We raken een beetje off topic. Maar wat nu als ik niet zo intelligent ben als jij of de Griekse sterrenstaarders? Dan moet ik jou op je blauwe ogen geloven.Peter van Velzen schreef: ↑31 dec 2018 16:55
Mensen die in een platte aarde geloven zijn inderdaad niet gevaarlijk. Maar als degene die het bewijs hebben gezien overtuigd zijn door dat bewijs, dan bewijst dat jouw ongelijk. Ik weet toevallig wel een overtuigend bewijs dat de aarde bolbormig is, maar dat vereist dat je verre reizen maakt, en vervolgens moet wachten op een wolkenloze nacht rond de equinox en dan de hele nacht omhoog moet kijken, wil je het met eigen ogen waarnemen,
De sterrenhemel roteert namelijk. Overal op het noordelijk halfrond zie dezelfde sterren ronddraaien (rond een punt dichtbi Polaris) maar de hoek van de rotatie-as met een waterpas vlak hangt af van de breedtegraad. Ze is namelijk tijdens de lente- of herfst-equuinox gelijk aan die breedtegraad, (Eigenlijk hangt de breedtegraad dus af van die hoek). Het is echter dezelfde sterrenhemel, daarom concludeerden de Griekse sterrenstaarders, dat een waterpas vlak in (bijvoorbeeld) zuid-egypte een hoek moet maken met een waterpas-vlak op een hogere breedtegraad (bijvoorbeeld in Athene)_De beste verklaring die ze konden bedenken was dat de aarde bolvormig was. Maar als je de bewijzen niet kent kun je een ander ook moeilijk overtuigen.
Dus overtuigen doe je het beste mét bewijs.
Ik vind ook iets interessant wat je schrijft: De beste verklaring die ze konden bedenken . Mensen zoeken altijd naar de beste verklaring die ze kunnen bedenken. Maar dat wil niet zeggen dat er geen nóg betere verklaring is! In de wetenschap is het gebruik om de beste verklaring die je bedenken kan te hanteren. Tótdat je een nog betere verklaring heb gevonden.