Waarom zou de mens moeten voortbestaan?
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Waarom zou de mens moeten voortbestaan?
Wij vrijdenkers zine kinderen niet als bezit. De Thora wel, die ziet ze als bezit van de vader.Vandaar ook dat Vaders hun kinderen mogen offeren (Abraham, Jefta)
Ik wens u alle goeds
Petra schreef
Dat mag blijken uit het eerste couplet van mijn eerste versje geschreven in het poëzie-album van onze eerste dochter.
(Als verontschuldiging voor deze wat naïeve rijmelarij wijs ik op mijn toen nog relatief jonge leeftijd)
de mooiste dag in het leven
toen je mij werd gegeven
en ik je voor de eerste keer
vasthield, wat was je klein en teer.
En in dat ogenblik alleen
was je van mij, doch slechts te leen
want daarna was je weer...van iedereen.
Het is een diep gevoelde overtuiging dat mijn Kinderen niet van "mij" zijn, ook al heb ik per ongeluk 50% van mijn genen aan ze doorgegevenWat bedoel je met je kleinkinderen zijn niet van mij?
Bedoel je dat in bezittelijke vorm?
Waarom zeg je dan wel 'mijn' kinderen?
Dat mag blijken uit het eerste couplet van mijn eerste versje geschreven in het poëzie-album van onze eerste dochter.
(Als verontschuldiging voor deze wat naïeve rijmelarij wijs ik op mijn toen nog relatief jonge leeftijd)
de mooiste dag in het leven
toen je mij werd gegeven
en ik je voor de eerste keer
vasthield, wat was je klein en teer.
En in dat ogenblik alleen
was je van mij, doch slechts te leen
want daarna was je weer...van iedereen.
Op een dag staat er een superintelligente robot voor je en die zegt:
LOWER YOUR SHIELDS AND SURRENDER YOUR SHIPS. WE WILL ADD YOUR BIOLOGICAL AND TECHNOLOGICAL DISTINCTIVENESS TO OUR OWN. YOUR CULTURE WILL ADAPT TO SERVICE US. RESISTANCE IS FUTILE.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Welke gek zou zo'n stom ding bouwen?
Ik wens u alle goeds
- De Encyclopedist
- Ervaren pen
Mensen hebben voor zoiets stoms geen betere reden nodig dan dat ze het kunnen.Peter van Velzen schreef: ↑28 feb 2018 03:16Welke gek zou zo'n stom ding bouwen?
Stook een vuur voor iemand en hij heeft het een dag warm; steek hem in brand en hij heeft het de rest van zijn leven warm. (Terry Pratchett)
- Peter van Velzen
- Site Admin
Gelukkig kan vrijwel niemand dat op zijn eentje. Er is dus altijd hoop dat er in het collectief iemand zit met verstand, die zulke onzin stopt.De Encyclopedist schreef: ↑28 feb 2018 09:35 Mensen hebben voor zoiets stoms geen betere reden nodig dan dat ze het kunnen.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen schreef
Heb jij voorbeelden van nieuwe vindingen die stopgezet zijn omdat zij te gevaarlijk waren?Gelukkig kan vrijwel niemand dat op zijn eentje. Er is dus altijd hoop dat er in het collectief iemand zit met verstand, die zulke onzin stopt.
- Peter van Velzen
- Site Admin
die z
Ik had het niet over gevaar. Ik had het over onzin. Een Robot bouwen die praat als een agent van de Borg is niet erg zinvol,
En ik zei slehcts dat er hoop was, niet dat het al gebeurd was. Maar toevallig liep ik vandaag tegen een voorbeeld aan. Rampen die voorkomen worden staan ons wat minder bij dan rampen die wel plaats vonden. Dus misschien zijn er wel veel meer voorbeelden. Ondertstaans filmpje duurt ruim 3 minuten.
Ik wens u alle goeds
Bij dit soort vragen moet ik altijd denken aan Oppenheimer.
Just because we can... we cannot stop!
Regarding the atomic bomb project.
But when you come right down to it, the reason that we did this job is because it was an organic necessity. If you are a scientist you cannot stop such a thing. If you are a scientist you believe that it is good to find out how the world works; that it is good to find out what the realities are; that it is good to turn over to mankind at large the greatest possible power to control the world and to deal with it according to its lights and values.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned