Petra schreef: ↑02 nov 2017 04:26
Ik snap het nog steeds niet hoe ik dan domeinen zou kunnen afbakenen.
Dat begint met, -met dank aan Icke-, "opmerkzaamheid".
Verdacht zijn op wat best minder gewoon zou kunnen zijn en een domeinovergang verraadt (zijn QM en de vensterruit).
Als je in bad stapt voel je toch of er water in zit? Alleen zeeeer verstrooiden boenen hun rug in een droog bad en spoelen zich af met een droge douche.
Idem bij door het ijs zakken, of karnemelk drinken ipv de verwachte gewone melk.
Of menen dat je je beweegt binnen het domein van "ergens bekend zijn" en dan ineens beseffen dat je de weg kwijt bent.
Of met een autokaart het water opgaan waarmee je je onkunde over ondieptes en stromingen bevestigt.
Of de spin (begrip uit QM-domein) toepassen op draaiing van moleculen(fantasie-domein) die door Wifi of aardstralen (fantasie-domein) zou worden veroorzaakt.
Peter van Velzen schreef: ↑02 nov 2017 06:31
Petra schreef: ↑02 nov 2017 04:26
Ik snap het nog steeds niet hoe ik dan domeinen zou kunnen afbakenen.
Heeck heeft al een aanwijzing gegeven met jhet gebruik van het woord "begripsdomein". Domeinen zijn - denk ik - geen eigenschap van de werkelijkheid, maar van ons denken, en als zodanig best zinvol. Problemen ontstaan pas, als je die denkwijzen gaat combineren, Dan schieten ze beiden (of beter gezegd: allemaal) te kort.
Correctie: ls de de denkwijzen dicht bij elkaar liggen, zijn er weinig problemen. Als ze ver uiteen liggen zijner weinig ingen die NIET problematisch zijn.
Peter, cc Petra
Dank voor het noodzakelijke "kontje".
Jaren geleden was ik op een SKEPP-tische bijeenkomst waar ik in gesprek raakte met een tot dan onbekende en die vroeg mij wat mijn "domein" was.
Een kleine betekenis-verschuiving tussen nederlands en vlaams, waardoor ik kon antwoorden: Nieuwsgierigheid.
Komt in de dode materie niet voor. Klopt.
Even dóórgeduwd:
Mijn verwachting is dat de werkelijkheid geen ononderscheidbare soep is, want anders viel er ook niets te onderscheiden of meten.
Hoe beter je denkdomeinen aansluiten bij wat er aan buitendomeinen=onderscheidbaarheden bestaat des te beter ben je uit.
Roeland
PS
DOMEIN zoals door mij gebruikt:
Elk gebied waarbinnen een redeneerwijze of eigenschappen voldoende eenduidig zijn.
Zowel materieel als bedacht.
(Zie ook Peter's laatste zin.)
DOMEIN volgens Van Dale
De uitgebreide Van Dale staat mijn gebruik van "domein" zeker niet in de weg. Integendeel.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.