Welkom in mijn zoektocht

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Octo
Forum fan

Re: Welkom in mijn zoektocht

Bericht door Octo »

Welkom op dit forum.

Je schreef op je blog:
Ik wil onderzoeken of God bestaat. Bestaat hij niet dan ben ik aan mezelf overgeleverd en zal ik er het beste van maken. Bestaat hij wel, dan heb ik verder onderzoek te doen naar wie hij dan is en wat dit betekent voor mijn leven.
Dit lijkt mij een tamelijk onmogelijke opgave. Miljarden mensen menen zeker te weten dat God bestaat en ze weten precies wat Hij wilt, denkt en voelt. Ze weten precies wat Hij van ons mensen verlangt. Ze weten precies hoe zijn karakter is en wat dit voor hun leven betekent.

Alleen.... Al deze miljarden mensen beschrijven allemaal een andere figuur, met andere gedachten, wensen en gevoelens. De vraag "Welke God is dan de enige echte juiste?" is mijns inziens niet te beantwoorden. Als er al een God is, dan is het voor ons als mens niet mogelijk om daar op eenvoudige wijze kennis mee te maken.

Je bent nu een zoekende gelovige. Als je blijft zoeken en blijft nadenken en je wilt gelovig blijven dan is deïst volgens mij het hoogst haalbare.

Inmiddels weet ik dat agnost, zoals ik mezelf zou omschrijven een holle term is. Nauwkeuriger is atheïstisch agnost. Ik weet niet of er een god is, maar ik denk en geloof het niet, omdat alles wat ik heb geleerd en ervaren daar op wijst.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
MeFlower88
Forum fan

Bericht door MeFlower88 »

Beste zoekendegelovige,
Hier iemand die dit proces ook heeft doorgemaakt en nog steeds aan het doormaken is. Ook ik woon midden op de Bible belt ;). Ik ga je blog zo eens bekijken, interessant!
Ik wil je graag iets meegeven wat mij enorm heeft geholpen en dat is: het even niet weten qua geloof/God/Jezus is prima (ook al heb je iets anders geleerd). Het is nu even zoals het is en dat MAG.
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Welkom.

Hopelijk leer je hier veel en wil je veel lezen ...genoeg te vinden op me boeken linkje
Martim Cymbron -
Arjen2015
Ervaren pen

Bericht door Arjen2015 »

Ik wil onderzoeken of God bestaat. Bestaat hij niet dan ben ik aan mezelf overgeleverd en zal ik er het beste van maken. Bestaat hij wel, dan heb ik verder onderzoek te doen naar wie hij dan is en wat dit betekent voor mijn leven.
Het lijkt wel op een discussie met mijn vrouw..
Het is een gevoelszaak tegenover logica.
Net als al gezegd is miljarden mensen menen god te kennen en allemaal hebben ze een verschillende mening...en dan denk jij de volgende te worden die denkt god te kunnen kennen?
Ja ik snap je gevoel..ik heb er zelf middenin gezeten..maar langzaam nam de logica het van me gevoel over.
Het is eigenlijk grootheidswaanzin om te geloven dat jij wel god zou kunnen leren kennen. Maar dat is de kern van het geloof. Tegen alle logica in ergens aan vast blijven houden.
Wat je wil is onbereikbaar....onmogelijk. Alleen door logisch te gaan denken ga je de absurditeit van allerlei geloven inzien. Je denken is zo gehersenspoeld met een bepaald denkpatroon dat je andere inzichten op je in zal moeten laten werken. En dat kost veel lees en studeerwerk...alles wat je geleert hebt in de kerk onder de loep nemen en andere zienswijzes tegenover zetten.

Gr arjen
Martim Cymbron -
wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens »

Hoi zoekendegelovige,

Zoekt en je zult niets gevonden maar wel veel van het leven gemist hebben.

Geloven is een heel ingewikkeld spel zonder eindscore.

Geniet van je leven, 't is al later dan je denkt!
We komen uit de natuur en zullen weer opgaan in de natuur.
Moedertje Natuur.
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.
wilfred degens
Forum fan

Bericht door wilfred degens »

Laat het volle leven door je aderen bruisen,
laat je levensvreugde niet verguizen,
door de beeldspraak uit de bijbel van Schriftgeleerden
uit allerlei andere culturen die van alles beweerden,
zonder ooit met bewijzen te komen,
ga je nu doordenken of door met dagdromen?
Ontkom aan de machtigen over jouw geest,
voor je leven pas echt voor niets is geweest?

groet,
W
Ik plant gedachtes en ideeën, maar nooit zonder een vraagteken. Niet ik ben van belang om op te reageren, maar alleen mijn reacties staan open voor opbouwende kritiek, zonder stigmatiserende op- en aanmerkingen.
zoekendegelovige

Bericht door zoekendegelovige »

Het heeft even geduurd voordat ik weer terugkwam op dit forum, vergat er nog es te kijken...mijn zoektocht is ondertussen verder gegaan en na wat laatste stuiptrekkingen in de vorm van theologisch georienteerde blogs, heb ik in mijn laatste blog geschreven over de brug die instort...ik ben niet langer een zoekende gelovige, maar een agnost die nog niet uitgekristalisseerd is (wie wel, ooit ever?!)...
Niet iedereen die dwaalt is verloren, niet iedereen die zoekt is de weg kwijt
http://www.zoekendgeloven.wordpress.com
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Welkom terug! Misschien ben je een niet praktiserende atheistische agnost? :D Zolang het met je zelf maar goed gaat, en met de mensen om je heen, maakt het allemaal niet uit! Join the club!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Welkom, zoekende inmiddels ongelovige. Het is een ingrijpend proces, waarmee iemand heel lang bezig kan zijn. Je schrijft het allemaal heel eerlijk op. Laat je steeds leiden door eerlijkheid en moedigheid.
Je blogartikel over de instortende brug doet me denken aan de tijd dat ik deze geestelijke storm zelf ervoer, ongeveer twaalf jaar geleden. Ik schreef er dit over: http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/16.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Born OK the first time
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Welkom terug en bij de club Z.

Btw.
Als je ooit eens denkt aan een verandering van je nick, dan roep je maar. :)
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

Bericht van eigen verhaal afgesplitst. Lees even Forum Persoonlijk
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Thomasmoore

Bericht door Thomasmoore »

Ookal ben ik zelf ook relatief nieuw zou ik u ook graag welkom heten. Praten, en nadenken over levensvragen is altijd goed. Als dat niet direct ertoe voert dat u uw mening verandert, hoeft dat ook niet perse. Het gaat er naar mijn mening vooral erom dat u verschillende ideeën meningen krijgt gepresenteerd, zodat u goed kunt bepalen hoe u zelf eigenlijk in het leven staat. Daar hoeven geen verwijten aan verbonden te zijn, het moet ook niet perse positieve of negatieve gevolgen hebben. Het is gewoon goed om ingewikkelde vragen nog eens aan anderen voor te leggen, en daar zijn (zo denk ik) zulke fora/forums voor!
Plaats reactie