Dat is idd uw onbewezen overtuiging, maar de filosofische vraag is juist: hebben deze mensen contact gemaakt met 'de andere kant', 'een andere dimensie' of welke andere vage begrippen we hier genoodzaakt ijn te geven aan 'de overzijde' (daar alles wat bewustzijnsinhouden aangaat noopt tot vaagheid, weg van het concreet meetbare).
Nee, het is niet aan mij om te bewijzen , het is aan jou om het tegendeel te bewijzen. Dat wat men dood noemt is een duidelijk omschreven staan van levend zijn geweest en nu niet meer. Filosofie heeft daar weinig mee te maken, je claimt zaken die je eerst moet aantonen en nauwkeuriger moet omschrijven voordat je er iets zinnigs over kunt zeggen.
In de geneeskunde onderscheidt men verschillende definities van 'dood':
Klinisch dood: toestand waarbij ABC (ademhaling, bewustzijn en circulatie (bloedsomloop) ) afwezig zijn. Door middel van reanimatie kan deze toestand soms nog ongedaan worden gemaakt. Als dit niet gebeurt, treedt na 4 tot 6 minuten de biologische dood in.
Biologisch dood: toestand waarbij ademhaling, bewustzijn en circulatie afwezig zijn en niet meer op gang kunnen worden gebracht.[1]
Hersendood: toestand van de hersenen waarbij de vitale hersenfuncties zoals bewustzijn en het aansturen van de ademhaling door het ademhalingscentrum door beschadiging op cellulair niveau zijn uitgeschakeld. Het lichaam reageert op geen enkele pijnprikkel, de ogen reageren niet meer op licht en het EEG (elektro-encefalogram = registratie van de elektrische hersenactiviteit) vertoont geen activiteit. Herstel is niet mogelijk en zonder kunstmatige beademing/voeding en medicijnen zal de biologische dood snel intreden. Wel kan spontane activiteit van het hart aanwezig zijn (zie hartprikkel), waardoor de pompfunctie en daarmee de circulatie van het bloed blijven bestaan. Voornoemde toestand maakt de overledene geschikt als donor, aangezien de organen dankzij de bloedcirculatie intact blijven.
Dat zijn definities die "vaagheid" voorkomen. Maar ik denk dat jij het ook wel graag vaag wil laten zijn, het appelleert namelijk in wat jij meent dat filosofie betekent. Ik denk dat het juist meer is dan slap geouwehoer, metafysica is op haar retour en we hebben meer gereedschap in handen tegenwoordig dan verbeeldingsvolle systeembouw die alleen maar betekenis heeft omdat jij zo graag wil dat het iets betekent.
Dat dromen betekenis zouden hebben kent een lange traditie, die nu langzamerhand onderuit geschoffeld wordt door wetenschappelijk onderzoek.
Betekenis is waar onze hersenen ieder moment van de dag mee bezig zijn, alle input moet verwerkt worden tot output naar ons lichaam en we krijgen het ook weer allemaal bewust of onbewust terug.
Ik denk dat er ook veel meer belang gehecht moet worden aan dat wat allemaal betekenisloos aan ons voorbij gaat dan wat er als van belang geïnterpreteerd wordt. Ik bedoel als je het dan toch over het verborgene wil hebben, dat is trouwens niet voor niets verborgen. Mensen zouden knettergek worden van alle informatie als ze daar ook nog eens bewust van zouden zijn .
Maar ook daar kun je te veel om op te noemen over vinden op het internet, veel interessanter trouwens ook dan al dat gespeculeer over vage verborgen werelden en zielen die buiten het lichaam zouden kunnen bestaan.
Het is mijn bezwaar tegen geloof en niet verifieerbare overtuigingen die mochten ze wel te verifiëren zijn het failliet zijn van magisch denken .
Ik ben een groot voorstander van je mond houden over zaken waarover je niets kunt zeggen omdat er niets over te zeggen valt .
En claims daarover moet men voor zich houden, het is dus ook stof voor een echte discussie zeker la helemaal niet met vrijdenkers .
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell