Maria schreef: Als je daar doorheen kijkt dan zie je een mens, zoals hij 2000 jaar geleden daar ter plekke geleefd zou kunnen hebben.
Wie schepping loslaat, raakt God kwijt. Kuitert
Moderator: Moderators
Re: Wie schepping loslaat, raakt God kwijt. Kuitert
Mijn laptop is stuk. Zo zie je; God straft meteen
Ik citeer nu niet, want dat wordt niks. Maar toch bedankt dat jullie me ook serieus nemen w.b.t gevoel. En dat vind ik geweldig, omdat er rationeel zoveel op af te dingen is.
@Rereformed en Maria jullie slaan de spijker op zijn kop. Maar dat Maria zoveel smileys kreeg van iemand die niet van smileys houdt. Dat is wel een super compliment.

Ik citeer nu niet, want dat wordt niks. Maar toch bedankt dat jullie me ook serieus nemen w.b.t gevoel. En dat vind ik geweldig, omdat er rationeel zoveel op af te dingen is.
@Rereformed en Maria jullie slaan de spijker op zijn kop. Maar dat Maria zoveel smileys kreeg van iemand die niet van smileys houdt. Dat is wel een super compliment.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Welnee, Satan greep in! Hij geeft je een hint dat je je leven ook kan besteden aan veel leukere zaken dan jezelf telkens op de pijnbank te zien liggen!Storm schreef:Mijn laptop is stuk. Zo zie je; God straft meteen![]()
Geniet van een prachtig weekend!
Born OK the first time
Bob Dylan
Bob Dylan
Zeker, maar geheel in tegenstelling tot zoals veel christenen dat zien, wel een naargeestig mens met onzinnige uitspraken, zoals Piet terecht opmerkte.Maria schreef:Als je daar doorheen kijkt dan zie je een mens, zoals hij 2000 jaar geleden daar ter plekke geleefd zou kunnen hebben.PietV. schreef:En als je er doorheen kijkt zie je een onzinnig personage die naargeestige trekjes vertoont en past binnen een achtergebleven cultuur.
Aan dat naargeestige en onzinnige zou ik nog willen toevoegen : narcistisch, meedogenloos en sadistisch. Denk hierbij aan "Niemand komt tot de vader dan via mij" en "Het Laatste Oordeel".
Rereformed schreef:Welnee, Satan greep in!Storm schreef:Mijn laptop is stuk. Zo zie je; God straft meteen![]()
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Heb je het nu over Jezus of toch over de schim, die God de vader wordt genoemd?Wim_1946 schreef:.....Maria schreef: Als je daar doorheen kijkt dan zie je een mens, zoals hij 2000 jaar geleden daar ter plekke geleefd zou kunnen hebben.
Aan dat naargeestige en onzinnige zou ik nog willen toevoegen : narcistisch, meedogenloos en sadistisch.
Dat is de Jezus, die ik bedoel, ja.Denk hierbij aan "Niemand komt tot de vader dan via mij"
Nee, heilig was hij niet.
Dat schreef ik al.
Hooguit af en toe een beetje psychotisch, misschien zelfs ook een beetje schizofreen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
@Wim, Piet en Lost;Wim_1946 schreef: Zeker, maar geheel in tegenstelling tot zoals veel christenen dat zien, wel een naargeestig mens met onzinnige uitspraken, zoals Piet terecht opmerkte.
Aan dat naargeestige en onzinnige zou ik nog willen toevoegen : narcistisch, meedogenloos en sadistisch. Denk hierbij aan "Niemand komt tot de vader dan via mij" en "Het Laatste Oordeel".
Jullie hebben gelijk, christenen zien veel met een roze bril.Zo ook de figuur Jezus, als hij bestaan heeft dan is hij ons voorgehouden als een soort vrijheidsstrijder. Hij durfde de gevestigde orde aan, de theologen op hun nummer te zetten. Hij kwam op voor de zwakkere in de toenmalige samenleving. Dat is wat de meeste christenen geleerd hebben, en dat is ook wat hen (ik) me nog steeds trekt in de figuur Jezus. Het is cherry picken zoals Lost schreef cherry picken in positieve zin. Maar doen we dat niet allemaal? Is het ook cherry picken wanneer je in die Jezus figuur alleen een medogenloze narcist kunt zien. Volgens mij wel.
Voor een atheist zal Jezus of nooit bestaan hebben of er niet toe doen, dat begrijp ik.
Bob Dylan
Bob Dylan
maar ookWim_1946 schreef: wel een naargeestig mens met onzinnige uitspraken, zoals Piet terecht opmerkte.
Wie van u zonder zonde is werpe de eerste steen.
en zalig zijn de barmhartigen
Niet te vergeten; "zalig zijn de vredestichters".
Daar komt nog bij dat hij van water wijn kon maken, iets dat mij ondanks hardnekkige pogingen nooit gelukt is.
Ook hij genas wel zieken, en dode vogeltjes.
Hij had heus wel aardige trekjes.
En die nare eigenschappen had hij van zijn vader. Het zat nu eenmaal in die familie.
Maar je kan zeggen wat je wil, hij heeft zich aardig afgezet tegen zijn ouwe heer. Want dat was pas echt een galbak!
Zo'n huistiran knakt je psyche, neem dat van mij aan.
Daarom; Zalig zijn de geknakten, want zij zullen opgericht worden!
In het boek "Misquoting Jesus" gaat Bart Ehrman (Nieuw Testamenticus) dieper in op allerhande toevoegingen. Vanuit antiadoptionistisch oogpunt, antidocetische aanpassingen, antiseparationistische inbreng etc. Op blz. 265 heeft hij een top 10 gemaakt. Door simpel teksten uit de eerste eeuwen te vergelijken met teksten uit de late middeleeuwen. Ik pak er eentje uit Johannes 8:11 - zie hierboven - Dit is een latere toevoeging. Dus die mag geschrapt worden, ondanks dat hele volksstammen dus orakelen dat Jezus tussen neus en lippen door met de mededeling kwam dat "Wie zonder zonde is werpe de eerste steen".Gershom schreef: maar ook
Wie van u zonder zonde is werpe de eerste steen.
en zalig zijn de barmhartigen
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Aha, de sympathie voor bepaalde uitspraken wordt weer gestuurd met smileys. Nou, laat ik dat voor de verandering ook even doen. Wim zet je schrap hier komen ze..Wim_1946 schreef: Zeker, maar geheel in tegenstelling tot zoals veel christenen dat zien, wel een naargeestig mens met onzinnige uitspraken, zoals Piet terecht opmerkte.
Een aantal jaren geleden heb ik een boek van een Belg gelezen, volgens mij een huisarts die na zijn pensioennering een aantal dikke pillen heeft geschreven over de Bijbel en aanverwante zaken. Ernest Maes is zijn naam. Een van zijn boeken luidt: Een-andere-jezus-het-jezusdossier-in-het-licht-van-de-psychopathologie. Hij duikt de geschiedenis in en voert enkele psychiaters op die hun kennis op Jezus hadden gericht. De uitkomst is eigenlijk niet echt schokkend, Jezus was een psychoot wiens mentale achteruitgang goed te volgen is. Even los van de discussie wat nu waar is en niet waar, en of de mythe terug te voeren is op een persoon of dat de compositie een eigen leven is gaan leiden.Maria schreef: Hooguit af en toe een beetje psychotisch, misschien zelfs ook een beetje schizofreen.
Waarom zou je dat willen ??Storm schreef: maar Jezus uit mijn gevoel krijgen. Hoe doe ik dat in godsnaam???
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Om een gevoel van bevrijding te krijgen. Zelf moet ik er niet aan denken om jezus "in mijn gevoel te hebben".HJW schreef:Waarom zou je dat willen ??Storm schreef: maar Jezus uit mijn gevoel krijgen. Hoe doe ik dat in godsnaam???
Nee, dat is een redeneer fout. Het is geen cherry picking als (onderbouwd) wordt gesteld dat God de Vader en god de zoon, meedogenloze, sadistische, megalomane massamoordenaars zijn en uitvoerders van martelpraktijken.Storm schreef: Het is cherry picken zoals Lost schreef cherry picken in positieve zin. Maar doen we dat niet allemaal? Is het ook cherry picken wanneer je in die Jezus figuur alleen een medogenloze narcist kunt zien. Volgens mij wel.
Dat zou hetzelfde zijn als je de intense kwaadaardigheid van de massamoorden door Hitler zou betitelen als cherry picking omdat naast dat kwaadaardige Hitler bijzonder liefdevol was jegens zijn hond en jegens zijn nichtje Geli Raubal. Trouw schreef daarover : "Alleen bij Geli is Hitler zachtaardig, lief en hulpeloos".
Als je een massamoordenaar bent valt dat niet goed te maken of te compenseren door goede daden die ook zijn verricht. Dan ben je en blijf je een massamoordenaar.