Ze geloven niet!
Moderator: Moderators
Re: Ze geloven niet!
Een verkeerd geplaatste punt komma of letter, maakt zelfs Jezus een ketter.
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
- Peter van Velzen
- Site Admin
Als we de evangeliën mogen geloven, dan wás Jezus in de ogen van het Sanhedrin inderdaad een ketter.
Ketters echter geloven wel. Mijn familieleden daarentegen maken nog steeds deel uit van de Rooms-Katholieke kerk, terwijl ze eigenlijk helemaal niet in de Rooms-Katholieke Dogma''s geloven. Ik heb het vermoeden dat dat bij heel veel gelovigen het geval is. Het zijn de serieuzen, die hardnekkig proberen, hun werkelijkheids besef met de geloofsartikele te verzoenen, en die daardoor in gewetensconflicften komen.
Het gelloof van hen die uiteindelijk afvallig zijn geworden, was in feite veel groter als vn hen die in de kerk zij gebleven. Lees hun verslagen maar in het subforum "Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars".
Ketters echter geloven wel. Mijn familieleden daarentegen maken nog steeds deel uit van de Rooms-Katholieke kerk, terwijl ze eigenlijk helemaal niet in de Rooms-Katholieke Dogma''s geloven. Ik heb het vermoeden dat dat bij heel veel gelovigen het geval is. Het zijn de serieuzen, die hardnekkig proberen, hun werkelijkheids besef met de geloofsartikele te verzoenen, en die daardoor in gewetensconflicften komen.
Het gelloof van hen die uiteindelijk afvallig zijn geworden, was in feite veel groter als vn hen die in de kerk zij gebleven. Lees hun verslagen maar in het subforum "Getuigenissen van afvalligen en twijfelaars".
Ik wens u alle goeds
Ik ken ook RK families in België. Navraag bij hen leerde mij dat zij allen atheïst waren. Ze betalen hun 'contributie' zodat er bij Doop, Trouwen en Overlijden een priester langskomt, om de boel een beetje leuk ritueel bij te staan. En natuurlijk lekker kerst en paasdiensten bijwonen, gewoon voor de sfeer.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Officieel ben ik ook Rooms-Katholiek. Meneer pastoor is al eens langs geweest nadat op één of andere manier bij de kerk bekend was dat ik verhuist was. Ook krijg ik met enige regelmaat het parochieblaadje dat rechtstreeks de papierbak in gaat.
Het schijnt dat je je op één of andere manier kan laten uitschrijven, maar dat vind ik te veel moeite. Ik ondervind geen last van mijn geregistreerde katholiekheid.
Het schijnt dat je je op één of andere manier kan laten uitschrijven, maar dat vind ik te veel moeite. Ik ondervind geen last van mijn geregistreerde katholiekheid.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Waarschijnlijk zul je er niets van merken, maar er zit nog een ander aspect aan vast. De organisatie schermt met het aantal leden en beroept zich op een grote achterban. Dat kan in bepaalde gevallen doorslaggevend zijn als het gaat om inspraak en subsidieregelingen.Octo schreef:
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Zoals bijv. dat het Vaticaan een zetel in de VN kan hebben?PietV. schreef:Waarschijnlijk zul je er niets van merken, maar er zit nog een ander aspect aan vast. De organisatie schermt met het aantal leden en beroept zich op een grote achterban. Dat kan in bepaalde gevallen doorslaggevend zijn als het gaat om inspraak en subsidieregelingen.Octo schreef:
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
Ik weet niet in hoeverre men aanspraak kan maken op een grote achterban. Ik denk dat er ontzettend veel mensen die ergens in een katholiek register staan helemaal niet gelovig zijn en dat weet de overheid ongetwijfeld ook.
I don't know. That is my gospel. I preach the gospel of I don't know. (Bill Maher)
Zo is dat, op gevaar af voor kierewiet te worden versleten geloof ik dat aliens onder ons zijn, sterker nog ik weet het zeker omdat ik de tegenwoordigheid van geest had er een te fotograferen, ik woonde alweer jaren geleden in Mijnsheerenland en liep s'nachts in het nabij gelegen park mijn hond uit te laten die ineens stokstijf bleef staan kijken naar iets in de struiken, naderbij gekomen zag ik een mannetje/vrouwtje staan. In die tijd waren digitale camera's net te koop en die had ik toevallig bij me waar ik onderstaande foto mee maakte, ik denk dat het figuurtje zo'n 30 centimeter groot was.Gerard R. schreef:Er zijn ook veel gelovigen, in wát dan ook, die niet geregistreerd zijn.

Geloof het of niet, mij maakt het niet uit.
Men kan overal in geloven. Dat is het leuke van zoiets.
Registratie is daarvoor niet nodig.
En zo zijn er b.v. heel wat mensen, die vloeken als ketters, die vaak in moeilijke tijden een klein gebedje doen, of als de klaarkomen God aanroepen.
Registratie is daarvoor niet nodig.
En zo zijn er b.v. heel wat mensen, die vloeken als ketters, die vaak in moeilijke tijden een klein gebedje doen, of als de klaarkomen God aanroepen.
¥¥
- Peter van Velzen
- Site Admin
De Katharen - waarvan de naam ketters is afgeleid - vloekten zover ik weet helemaal niet. Zij beschouwden zichzelf als de zuivere gelovigen die niet gecorrumpeerd waren zoals de leiding van de Katholieke kerk.
Waarschijnlijk vloekten de katholieken vaker.
Het kan verkeren. . .
Het kan verkeren. . .
Ik wens u alle goeds
Nu we toch offtopic zijn:
Waarom staat dit in feite bij goed nieuws, en dan ook nog met uitroepteken?
Iedereen die vroeger geloofde en later niet meer weet of kan weten dat het een strijd is (geweest). En dat de meeste ex-gelovigen dit niet als een goed nieuws show zien. Pas later, soms veel later, zien ze het als goed nieuws. Is het goed nieuws voor de TS (topic starter) of voor die mensen die er de hoofdrol in spelen?
Waarom staat dit in feite bij goed nieuws, en dan ook nog met uitroepteken?
Iedereen die vroeger geloofde en later niet meer weet of kan weten dat het een strijd is (geweest). En dat de meeste ex-gelovigen dit niet als een goed nieuws show zien. Pas later, soms veel later, zien ze het als goed nieuws. Is het goed nieuws voor de TS (topic starter) of voor die mensen die er de hoofdrol in spelen?
Ik kende in mijn jonge jaren een buurman (Rooms-katholiek) die ongelofelijk kon vloeken, hij ging dan ook regelmatig op retraite.Peter van Velzen schreef:De Katharen - waarvan de naam ketters is afgeleid - vloekten zover ik weet helemaal niet. Zij beschouwden zichzelf als de zuivere gelovigen die niet gecorrumpeerd waren zoals de leiding van de Katholieke kerk.
Het kan verkeren. . .
Peter van Velzen schreef:
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/r ... een-ketter" onclick="window.open(this.href);return false;
Het is een uitdrukking of gezegde. En inderdaad: waarschijnlijk niet geheel kloppend.De Katharen - waarvan de naam ketters is afgeleid - vloekten zover ik weet helemaal niet.
https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/r ... een-ketter" onclick="window.open(this.href);return false;
¥¥
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik vond het in zoverre goed nieuw, dat mijn familie dus niet zo dom is om alles maar te geloven. Dat ze zich niet van de kerk hebben afgekeerd is een kwestie van gemeenschapszin, niet van overtuiging. MIsschien dat het voor anderen slecht nieuws is, maar voor mij persoonlijk was het een aangename ontdekking.
Ik wens u alle goeds