De grondwet zwaartekracht, is er volgens mij altijd geweest zonder begin of eind, niet alleen in ons universum maar ook in miljarden andere in een grenzeloze ruimte, door niemand ontworpen.Gerard R. schreef: Waar komen die natuurwetten vandaan? Wat is hier ...?? de mores? De matrix? De chaos...?
Wat als het allemaal weg zou zijn. Zou die oerkracht dan nog heersen? Ik denk van wel.
Religie is overkoepelend en stapje verder dan Kosmologie?
Moderator: Moderators
Re: Religie is overkoepelend en stapje verder dan Kosmologie
Religie is gebouwd op drijfzand, Atheïsme ook maar stevig gefundeerd.
Misschien iets te kort door de bocht. Religie is een veelomvattend begrip. De beste uitleg (welke ik ken) is van Herman Philipse zijn hoorcollege.Vitiligo schreef:Om het volk labiel te houden, religie is dé volksverlakkerij aller tijden.dikkemick schreef: Wat je je wel kunt afvragen: Waarom zijn er religies?
En die vraag is dan wel weer te beantwoorden.
https://www.home-academy.nl/products/go ... filosofie/" onclick="window.open(this.href);return false;
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
De oerkracht (@Gerard R)
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is het niet zo dat daar waar jouw kennis ophoud en de wetenschap geen antwoord heeft, dat er iets voor ingevuld moet worden? Sommigen noemen dat god, anderen oerkracht?
Wat is er mis met MEST (Materie-Energie en Space-Time).
Misschien komt er ooit een overkoepelende theorie welke laat zien dat het logisch is dat er materie-energie en ruimte-tijd is. Dat het een logisch gevolg is van....Tja. Dat is dus nog onbekend,.
Maar er wordt volop gespeculeerd. Ik denk dat het dan verstandig is buitenaardse hogere bovennatuurlijke machten/begrippen erbuiten te laten.
En misschien zullen we het nooit echt weten...
Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is het niet zo dat daar waar jouw kennis ophoud en de wetenschap geen antwoord heeft, dat er iets voor ingevuld moet worden? Sommigen noemen dat god, anderen oerkracht?
Wat is er mis met MEST (Materie-Energie en Space-Time).
Misschien komt er ooit een overkoepelende theorie welke laat zien dat het logisch is dat er materie-energie en ruimte-tijd is. Dat het een logisch gevolg is van....Tja. Dat is dus nog onbekend,.
Maar er wordt volop gespeculeerd. Ik denk dat het dan verstandig is buitenaardse hogere bovennatuurlijke machten/begrippen erbuiten te laten.
En misschien zullen we het nooit echt weten...
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
Religie niet, wél wat mensen ermee doen.Vitiligo schreef:Om het volk labiel te houden, religie is dé volksverlakkerij aller tijden.dikkemick schreef: Wat je je wel kunt afvragen: Waarom zijn er religies?
En die vraag is dan wel weer te beantwoorden.
Maar goed, ik herhaal me.
Dun laagje... mededogen, vrede, vriendschap, respect, geluk, veiligheid, onderling begrip, waardigheid, zingeving, (natuur-)zorg, milieu, atmosfeer, en de aardkorst...
De oerkracht (@Gerard R)
Maar dat is dan wel een poging het voor mensen 'behapbaar' te krijgen.
Maar dat garandeert niets, want misschien kan het altijd hoger.
Gisteren nog een 7-dimensionaal gesprekje met iemand gehad....
Grapje.
Ik heb je vaak geschreven, dat je het van mij mag noemen zoals je wilt.Wat moet ik me hierbij voorstellen? Is het niet zo dat daar waar jouw kennis ophoud en de wetenschap geen antwoord heeft, dat er iets voor ingevuld moet worden? Sommigen noemen dat god, anderen oerkracht?
Maar dat is dan wel een poging het voor mensen 'behapbaar' te krijgen.
Vast en zeker. Maar wat noem je die logica dan?Wat is er mis met MEST (Materie-Energie en Space-Time).
Misschien komt er ooit een overkoepelende theorie welke laat zien dat het logisch is dat er materie-energie en ruimte-tijd is.
Er zijn allerlei niveaus. Ook die waar wij het niet meer volgen. Misschien in de toekomst.Dat het een logisch gevolg is van....Tja. Dat is dus nog onbekend,.
Maar dat garandeert niets, want misschien kan het altijd hoger.
Gisteren nog een 7-dimensionaal gesprekje met iemand gehad....
Grapje.
Ik denk, dat de mens nooit alles precies zal weten.. Maar zeker weten.. nee.En misschien zullen we het nooit echt weten...
Dun laagje... mededogen, vrede, vriendschap, respect, geluk, veiligheid, onderling begrip, waardigheid, zingeving, (natuur-)zorg, milieu, atmosfeer, en de aardkorst...
Vitiligo:
Welke andere universums overigens?
En dat het ontworpen zou zijn? Dat is dan door een bezielde entiteit.
Daar geloof ik persoonlijk niets van en dát zie je me derhalve ook niet schrijven.
Wie weet? Wat is het? En nou niet komen met buigingen in tijd/ruimte enzo, want dat vraag ik hetzelfde.De grondwet zwaartekracht, is er volgens mij altijd geweest zonder begin of eind, niet alleen in ons universum maar ook in miljarden andere in een grenzeloze ruimte, door niemand ontworpen.
Daar geloof ik persoonlijk niets van en dát zie je me derhalve ook niet schrijven.
Ik denk dat ons universum niet het enige is maar een van vele, zoals er ook vele sterrenstelsels zijn, dat is ook al getheoretiseerd doordat er een richting op, in ons universum een lege ruimte is.Gerard R. schreef:Vitiligo:Wie weet? Wat is het? En nou niet komen met buigingen in tijd/ruimte enzo, want dat vraag ik hetzelfde.De grondwet zwaartekracht, is er volgens mij altijd geweest zonder begin of eind, niet alleen in ons universum maar ook in miljarden andere in een grenzeloze ruimte, door niemand ontworpen.
Ook ik heb dat idee, maar voorlopig is dat speculatie.
Er zijn overigens ook theorieën, die stellen, dat 'leeg' helemaal niet 'leeg' hoeft te zijn.
Er zijn overigens ook theorieën, die stellen, dat 'leeg' helemaal niet 'leeg' hoeft te zijn.
Ik was al even aan het zoeken naar het desbetreffende artikel maar niet gevonden dus, komt nog wel want het stond ergens op http://www.apod.nl" onclick="window.open(this.href);return false; als ik me niet vergis, het ging om een lege ruimte in ons universum wat door een nabij gelegen universum door zwaartekracht ontstaan zou kunnen zijn.Gerard R. schreef:Ook ik heb dat idee, maar voorlopig is dat speculatie.
Deze heeft wel wat:
http://scienceblogs.com/startswithabang ... -combined/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder:
Leeg of niet en alles dat ermee te maken heeft:
En steeds diezelfde vragen in een exotische omgeving...
http://scienceblogs.com/startswithabang ... -combined/" onclick="window.open(this.href);return false;
Verder:
Interessant, ondertussen heb ik nog verder gezocht maar het kan ook zijn dat het artikel in de "Zenit" stond, dat is een populair-wetenschappelijk maandblad over sterrenkunde, weerkunde, ruimteonderzoek en aanverwante wetenschappen, en dat wordt even bladeren.Gerard R. schreef:Deze heeft wel wat:
Verder:
O.k.
Ook facinerend, een pagina met meer artikelen over b.v. de Big Bang:
Maar nog steeds die vragen over hoe dat zit tav. religie temidden van dit soort processen.
Zelfs als alles is uitgevonden en duidelijk is geworden, dan nóg zijn daar die vragen mbt. die grootheid waar alles uit ontsproten zou kunnen zijn. Zelfde voor het minieme, de rariteiten in
de quantummechanica enzovoort.
En daar bedenken mensen dan begrippen voor, zodat het aan de massa's uit te leggen valt.
Dat ze daarbij in mijn of jouw ogen te ver gaan qua concretisering, akkoord, uiteraard, natuurlijk.
Als 'wij' wat hebben schieten we vaak door. Ze ('we') zijn daarmee dan ook kwetsbaar omdat je zo
net even naast de waarheid bent in mijn opinie. Maar dat is goed voor de correctie.
Maar nog steeds die vragen over hoe dat zit tav. religie temidden van dit soort processen.
Zelfs als alles is uitgevonden en duidelijk is geworden, dan nóg zijn daar die vragen mbt. die grootheid waar alles uit ontsproten zou kunnen zijn. Zelfde voor het minieme, de rariteiten in
En daar bedenken mensen dan begrippen voor, zodat het aan de massa's uit te leggen valt.
Dat ze daarbij in mijn of jouw ogen te ver gaan qua concretisering, akkoord, uiteraard, natuurlijk.
Als 'wij' wat hebben schieten we vaak door. Ze ('we') zijn daarmee dan ook kwetsbaar omdat je zo
net even naast de waarheid bent in mijn opinie. Maar dat is goed voor de correctie.
Jaren geleden had ik het met een dominee over kosmologie, volgens hem kon het niet zo zijn dat er geen goddelijke hand achter alles stak, dat naar mijn mening het leven geen begin en geen eind had zonder blauwdruk ging hem dus te ver.Gerard R. schreef:O.k.![]()
Het zijn mij op die manier weer teveel voorgangers-, kerk-, heilige schrift en institutie-kreten.
Maar dat er iets onvoorstelbaars is, dat snappen we allemaal.
Waar geen aanspreekbare god zoals in religie wordt gesteld achter steekt, mettertijd (als er dan nog religie bestaat) is een gebed dat onze ster zal blijven zoals hij is zinloos.Gerard R. schreef:Het zijn mij op die manier weer teveel voorgangers-, kerk-, heilige schrift en institutie-kreten.