Huisarts en neuroloog hebben verschillende pillen voorgeschreven, die wel enig, maar onvoldoende effect hebben. Soort en doses hebben ze al enkele keren veranderd en ik ben ook doorverwezen naar een internist, die ik nog niet gesproken heb; dat bedoel ik met dokteren. Omdat hoge bloeddruk niet een zelfstandige ziekte is, maar eerder een symptoom van een dieperliggend probleem, is bestrijding veelal een kwestie van kijken wat werkt. Ik gruw van die aanpak1, maar zie in dat er weinig anders is. Ik slik braaf de voorgeschreven pillen en volg alle adviezen die me door de verschillende deskundigen worden gegeven. Ik doe alles om herhaling van het herseninfarct te vermijden.2dikkemick schreef:Ik zou inderdaad alle adviezen die je krijgt ter harte nemen om er voor te zorgen hier zo goed mogelijk weer uit te komen. Je zult een lange adem nodig hebben, een positieve insteek en doorzettingsvermogen. En wat die bloeddruk betreft: Zijn daar geen goede medicijnen voor? Gaan ze dat niet tot op de bodem uitzoeken? Lijkt me een eerste vereiste.
1In mijn werk proberen collega's nogal eens zo een programma te debuggen. Die krijgen van mij steevast de wind van voren. Debuggen doe je door analyse van de oorzaak en daarna een oplossing bedenken. Ik zie in dat mensen geen programma's zijn.
2Mijn vader kreeg op zijn 50ste -nu 40 jaar geleden- een herseninfarct. Ook bij hem werd een veel te hoge bloeddruk geconstateerd, die zijn artsen nooit onder controle hebben gekregen. In de jaren erna heeft hij nog een aantal infarcten gehad, waarbij hij steeds verder verlamd raakte. Hij was net 60 toen hij stierf, met de bewegings- en spraakmogelijkheden van een bloemkool. Nu ben ik mijn vader niet en is de medische kennis enkele decennia verder, dus er is geen reden om aan te nemen dat mijn toekomst er zo uitziet. Op zijn beurt is dat weer geen reden om zo'n afloop uit te sluiten. Ik ben niet van plan zo aan mijn einde te komen.