Discussie Theist - Atheist

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Leen1

Re: Discussie Theist - Atheist

Bericht door Leen1 »

Toevallig gisteren een vergelijkbare en minstens even lange discussie gehad en de argumenten die ik lees van de theist in jouw gesprek zijn bijna identiek aan de argumenten waar ik gisterenavond mee werd geconfronteerd. Ook altijd weer frappant om te zien dat de gruwelijkheden/tegenstrijdigheden/etc. veelal onbekend zijn.

Mooi om dit na te lezen. Ik kan mooi weer wat van jouw argumenten gebruiken!

Welkom overigens! 8*)
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Altijd leuk een debat. Zal er vanavond mijn atheistische blik eens op werpen.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
ingenieus
Geregelde verschijning

Bericht door ingenieus »

unbelievable schreef:Wellicht heeft ze wel veel kennis van de bijbel, maar is dit sterk 'gefilterd'. Zoals je zelf al aangeeft, komen alleen de mooie, leuke argumenten/verzen naar voren.
Ik vind dit heel herkenbaar. Continu heb ik dit soort discussies met mijn vrienden, familie en mijn vrouw. Ik vind dit erg moeilijk. Wat is het lastigst vind zie je precies terug in het fragment dat unbelievable heeft geplaatst. Er wordt in eerste instantie druk rondgeslingerd met argumenten over geloven en dat er zoveel christenen zijn en dat die het toch niet allemaal fout kunnen hebben. En God is liefde en de mens is gemeen.

Als je daar dan vervolgens wat argumenten tegenover zet krijg ik als snel terug... pffff je weet wel veel en ik weet even niet hoe te reageren. Je komt erg boos over. Je denkt wel erg menselijk. We kunnen God niet begrijpen....

Ook wordt er gezegd dat ik nog een of ander trauma moet verwerken en dat ik maar veel moet bidden. Gelukkig komt er nog achteraan dat men wel van mij houdt. En weg is de discussie, mijn argumenten weggevaagd met emotie. Teleurstellend vind ik dat.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

ingenieus schreef:
unbelievable schreef:Wellicht heeft ze wel veel kennis van de bijbel, maar is dit sterk 'gefilterd'. Zoals je zelf al aangeeft, komen alleen de mooie, leuke argumenten/verzen naar voren.
Ik vind dit heel herkenbaar. Continu heb ik dit soort discussies met mijn vrienden, familie en mijn vrouw. Ik vind dit erg moeilijk. Wat is het lastigst vind zie je precies terug in het fragment dat unbelievable heeft geplaatst. Er wordt in eerste instantie druk rondgeslingerd met argumenten over geloven en dat er zoveel christenen zijn en dat die het toch niet allemaal fout kunnen hebben. En God is liefde en de mens is gemeen.

Als je daar dan vervolgens wat argumenten tegenover zet krijg ik als snel terug... pffff je weet wel veel en ik weet even niet hoe te reageren. Je komt erg boos over. Je denkt wel erg menselijk. We kunnen God niet begrijpen....

Ook wordt er gezegd dat ik nog een of ander trauma moet verwerken en dat ik maar veel moet bidden. Gelukkig komt er nog achteraan dat men wel van mij houdt. En weg is de discussie, mijn argumenten weggevaagd met emotie. Teleurstellend vind ik dat.
Dooddoeners .....! en niet serieus nemen van jouw gedachten. Kierkegaard was wat dat betreft WEL eerlijk ( ja die filisoof waar gelovigen altijd mee komen aanslepen ZONDER wat hij zegt serieus te nemen)
Kierkegaard zegt : als Christen moet je je intellect "kruisigen", dat is heel wat ANDERS dan te zeggen dat wij God niet begrijpen.

Intellect en geloof/goedgelovigheid kunnen gewoonweg niet samen gaan. Bijbelgeloof of een ander boekgeloof gaan niet samen met intellect zonder het laatste te "kruisigen".
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Plaats reactie