Veerpont in de statenvertaling

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Waarom?
Bevlogen

Re: Veerpont in de statenvertaling

Bericht door Waarom? »

Fish schreef:
extian schreef:[q Tot een paar weken terug had ik me nooit in ze verdiept totdat ik https://www.inhetspoor.nl/nieuws/" onclick="window.open(this.href);return false; tegen kwam. Ik wist dat ze van de rokjes e.d. waren maar sommige dingen die ik daar las, pfff alsof je in een tijdmachine stapt.
Ik las daar;
Standpunt inzake referendum Associatieverdrag EU-Oekraïne
Wat moeten we als kiesgerechtigde mannen bij dit referendum dan doen: stemmen of thuisblijven?
Vrouwen daar nog steeds geen kiesrecht? :?
Kijk, je voelt meteen aan wat een ander topic is waarin de SGP en Nederland moeten worden "teruggespoord" door "in het spoor"

SGP is in 1918 opgericht vanwege het "actieve" vrouwenkiesrecht.(ze waren daar pertinent tegen). Daar hoor je de meeste SGP'er niet meer over ( waarschijnlijk is wel 60% van de SGP kiezer vrouw ). De hobbel van het passieve kiesrecht is bijna genomen ( met wat lichte dwang van buiten ). Bij "in het spoor" praten ze hier nog wel over..........

Dus weer : kom je een SGP,er tegen die prat op gaat dat zij een waardevaste partij zijn en dat ze heel zielig zijn omdat het "passieve" kiesrecht hun wordt opgelegd. Even doorvragen waarom juist de vrouwen in de SGP achterban WEL gaan stemmen?
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Waarom?
Bevlogen

Re: Veerpont in de statenvertaling

Bericht door Waarom? »

ingenieus schreef:Op dit moment Maarten 't Hart - De schrift betwist aan het lezen. Wat een eyeopener dat boek. Ieder hoofdstukje weer verbaas je je over wat je leest, pak je de bijbel erbij en warempel, de flauwekul en eigenaardigheden die 't Hart beschrijft, staan er daadwerkelijk in.

Een toppertje voor mij zijn de veerpontjes in de Statenvertaling. Herhaaldelijk is er in de Bijbel sprake van doorwaadbare plaatsen van de Jordaan. Dat hebben de Statenvertalers niet begrepen. Ze hebben op al die plaatsen aangenomen dat er een pontje voer over de rivier. Dus staat er in Jozua 2:7 'Die mannen nu jaagden hen na op den weg van de Jordaan, tot aan de veren'. En in Jozua 2:23 lezen we dat verspieders de Jordaan overvoeren. Rechters 3:28: "zij namen de veren naar Moab in".

Geniaal toch haha. In de huidige vertaling staat er overigens op al deze plekken oversteekplaatsen. In 1650 was iedereen in NL ervan overtuigd dat er veerpontjes over de Jordaan voeren om mensen over te zetten.... Net als op de Westerschelde :lol: :lol:
Ik kon het toch niet even nalaten om het na te kijken, misschien was het een "trans -culturele" vertaling. Zoals bv het woord "stadhouder". Aanpassing om iets te kunnen vertellen in een cultuur die bepaalde begrippen niet kent.

De statenvertaling kun je niet los zien van de kanttekeningen. De Statenvertalers hebben een "noten apparaat" in de "zijlijn" om teksten te verduidelijk. Vooral bij onduidelijkheden. Niet bedoeld als "dogmatiek" maar lijkt er soms wel op. Het GBS vindt die bijna nog belangrijker dan de vertaling zelf. Met het argument : zo hebben de statenvertalers het bedoeld.

Bij Jozua 2:7 staat in de "kant" bij de "veren"

Veren:
Versta hier, het veer of veren, waar men over de Jordaan pleegt te varen; opdat men hen daar niet zou overlaten.

http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus waarschijnlijk hebben ze er inderdaad niets van begrepen. Maar zelfs dat weet je nu nog niet helemaal zeker -> moet je de verslagen van de vertaalteams gaan raadplegen of daar iets over werd gezegd. Ze vonden het vast ook niet belangrijk....., er waren grotere theologische problemen en vertalingen waar ze zich druk over maakten.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Plaats reactie