Kasper_JopiN schreef:Kom je ooit van het geloof af? Ik denk dat niemand van gelood af kan komen.
Ieder mens is gelovig, in die zin dat zij een religieus wezen is. Zelfs als men niet geloofd dat er een soort godheid is. Dan zijn er nogsteeds bepaalde dingen waar zij zich aan vasthoudt. In het leven van veel mensen spelen meestal twee vragen een belangrijke rol: waar komen we vandaan, waar gaan we heen. Zelfs bij de atheïst spelen deze vragen een "belangrijke" rol in hun leven. Zij zullen niet geloven in God, maar houden dan vast aan een soort geloof in een evolutie waardoor zij op aarde rondlopen. Ze zullen dan niet goede dingen doen omdat dit moet vanuit een bepaald geloof wat uitgaat van naastenliefde. Maar misschien vanuit de humaniteit. De vraag waar we heengaan zal anders eruit zien dan de gelovige mens, maar is ook belangrijk. Want als er nadat je dood bent er niks meer is, hoe kan ik dan het beste uit mijn leven nu halen? Of hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn nageslacht zich goed voortzetten. Noem maar op. Kortom, wat is een mens zonder geloof?
Dag Kasper,
Dan zul je eerst moeten kijken wat de definitie van geloof is...Genoeg te vinden in woordenboeken, ben je het met die definities niet eens dan zul je duidelijk moeten aan je lezers wat voor jouw wel geloof is. Laten we bij de twee belangrijkste beginnen:
1) overtuiging dat iets waar is of bestaat
2) overtuiging dat er een opperwezen bestaat
Grappig zijn meteen ook weer de synoniemen die er bij worden genoemd :
confessie confidentie devotie fiducie geloofsovertuiging gezindheid gezindte godsdienst religie vertrouwen
http://www.woorden.org/woord/geloof" onclick="window.open(this.href);return false;
De eerste betekenis is "geloof" in de dagelijkse omgang tussen mensen. Je gaat er vanuit dat dat de wereld en mensen betrouwbaar en te vertrouwen zijn, en anders kun je altijd nog zelf gaan controleren. Zal niet altijd makkelijk zijn of moet met eventuele hulp van anderen gedaan worden. Zoniet dan heeft het al niets meer met geloof in deze betekenis van doen.....of je moet hallucinaties, dwanggedachten, etc ook bij valide geloof gaan rekenen.....
De tweede betekenis van geloof ligt op een heel ander vlak..Iemand kan je een beeld laten zien en zeggen dat dit God is en het je tegen onheil beschermd......Jij zult zeggen : ik geloof NIET dat dit beeld God is. Waarom niet? Hoe weet je dat?. De persoon die hem aan jou laat zien gelooft het WEL... En de meeste gelovingen in deze wereld geloven in een transcedente God,...weer een stapje complexer....Je kunt NIETS van hem/haar/het laten zien....alleen woorden van mensen van lang geleden ....en waar jij als iemand die theologie studeer(de)t weet waar van alles over kan worden gezegd....maar bewijzen? nee.....NIETS...alleen dat je het gelooft.....in de tweede betekenis....totaal onbetrouwbaar voor gelovigen van een ander geloof of die helemaal niet geloven......of wordt in de categorie hallucinaties, etc bijgezet.
Wat jij later opschrijft :
Ieder mens is gelovig, in die zin dat zij een religieus wezen is....ook dat is niet meer dan een geloof....Goddienstwetenschappelijk kun je vast stellen dat de meeste wereld burgers aanhangers van een religie zijn. Zijn ze daarmee religieus ?....Of laat religie wat anders zien?. Behoefte aan rituelen?, samenbinding?, sociaal samen zijn?.
Jij geeft een invulling aan het begrip religie wat niks anders is dan een totale verdunning wat het voor de meeste mensen is. Maar goed, voor veel vrijzinnigen is een atheïst ook een broeder in Christus....
Religie KAN de betekenis hebben die jij er aan geeft (
Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. ). Dat zul je wel moeten zeggen omdat in het dagelijkse Nederlandse taalgebruik hier niet als eerste aan wordt gedacht....en kun je het ook maar beter anders uitdrukken....omdat die betekenis van religie niemand iets meer zegt.
En wat jij opschrijft met :
In het leven van veel mensen spelen meestal twee vragen een belangrijke rol: waar komen we vandaan, waar gaan we heen....Bij dieren spelen dezelfde twee dingen......maken ze zich er zorgen over? Maak jij er zorgen over wat betreft het lot van dieren?.Bedrijf je dieren pastoraat?
Waarom maak jij als mens je er wel zorgen over en stel je dat de meeste mensen zich er WEL zorgen over maken?. Is dat religie....of zegt het meer over BEWUST van ZIJN?
Ik maakt me tweehonderd jaar geleden GEEN zorgen over waar ik vandaan kwam en waar ik heen ging......
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?
Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)