energiefeiten

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Peter van Velzen
Site Admin

Re: energiefeiten

Bericht door Peter van Velzen »

Ik twijfel er niet aan dat er nog veel verbeteringen zullen plaatsvinden. De vraag is alleen welke en wanneer. Ik denk dat je voor het opvangen van zonne-energie in de Sahara geheel andere middelen zult moeten gebruiken dan voor het uitnutten van je dak. Inderdaad is de temperatuur een punt.

Maar dr . Who heeft volstrekt gelijk, dat op de lange duur alleen kernenergie een aanvulling zal zijn. Alle andere middelen zijn niet meer dan uitgestelde zonne-energie. En dan hebben we het wederom over kernfusie, aangezien de hoeveelheid splijtbaar materiaal - zover ik weet - kleiner is dan de voorraad steenkool. Het voordeel is wel dat het geen broeikasgasen uitstoot. In elk geval dienen we dat laatste snel terug te brengen, anders kunnen we de toekomst wel op ons buik schrijven. Enige haast is dus geboden.
Ik wens u alle goeds
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef: Na wat wikken en wegen lijkt kernfusie nog steeds een kandidaat in deze.
http://www.kennislink.nl/publicaties/du ... ij-brengen" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit is voorlopig meer wikken dan wegen, want aangezien de ontwikkeling hiervan nog minstens decennia in het verschiet ligt, en het zelfs niet zeker is dat kernfusie op commerciële schaal levensvatbaar is, wordt het bij wegen nog te licht bevonden.
Maar onze energiebehoefte heeft vooral te maken met de inrichting van onze samenleving en zou hier integraal mee verweven moeten worden. Woningen, transport, industrie, voedsel, herwinbaarheid, inzet nieuwe technieken.
Daar valt m.i. veel meer winst te behalen.
Een andere ruimtelijke ordening speelt daarbij een belangrijke rol.
En ook inzetten waar het het meest effectief is. Zo is isolatie en verstandig stoken veel zinvoller dan een verbod op gloeilampen. Het motto alle kleine beetjes helpen klinkt aardig maar het gaat om de grote hoop en niet om die beetjes.
Daarom lijkt het energieneutraal maken van woningen me een prioriteit, evenals het aanpakken van de industrie, die nog altijd de grootste energieslurper is. We moeten er daarbij niet van uit gaan dat we nog wel kunnen wachten op kernfusie.
Allerlei nep stimulering maatregelen waarvan degenen hoog in de economische voedselketen het meest profiteren. Zoals met een nog steeds onzuinige SUV toch lage bijtelling mogen genieten omdat er een stekker aan kan die in de praktijk nooit een stopcontact ziet. Ik zag hem net even voorbijkomen de site withouthotair en denk dat ook in deze de luchtbellen moeten doorgeprikt, omdat er nu erg veel ruis in lijkt te zitten.
Zeker.
Zowieso zou het verminderen van de noodzaak van autogebruik een agendapunt moeten zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Peter van Velzen schreef:Ik twijfel er niet aan dat er nog veel verbeteringen zullen plaatsvinden. De vraag is alleen welke en wanneer.
Maar dat is geen kleine vraag.
Vooral "welke".
Je kan je wel een magische supergeleider wensen, maar als deze niet mogelijk blijkt gaat ie er echt niet komen.
Maar dr . Who heeft volstrekt gelijk, dat op de lange duur alleen kernenergie een aanvulling zal zijn. Alle andere middelen zijn niet meer dan uitgestelde zonne-energie. En dan hebben we het wederom over kernfusie, aangezien de hoeveelheid splijtbaar materiaal - zover ik weet - kleiner is dan de voorraad steenkool. Het voordeel is wel dat het geen broeikasgasen uitstoot. In elk geval dienen we dat laatste snel terug te brengen, anders kunnen we de toekomst wel op ons buik schrijven. Enige haast is dus geboden.
Maar als je haast hebt, is kernfusie het verkeerde paard om op te wedden, want mocht het al levensvatbaar zijn, dan gaat het nog decennia duren voordat wij er gebruik van kunnen maken. En de vraag is inderdaad of we die tijd hebben.
Doen alsof dat het geval is, lijkt me een gevaarlijke gok.
Tot die tijd kunnen we beter inzetten op meer zuinigheid er hoofd van de bevolking.

Efficiency EN sufficiency dus.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef: Tot die tijd kunnen we beter inzetten op meer zuinigheid per hoofd van de bevolking.

Efficiency EN sufficiency dus.
En ondertussen elke kilowat die wij kunnen, ontrekken aan de fossiele brandstoffen (kolen voorop), en naar een duurzame energiebron overhevelen. Dat kan niet direct alles zijn, maar liefst zoveel mogelijk. Olie kunnen wij trachten te reserveren voor transport, met name luchtvaart. Tegelijkertijd kunnen we vakantie vieren in het dichtsbijzijnder park. Betekent wel dat mijn familie minder op bezoek zal komen.
Ik wens u alle goeds
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Zat vandaag met kromme tenen naar interview met Jan Vos (PVDA) die graag wil dat we in 15 jaar over zijn op elektrisch rijden. Op zich niet erg om dit te opperen maar de argumentatie en onderbouwing was van dien aard dat hij op dit forum binnen de kortste keren in de babbelbox zou verdwijnen.
En waarom kom ik tot deze conclusie?
Wel eerstens door te opperen dat je makkelijk door europa kan rijden want Jan Vos kwam in Oostenrijk een elektrische auto tegen met Nederlands kenteken. De bestuurder zou zei Vos was probleemloos naar Oostenrijk gereden en was slechts 20 minuten per laadbeurt kwijt. De enige auto waar je nu met goed fatsoen elektrisch afstanden kan rijden mits je niet gaat planken is de Tesla in duurste (met grootste accupakket). Vervolgens zei Vos dat je nu overal op de weg al elektrische voertuigen ziet rijden. Ik ben redelijk vaak onderweg maar zie deze niet overal. Vervolgens worden hybride auto's gelijk getrokken met plug in hybrides. Daarna werd Nederland vergeleken met Noorwegen tuurlijk 5 miljoen inwoners op 385000 vierkante kilometer versus 17 miljoen inwoners op 41500 km.
Volgens Vos was elke lantaarnpaal een potentieel laadpunt en kon je in 20 minuten verder. Mocht je onderweg langs de snelweg laden dan kon je in die 20 minuten mooi een kop koffie drinken.
Nu heb ik niet de wijsheid in pacht maar weet wel dat het hele grid voor stroomvoorziening hiervoor moet worden aangepast.Daarnaast worden elektrisch rijdende auto's van zeldzame metalen gemaakt en is de winning daarvan niet echt milieuvriendelijk. Ik zeg niet dat dit niet nodig is maar erger me aan politici die zaken opgooien waar ze geen ene zak van af schijnen te weten :x

ter ontnuchtering
http://www.lowtechmagazine.be/2009/03/e ... twerk.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lowtechmagazine.be/2012/10/l ... -auto.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Hij heeft op de kermis te lang in de (electrische) botsauto's gezeten. :wink:
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik vond vandaag dat zowel voor als tegenstanders beroerde betogen hielden.

De politiek mag best wel eens wat moed tonen om verandering teweeg te brengen. De laatste jaren zijn ze alleen dingen aan het afbreken geweest, dus eens goed vernieuwen is mooi.
Argument over de prijs vind ik niet zo relevant of dat er zo weinig modellen zijn. Juist een dergelijk plan op tafel leggen zal ervoor zorgen dat hierin verandering brengen.

Maar een dergelijk plan op tafel leggen terwijl nog niet zeker is of de technologie er zal zijn is ook riskant. Aan de andere kant deed Kennedy dat ook. Maar Nederland is geen VS. Maar we weten dat in andere landen sowieso onderzoek naar de technologie zal plaatsvinden, dus alleen staan we niet.

Of we nu elektrisch gaan rijden of niet, ons hele elektriciteit systeem gaat de komende 10 jaar op de schop. Energie zal steeds meer decentraal opgewekt worden. VPRO tegenlicht berichtte afgelopen zondag over een elektriciteitscentrale in Dubai die met zonnecellen gemaakt gaat worden omdat het verstoken van fossiele brandstoffen duurder is. De prijs zal nog verder zakken en op een bepaald moment gooien ook bedrijven hun daken vol met zonnecellen. En het zou me niets verbazen dat het inpassen van oplaadpunten peanuts zal zijn. En naast al deze cellen zijn ook accu's nodig. En het klinkt stom, maar die accu kan best in je auto zitten, zolang je maar in een collectief zit die opslagcapaciteit biedt als de auto van huis is. Als de auto ergens anders aan het net staat kan hij daar weer meedoen aan het collectief.

Dus ik denk dat we dit plan niet gelijk moeten afserveren, maar eens rustig moeten bekijken.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bonjour schreef:
Dus ik denk dat we dit plan niet gelijk moeten afserveren, maar eens rustig moeten bekijken.
Dat doe ik ook niet maar het niet serveren betreft wel de onderbouwing van Jan Vos. Ik verwacht toch wel enige kennis van zaken bij onze volksvertegenwoordigers.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Dan hebben we Samson nodig. Dat is tenminste een natuurkundige.
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

doctorwho schreef:Ik verwacht toch wel enige kennis van zaken bij onze volksvertegenwoordigers.
Als "volks"vertegenwoordigers zich al baseren op kennis, dan is dat ingehuurde kennis.
Politici zijn alles behalve experts.

Overigens is onze Kris den Decker ook al geen expert, want de eerste link is inhoudelijk inconsistent.
Deze wijst namelijk wel op het probleem van mogelijke piekspanningen op het net, maar met tegelijkertijd de bewering dat er nooit een goed onderzoek is gedaan naar de effecten van het (s'nachts) opladen van de auto.
De conclusie is dus al gereed vóórdat het onderzoek is verricht.

De tweede link met een LCA van de elektrische auto, baseert zich op een onderzoek gefinancierd door de Noorse fossiele lobby.

http://www.autoblog.com/2012/10/16/norw ... tric-vehi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Several readers left comments on Hickman's article saying the report overstated the downside of EVs. And criticism is growing. Fully Charged's Robert Llewellyn wrote an important article drawing connections between the report authors and the oil industry (hint: there are many). He also points out some egregious assumptions the authors make, for example, "Their calculations were for a 1,000 kg motor, the motor in the Nissan Leaf weighs 53kg. As you can imagine, an error of this magnitude could skew the figures rather badly. "
Wetenschapsjournalisten doen nuttig werk, maar dienen niet verward te worden met wetenschappers,
Lowtechmagazine heeft een originele, zij het wat "biased" benaderingswijze ten aanzien van mogelijke toekomstscenario's, maar een gekwalificeerde bron is het niet.
Henry Ford
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Jagang schreef:
doctorwho schreef:Ik verwacht toch wel enige kennis van zaken bij onze volksvertegenwoordigers.
Als "volks"vertegenwoordigers zich al baseren op kennis, dan is dat ingehuurde kennis.
Politici zijn alles behalve experts.

Overigens is onze Kris den Decker ook al geen expert, want de eerste link is inhoudelijk inconsistent.
Deze wijst namelijk wel op het probleem van mogelijke piekspanningen op het net, maar met tegelijkertijd de bewering .
Klopt maar ik had al vaker in andere bronnen gelezen hoeveel vermogen nodig is oom een gemiddelde elektrisch aangedreven auto te snel-laden (20 minuten) en daar is de gemiddelde lantaarnpaal in Nederland en de bekabeling er naartoe niet op berekend. Ik verwacht niet dat een volksvertegenwoordiger een expert is maar wel dat in dit geval betrokkene op zijn minst het verschil tussen een hybride en een stekkervoertuig kent. Ik vind het van meer visie getuigen in te zetten op beleid om het aantal transportbewegingen terug te brengen (arbeid,productie,werk) daarnaast minder of geen vlees eten en minder consumeren in wegwerpartikelen. Jan Vos doet voorkomen of alles bij het oude kan blijven als het is als we met zijn allen maar elektrisch gaan rijden. Dat is in mijn optiek een onjuiste weergave van de realiteit. Er moet namelijk veel meer gebeuren. (vandaag drukjes dus kan niet vlot reageren in deze leuke draad)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Ik heb even zitten rekenen:
1000 Wattpiek zonnecellen kost 1500 euro. Dit is 8 m2
Dat geeft 900 kWh/jaar

Een Tesla S heeft een accu van 90 kWh en heeft een actieradius van 560 km

Als ik de de cellen in 10 jaar afschrijf (ze gaan 25 jaar mee) kost één keer opladen 15 euro en rij je voor minder dan 3 ct/km.

Het probleem aan dit verhaal is dat ik geen 8m2 voor cellen heb en dat de cellen niet altijd stroom leveren als de stroom nodig is.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Bonjour schreef:Ik heb even zitten rekenen:
1000 Wattpiek zonnecellen kost 1500 euro. Dit is 8 m2
Dat geeft 900 kWh/jaar

Een Tesla S heeft een accu van 90 kWh en heeft een actieradius van 560 km

Als ik de de cellen in 10 jaar afschrijf (ze gaan 25 jaar mee) kost één keer opladen 15 euro en rij je voor minder dan 3 ct/km.

Het probleem aan dit verhaal is dat ik geen 8m2 voor cellen heb en dat de cellen niet altijd stroom leveren als de stroom nodig is.
Dan kan je per jaar 10 maal je Tesla laden en 5600 km rijden :D
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

En alleen in de zomer :D

Maar de prijs van een kWh van de energieleverancier is ongeveer 1,5 keer deze prijs. Dus de rest rij je voor 4,5 ct/km.

Maar dit betekent dus wel dat je cellen nog voordeliger worden als je je eigen auto op kan laden ipv terug leveren aan het net.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

we kunnen ook de maximum snelheid van 130 naar 110 terugbrengen :idea:
http://www.lowtechmagazine.be/2008/10/snelheid.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie