@Gershom
Ik vind afscheiding van een zo'n klein gebiedje van zo'n klein landje wel onrealistisch.
Wat mij betreft is dat heel voorzichtig uitgedrukt.
Toch begrijp ik de Friese onvrede wel. Vooral de grieven tegen de arrogante randstad. De neiging om dat eigen taaltje te kleineren is paternalistisch en badinerend. Alsof een taal pas volwaardig wordt door een groter verspreidingsgebied.
Kijk, ieder gebied heeft haar dialect. Een Amsterdammer, een Rrrotterdammer of Hagenees, ik pik ze er wel uit. Maar dan zouden we Nederland in heel erg veel provincies/streken moeten gaan opdelen.
Het eerste wat kolonisators van het kaliber Rusland, Frankrijk, België, en Nederland doen is de taal van de oorspronkelijke bevolking te ridiculiseren en als het even kan botweg te verbieden. Want hoe komt het dat veel Indische mensen vroeger Nederlands spraken? Zoveel voordeel bracht dat niet met zich mee. En waarom spreken ze het nu niet meer? Omdat ze er nooit iets aan hebben gehad
.Kunnen we nog spreken van oorspronkelijke Ingvaeones? De geschiedenis is rijk als ik
dit artikel mag geloven en de mix van volkeren is dan, zeker in deze tijd) enorm!
Wat eigenzinnigheid betreft dat is niet per definitie een slechte eigenschap. Het is wel iets dat bij Friesland hoort. Want zelfs de twee bekendste Friese hondenrassen (Stabijhoun en Wetterhoun) zijn lang zo volgzaam niet als andere bekende werk-rassen. Ook het friese paard
kan letterlijk nog wel eens de kont tegen de krib gooien. Daar staan andere voortreffelijke eigenschappen tegenover zoals eerlijkheid en betrouwbaarheid.
Ik heb misschien wat minder met eigenzinnigheid. Ik moet dan toch denken aan "Rrrotterdams" als voertaal in Rotterdam en
Stellingwerfs in Steenwijkerland, Midden-Drents in Noord-en midden Drente, Zuid-Drents in Zuid-Drente, Twents in Enschede, Hengelo en Almelo en
Aramees op de biblebelt (is qua verstaanbaarheid wel te vergelijken met Fries)
Dus een vergaande autonomie vind ik helemaal geen slecht idee
Tsja....Ze doen maar. Ik lig er niet wakker van, maar heb er zo mijn bedenkingen over. Doe mij maar esperanto.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick