Je hebt gelijk, in religies kunnen de grootste tegenstrijdigheden allebei waar zijn.Anna74 schreef:Misschien zijn ze allebei waar, wie zal het zeggen.
Ik ben niet gelovig, voor mij kan dat dus niet.
Moderator: Moderators
Je hebt gelijk, in religies kunnen de grootste tegenstrijdigheden allebei waar zijn.Anna74 schreef:Misschien zijn ze allebei waar, wie zal het zeggen.
Maar daarbij zouden ze ook allebei niet waar kunnen zijn. Of toch niet? Want als ze allebei waar zijn bestaan er twee goden en dat is volgens mij iets waar jij dan niet in gelooft. Dus wat is waar, in jouw opinie?Anna74 schreef:Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat het ene verhaal geloofwaardiger is dan het andere, integendeel zelfs.Vilaine schreef:Dat zien van Allah is wellicht een hoax, maar op moslim sites verschijnt het als bewijs voor het bestaan van Allah en wordt als waarheid gezien.
Ik houd je een spiegel voor. Waarom zou het verhaal van Jezus zien geloofwaardiger zijn, dan een verhaal van Allah zien, vooral als het door een christenjongetje als bijna dood ervaring wordt gezien?
Ik deed dus hetzelfde als wat jij deed. Ga bij jezelf na waarom je het ene wel zou geloven en het andere niet. En waarom een moslim het omgekeerde gelooft.
Het is even wennen, maar spiegelen en advocaat van de duivel spelen is een beetje mijn manier van discussiëren. Lastig voor sommigen, ik begrijp dat wel.
Het feit dat ik in het verhaal van Jezus geloof, betekent niet dat ik het verhaal van 'Allah' zien niet geloof.
Misschien zijn ze allebei waar, wie zal het zeggen.
Ik weet niet hoe oud de jongen was, dus daar heb ik geen mening over. Hij kan een droom hebben gehad of een hallucinatie, het kan verzonnen zijn, of een combitantie. Ten slotte kan de vader het verhaal door er met zijn zoon over te praten, mede gevormd hebben. Er is niet een verklaring voor dit soort zaken, er zijn altijd alternatieven.Anna74 schreef:Denk jij dat een kind van die leeftijd zoiets zou verzinnen om zijn vader te plezieren?Peter van Velzen schreef:Het gaat dus om de zoon van de predikant. Denk je dat hij zijn vader hier gelukkig mee maakt?
Ja, er zijn altijd alternatieven, natuurlijk kan het ingekleurd zijn door zijn vader, maar dat zou betekenen dat er misschien toch ook een kern van waarheid in zit? Ik bedoel; laat het een beetje zijn ingekleurd, dat gebeurt altijd!Peter van Velzen schreef:Ik weet niet hoe oud de jongen was, dus daar heb ik geen mening over. Hij kan een droom hebben gehad of een hallucinatie, het kan verzonnen zijn, of een combitantie. Ten slotte kan de vader het verhaal door er met zijn zoon over te praten, mede gevormd hebben. Er is niet een verklaring voor dit soort zaken, er zijn altijd alternatieven.Anna74 schreef:Denk jij dat een kind van die leeftijd zoiets zou verzinnen om zijn vader te plezieren?Peter van Velzen schreef:Het gaat dus om de zoon van de predikant. Denk je dat hij zijn vader hier gelukkig mee maakt?
dikkemick schreef:Anna74, je wilt niet weten waar mensen allemaal 100% van overtuigd zijn. Mensen horen stemmen, zien geesten, ufo's, krijgen openbaringen, zien tunnels van licht, zweven boven hun eigen lichaam en je wilt niet weten hoe echt mijn dromen soms kunnen zijn.
En het interessante is: Veel is na te bootsen door iemand te laten trippen, medicijnen toe te dienen of bepaalde delen van de hersenen te stimuleren. Het lijkt haast wel alsof je hersenen met je aan de haal gaan...
Nee, ik mag hopen van niet....Het lijkt haast wel alsof je hersenen met je aan de haal gaan...
Nee en dat is niet waar, dat is een argument uit onwetendheid; een drogredenering . Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid, je kunt je ook gewoon onthouden van het doen van uitspraken over zaken. Dat is ook precies decreden wasrom ik dit soort boeken niet lees.Dan zal het altijd 'wellus-nietus' blijven, want we zullen het nooit écht weten.....er zijn genoeg argumenten aan te dragen waarom het NIET zo is, maar er is voor mij ook genoeg reden om aan te nemen dat het waarheid is, dat hij dit echt ervaren heeft.
Je overvalt me een beetje met je reactie. Ik vind dat je zelf ook een beetje kort door de bocht gaat door te stellen dat het hier alleen om een ervaring gaat en verder niets.HankS schreef:Nee en dat is niet waar, dat is een argument uit onwetendheid; een drogredenering . Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid, je kunt je ook gewoon onthouden van het doen van uitspraken over zaken. Dat is ook precies decreden wasrom ik dit soort boeken niet lees.Dan zal het altijd 'wellus-nietus' blijven, want we zullen het nooit écht weten.....er zijn genoeg argumenten aan te dragen waarom het NIET zo is, maar er is voor mij ook genoeg reden om aan te nemen dat het waarheid is, dat hij dit echt ervaren heeft.
Het is geen kwestie van welles- nietes want er is dus ook een derde mogelijkheid die eigenkijk de meest redelijke is .
De enige reden die jij meent te hebben dat het waar is blijkt een drogreden te zijn . Persoonlijke ervaringen zijn persoonlijke waarheden, niet waarheid .
Wanneer we het nooit echt zullen weten kun je beter een nulhypothese aanhouden en het credo bezigen dat je geen uitspraken moet doen over zaken waarvan je niet kunt weten ( wovon man nicht sprechen kann darüber muss man schweigen Wittgenstein)
Hij zal het echt ervaren hebben, maarvdat maakt het nog niet waar. Ik heb vannacht weer eens een van mijn vliegdromen gehad, het was zo echt, maar ik weet ook dat het alleen maar een produkt van mijn geest was en ik het toch maar niet als realiteit moet zien omdat de zwaartekracht daarin medogenlozer is dan in mjn dromen .
Opmerkelijk is dat veel meer mensen vergelijkbare dromen hebben , het maakt vliegen voor de mens zonder hulpmiddelen nog steeds niet waar.
Anna,Anna74 schreef: Nee, ik mag hopen van niet....![]()
![]()
Geloof je eigenlijk wel dat er leven is na de dood, of houdt het gewoon op na dit aardse bestaan?
Als je daarin niet gelooft, dan geloof je als vanzelfsprekend ook niet in de waarheid van het verhaal van deze jongen.
Als je daarin wel gelooft (of althans hoopt), dan zoek je vooral bevestiging in een dergelijk verhaal.
Dan zal het altijd 'wellus-nietus' blijven, want we zullen het nooit écht weten.....er zijn genoeg argumenten aan te dragen waarom het NIET zo is, maar er is voor mij ook genoeg reden om aan te nemen dat het waarheid is, dat hij dit echt ervaren heeft.
Het maakt ook niet uit; al is er maar een klein handje mensen dat er steun of kracht uit ervaart, dan is het toch ook prima..
Dat klopt niet wat je zegt. Als het verhaal ‘nietszeggend’ is of zou zijn, dan zou er überhaupt niemand kracht en of steun uit ervaren. Een nietszeggend verhaal kan mensen onmogelijk tot steun zijn toch? Dan zou het niet eens bekendheid krijgen, in dit geval is het verhaal van deze kleine jongen jaren later nog steeds actueel en putten we er nog kracht en hoop uit. Jullie waarschijnlijk niet, maar heel veel mensen wel!Waarom? schreef:Anna,Anna74 schreef: Nee, ik mag hopen van niet....![]()
![]()
Geloof je eigenlijk wel dat er leven is na de dood, of houdt het gewoon op na dit aardse bestaan?
Als je daarin niet gelooft, dan geloof je als vanzelfsprekend ook niet in de waarheid van het verhaal van deze jongen.
Als je daarin wel gelooft (of althans hoopt), dan zoek je vooral bevestiging in een dergelijk verhaal.
Dan zal het altijd 'wellus-nietus' blijven, want we zullen het nooit écht weten.....er zijn genoeg argumenten aan te dragen waarom het NIET zo is, maar er is voor mij ook genoeg reden om aan te nemen dat het waarheid is, dat hij dit echt ervaren heeft.
Het maakt ook niet uit; al is er maar een klein handje mensen dat er steun of kracht uit ervaart, dan is het toch ook prima..
Laat ik nou juist niet blij( of misschien juist wel ?? ) worden uit het argument dat je als laatste gebruikt: "Het maakt ook niet uit; al is er maar een klein handje mensen dat er steun of kracht uit ervaart, dan is het toch ook prima"
Eigenlijk geef je daarmee aan dat het hele verhaal op zich nietszeggend is, maar dat sommige mensen er kracht uit ervaart....En dat is prima zeg je....Ik zou niet graag in die groep willen horen, want daar zit alles wat rijp en groen is tussen.( noem geen voorbeelden, laat het over aan je eigen fantasie ) Laat ik en veel medeforum leden streven naar kennis die BOVEN een bepaald gevoel uit gaat en die onafhankelijk van gevoel van iemand dezelfde uitkomst geeft.
Natuurlijk wordt daar wel eens over gesproken, maar we hebben het hier over een 4 jarig kind.Vilaine schreef:Ik kan me niet voorstellen, dat in een gezin de dood van een dochter/zusje volkomen dood wordt gezwegen en alle herinneringen uitgewist. Kinderen vangen meer op, dan je denkt en verwacht. En de vraag is of tijdens een narcose alle perceptiegebieden volledig zijn uitgeschakeld.
Over uittredingen tijdens operaties, bijna-dood ervaringen, druggebruik, stimulering van hersengebieden zijn boeken vol geschreven en tot nu toe geen andere verklaring dan een prikkeling van hersengebieden. Voor andere verklaringen is nog geen bewijs gevonden. En als dingen boven onze kennis uitgaan, hoeft dat nog niet te betekenen, dat het boven-natuurlijk is. EN het boek hoeft geen leugen te zijn, slechts de conclusie is erg voorbarig.
Een natuurlijke verklaring lijkt me dan ook logischer.
Omdat het verhaal niet overeenkomt met de islamitische leer van hemel en hel, dat laatste is waar christenen terecht komen wegens veel-godendom, zal de moslim dat als bewijs zien, dat het boek op fantasie berust of misschien zelfs van de sjaitan komt.
Nee, dat is wat jijzelf stelde, wat zou het anders moeten zijn dan iets wat niet te bewijzen valt. Gelukkig maar voor al die ( goed) gelovigen want dan hebben ze nog die smoes dat het geloof is. Het is helemaal niet door de bocht bij mij , ik ga gewoon mee met wat jij beweert, ik heb het boek immers niet gelezen. Maar ik geloof niet en ook niet in een hiernamaals en ik hoef me ook niet niet in bochten te wringen om iets waarvan alleen de ervaring bekend is als waarheid te zien. Jij bent van de bochten en het geloof , ik niet.Je overvalt me een beetje met je reactie. Ik vind dat je zelf ook een beetje kort door de bocht gaat door te stellen dat het hier alleen om een ervaring gaat en verder niets.