Ds. Paul Visser: "Veel kerkgangers zijn het zat".

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

Gershom
Diehard

Re: Ds. Paul Visser: "Veel kerkgangers zijn het zat".

Bericht door Gershom »

storm schreef;
Gershom dan ken jij de evangelische gemeentes nog niet, op de Veluwe waar ik woon zijn er 3 x per dag diensten
.
Nee, daar heb je gelijk in. Ik weet eigenlijk alleen dat er Protestanten zijn, en daarmee veeg ik alle christenen op één hoop. Ik heb zelf nog nooit een dienst bijgewoond. Alleen flarden gezien op de televisie.En wat ik ervan zag trok mij niet aan. Al die verschillen en die vetes die weer afsplitsingen opleveren maken de zaak er niet aantrekkelijker op
Hoe dat bij de rooms-katholieke kerk is weet ik niet, al merk ik op facebook dat veel rooms-katholieken behoorlijk aan de weg timmeren.
Mijn vrouw zingt iedere zondag in de St. Vitus kerk. Er is daar op die dag nog maar één dienst die wordt bijgewoond door een sterk vergrijsd gezelschap. Jonge mensen zijn er weinig. Daarom zijn de meeste kerken in onze gemeente al gesloten.
Er zijn hier nog wel ex rooms-katholieken, misschien ging het niet meer geloven via de weg van geleidelijkheid. Ik zou er wel meer over willen horen. Op andere fora's en facebook zijn vele rooms-katholieken zeer fanatiek, zo zelfs dat kritiek bijna niet mogelijk is. Hoe was dat voor jullie?
Ik ben zeer voorzichtig met het vormen van mijn opinie via Facebook of fora's.
Het beeld wat daaruit vaak naar voren komt geeft niet altijd de werkelijkheid weer. Juist de fanatiekelingen zorgen voor een zwaar vertekende werkelijkheid.
Maar kritiek is nu zeer wel mogelijk, in tegenstelling tot vroeger tijden

code = quote geworden @pietv.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

lost and not found yet! schreef:
PietV. schreef:
Waarom? schreef: Je geloof verliezen VOELT aan als een gevecht op leven en dood.
Ik ben dan de uitzondering, geen gevecht. Gewoon afbouwen, je denkt na en ziet steeds meer tekortkomingen en op een gegeven moment ben je klaar en denk je aan andere zaken. Het echte gevecht kwam van de tegenpartij, die zagen een betrokken schaapje zich afmelden. En kwamen in opstand en doken zelfs mijn privéleven in en juist deze reactie prikkelde mij om er nog een schepje bovenop te doen.
Ben ik dan weer niet met je eens Piet. Ik ben dan waarschijnlijk geen uitzondering, voor mij was het min of meer een gevecht op leven en dood. Als je tot je 36e gelovig bent geweest, en dan echt geindoctrineerd gelovig, en je gelooft niet meer, wat ook langzaamaan gaat, en je komt aan het einde, dan is dat een ongelooflijke diepe val. Je raakt alles, maar dan ook alles kwijt!
Ik heb het op dezelfde manier ervaren als Lanfy. Uiteraard is het ook een kwestie van 'afbouwen' oftewel stukje bij beetje laten gaan. En ook kan ik zeggen dat het punt van uiteindelijk omslag naar atheïsme gemakkelijk was; ik kwam opeens tot het besef dat ik totaal niets religieus meer in handen had. Maar die weg ernaartoe was vreselijk lang en ongelooflijk moeizaam. 'Alles kwijtraken' betekent niet alleen alles in je oude wereldbeeld, maar vaak ook je vrienden of soms zelfs je gezin en baan.
Born OK the first time
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Storm schreef: Er zijn hier nog wel ex rooms-katholieken, misschien ging het niet meer geloven via de weg van geleidelijkheid. Ik zou er wel meer over willen horen. Op andere fora's en facebook zijn vele rooms-katholieken zeer fanatiek, zo zelfs dat kritiek bijna niet mogelijk is. Hoe was dat voor jullie?
Dag Storm,

Je moet gewoonweg niet te veel rondneuzen op andere fora.......denken is daar niet mogelijk, laat staan VRIJdenken... :wink:
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

lost and not found yet! schreef: Ik ben dan waarschijnlijk geen uitzondering, voor mij was het min of meer een gevecht op leven en dood. Als je tot je 36e gelovig bent geweest, en dan echt geindoctrineerd gelovig, en je gelooft niet meer, wat ook langzaamaan gaat, en je komt aan het einde, dan is dat een ongelooflijke diepe val. Je raakt alles, maar dan ook alles kwijt! Al je (zogenaamde) zekerheden zijn weg, foetsie, en niet meer terug te halen omdat je zelf denkt! Aan de ene kant heel verhelderend, aan de andere kant heel vermoeiend. Je moet en zult alles opnieuw moeten uitvinden. En dingen uitvinden zonder zekerheden is verdomd moeilijk. Maar ik ben blij dat ik het gered heb, en ben nog blijer dat mijn nog steeds zeer gelovige familie het toch geaccepteert hebben. Ze zijn het wel niet eens met me maar respecteren mijn mening
Hoewel het mij niet zo is overkomen, kan ik desondanks wel met je meevoelen. Jij bent in een normaal gezin grootgebracht.(neem ik aan) Jij hebt in een sociaal verband geleefd(ga ik van uit) Je had vrienden, en waarschijnlijk heb je die nog. Je bent tot slot opgegroeid in een zeer gelovige omgeving Kortom overgoten met bijbelsaus.
Wat jij hebt gekend, komt overeen met wat de meeste ex-gelovigen vertellen. Bij jouw en veel anderen moet de onzekerheid en de verlatenheid veel groter geweest zijn dan bij mij, dat kan haast niet anders.
Wat ik mij afvraag; Ben je in één grote klap ongelovig geworden, of was het een zeer langdurig proces van steeds een beetje minder? Want als dat proces snel gaat verlies je alles tegelijk, en je krijgt het nog koud ook.
Gaat het geleidelijk aan, dan verlies je de zaken en mensen één voor één. Maar de totale verlatenheid lijkt mij dan minder groot, omdat een deel overblijft om je te ondersteunen.
Vergeef mij als ik te vrijpostig vragen stel, ik wil geen oud zeer aan de oppervlakte brengen. Voel je vrij niet te antwoorden.
Storm
Bevlogen

Bericht door Storm »

Waarom? schreef:
Dag Storm,

Je moet gewoonweg niet te veel rondneuzen op andere fora.......denken is daar niet mogelijk, laat staan VRIJdenken... :wink:
@Waarom,
Misschien heb je gelijk, maar ik ben dan ook geen Vrijdenker dus dan pik ik overal wat op. En wat niet zo slim is, ik geef dan tegengas. Homoseksuelen in de kerk, je mag het wel zijn maar niet in de praktijk brengen, schijnacceptatie. Rooms-katholieken die geen kinderwens hebben, of b.v door een handicap het huwelijk niet kunnen consumeren zoals er zo mooi gezegd wordt. Zij kunnen niet in de kerk trouwen, ook al zijn ze gelovig. Voor mij niet te begrijpen.
Ik merk ook dat het steeds eenzamer wordt. Een goede vriendin die mijn reacties op dit onderwerp maar niets vind (ja ik word gevolgd ;-)), maar me dit nooit in gesprekken die we hier over hebben zegt. Het is waarschijnlijk makkelijker om het via facebook te uiten.
Maar ook mijn eigen schuld, ik moet ook niet zo rechtstreeks reageren. Ik luisterde net naar een lied; be at peace at your self. Dat ontbreekt er bij mij aan.

https://youtu.be/9nAvcIhvoHg?list=PLca9 ... tl7oD4Qsq5" onclick="window.open(this.href);return false;
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Als ik zo eens wat heftige ervaringen lees, dan ben ik blij dat het bij mij geleidelijk is gegaan.
Mijn familie ben ik wel kwijtgeraakt (op mijn zus na) en dat had indirect met het geloof te maken: ik kwam met de verkeerde vriendin thuis (inmiddels bijna 30 jaar mijn vrouw).
Ik heb daar geen emotionele schade van opgelopen, overigens. Weinigen die dat geloven, maar gelukkig is dat echt zo.
Waarschijnlijk ben ik van nature teveel een kluizenaar.
Het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken
Gershom
Diehard

Bericht door Gershom »

HJW schreef;
Ik heb daar geen emotionele schade van opgelopen, overigens. Weinigen die dat geloven, maar gelukkig is dat echt zo.
Waarschijnlijk ben ik van nature teveel een kluizenaar.
Ja, dat helpt. Als je niet te veel banden hebt wordt er ook niet zoveel verbroken. Als "einzelgänger" door het leven gaan heeft zo zijn voordelen.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HJW schreef: Waarschijnlijk ben ik van nature teveel een kluizenaar.
Dat is inderdaad een groot voordeel, want als kerkgangers ergens snel zat over zijn, dan zijn ze dat over mensen die hun achterlaten op een zinkend schip. En buiten uiteraard hossende evangelicals of snel voortplantende orthodoxen is de kerkverlating in veel plaatsen een enorm probleem. En als ik om me heen kijk dan zijn het voornamelijk vrouwen die de gaten proberen op te vullen. Vroeger ondenkbaar maar het aantal vrouwelijke predikanten en ouderlingen stijgt rap. Misschien zijn mannen rationeler aangelegd en gevoeliger voor moderne inzichten die als een mes door de bijbel snijden. Ik kreeg eerstdaags nog een opmerking van een gelovige dat het christendom uiterst coherent is. Zo coherent dat er al tal van boeken zijn verschenen die dit moeten aanstippen (CS Lewis e.a.). Voor hem een reden om te blijven geloven. Maar goed je moet wel geloven in een adam en eva anders wordt Jezus snel werkloos en is de onderlinge samenhang al weg.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

Gershom schreef: Ja, dat helpt. Als je niet te veel banden hebt wordt er ook niet zoveel verbroken. Als "einzelgänger" door het leven gaan heeft zo zijn voordelen.
Ik kan er in ieder geval goed mee overweg.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

PietV. schreef: Misschien zijn mannen rationeler aangelegd
Dat denk ik ook. Maar de ratio is ook niet alles.
Maar goed je moet wel geloven in een adam en eva anders wordt Jezus snel werkloos en is de onderlinge samenhang al weg.
Tenzij zijn rol een andere was dan er in die tijd en later van gemaakt is.
Sterven voor de zonden van de mensheid was de eerste eeuwen helemaal niet het centrale thema van het nieuwe geloof.
De apostolische geloofsbelijdenis van laat 2e eeuw vermeld het niet. Opvallend.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HJW schreef: Sterven voor de zonden van de mensheid was de eerste eeuwen helemaal niet het centrale thema van het nieuwe geloof.
De apostolische geloofsbelijdenis van laat 2e eeuw vermeld het niet. Opvallend.
Komt ook terug bij Auke Jelsma- Kleurrijk christendom die beweert dat de omslag van mythe naar feitelijk relaas pas gebeurde nadat het een staatsgodsdienst werd. Rond de 4de eeuw zullen we maar zeggen. En daar laten we het maar bij anders word je overbelast.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

In de VS hebben ze een steekproef gehouden onder 3000 kerkgangers. De uitkomst beschrijft zich als volgt -- de kerken zitten vol met ketters. Het publiek maakt een eigen brouwsel dat soms volledig ontspoort met de versie die men graag ziet.
Paul Visser zou dus nog iets kunnen toevoegen onder het motto: "Ze zijn het niet alleen zat maar ze experimenteren er ook nog eens op los".

http://www.christianitytoday.com/ct/201 ... etics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

En daar laten we het maar bij anders word je overbelast.
Overbelast?
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

HJW schreef: Overbelast?
Ik zie je in een ander topic ook druk bezig.
HJW
Diehard

Bericht door HJW »

PietV. schreef:
HJW schreef: Overbelast?
Ik zie je in een ander topic ook druk bezig.
Soms ben ik geen echte vent.....en kan ik twee dingen tegelijk !!

Dus je mag hier rustig uitweiden. Ben wel benieuwd.
Plaats reactie