Theologie

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Maria
Moderator

Re: Theologie

Bericht door Maria »

Waarom? schreef:
Kasper_JopiN schreef:Zijn er mensen hier die theologie hebben gestudeerd?
Niet gestudeerd, wel een "hobby theoloog"....eindeloos veel theologische boeken en dissertaties gelezen. Vooral op het gebied van systematische theologie...( dogmatiek......van het woord dogma.....)
Een zg. dilettant/amateur dus :)

Voor mij vaak zeer waardevol, omdat die gericht is op praktisch interesse gebied en niet zijn lesje heeft geleerd binnen een bepaald keurslijf.
Vaak zijn leven lang hiermee doorgaat en zodoende een onwaarschijnlijke hoeveelheid kennis op kan doen.
Maar ook natuurlijk weer: Hoe meer dilettanten, hoe meer interessegebieden. :)

Maar waren dit niet de vroegere wetenschappers, voordat er speciaal wetenschappelijk onderwijs was?
Zeker is, dat binnen de theologische studies kennis van deze dilettanten, die hun gedachtespinsels ook opgeschreven hebben, de voornaamste "wetenschappelijke" bronnen zijn.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Maria schreef: Maar ook natuurlijk weer: Hoe meer dilettanten, hoe meer interessegebieden. :)
Inderdaad mijn gebrek: teveel interesse gebieden....zeker als je daar ook nog de diepte en de breedte in wilt duiken.....meestal heb je dan chronisch tijdgebrek..... :wink:

(be)Studeren van theologie: De meest zekere weg om van je geloof af te komen.....of het veranderd in een uitsterf scenario met als maar verzetten van geloofs paaltjes waarbij alles van klassiek christendom overboord moet.
Gebeuren 1 van beiden twee dingen niet dan is het concept "schud-het-water-van-theologische-inzichten-van-je-af-als-water-van-de-eend"...is ook bekend onder andere namen en aanhangers van deze aanpak herken je binnen vijf minuten praten of discussie op internet. :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kasper_JopiN schreef:
Bonjour schreef:@Kasper,
Welke dogma's worden gebruikt in jouw opleidingen?
Snap je vraag niet... er worden niet over dogma's gesproken in de college's.
Waarom ontwijk je de vraag? De vraagsteller bedoelt overduidelijk op welke grondslag je theologie hebt gestudeerd. Je site Jongerenpastoraat laat horen dat het een opleiding op evangelische grondslag was (Evangelisch Theologische Academie) voor gemeentewerk of missionair werk. Later heb je een Bachelor-graad gekregen in Theologie/godsdienstwetenschappen aan het Theologisch Instituut Sint-Bonifatius te Vogelzang, een deeltijd-opleiding op katholieke grondslag. Het instituut laat weten:

"Theologie studeren is sterker worden, sterker in je eigen geloof, krachtiger om anderen te helpen hun weg in het geloof te vinden. Het Sint Bonifatiusinstituut geeft vele mogelijkheden om je te verdiepen in het katholieke geloof: van korte cursussen tot het in deeltijd behalen van een bachelor of master in de theologie. De colleges en cursussen vinden (voornamelijk) op zaterdag plaats."
Born OK the first time
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik lees op wiki over theologie:
De moderne westerse academische theologie neemt de axioma dat er een god is niet aan.
Afgezien dat het geen axioma is maar een dogma, was ik dus benieuwd hoe het bij de opleidingen van Kasper zat.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

De ETA schrijft:
Evangelische identiteit

Het Evangelisch College is een interkerkelijk opleidingsinstituut dat zich situeert binnen het grote geheel van de evangelische beweging en heeft als vertrekpunt het belijden van het geloof in Jezus Christus als de Zoon van God en de daaruit voortkomende erkenning van Hem als Verlosser en als Heer van ons leven. De Bijbel, het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God, vormt de basis voor ons onderwijs.
Daar zit dus je dogma, Kasper.
Dus het lijkt dat je van alles leert gebaseerd op dit dogma en daarna als jij de jongeren bij je komen vertel je het door dat God bestaat etc, alleen vertel je niet meer dat dit gebaseerd is op een dogma.

En als je een vervelende vraag krijgt over Marcion valt dat buiten de stof en negeer je de vraag. Althans tot nu toe. Wellicht komt het antwoord nog.
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Het antwoord op je openingsvraag is , ja! Rereformed. En nu?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Kasper_JopiN
Forum fan

Bericht door Kasper_JopiN »

Rereformed schreef:
Kasper_JopiN schreef:
Bonjour schreef:@Kasper,
Welke dogma worden gebruikt in jou opleidingen?
Snap je vraag niet... er worden niet over dogma's gesproken in de college's.
Waarom ontwijk je de vraag? De vraagsteller bedoelt overduidelijk op welke grondslag je theologie hebt gestudeerd. Je site Jongerenpastoraat laat horen dat het een opleiding op evangelische grondslag was (Evangelisch Theologische Academie) voor gemeentewerk of missionair werk. Later heb je een Bachelor-graad gekregen in Theologie/godsdienstwetenschappen aan het Theologisch Instituut Sint-Bonifatius te Vogelzang, een deeltijd-opleiding op katholieke grondslag. Het instituut laat weten:

"Theologie studeren is sterker worden, sterker in je eigen geloof, krachtiger om anderen te helpen hun weg in het geloof te vinden. Het Sint Bonifatiusinstituut geeft vele mogelijkheden om je te verdiepen in het katholieke geloof: van korte cursussen tot het in deeltijd behalen van een bachelor of master in de theologie. De colleges en cursussen vinden (voornamelijk) op zaterdag plaats."
Mijn huidige studie GOdsdienst Pastoraal werk, is kwa grondslag vrij oecumenisch. Tjah er is dus niet echt sprake van een duidelijke richting die ze op willen gaan.
Kasper_JopiN
Forum fan

Bonjour schreef:De ETA schrijft:
Evangelische identiteit

Het Evangelisch College is een interkerkelijk opleidingsinstituut dat zich situeert binnen het grote geheel van de evangelische beweging en heeft als vertrekpunt het belijden van het geloof in Jezus Christus als de Zoon van God en de daaruit voortkomende erkenning van Hem als Verlosser en als Heer van ons leven. De Bijbel, het door de Heilige Geest geïnspireerde Woord van God, vormt de basis voor ons onderwijs.
Daar zit dus je dogma, Kasper.
Dus het lijkt dat je van alles leert gebaseerd op dit dogma en daarna als jij de jongeren bij je komen vertel je het door dat God bestaat etc, alleen vertel je niet meer dat dit gebaseerd is op een dogma.

En als je een vervelende vraag krijgt over Marcion valt dat buiten de stof en negeer je de vraag. Althans tot nu toe. Wellicht komt het antwoord nog.
Alles kan zich uiteindelijk uitmonden tot een dogma, dit hoeft niet alleen te gaan om geloofsstandpunten.
Ik vind bovendien de vragen over Marcion, niet vervelend om te beantwoorden. Alleen ontbreekt mij de tijd om alles en iedereen te beantwoorden. Bovendien word er hier heel wat gevraagd en heb simpelweg gewoon geen tijd om
alles uitvoerig te lezen en erin te verdiepen.
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Kasper_JopiN schreef:Bovendien word er hier heel wat gevraagd en heb simpelweg gewoon geen tijd om
Waarom slinger je hier dan discussies aan?
Of ben je per ongeluk in een wespennest gestapt?

Het is opvallend hoe vaak hier gelovigen voorbij zijn gekomen die al heel snel met deze dooddoener aan kwamen zetten.
Als je mensen wilt overtuigen van je geloofswaarheid of van hun ongelijk betreffende opvattingen die haaks staan op jouw dogma's dan is dit niet de manier.
Als dat niet je bedoeling is, wat is dan wel je bedoeling van je aanwezigheid op dit forum?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Kasper_JopiN schreef:Alles kan zich uiteindelijk uitmonden tot een dogma, dit hoeft niet alleen te gaan om geloofsstandpunten.
Ik denk dat dat heel erg meevalt. Bij de wiskunde zijn er een paar axioma's, maar geen dogma's.
In de natuurkunde wordt niets heilig verklaard zodat je het niet meer ter discussie mag stellen.
Volgens mij gebruik ik één dogma, namelijk dat de gulden regel de beste methode is om een moraal mee op te bouwen. Voor de rest probeer ik dogma vrij te leven.
Kasper_JopiN schreef:Ik vind bovendien de vragen over Marcion, niet vervelend om te beantwoorden. Alleen ontbreekt mij de tijd om alles en iedereen te beantwoorden.
Ik denk dat je geen mogelijkheid hebt om daar een degelijk antwoord op te geven. Simpeler vraag dan: Wat heb je tijdens de studie geleerd over Marcion?
Kasper_JopiN schreef:Bovendien word er hier heel wat gevraagd en heb simpelweg gewoon geen tijd om
Ik zou toch zoveel mogelijk tijd in de vragen hier steken. Je kan hier veel over theologie leren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kasper_JopiN schreef:
Mijn huidige studie GOdsdienst Pastoraal werk, is kwa grondslag vrij oecumenisch. Tjah er is dus niet echt sprake van een duidelijke richting die ze op willen gaan.
Ik vroeg je waarom jij vragen die mensen stellen ontwijkt. En nu ontwijk je zelfs deze vraag!
Het resultaat is dat je je in vreemde bochten draait en je overkomt als iemand die wat te verbergen heeft.
Er werd niet gevraagd naar je huidige studie, maar in het algemeen of je theologische opleiding dogma's kent, oftewel zaken die van tevoren in steen uitgehouwen zijn.

Het is heel raar om te vertellen dat er geen sprake is van een grondslag met een duidelijke richting, als reactie op bijdrages waar nota bene uiteengezet wordt dat de scholen waar je studeert het belijden en versterken van het geloof centraal hebben staan.
Heb jij moeite met feiten onder ogen te zien?

Kun je nu even aangeven wat de bedoeling van dit topic was? Waarom vroeg je ernaar of iemand theologie heeft gestudeerd?
Born OK the first time
Kasper_JopiN
Forum fan

Rereformed schreef:
Kasper_JopiN schreef:
Ik vroeg je waarom jij vragen die mensen stellen ontwijkt. En nu ontwijk je zelfs deze vraag!
Het resultaat is dat je je in vreemde bochten draait en je overkomt als iemand die wat te verbergen heeft.
Er werd niet gevraagd naar je huidige studie, maar in het algemeen of je theologische opleiding dogma's kent, oftewel zaken die van tevoren in steen uitgehouwen zijn.

Het is heel raar om te vertellen dat er geen sprake is van een grondslag met een duidelijke richting, als reactie op bijdrages waar nota bene uiteengezet wordt dat de scholen waar je studeert het belijden en versterken van het geloof centraal hebben staan.
Heb jij moeite met feiten onder ogen te zien?

Kun je nu even aangeven wat de bedoeling van dit topic was? Waarom vroeg je ernaar of iemand theologie heeft gestudeerd?

Ik draai nergens omheen. Jij zoekt blijkbaar dingen die er niet zijn. De studie was vroeger van oorsprong heel erg sturend richting gereformeerd kerk. Tegenwoordig zitten mensen van verschillende denominaties in de klassen. Dus kunnen ze dit niet zo meer doen. Bovendien pas dit niet bij deze tijd. We krijgen daarom ook niet alleen theologische vakken, maar ook veel sociale wetenschappelijke vakken.

Waarom vraag ik wie hier theologie heeft gestudeerd? Nouja deels uit interesse en deels om het niveau op dit vlak te checken.
Laatst gewijzigd door Kasper_JopiN op 19 mar 2017 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Kasper_JopiN
Forum fan

Bonjour schreef:
Kasper_JopiN schreef:Alles kan zich uiteindelijk uitmonden tot een dogma, dit hoeft niet alleen te gaan om geloofsstandpunten.
Ik denk dat dat heel erg meevalt. Bij de wiskunde zijn er een paar axioma's, maar geen dogma's.
In de natuurkunde wordt niets heilig verklaard zodat je het niet meer ter discussie mag stellen.
Volgens mij gebruik ik één dogma, namelijk dat de gulden regel de beste methode is om een moraal mee op te bouwen. Voor de rest probeer ik dogma vrij te leven.
Kasper_JopiN schreef:Ik vind bovendien de vragen over Marcion, niet vervelend om te beantwoorden. Alleen ontbreekt mij de tijd om alles en iedereen te beantwoorden.
Ik denk dat je geen mogelijkheid hebt om daar een degelijk antwoord op te geven. Simpeler vraag dan: Wat heb je tijdens de studie geleerd over Marcion?
Ik zou toch zoveel mogelijk tijd in de vragen hier steken. Je kan hier veel over theologie leren.
Dogma vrij leven, wat versta jij daaronder?
Tijdens mijn huidige studie heb ik vrijwe niks gehad over Marcion. Maar ik kan wel voldoende over hem vertellen hoor. Maar wat wil jij over Marcion weten?
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Kasper_JopiN schreef:
Dat ik beslissingen neem op basis van controleerbare ervaringen, niet op basis van wat iemand zegt dat waar is. Morgen op mijn werk doe ik de dingen op een manier die bewezen zijn handig te zijn. En als we een nieuwe werkwijze introduceren, beredeneren we eerst waarom die handig zou kunnen zijn. We volgen niet één of andere Heilige Informaticus, Wiens wil geschiede.

Mijn vraag over Marcion: Waarom zat Marcion fout en Iraneus goed?
Kasper_JopiN
Forum fan

Bonjour schreef:
Kasper_JopiN schreef:
Dat ik beslissingen neem op basis van controleerbare ervaringen, niet op basis van wat iemand zegt dat waar is. Morgen op mijn werk doe ik de dingen op een manier die bewezen zijn handig te zijn. En als we een nieuwe werkwijze introduceren, beredeneren we eerst waarom die handig zou kunnen zijn. We volgen niet één of andere Heilige Informaticus, Wiens wil geschiede.

Mijn vraag over Marcion: Waarom zat Marcion fout en Iraneus goed?
Ik zal er later op terug komen. Maar wil je echt dar ik antwoord geef op Marcion? Wil voor antwoord verwacht je? Ik neem aan niet een theologisch betoog?
Plaats reactie