betoverende voorwerp ( boozeoog)

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: betoverende voorwerp ( boozeoog)

Bericht door Maria »

ikke schreef: Ik weet niet of voodoo en sihr booze oog dus hrt zelfde is want ik heb nog nooit van voodoo gehoord
Het geloof in het boze oog is een bijgeloof, dat al veel ouder is dan de meeste religies en is er vaak in geïntegreerd, en ook verbasterd en verder uitgebreid in diverse culturen met allerlei andere bijgelovigheden, dus plaatsgebonden.
Van oorsprong is het de kracht, die bepaalde mensen (met het boze oog) op anderen zouden kunnen uitoefenen met alleen maar een boze blik, waartegen je je dan door allerlei middeltjes zou kunnen beschermen.
Al heel oud is ook het geloof, dat krachten toekent aan dingen. Zoals aan voodoo poppen, waarmee je je vijanden zou kunnen martelen
Krachten die in latere religies alleen aan godheden zijn voorbehouden.

Deze twee feitelijk totaal verschillende dingen worden soms gecombineerd in bepaalde islam groeperingen.
Denk dan aan groepen en nakomelingen ervan, waar de oude primitieve religies niet zijn uitgeroeid.
Feitelijk is dit totaal anti-islamitisch, want dit zou immers juist in strijd zijn met de mono-theïstische Islam.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maria schreef:Feitelijk is dit totaal anti-islamitisch, want dit zou immers juist in strijd zijn met de mono-theïstische Islam.
Nee hoor, het gaat hier om een kracht vanuit mensen of eventueel mystieke wezens, niet vanuit een 2e Allah.
De islam kent wel meer mystieke wezens, zoals Shaytan of jinns.

Dus het geloof hierin is niet in strijd met monotheïsme.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Wie heeft het over een 2e Allah?
gerard_m schreef: De islam kent wel meer mystieke wezens, zoals Shaytan of jinns.
Ook in de polytheïstische godsdiensten, die actueel waren in de tijd van het ontstaan en de ontwikkelingen van de 3 boekgodsdiensten had je een oppergod en een hiërarchie in de diverse andere goden en halfgoden.

Blijkbaar was het maar moeilijk om totaal afstand te doen de van speciale bovennatuurlijke entiteiten en eigenschappen, die het kwaad brachten.
Dat is dan ook het dualistische in de monotheïstische religies, die andere wezens dan de zg. enige God/Allah toch goddelijke of godgelijkende eigenschappen toedichten.

Dat is al eeuwen, of tweespalt, of doodgezwegen.
Dat laatste in de oude orthodoxe protestante kerken, waar geen aandacht wordt geschonken aan zoethoudertjes voor demonen om hen gunstig te stemmen of te verblinden en waar Satan en zijn demonen gevallen engelen zijn.
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Maria schreef:
ikke schreef:Dit heb ik op youtube gevonden
https://m.youtube.com/?gl=NL&hl=nl#/watch?v=KBmZNRNyK0s" onclick="window.open(this.href);return false;

Er is namelijk ook een deel 2 van het video.
Deze link leidt niet naar een video over het boze oog, maar naar de homepage van Youtube.
Hetzelfde dus als https://www.youtube.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Raar, bij mij namelijk wel.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Nogmaals geprobeerd.
Ik krijg nu niet eens meer het reclame filmpje over iets met magie.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maria schreef: Ook in de polytheïstische godsdiensten, die actueel waren in de tijd van het ontstaan en de ontwikkelingen van de 3 boekgodsdiensten had je een oppergod en een hiërarchie in de diverse andere goden en halfgoden.

Blijkbaar was het maar moeilijk om totaal afstand te doen de van speciale bovennatuurlijke entiteiten en eigenschappen, die het kwaad brachten.
Dat is dan ook het dualistische in de monotheïstische religies, die andere wezens dan de zg. enige God/Allah toch goddelijke of godgelijkende eigenschappen toedichten.

Dat is al eeuwen, of tweespalt, of doodgezwegen.
Dat laatste in de oude orthodoxe protestante kerken, waar geen aandacht wordt geschonken aan zoethoudertjes voor demonen om hen gunstig te stemmen of te verblinden en waar Satan en zijn demonen gevallen engelen zijn.
Monotheïsme betekent simpelweg dat er slechts 1 god is, maar dat zegt niets over andere mystieke wezens, demonen, engelen, djinns, mystieke krachten, het boze oog.... Zolang deze maar gezien worden als geschapen wezens en niet als een god, is er niets aan de hand.

Je zegt terecht dat vele religies dit soort wezens kennen. Kennelijk is dat dus niet zo'n probleem in het monotheïsme. De discussie (/ of elkaar de hersenen inslaan) gaat over het aanbidden van dit soort wezens, waarmee je iets anders aanbidt dan de "enige god". Een vervelend trekje dat in monotheïstische religies is geslopen.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Maria schreef:Nogmaals geprobeerd.
Heel vreemd, ik krijg hem wel gewoon.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
🔱
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef:
Maria schreef:Nogmaals geprobeerd.
Heel vreemd, ik krijg hem wel gewoon.
Ik krijg de home-page van youtube te zien. . .
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:welkom,

Ter geruststelling toveren bestaat niet echt. Heb wel eens een betoverende dame ontmoet die bij nader inzien toch een heks was.
Je had een sprookjeshuwelijk kunnen hebben. :)
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

gerard_m schreef:zoals Shaytan of jinns.
Maar de eerste is toch gewoon de Islamitische versie van "Satan"?
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
doctorwho schreef:welkom,

Ter geruststelling toveren bestaat niet echt. Heb wel eens een betoverende dame ontmoet die bij nader inzien toch een heks was.
Je had een sprookjeshuwelijk kunnen hebben. :)
:D :D
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie