Ethiek is mens-overstijgend
Moderator: Moderators
Re: Ethiek is mens-overstijgend
Ik kan me ook niet voorstellen, dat dit ethisch handelen is uit redelijk altruïstisch denken. Eerder aan een soort instinct.
Maar je komt er niet onderuit het uit menselijk oogpunt te zien. Ook bij mensen zie je dat ouders/moeders vermoord worden en de kinderen liefdevol geadopteerd. Zowel wat betreft de medemens als dieren.
Maar je komt er niet onderuit het uit menselijk oogpunt te zien. Ook bij mensen zie je dat ouders/moeders vermoord worden en de kinderen liefdevol geadopteerd. Zowel wat betreft de medemens als dieren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.
Het lijkt me dat je het hier hebt over het helpen van andere soorten, zoals ook uit topic opening blijkt.Jan van Lennip schreef:Het helpen van andere genen is binnen de evolutie onverklaarbaar.
We kennen allemaal het begrip fitness. Ethische keuzes gaan veelal tegen deze fitness in.
Over welke soort ethische keuzes heb je het hier?
Fitness is aanpassing.
Aanpassing van het individu is belangrijk voor het nageslacht
Maar hebben we het bij evolutionaire ontwikkelingen niet over het voortbestaan van de soort?
Wikipedia:
Altruïsmeen evolutie[bewerken]
Binnen de sociobiologie en evolutiebiologie wordt een levendige discussie gevoerd over de vraag wat de biologische wortels zijn van altruïstisch gedrag bij dieren.[5][6] en mensen[7] Voorbeelden zijn: werkbijen binnen een kolonie, olifanten die zorgen voor de jongen van soortgenoten en vogels die andere vogels waarschuwen als er gevaar dreigt met gevaar voor eigen leven.
Het lijkt me dat hier wordt geschreven over dezelfde soorten onderling.
Ik zie hier toch iets, wat ik anders heb begrepen dan hier beweerd wordt.Een kernbegrip in de evolutietheorie is het begrip fitness: het krijgen van meer nakomelingen van individuen die beter zijn aangepast aan een bepaald milieu. Altruïsme gaat echter gepaard met zelfopoffering en dit laatste lijkt in tegenspraak met het eigen voortbestaan, omdat in feite de genen van de anderen worden geholpen
Om dat laatste gaat het dan ook.Jan van Lennip schreef:Wat blijkt is dat ethiek een onderbouwbaar fundament binnen de evolutie bezit. Het is er een onderdeel van. Ik kan hierdoor twijfelen aan het feit dat evolutie slechts is gerelateerd aan natuurlijke selectie.
Ik zie telkens dat de keuzes die worden gemaakt invloed hebben op de uitkomst van het voortbestaan van de soort.
Maar of het hier gaat om ethiek is voor mij dan weer de vraag.
En kun je bij de instincten om behoud van de soort ook spreken over altruïsme?
Ik zocht eigenlijk een foto van een brug over een waterplas, maar deze foto illustreert ook duidelijk wat ik bedoel.
Mieren op trektocht.
Zullen alle mieren het bij dit soort acties er levend afkomen?
En noem je dit altruïsme of instinct?
In voorbeelden van ethisch gedrag of zelfs in bewuste zelfopoffering geloof ik ook niet in.

Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat verhaal heeft een denk fout.Jan van Lennip schreef:Het helpen van andere genen is binnen de evolutie onverklaarbaar. We kennen allemaal het begrip fitness. Ethische keuzes gaan veelal tegen deze fitness in. Ik heb even een stukje opgezocht op wikipedia omtrent altruisme ofwel onbaatzuchtig handelen:
Wat blijkt is dat ethiek een onderbouwbaar fundament binnen de evolutie bezit. Het is er een onderdeel van. Ik kan hierdoor twijfelen aan het feit dat evolutie slechts is gerelateerd aan natuurlijke selectie.Ik zie telkens dat de keuzes die worden gemaakt invloed hebben op de uitkomst van het voortbestaan van de soort.Altruïsmeen evolutie[bewerken]
Binnen de sociobiologie en evolutiebiologie wordt een levendige discussie gevoerd over de vraag wat de biologische wortels zijn van altruïstisch gedrag bij dieren.[5][6] en mensen[7] Voorbeelden zijn: werkbijen binnen een kolonie, olifanten die zorgen voor de jongen van soortgenoten en vogels die andere vogels waarschuwen als er gevaar dreigt met gevaar voor eigen leven. Een kernbegrip in de evolutietheorie is het begrip fitness: het krijgen van meer nakomelingen van individuen die beter zijn aangepast aan een bepaald milieu. Altruïsme gaat echter gepaard met zelfopoffering en dit laatste lijkt in tegenspraak met het eigen voortbestaan, omdat in feite de genen van de anderen worden geholpen
Het gaat uit van het individu maar dat hoeft niet zo te zijn.
Het zelfopofferende kan in belang van de groep zijn.
Neem dit.
In groep A is geen zelfopoffering een persoon laat zonder meer de anderen in de steek als hij daar voordeel in ziet.
In groep B is dit niet zo, daar laat men de ander niet in de steek en vecht door al kost het het eigen leven.
Groep B heeft daarom als groep betere overlevingskansen ""als groep"" dan groep A.
De personen in groep B hebben iets van ethiek: "je laat je medeleden niet in de steek, hoe dan ook".
Dat is een nadeel voor de persoon, maar een voordeel voor de groep.
De kans is dus groot dat groep A uitsterft en groep B als beter aangepast door bestaat.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Een ouder doden en een kind verzorgen lijken me niet echt getuigen van "ethiek".
Ethiek is overigens vooral het resultaat van culturele evolutie, en niet primair van DNA-evolutie.
Ethiek is overigens vooral het resultaat van culturele evolutie, en niet primair van DNA-evolutie.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Er stonden voorbeelden in van dieren die hun eigen jong opeten. Vandaar.Jan van Lennip schreef:Jij interpreteert het onderwerp een beetje abject. Jij hebt het over kannibalisme. Dit heeft een heel andere moralistische inslag dan het verder helpen van een andere taxonomie.Petra schreef:Ik vrees dat deze ethiek net zo lang duurt als een rammelend maagje.
Bij mens en dier.
[...]
In 2013 maakte het National Museum of Natural History in Washington bekend dat in Jamestown sporen van kannibalisme waren aangetroffen uit de winter van 1609-1610.[3]
Overigens zijn er vele diersoorten die hun eigen jong verorberen en is het gangbaarder in het dierenrijk om op de jonkies (gemakkelijke prooi) te jagen dan op een volwassen dier.
Braver dan the braafste braverik!
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
"If the mind can find no meaning, then the senses give it. Live for this, wretched being that you are."
― Anne Rice, The Queen of the Damned
- Jan van Lennip
- Diehard
Wat ik mis in de reacties en waarop ik specifiek de aandacht vestig in het voorbeeld is het troosten van het aapje. Dit is opmerkelijk omdat a, het aapje geen luipaard is (andere taxonomie) b, het instinct van het luipaard is dat het moet overleven.
De beste manier om kritiek te voorkomen is door je mond te houden. Aristoteles
- Peter van Velzen
- Site Admin
Eh nee, de instincten (meervoud!) van het luipaard zijn ontstaan door het overleven van de meest passende instincten, maar zijn verder niet noodzakelijkerwijs op een rationele wijze met dat overleven verbonden. Het luipaard heeft een jachtinstinct een eetinstinct en een verzorginstinct. De laatste is uiteraard ontstaan doordat genen van dieren die hun eigen jongen verzorgen beter overleven. Maar het is helemaal niet zo dat het instinct daar rationeel mee verbonden is. Zo kan het dier dus ook verzorgend gedrag vertonen jegens individuen met wij het véél minder genen gemeen heeft. Dat bevordert geenszins het overleven van de eigen specifieke genen, maar is wel een gevolg van het instinct.Jan van Lennip schreef:Wat ik mis in de reacties en waarop ik specifiek de aandacht vestig in het voorbeeld is het troosten van het aapje. Dit is opmerkelijk omdat a, het aapje geen luipaard is (andere taxonomie) b, het instinct van het luipaard is dat het moet overleven.
Wat je vergeet is dat de evolutie totaal blind is. Het werkt met toevallig aanwezige variaties. En als die variatie meestal gunstig is en slechts zelden ongunstig, dan zal ze behouden blijven. Ook als het in bepaalde situaties nutteloze gevolgen heeft. Zolang per saldo het instinct voordeel oplevert, zullen de individuen het vertonen.
Het meest opvallende gevolg hiervan vindt ik het paargedrag van sommige amfiibiën. Totaal zinloos voor de meeste deelnemers!
zoals hier:

Ik wens u alle goeds
- Jan van Lennip
- Diehard
PreciesPeter van Velzen schreef:
Eh nee, de instincten (meervoud!) van het luipaard zijn ontstaan door het overleven van de meest passende instincten, maar zijn verder niet noodzakelijkerwijs op een rationele wijze met dat overleven verbonden. Het luipaard heeft een jachtinstinct een eetinstinct en een verzorginstinct. De laatste is uiteraard ontstaan doordat genen van dieren die hun eigen jongen verzorgen beter overleven.
Instinct is het onaangeleerde gedrag wat leidt tot overleven. Verzorgen is echter aangeleerd van ouders op kind.Maar het is helemaal niet zo dat het instinct daar rationeel mee verbonden is. Zo kan het dier dus ook verzorgend gedrag vertonen jegens individuen met wij het véél minder genen gemeen heeft. Dat bevordert geenszins het overleven van de eigen specifieke genen, maar is wel een gevolg van het instinct.
Wij mensen bewijzen het tegendeel. Wij zijn bezig met embryo selectie, genetisch modificeren ect.Wat je vergeet is dat de evolutie totaal blind is. Het werkt met toevallig aanwezige variaties. En als die variatie meestal gunstig is en slechts zelden ongunstig, dan zal ze behouden blijven. Ook als het in bepaalde situaties nutteloze gevolgen heeft. Zolang per saldo het instinct voordeel oplevert, zullen de individuen het vertonen.
Ook in deze discussie zie ik de toegevoegde waarde er niet van in.Het meest opvallende gevolg hiervan vindt ik het paargedrag van sommige amfiibiën. Totaal zinloos voor de meeste deelnemers!
- Peter van Velzen
- Site Admin
Allerminst! Dat is wellicht bij mensen het geval, maar bij heel veel (niet sociale) dieren is het wel degelijk instinctmatig. Je moet niet menselijke dingen zoals leren van je ouders, zonder meer aan niet-sociale dieren toeschrijven.Jan van Lennip schreef: Instinct is het onaangeleerde gedrag wat leidt tot overleven. Verzorgen is echter aangeleerd van ouders op kind.
Of dacht je dat vogels de zorg voor hun eieren van hun ouders afkijken?
Ik wens u alle goeds
- Jan van Lennip
- Diehard
Peter van Velzen schreef: Allerminst! Dat is wellicht bij mensen het geval, maar bij heel veel (niet sociale) dieren is het wel degelijk instinctmatig. Je moet niet menselijke dingen zoals leren van je ouders, zonder meer aan niet-sociale dieren toeschrijven.
Jij verward intuïtie met instinct. Hierbij is intuïtie een besluit gebaseerd op een combinatie van verstandelijke vermogens waarbij meerdere oplossingen mogelijk zijn.
We hebben het hier over de zorg voor een ander zoogdier. Niet over de zorg voor een ei.Of dacht je dat vogels de zorg voor hun eieren van hun ouders afkijken?
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Tja koolmezen brengen maar zelden nijlpaarden groot, daar heb je gelijk in.Jan van Lennip schreef:We hebben het hier over de zorg voor een ander zoogdier. Niet over de zorg voor een ei.
Maar vogels brengen wel andermans eieren en jonge vogels groot.
Hier te lande is dat vaak een koekoeksjong.
- Jan van Lennip
- Diehard
Idd.TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Tja koolmezen brengen maar zelden nijlpaarden groot, daar heb je gelijk in.
De koekoek legt zijn eieren in een al bestaand nest van een andere vogel.Maar vogels brengen wel andermans eieren en jonge vogels groot.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Jan van Lennip schreef:Idd.TIBERIUS CLAUDIUS schreef:
Tja koolmezen brengen maar zelden nijlpaarden groot, daar heb je gelijk in.
De koekoek legt zijn eieren in een al bestaand nest van een andere vogel.Maar vogels brengen wel andermans eieren en jonge vogels groot.
Dat doet niet hij maar zij.
Neemt neemt niet weg dat die vogels een andere soort grootbrengen.
Puur instinct want meestal is het snel te zien dat het koekoeksjong her heel anders uitziet dan de eigen jongen.
- Jan van Lennip
- Diehard
Die vogel heeft geen keuze, zoals bij het luipaard. Terzijde gelaten of het intuïtie is of instinct.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Neemt neemt niet weg dat die vogels een andere soort grootbrengen.
Puur instinct want meestal is het snel te zien dat het koekoeksjong her heel anders uitziet dan de eigen jongen.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat luipaard heeft net zoveel keuze als die vogel.Jan van Lennip schreef:Die vogel heeft geen keuze, zoals bij het luipaard. Terzijde gelaten of het intuïtie is of instinct.TIBERIUS CLAUDIUS schreef: Neemt neemt niet weg dat die vogels een andere soort grootbrengen.
Ook de vogel kan het koekoeksjong er uit gooien net als dat luipaard dat apenjong kan opeten.