Peter van Velzen schreef:
Nogmaals: Welke Soera zegt dat?
5:45
En Wij schreven hen daarin voor: Een leven voor een leven, oog om oog, neus om neus, oor om oor, tand om tand en (rechtvaardige) vergelding voor wonden. En hij, die van het recht hierop afziet, dit zal een verzoening voor zijn zonden zijn en wie niet rechtspreken bij hetgeen Allah heeft nedergezonden, zijn onrechtvaardigen.
En het komt vaker voorbij.
Ik kan het me niet voorstellen
O, ik was niet op de hoogte dat dat een valide stelling was.
aangezien toen Mohammed leefde de Koran helemaal niet bestond
.
Mohammed ontwikkelde de koran ook, he? Dit werd hem doorgegeven via Djibriel.
Graag een onderbouwing van je bewering. We mogen niet alles voetstoots geloven wat een ander beweert.
Welke bewering?
Verder verwerpen vrijwel alle Christenen grote delen van de bijbel. (bijvoorbeeld de anti-abortus activisten; volgens de bijbel is abortus helemaal niet verboden,
Dat is afhankelijk van interpretatie. Binnen de koran is er weinig ruimte voor interpretatie omdat de koran een heel ander boek is als de bijbel. De bijbel bestaat uit een verzameling verhalen van "getuigen" waar je tegenstrijdigheden vindt onderling.
De Koran baseert zich op 1 visie. Direct gedicteert door God aan Mohammed via Djibriel. De Koran geeft voornamelijk opdrachten. De Koran lijkt veel meer op een wetboek dan op de Bijbel. Daarom is er zeer weinig ruimte voor interpretatie. De enige ruimte zit daarvoor in de vertaling. Niet in de opdrachten. Der Koran is veel duidelijker in wat je moet en wat je niet mag.
en soms zelfs verplicht). Waarom accepteer je wel Christenen die (een deel van) de bijbel verwerpen, en geen moslums die (een deel van) de Koran (of de Hadith of de Sharia) verwerpen?
De koran en de Bijbel zijn heel verschillend.
Je kan jezelf christen(Volger van Jezus) noemen zonder de Bijbel te zien als het woord van God. Je volgt Jezus, en de bijbel staat daar los van. De bijbel eist Jezus op met verschillende "getuigenverklaringen" die bevestigen dat Jezus heeft bestaan. En meer heb je niet Nodig om een volger van Jezus te zijn, ofwel Jezus Christus/van Nazareth.
Je kan dan jezelf "christen" noemen. Je hoeft enkel dat te volgen waar er direct wordt gewezen naar Jezus. Je kan dus ook zeggen dat je bepaalde stukken niet bij Jezus kan plaatsen wanneer een "getuige" iets aan Jezus toeschrijft.
Je verwerpt dus niet de woorden van Jezus zelf, maar de woorden van anderen die aan Jezus worden toegeschreven door "getuigen".
De Koran is anders. Dat is persoonlijk gedicteerd door Mohammed, die geeft de opdrachten. Wanneer je daar iets verwerpt, verwerp je direct de woorden van Mohammed. En dat is een doodzonde(vaak letterlijk)
De getuigen komen niet in de Koran te sprake(wel in de bijbel). De getuigen komen pas ter sprake bij de "hadith".
Je kan dus niks verwerpen in de koran zonder direct Mohammed tegen te spreken. De enige die je wel kunt tegenspreken is de "hadith". En met name daar komt het verschil in stromingen vandaan.
Snap je het nu? Of zit ik er helemaal naast?
Ik ben tegen totalitaire dictatuur, vandaar dat ik mij genoodzaakt voel me terug te trekken van Freethinker.