Ik wel.
Branden ook altijd een kaarsje voor mijn schoonmoeder. Gewoon omdat mijn man dat fijn vindt om te doen.
En dat dan weer meer omdat wij weten dat zij dat fijn had gevonden.
Moderator: Moderators
Ik wel.
En die 'vinden' in de meeste gevallen compleet toevallig een geloof dat in hun leefomgeving grote populariteit geniet...? Ik wacht nog steeds op de eerste Inuit die een openbaring van Ahura Mazda heeft gehad. Dat zou al iets aannemelijker maken dat mensen ook een geloof kunnen 'vinden' zonder culturele beïnvloeding.
Ja ik bijvoorbeeld. Ongelovig opgevoed, wel naar een protestants christelijke mavo gegaan omdat die dichtbij was en goed aangeschreven stond qua onderwijskwaliteit.
Mooi, maar wat is "het" precies?Samante schreef: ↑29 aug 2017 16:24Ja ik bijvoorbeeld. Ongelovig opgevoed, wel naar een protestants christelijke mavo gegaan omdat die dichtbij was en goed aangeschreven stond qua onderwijskwaliteit.
Maar ik heb 'het' gevonden, niet bij de gevestigde religies. Ik hoor dus ook eigenlijk nergens bij.
Een innerlijk 'weten', het antwoord op mijn hogere levensvragen.Wim_1946 schreef: ↑29 aug 2017 17:15Mooi, maar wat is "het" precies?Samante schreef: ↑29 aug 2017 16:24Ja ik bijvoorbeeld. Ongelovig opgevoed, wel naar een protestants christelijke mavo gegaan omdat die dichtbij was en goed aangeschreven stond qua onderwijskwaliteit.
Maar ik heb 'het' gevonden, niet bij de gevestigde religies. Ik hoor dus ook eigenlijk nergens bij.
Ik heb het over 'weten' in plaats van weten, omdat weten impliceert dat feitelijke of empirische onderbouwing mogelijk is. In mijn 'weten' is dat niet zo maar is het wel voldoende voor mijzelf.
Dat weet je allemaal? Wat is dan je doel, essentie en wat komt erna?Samante schreef: ↑29 aug 2017 22:47Ik heb het over 'weten' in plaats van weten, omdat weten impliceert dat feitelijke of empirische onderbouwing mogelijk is. In mijn 'weten' is dat niet zo maar is het wel voldoende voor mijzelf.
Mijn 'hogere' levensvragen zijn bijvoorbeeld : wat is mijn doel in het leven? wat is de aard of essentie van mijn wezen? wat komt er na deze levensvorm?
Allereerst hoef ik geen oppermacht te plezieren, al helemaal niet door middel van geweld.Petra schreef: ↑30 aug 2017 00:34Dat weet je allemaal? Wat is dan je doel, essentie en wat komt erna?Samante schreef: ↑29 aug 2017 22:47Ik heb het over 'weten' in plaats van weten, omdat weten impliceert dat feitelijke of empirische onderbouwing mogelijk is. In mijn 'weten' is dat niet zo maar is het wel voldoende voor mijzelf.
Mijn 'hogere' levensvragen zijn bijvoorbeeld : wat is mijn doel in het leven? wat is de aard of essentie van mijn wezen? wat komt er na deze levensvorm?
Ik heb er zo mijn ideeën over, maar zeker weten.. neuh.
Overigens zie ik die 'snaar' als een geloof in een oppermacht wat zo sterk is dat mensen in staat zijn om hun eigen kind de keel door te snijden om die macht te plezieren.
Doelen we praktisch gezien niet op vragen waartoe onze neocortex ons de mogelijkheid biedt? Ik bedoel: "waarom likt een hond aan zijn ballen? Omdat hij erbij kan!" Geldt dat niet ook voor mensen. Nu blijkt te zijn gevonden dat één DNA mutatie deze extra bundel hersens heeft toegevoegd aan ons arsenaal, kunnen we dan ook niet stellen dat deze extra option-pack ons alleen maar in de weg zit? Dat die ons ego voedt en ons vragen laat stellen waar geen ander dier mee zit?
Een goeroe waardig antwoordSamante schreef: ↑30 aug 2017 07:55
Allereerst hoef ik geen oppermacht te plezieren, al helemaal niet door middel van geweld.
Omdat ik het inzicht heb overal en in alle tijd te bestaan, besef ik me dat ik ook in de ander besta. Ooit komt het moment van een levensschouw, waarbij ik mijzelf door de ogen (en het gevoel) van die ander ervaar. Als ik de ander heb gepijnigd op enigerlei wijze, komt dat naar voren in die levensschouw. Ik probeer daarom de ander geen pijn te doen omdat die ander ook mij is.
Het doel van het leven is mezelf te herscheppen in het volgende moment van het NU, in de meest verheven visie van het grootste visioen dat ik ooit over mezelf heb gehad.
De aard van mijn wezen is dat ik een onlosmakelijk deel ben van een oneindig groot wezen en dat ik in essentie, in de blauwdruk daarvan ben toebedeeld met exact dezelfde eigenschappen (net als elk ander wezen).
Na deze levensvorm kijk ik op dat leven terug en ontwerp ik een andere levensvorm om te leven.
Waarom 'in de weg zitten?"Henry II schreef: ↑30 aug 2017 14:25
Doelen we praktisch gezien niet op vragen waartoe onze neocortex ons de mogelijkheid biedt? Ik bedoel: "waarom likt een hond aan zijn ballen? Omdat hij erbij kan!" Geldt dat niet ook voor mensen. Nu blijkt te zijn gevonden dat één DNA mutatie deze extra bundel hersens heeft toegevoegd aan ons arsenaal, kunnen we dan ook niet stellen dat deze extra option-pack ons alleen maar in de weg zit? Dat die ons ego voedt en ons vragen laat stellen waar geen ander dier mee zit?
Ik heb wel eens een just-so story bedacht als evolutionaire verklaring voor het menselijke vervuilingsgedrag: dat is een restant van de tijd dat onze voorouders nog in bomen woonden. Daar is immers alle afval die je laat vallen weg en niet meer je probleem. Dat dat op de grond met plastic en blik niet werkt is een feit waaraan we ons gedrag nog niet aangepast hebben.