Teveel argwaan en last van vooroordeel?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dikkemick
Adelaar

Re: Teveel argwaan en last van vooroordeel?

Bericht door dikkemick »

Duke schreef:
Bonjour schreef:
Duke schreef:Trouwens God vermoord geen mensen. Dat doen mensen zelf
En als iemand in een zoutpilaar veranderd.
Of als er nu een gebed opeens een beer verschijnt die 42 kinderen ombrengt, waarbij het in de tekst gebracht wordt dat God het gebed vervult.
Ach Bonjour,

Er zijn nog wel veel meer van zulke teksten die je kunt aandragen.
Daar schijnen atheïsten een speciale neus voor te hebben.
Ook hier geldt weer: selectief shoppen.
Het staat er toch? In een ander topic laat je weten dat we in de bijbel moeten kijken omdat dit boek getuigt van God!
Als jij mag shoppen, mag Bonjour dat ook!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
lanier
Superposter

Bericht door lanier »

Je laat de context weg. Dat heet selectief shoppen wat in je kraam te pas komt. Niet onvriendelijk bedoeld.
Met fatsoenlijke Bijbelkritiek heeft dat niets te maken.
Dat doen meer mensen, niet alleen jij.
Ik heb de context gelezen en ik weet wat er staat. Het gaat om gerechtigheid in de ogen van God (= Jezus). Er wordt wel degelijk gedreigd met de hel of niet soms? Zoals ik al aangaf wordt van je verwacht een schaapje te zijn. Dan kun je voor mijn part nog 800 bladzijden erom heen schrijven. Het staat er nu eenmaal.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Duke schreef:
Bonjour schreef:
Of als er nu een gebed opeens een beer verschijnt die 42 kinderen ombrengt, waarbij het in de tekst gebracht wordt dat God het gebed vervult.
Ach Bonjour,

Niks selectief shoppen. Jij doet een uitspraak die niet waar is. Supermarkt-geloof. Je pakt uit de schappen van de Bijbel wat je uitkomt. En wanneer je daarop gewezen wordt, schuif je het af.
De god van de Bijbel is een bruut. Zowel in het OT als het NT. Bekijk daarvoor zijn plannen met ongelovigen op de dag des oordeels. Dat is niet een verzinsel van atheïsten, het is gewoon lezen wat er over Hem geschreven staat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Duke
Geregelde verschijning

Bericht door Duke »

Bonjour schreef:Niks selectief shoppen. Jij doet een uitspraak die niet waar is. Supermarkt-geloof. Je pakt uit de schappen van de Bijbel wat je uitkomt.
Ik lees de bijbel van kaft tot kaft. Ik zou er niets willen uitsnijden. Ook de zogenaamde gewelddadige teksten niet.
Maar de ene tekst of Bijbelboek spreekt me meer aan dan de rest, omdat ik me daardoor voel aangesproken.
. Een tekst spreekt mij aan omdat het iets met je doet, of je wordt door die tekst geraakt. Jij hebt toch ook voorkeuren tussen dat ene boek t.o.v. een ander boek. En dat doe je om diverse redenen.
Maar:
Bonjour schreef:De god van de Bijbel is een bruut.
Hier jouw voorkeuren. Jij pikt er maar wat uit ..zoiets heet shoppen wat jouw voorkeuren zijn. Jij schijnt namelijk te kicken op teksten die nogal gewelddadig overkomen. Jij wilt de God van de Bijbel afschilderen als een bruut. En je meent dat die zelfde teksten mainstream zijn voor elke gelovige Christen of Jood. Ik moet je teleurstellen.
Nou, dan wil ik je toch dringend adviseren om je meer en meer echt serieus met bijbelexegese bezig te houden. Of kost dat teveel moeite ? Deze teksten zijn, beste Bonjour door tijd en ruimte afgesloten. Dus voor de gelovige van nu niet van belang, maar voor de bijbelexegeet wel, om ze namelijk te interpreteren van wat nu de 'functie' was (destijds) voor die mensen toen en in welke context (bah wat een vies woord voor jullie) de teksten staan. Dat geldt ook voor Genesis 38; 41. Maar dat vergt nogal wat exegese.
Ik weet ook niet alles. Sorry. Ik ben geen bijbelexpert.
Bonjour schreef:Zowel in het OT als het NT. Bekijk daarvoor zijn plannen met ongelovigen op de dag des oordeels. Dat is niet een verzinsel van atheïsten, het is gewoon lezen wat er over Hem geschreven staat.
Dag des oordeels.Tjonge ...toe maar.. Pfff...Niet zo hoog van de toren blazen... Begin maar eens eerst eens met het Kerstverhaal. En dan zien we daarna wel verder.....Of is dat te braaf...?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

@Duke
De bijbel is een geopenbaard heilig boek!
Wat of wie geeft jou het recht om openbaringen wel of niet serieus te nemen? ALLE openbaringen moeten je aanspreken. Ze komen immers rechtstreeks van God! Hij heeft dit niet voor niets geopenbaard!!!
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Duke schreef:
Bonjour schreef:De god van de Bijbel is een bruut.
Hier jouw voorkeuren. Jij pikt er maar wat uit ..zoiets heet shoppen wat jouw voorkeuren zijn. Jij schijnt namelijk te kicken op teksten die nogal gewelddadig overkomen. Jij wilt de God van de Bijbel afschilderen als een bruut. En je meent dat die zelfde teksten mainstream zijn voor elke gelovige Christen of Jood. Ik moet je teleurstellen.
Je haalt hier twee dingen door elkaar en maakt tegelijkertijd een claim die nergens op berust. Noch Bonjour noch iemand anders heeft beweerd dat "dezelfde teksten mainstream zijn voor elke gelovige Christen of Jood". Gelukkig zijn bijna alle gelovigen in onze tijd humaner dan hun God.
De stelling behelst de god van de bijbelteksten.
Nou, dan wil ik je toch dringend adviseren om je meer en meer echt serieus met bijbelexegese bezig te houden. Of kost dat teveel moeite ? Deze teksten zijn, beste Bonjour door tijd en ruimte afgesloten. Dus voor de gelovige van nu niet van belang, maar voor de bijbelexegeet wel, om ze namelijk te interpreteren van wat nu de 'functie' was (destijds) voor die mensen toen en in welke context (bah wat een vies woord voor jullie) de teksten staan. Dat geldt ook voor Genesis 38; 41. Maar dat vergt nogal wat exegese.
Je kijkt hier arrogant neer op atheïsten, alsof ze wat bijbelexegese betreft analfabeten zijn. Wie heeft hier last van teveel argwaan en vooroordeel? Teksten in de contekst lezen is een elementaire vanzelfsprekendheid voor iedereen die enige ontwikkeling heeft.

Dat de bijbelteksten die over een gruwelgod verhalen niet van belang zijn voor de gelovige van vandaag is eenieder bekend. Maar dat heft de stelling helemaal niet op dat veel teksten over een gruwelgod verhalen. De Sitz im Leben en contekst van een tekst doet dat ook niet. Die bevestigt enkel dat het om een gruwelgod gaat, aangezien ze precies overeen komt met de tijd en cultuur waarin de verhalen geschreven waren, waarin het denken van de mens veel primitiever en barbaarser was.
De god van het zondvloedverhaal (dat je als voorbeeld voor de voeten is geworpen) is en blijft primitief en barbaars, evenals de oorlogsgod en evenals de god die er 'eeuwige bestraffing' op nahoudt.

Overigens was jouw bewering dat God geen mensen doodt, en de tekst die ik je voorlegde zegt uitdrukkelijk dat hij dat zeer zeker wel kan doen. Wil je nu beweren dat je via exegese kunt ontkennen wat je hier in 22 vertalingen van Gen. 38:7 kunt lezen?

Ik had trouwens ook je volgende bewering kunnen becommentariëren als grove misleiding:
Duke schreef:Dat [vermoorden] doen mensen zelf (in naam van god) (Nu god met kleine letter).

Je opmerking "god met een kleine letter" is bedoeld om aan te geven dat het hier om ingebeelde valse goden zou gaan, niet de bijbelgod. Maar de bijbelgod geeft wel degelijk opdracht tot het uitroeien van zes volken.
En in naam van de bijbelgod voert men wel degelijk oorlog in de bijbel:

Dt. 7: Wanneer Jahweh, uw God, u de overwinning op hen [=zeven tevoren genoemde volken] schenkt moet u hen doden. U mag geen vresesverdrag met hen sluiten en hen niet sparen.

Dt. 20: Wanneer u vlak voor de strijd staat, moet de priester naar voren treden en het krijgsvolk zo toespreken: 'Luister, Israel. Vandaag bindt u de strijd aan met de vijand. Wees sterk en moedig, laat u niet afschrikken en wees niet bang voor hem: Jahweh uw God gaat met u mee, Hij is het die de strijd voor u voert tegen de vijand. Hij schenkt u de overwinning."

In de steden van het land dat Jahweh, uw God, u als grondgebied zal geven, mag u geen mens in leven laten. Alle Hethieten, Amorieten, Kanaänieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten moet u doden.

Jozua 8:1,2 Hierop sprak Jahweh tot Jozua: Vrees niet en wees niet verschrikt; neem al het krijgsvolk met u en maakt u gereed, trek op naar Ai. Zie, Ik geef de koning van Ai, zijn volk, zijn stad en zijn land in uw macht, en gij zult met Ai en zijn koning handelen zoals gij met Jericho en zijn koning gehandeld hebt. Alleen moogt gij u meester maken van zijn buit en zijn vee’

Jozua 11: Toen zei Jahweh tot Jozua: Wees niet bevreesd voor hen, want morgen om deze tijd zal Ik hen allen als verslagenen aan Israël overleveren; hun paarden zult gij de pezen doorsnijden en hun strijdwagens met vuur verbranden.(...)Zoals Jahweh zijn knecht Mozes geboden had, zo had Mozes Jozua geboden en daarnaar heeft Jozua gehandeld: hij heeft niets nagelaten van al wat Jahweh aan Mozes geboden had.’

Rechters 20: Voor de aanvang van de strijd gingen de Israëlieten naar Betel om God te raadplegen: 'Wie van ons moet als eerste oprukken tegen de Benjaminieten?' vroegen ze. 'Juda', antwoordde Jahweh.
...Ze waren na afloop van de slag naar Betel gegaan en hadden daar tot de avond viel tegen Jahweh hun leed geklaagd. Tenslotte hadden ze Jahweh geraadpleegd en gevraagd of ze hun broeders, de Benjaminieten, opnieuw moesten aanvallen. 'Ja', had Jahweh geantwoord, 'val hen aan'.
...Moeten we onze broeders, de Benjaminieten, nóg een [derde] keer aanvallen of moeten we het opgeven?' vroegen ze, en Jahweh antwoordde: 'Val aan, morgen lever ik hen aan jullie uit'.

1 Sam. 15: Dit zegt Jahweh van de hemelse machten: Trek op tegen de Amalekieten en versla ze. Sla al wat ze bezitten met de ban en spaar niets. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel."

2 Kron. 13: 14-18 Toen keerden de Judeeërs zich om; en zie, zij hadden een strijd van voren en van achteren, maar zij riepen tot Jahweh, de priesters bliezen op hun trompetten en de mannen van Juda hieven de strijdkreet aan. Toen de mannen van Juda de strijdkreet aanhieven deed God Jerobeam en geheel Israël tegen Abia en Juda de nederlaag lijden. De Israelieten vluchtten voor Juda en God gaf hen in hun macht. Abia en zijn volk richtten onder hen een grote slachting aan en er sneuvelden van Israël vijfhonderdduizend krijgers. Aldus werden de Israelieten te dien tijde vernederd. De Judeeërs hadden de overhand, omdat zij steunden op Jahweh, de God hunner vaderen.

Ps. 18 Gods weg is volmaakt, des Heren woord is zuiver...Hij oefent mijn handen ten oorlog, zodat mijn armen een koperen boog spannen...Ik vervolgde mijn vijanden om hen te achterhalen en liet niet af, eer ik hen had vernietigd; ik verpletterde hen...mijn haters verdelgde ik. Zij riepen om hulp maar niemand redde, ze riepen tot Jahweh, maar Hij antwoordde hun niet, toen vermaalde ik hen als stof voor de wind. Ik goot hen uit als slijk van de straten...Jahweh leeft, gij zijt mijn Rots..de God die mij wraak heeft verleend...Daarom loof ik U, o Jahweh...en wil ik u psalmzingen.

Ps. 60 Wie voert mij de vesting binnen,
wie zal ons naar Edom leiden?
Bent U het niet, God, U die ons verstoten had?
Voert U niet, God, onze legers aan?
Sta ons bij tegen de vijand,
de hulp van mensen is vergeefs,
Met God zullen wij triomferen,
Hij zal onze vijanden vertrappen.

Ps. 144: Geprezen zij Jahweh, mijn rots, die mijn handen oefent ten strijde, mijn vingers tot de oorlog...die volken aan mij onderwerpt.

Ps. 149: ‘Israel verheuge zich in zijn Maker, laat het volk juichen over hun Koning... want Jahweh heeft een welbehagen in zijn volk, Hij kroont de vernederden met de zege... Laat de vromen juichen in triomf, jubelen als zij te ruste gaan, met lofzang voor God uit hun kelen, en een tweesnijdend zwaard in hun hand, om wraak te oefenen aan de volken, bestraffingen aan de naties; om hun koningen met ketenen te binden en hun hooggeplaatsten met ijzeren boeien; om het beschreven vonnis te voltrekken. Dat is de glorie voor al Zijn getrouwen. Halleluja.’
Duke schreef:Ik weet ook niet alles. Sorry. Ik ben geen bijbelexpert.
In dat geval zou je wat minder hoog van de toren moeten blazen. Ga bijvoorbeeld de bijbel beter lezen voordat je aankomt met beweringen die niet waar zijn.
Bovendien kun je als je je beroept op "serieuze exegese" heel eenvoudig een link geven naar een bijbelexegeet, of de tekst uit boeken van serieuze exegese waar je je opinie op berust, die (bijvoorbeeld in het je voor de voeten geworpen zondvloedverhaal) beargumenteerd aantoont dat het hier niet om een brute God gaat. Indien je dat niet kunt doen ben je eenvoudig bezig met het aanreiken van holle klanken.

Duke schreef:
Bonjour schreef:Zowel in het OT als het NT. Bekijk daarvoor zijn plannen met ongelovigen op de dag des oordeels. Dat is niet een verzinsel van atheïsten, het is gewoon lezen wat er over Hem geschreven staat.
Dag des oordeels.Tjonge ...toe maar.. Pfff...Niet zo hoog van de toren blazen... Begin maar eens eerst eens met het Kerstverhaal. En dan zien we daarna wel verder.....Of is dat te braaf...?
Dit noemt men bewust negeren van een argument. Is niet gewenst op dit forum. De gegeven kritiek heeft niets met 'hoog van de toren blazen' te maken, maar is het aanreiken van een feit dat iedere lezer van de bijbel kan verifiëren en bevestigen. En deze kritiek verdwijnt niet door erop te wijzen dat er ook wel aangename fantasieën in de bijbel staan.
Born OK the first time
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Duke schreef:
Bonjour schreef:
Ach Bonjour,

Het is inderdaad héél selectief. Alleen die ene vrouw noemen terwijl kort daarvoor de complete bevolking van twee steden (mannen, vrouwen én kinderen) is omgekomen. Uiteraard is het allemaal laster wat de bijbel over god vertelt. Er is nooit een vloed geweest die op een handvol na alle mensen ter wereld verzoop. Er is nooit een engel der wrake geweest die alle eerstgeboren van Egypte ombracht, maar scherm dan ook niet met dat boek. Er deugt vrijwel niets van.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Wederom: Welkom in de wereld van apologie, exegese, interpretatie en totale onlogica. ALS je het maar voldoende hardnekkig gelooft!
Einstein/Mick
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Duke schreef:Ook hier geldt weer: selectief shoppen.
Atheïsten lezen juist alles, gelovigen negeren wat niet in hun straatje past.
Dat is selectief shoppen.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Steeds als we over God praten hebben we het eigenlijk over godsbeelden. Het is niet te bewijzen dat een godsbeeld correct is. Er zijn sowieso 3 mainstream godsbeelden: de joodse, christelijke en islamitische godsbeelden. Maar daarbinnen zitten weer talloze differentiaties. Tegenwoordig zijn de mensen zo eigenwijs dat ze hun eigen godsbeeld samenstellen. Ik denk dat er miljoenen verschillende godsbeelden zijn. Allemaal rond die ene God en die ene Jezus. Wellicht moeten we de term Jezusbeeld ook eens invoeren, want daar zijn er ook talloze van en dan bedoel ik niet de historische of mythische. En van geen enkele is aan te tonen dat het de juiste is.

Dus wanneer ik zeg "De god van de Bijbel is een bruut." bedoel ik niet jouw godsbeeld, maar het godsbeeld die de Bijbel presenteert. En wellicht kan je daar nog weer de opmerking bijzetten dat de bijbel meerdere godsbeelden presenteert. Toch zijn de voorbeelden dat God bruut is zo talrijk dat dit een redelijke stelling is.
Duke schreef:Nou, dan wil ik je toch dringend adviseren om je meer en meer echt serieus met bijbelexegese bezig te houden.
Nu denk ik dat je me nog niet echt kent. Je bent hier nog geen week. En ik ben meer dan 10 jaar regelmatig in gesprek met gelovigen. Dus is dit een vreemde opmerking. Maar ik denk dat ik volgens jou alleen serieus met bijbelexegese bezig houd als ik de christelijke visie volg. Dan vraag ik jou om aan te tonen dat dit de enige juiste is. Wanneer ik Carrier of Ehrman over de Bijbel hoor heb ik wel het idee dat ik serieus met bijbelexegese bezig ben, alleen niet op de manier die jou zint.

Naast trouwens dat je aan bijbelexegese moet doen, moet je je ook nog verdiepen in hoe de bijbel tot stand is gekomen. Heb je dat al gedaan, Duke? Heb je het docetisme en marconisme al bestudeerd?

Verder, Rereformed bedankt dat je me zoveel gras voor de voeten hebt weggemaaid. Scheelt me tijden typen. En jou niveau haal ik toch niet.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Duke schreef:
Bonjour schreef:
Ach Bonjour,

Hi Duke
ik zou willen zeggen elke keer dat je weer selectief shoppen aandraagt als reactie op een goed argument ..3 strikes is out. Zodra je niet weet hoe je een bijbel tekst moet uitleggen kom je met deze zwaai in het luchtledige. Het is zo'n dooddoener maar blijkbaar heb je die ergens opgepikt in discussies met ongelovigen die met problematische teksten komen aanzetten. Je pakt de stier niet bij de horens maar probeert met een rode doek de aanval te ontwijken...pas als je een keer je mannetje blijft staan en de discussiepunten niet ontwijkt zal je geloof een keer goed op de horens worden genomen ;)
Martim Cymbron -
Duke
Geregelde verschijning

Bericht door Duke »

Arjen2015 schreef: Hi Duke
ik zou willen zeggen elke keer dat je weer selectief shoppen aandraagt als reactie op een goed argument .
Goed argument ???? #-o Your kidding !
Arjen2015 schreef: Zodra je niet weet hoe je een bijbel tekst moet uitleggen kom je met deze zwaai in het luchtledige.
Eerlijk toegeven dat je ook niet alles weet is een zwaai in het luchtledige ??? Your Kidding [-X
Arjen2015 schreef:Het is zo'n dooddoener maar blijkbaar heb je die ergens opgepikt in discussies met ongelovigen die met problematische teksten komen aanzetten. Je pakt de stier niet bij de horens maar probeert met een rode doek de aanval te ontwijken...pas als je een keer je mannetje blijft staan en de discussiepunten niet ontwijkt zal je geloof een keer goed op de horens worden genomen ;)
Aahh, daar gaat het om. De gelovig in een hoek zetten, omsingelen en dan door de mangel halen.
Denk je echt dat dat gaat lukken ?? :^o
Duke
Geregelde verschijning

Bericht door Duke »

Bonjour schreef: Naast trouwens dat je aan bijbelexegese moet doen, moet je je ook nog verdiepen in hoe de bijbel tot stand is gekomen. Heb je dat al gedaan, Duke?
Ja dat heb ik.
Bonjour schreef:Heb je het docetisme
Je bedoelt deze semi-quasi gnostische stroming ??
Bonjour schreef:en marconisme al bestudeerd?
Marconisme ken ik niet. Wel...
Je bedoelt het Marcionisme ?
Het is het dualistische geloofstelsel dat afstamt van de leer van Marcion van Sinope, die rond het jaar 144 na Christus (115 jaar en 6 maanden na zijn kruisiging, volgens Tertullianus in Adversus Marcionem, XV) in Rome werd geëxcommuniceerd. Binnen het marcionistische stelsel geloofde men dat het christendom niet uit het jodendom was voortgekomen.

Het Christendom niet uit het jodendom was voortgekomen . Your Kidding !

Men moet het NT wel met een zéér gekleurde rare bril op willen lezen om tot zo'n conclusie te komen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Die laatste opmerking is heel erg grappig.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

@Duke,
Je geeft twee nietszeggende reakties, en negeert wat je door mij werd aangezegd over de primitiviteit en bruutheid van de bijbelgod, het punt van wezenlijk belang in het gesprek.

Je reageert ook op Marcionisme, maar de kern van het Marcionisme ontgaat je. De stroming ontstond omdat de stichter ervan onmogelijk de gruwelgod van het OT kon harmoniëren met het evangelie van Jezus. Voor hem was het overduidelijk dat deze OT-god niet de vader van Jezus kon zijn. Dat is dus de kern van het probleem. De fantasievolle manier waarop hij het dacht te kunnen oplossen is bijzaak. Het geval Marcion laat goed zien dat sommigen 1900 jaar geleden al onmogelijk de bruutheid van de bijbelgod aan de boodschap van liefde konden verbinden, en dit dus een wezenlijk probleem is voor bijbelgelovigen. Zoals Arjen opmerkt vat je deze koe niet bij de horens. In plaats daarvan maak je er een verhaal van als zou het een kwestie zijn van atheïsten die gelovigen in de mangel willen nemen, last hebben van teveel argwaan en vooroordeel, en bijbelanalfabeten zijn. Dit is niet de manier waarop een serieuze discussie gevoerd wordt.

Overigens is het: You're kidding!
Born OK the first time
Plaats reactie