen komen en deze overtuigingen kunnen verdedigen. En waarom slimme mensen en ook wetenschappers zelfs de
meest vreemde overtuigen/ideeën toch zeer rationeel en overtuigend kunnen bepleiten en ook extra moeilijk daarvan af te brengen zijn. (bv. wetenschappelijke goed onderlegde gelovigen)
Klopt, want....
Ik ga me dan gelijk afvragen hoeveel ik daar aan herken vanuit mijn eigen kennis en ervaring en hoe ik dat kan koppelen.
En ik snap dan weer niet, dat jij dat niet doet.
Ook probeer ik dan te bedenken, waarom iemand slechts op de helft van wat er staat doorgaat.
En op iets wat niet de essentie is, maar ik als één van de mogelijkheden geef van hoe je dit irrationele geloof zou kunnen verklaren.
En waar jij leest dat een intelligent mens "gemakkelijk te bedotten" is, als dat niet zou gaan om iets wat al eerder als geloof is aangenomen.
Ik ben begonnen aan het hele epistel, maar ben weer gestopt.
Als ik daarom iets mis, graag ook de quote daarvan.
Ik denk toch, dat het jou gaat om wat jij hieruit citeert.
Waarom lees ik dit anders dan jij?
Petra schreef: ↑23 feb 2019 08:17
https://michaelshermer.com/weird-things/excerpt/
Why do smart people believe weird things?
My Easy Answer will seem somewhat paradoxical at first: Smart people believe weird things because they are skilled at defending beliefs they arrived at for non-smart reasons.
As we have already seen, there is a wealth of scientific evidence in support of this thesis, but none more so than two extremely powerful cognitive biases that make it difficult for any of us to objectively evaluate a claim. These biases, in fact, are especially well manipulated by smart people: the Intellectual Attribution Bias and the Confirmation Bias.
Het gaat over het verdedigen van geloof, dat zij al kregen en hadden om niet intelligente redenen.
Sinds wanneer zij dit zijn gaan geloven, staat er verder niet bij, maar voor mij heeft dit alles te maken heeft met de tijd, toen ze nog niet tot de jaren des onderscheid zijn gekomen.
En natuurlijk kunnen er ook andere situaties en redenen zijn.
Een bereidheid om te geloven in sterk emotionele perioden en onder invloed van door hen gerespecteerde naasten.
Dan kan het rationele op de achtergrond raken.
Zo had ik een bevriend stel, beiden leraar, waarvan ik hun achtergronden kende, maar altijd had gedacht dat zij niet meer geloofden.
Zij gingen sterk geloven in contact met de doden nadat een broer van hem op jonge leeftijd was gestorven. Ik heb enige seances bij hen bijgewoond.
Bleek, dat de vriend nog met 1 voet in het katholieke geloof stond, evenals zijn/de moeder en de vriendin van Indische afkomst was met nog 1 voet in een jeugd van Jehova's getuigen en in het Indisch spiritistische geloof.
Beiden geloofden toen wat zij wilden geloven.
In elk geval gedurende een periode van een paar maanden.
Later kwam het niet meer ter sprake.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.