https://www.trouw.nl/religie-en-filosof ... ~af32f8a9/
Met als kop "wilt u dit nog wel lezen"?
Wat quotes:
Ik begrijp zijn moedeloosheid.....
Ik vraag het maar. Weer een column over de misbruikschandalen in de katholieke kerk. Dat eeuwige liedje.
En misschien is dat wel de grootste oorzaak van de woede van slachtoffers en buitenstaanders....degene die altijd zwelgt van de ziekte van zijn gelovigen , ja die ziekte nodig hebben ( vrij naar Nietzsche)....wil niet zijn zijn afschuwelijke ziekte openbaar hebben.Diezelfde kerkleiders putten zich nu uit in excuses en vragen om vergeving. Herhaling van zetten. Ik kan er niet meer naar kijken. Diezelfde kerkleiders deden er ook alles aan om het onderzoek van Shapiro te dwarsbomen. Het toedekken willen toedekken.
Nee,....je hoeft niet naar de buren......maar wel naar de politie......nog steeds niet doorgedrongen.....De kerken gaan NIET over overtredingen tegen het wetboek van strafrecht....en je hoeft ook niet na te denken wat openbaarheid betekent voor slachtoffers....dat doet dezelfde politie samen met het slachtoffer......Ooit vroeg ik aan een medewerker van Radio Vaticana - de radiozender van de paus - waarom hij en zijn collega's bij nieuws over misbruik altijd achter de feiten aanliepen. Hij keek me indringend aan. "Stijn", zei hij, "als jouw vader je moeder mishandelt, ga je toch ook niet bij de buren aanbellen om het ze te vertellen?" Die mentaliteit dus. Valt blijkbaar niet uit te bannen.
Structuur aanpassen zou ik zeggen....oh wacht......En daar wringt de schoen. Uiteindelijk belemmert die klerikale cultuur in de katholieke kerk dat er werkelijk iets verandert. Paus Franciscus hekelt regelmatig het klerikalisme in de kerk. "Clerici voelen zich superieur, zij staan ver van het volk. Zij hebben geen tijd om naar de armen te luisteren, naar de lijdenden, de gevangenen, de zieken", zei hij een tijdje geleden.
90 jaar....en nog in functie.......en ik maar denken dat alleen extreme kerkjes niet afscheid durven nemen van ambtsdragers....Maar je zou willen dat de paus daar zelf eens actie op ondernam, door prelaten die de klerikale cultuur belichamen tegen het licht te houden. Zoals kardinaal Angelo Sodano, de inmiddels 90-jarige deken van het kardinalencollege. Kampioen wegkijker van het Vaticaan. Hij omschreef de berichtgeving in de pers over misbruik ooit als 'geklets van het moment' en wilde van het probleem eigenlijk niet veel weten. Hij is nog altijd in functie.
Je moet gewoonweg als kerk je plaats weten: misdrijven gaat de kerk NIET over( ja je burgerplicht: dat je aangifte doet en een eigen protocol hebt hoe daarmee om te gaan, en iemand vergeven , al doe je het zeventig maal zeven betekent nog niet dat je ooit weer in functie van de kerk hoeft te zijn...Zitten in de kerkbank als afgezette klerik ben je EVENVEEL discipel en in functie als voor de afzetting ...misschien nog wel meer...je weet wel...dat knoestige kruis achter Jezus aandragen!?) ......,en zonde ......dat is de ziekte die kerken nodig hebben..hoe meer ziekte en hoe meer de wereld een gekkenhuis is des te beter.......Het Vaticaan reageerde 'met schaamte en spijt' op het rapport uit Pennsylvania. Herhaling van zetten. Misschien moet de kerk eens beginnen misbruik op de eerste plaats als misdrijf te zien en pas dan als een zonde. Uiteindelijk kan de kerk alleen maar veranderen als overal ter wereld bisschoppen worden benoemd die zich niet meer door het celibaat superieur wanen en werkelijk luisteren naar lijdenden, gevangenen en slachtoffers. Zo ontstaat ook een andere, meer transparante kerk.
Paus Franciscus moet nu zijn gezag laten gelden. Om te beginnen door zelf 'doofpotbisschoppen' te ontslaan en niet te wachten op hun eigen ontslagaanvraag.