Racisme en privilege..

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Jagang
Ontoombaar

Re: Racisme en privilege..

Bericht door Jagang »

axxyanus schreef:Natuurlijk kan dat maar dan heeft het veel minder effect. Dat mijn Marokkaanse buurvrouw eventueel racistisch zou denken ten op zichte van blanken dat raakt eerlijk gezegd mijn koude kleren niet. De invloed daarvan op mijn leven is vrijwel nihil
Dat mag zo zijn, maar dat is iets anders dan te stellen dat dan geen racisme is.
Als nadelige kwalificaties alleen ten deel vallen aan een bovenliggende partij, geeft dat impliciet een soort vrijbrief aan een onderliggende partij.
"Wij kunnen niets verkeerd doen, want wij zijn slachtoffer."
Ik zou eerder gaan voor "gevestigd" dan voor "power" maar goed. Je kan het wetenschappers niet kwalijk nemen dat ze verder kijken dan woordenboek definities.
Waarom hoeven zij zich niet aan de betekenis van woorden te houden, die voor de rest van ons wel gelden, terwijl we vervolgens wel geacht worden die betekenis over te nemen?
Sorry, maar daaraan doe ik niet mee, want dat is geen wetenschap bedrijven (die zou waardenvrij moeten zijn), maar retorische trucage en politiek.
Je kan je punt toch ook wel maken zonder de betekenis van woorden te verbuigen?
Of is het zo belangrijk dat een etiket met een gewichtige negatieve term exclusief aan één groep wordt toegekend zodat zij voortaan automatisch fout zitten, ter compensatie voor een problematische historie?
Ik ben niet fout omdat ik blank ben, noch is het mijn keuze om eventueel bevoordeeld te worden.
Het probleem is dat wij allemaal onbewuste associaties maken die over het algemeen in onze maatschappij nadelig uitvallen voor al wie geen cis hetero blanke man is. De man neemt initiatief, de vrouw is bazig; de blanke komt op voor zichzelf, de kleurling is agressief enz. Op maatschappelijk vlak is de eventuele negatieve vooringenomenheid bij een aantal individuen ten nadele van cis hetero blanke mannen te verwaarlozen.
Dat mag allemaal zo zijn, maar dat betekent nog niet dat blankenhaat geen racisme zou zijn.
Wat jij zegt gaat over de verhoudingen.
Niet over de betekenis van het woord "racisme", want dat staat op zichzelf.
Anders kan je ook wel gaan stellen dat alleen rijke mensen kapitalist zijn.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Jagang
Ontoombaar

Bericht door Jagang »

Demiurg schreef:Je mist het punt waar het om gaat. Racisme is een ideologie/systeem met een historische ontstaansgeschiedenis.
Dat is elke ideologie/religie, en elk systeem.
Racisme is in die zin niet uitzonderlijk.
Daarin zijn machtsconstructies een cruciaal element.
Niet crucialer dan bij andere ideologieën/systemen.
Toch kan ik me geen andere systemen bedenken die exclusief zouden toebehoren aan één etnische groep/nationaliteit.
Natuurlijk zijn er individuele aanhangers die in die lijn denken of handelen, maar die functioneren ook binnen die traditie.
Huidskleur is geen traditie.
Is racisme uniek wat dat betreft? Lijkt mij niet, je noemt al seksisme, en dat is een vergelijkbaar verhaal. De seksistische constructies was een breed gedragen maatschappelijk systeem dat vrouwen op hun ondergeschikte plek hield. En hoewel er veel verbeterd is zijn er nog steeds constructies waarin je de resten van dat systeem ziet (glazen plafond, minder loon voor zelfde prestatie) en heb je individuen die nog steeds volgens dit systeem denken. Op die manier moet je racisme ook beschouwen.
Maar dat betekent toch niet dat mannenhaatsters niet seksistisch zijn?
Of dat "Alle mannen zijn varkens" geen seksistische uitlating is? (Of slechts wanneer een blanke hetero man deze uitlating doet?)
Dat machtselement zit al in de meest kale definitie van het begrip, zelfs de historisch gestripte definitie die jij gaf. Waarop denk jij dat het superioriteitsbegrip gebaseerd is?
Soms uitsluitend op gedachten, of een vermeende minderwaardigheid van een andere partij, door bijv. een negatieve ervaring.
Macht komt om de hoek wanneer er daadwerkelijk mensen (kunnen) worden achtergesteld/onderdrukt.
En dan nog staat "macht" niet gelijk aan "blanke macht".
Stel dat je in een land een omgekeerde situatie hebt/krijgt, dan wil je dat toch ook "racisme" kunnen noemen?
Of moeten we dan een nieuw woord bedenken, dat nooit dezelfde "punch" zal krijgen?
Ik noem dat de deur openzetten voor een andere partij, om dezelfde fouten te begaan.
Wat jij doet is het begrip te strippen van zijn historische context en zijn meest destructieve kracht namelijk het maatschappelijk verankerde uitsluitingsmechanimse.
Uitsluiting is opnieuw geen intellectueel eigendom van de blanke.
Wie tot hu toe de racisten zijn geweest, is onbelangrijk.
Het gaat er om dat iedereen zich als een racist kan gaan gedragen.
Ok', stel, ik loop over straat, en ik word aangevallen door een paar niet-blanken.
Het is duidelijk dat hun aanval vooral met mijn blank-zijn te maken heeft.
Als dat geen racisme mag heten, hoe dan wel?
Van mij mag je het noemen wat je wil, maar ik zou het eerder etnisch geweld noemen?
Ik zie namelijk niet zo goed de racistische context van het geval. Op welke manier handelen deze geweldsplegers vanuit een zwart-racistische ideologie?
Wat is het verschil tussen etnisch geweld en racistisch geweld, behalve de huidskleur van de pleger?
De historische gebeurtenissen tijdens het nazi-regime hebben geen directe invloed op de betekenis van het woord nazisme?
Ik hoop dat je een grapje maakt.
Ik denk dat het nazisme niet meer verbonden is aan Duitsland, dan het communisme aan Rusland.
Al moet gezegd worden dat het nazisme wel een expliciet blanke ideologie is. (Stond in de statuten)
Als we racisme de wereld uit willen moeten we niet op de kruimeldiefjes jagen, maar het fundament van het systeem blootleggen. In Nederland zou dat bijv. moeten door te laten zien dat de scheiding autochtonen-allochtonen en de integatie-retoriek inwoners met een andere etnische afkomst in een ondergeschikte positie drukt en houdt.
Ja, maar het opheffen van alle scheidingen lijkt me alleen taalkundig bezien al niet reëel, anders krijg je wel heel veel zaken waarover je niet meer mag praten.
Zelfs een casual conversatie over "Waar kom jij eigenlijk van oorsprong vandaan?" krijgt dan opeens wel iets heel krampachtigs.
En hoe moet dat dan met de asielzoekerstatus..
Zijn dat dan allemaal gewoon meteen bij binnenkomst medeburgers?
En mogen we verwachtingen hebben ten aanzien van gedrag en dergelijke?
Als dat allemaal racismeversterkende zaken zijn, dan lijkt het me onmogelijk om daar ooit vanaf te komen.
Want we kunnen nu eenmaal niet onbeperkt en onvoorwaardelijk mensen opnemen, of allerlei wettelijke uitzonderingen maken.
In de west-Europese situatie is dat redelijk marginaal. Het denken volgens de klassieke rassenleer is zelfs bij radicaal-rechtse partijen not-done. (PVV, VLaams Belang) In plaats daarvan richt men zich op moslims (dat je vooral moet lezen als etnische haat tegen Arabieren), en dit wordt in politiek en media vrij breed meegedragen. Daar zit een veel groter probleem dan die paar kaalkopjes die ergens een keer een hakenkruis schilderen.
Voor die beweging, maar ook voor de institutioneel racistische scheiding allochtoon/autochtoon, past de term racisme in zijn klassieke betekenis eigenlijk niet meer omdat er geen rassenleer aan ten grondslag ligt.
Ik vind het wel opmerkelijk dat je de aandacht die je aan de historie van het racisme schenkt, niet schenkt aan de historie van Islam.

Die hakenkruizenschilderende kaalkoppen en baarddragende orthodoxe moslims hebben geregeld verassend veel met elkaar gemeen. Je hoeft hiervoor maar te kijken naar landen waar de laatstgenoemde categorie de meerderheidspositie bekleedt. En dan heb ik het niet alleen over Arabische landen.
Op vele plekken in de wereld (behalve in Suriname) eisen vertegenwoordigers van Islam bijzondere privileges voor henzelf op. Elders wordt er grootschalige "relicide" gepleegd, zou je kunnen zeggen.

Omdat je niet meer uit kan maken wie er aan welke kant staat, lijkt een algeheel wantrouwen in deze me gerechtvaardigd. Spijtig voor degenen die geen kwaad in de zin hebben.
Wat betreft controle over 'je cultuur'. Je kiest niet in welk nest, met bijbehorende traditie je geboren wordt. Dus alhoewel je enigzins een keuze hebt, is dat toch niet helemaal waar. Bovendien gaat het er binnen de context waar we hier over spreken niet over een keuze die een allochtoon zelf kan maken, maar over keuzes die door anderen opgelegd wordt.
Ja, maar goed, als we geen afbreuk mogen doen aan andere culturen, zoals verwachten dat individuen uit andere culturen zich houden aan de hier reeds geldende wetten, dan kunnen we alleen de deur nog op slot gooien.
Je kan niet onbeperkt tolereren.
Dan loopt je hele maatschappij vast, en zijn nog veel meer mensen de dupe.
We kunnen geen eerwraak of gewelddadige vergeldingen voor beledigdheid accepteren.
En ik denk toch echt wel dat mensen dat zelf onder controle hebben, en dat ze daarvoor verantwoordelijk moeten worden gehouden.
Valt je niet op dat in alle drie de voorbeelden je nu geeft het gaat om groepen die ook structureel en via overheidsinstituties zijn gediscrimineerd en soms vaak nog worden? Hebben wij in het westen voorbeelden gezien van structurele uitsluiting van hetero's? Hoor je zelf niet hoe absurd dat klinkt?
Nee, eigenlijk niet nee, want stel nu eens dat hetero mannen op een dag zouden lijden onder discriminatie.
Dan willen we dat toch ook seksisme kunnen noemen?
Ik denk dat we weldegelijk vooral behoefte hebben aan begrippen met een neutrale betekenis, anders zouden blanke hetero mannen geen enkel verbaal verdedigingsmiddel hebben wanneer zij zelf in het verdomhoekje zouden belanden.
En stel je dan voor dat je uitgeluld ben als er tegen je gezegd wordt: "Maar alleen mannen kunnen seksist zijn. Suck it up."
Nee, maar de retoriek die ik bij jou en ook bij Pter bespeur is er toch één waarin racisme teruggebracht wordt tot eenlingen die toevallig een hekel aan 'zwarten' hebben. Dat is toch een totale miskenning van de historische, en zelfs hedendaagse context.
Nee hoor, tot die context heb ik het nooit teruggebracht.
Ik heb alleen gesteld dat eenlingen weldegelijk racistisch kunnen handelen, ongeacht afkomst.
Dat hetzelfde gedrag opeens geen racisme meer zou mogen heten omdat het eens afkomstig is van een niet-blanke, vind ik nou absurd.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Jagang schreef:Anders kan je ook wel gaan stellen dat alleen rijke mensen kapitalist zijn.
Zover ik weet was kapitalist meestal bedoelt als een synoniem voor een rijk man. al schijnt hij er - volgens de kunst van voor de 2e wereldoorlog, wel een hoge hoed bij op te moeten hebben. Rijke vrouwen werden daarentegen zelden zo genoemd.

Woorden hebben nu eenmaal meerdere betekenissen.
Daar moet je maar aan wennen. . . .
Ik wens u alle goeds
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Uiteraard kunnen woorden meerdere betekenissen hebben, maar die moet je niet door elkaar gaan halen.
En het wil niet zeggen dat als iemand vindt dat een betekenis moet worden veranderd, iedereen dat maar moet accepteren.

Neem de term "Rassenleer".
Zet een hondenfokker, een nazi en een theosoof bij elkaar en ze hebben hierbij echt compleet verschillende zaken voor ogen.
Maar zet je 3 fokkers bij elkaar, dan weten ze precies waar ze het over hebben.
Als 1 van de fokkers vervolgens gaat beweren dat alle honden blond moeten zijn omdat rassenleer dit nu eenmaal voorschrijft, haalt hij op een verkeerde manier de definities door elkaar.
Het kan dan niet zo zijn dat de 2 andere fokkers er maar aan moeten wennen dat het volgens de rassenleer inderdaad zo is dat alleen blonde exemplaren geoorloofd zijn.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef:
axxyanus schreef:Natuurlijk kan dat maar dan heeft het veel minder effect. Dat mijn Marokkaanse buurvrouw eventueel racistisch zou denken ten op zichte van blanken dat raakt eerlijk gezegd mijn koude kleren niet. De invloed daarvan op mijn leven is vrijwel nihil
Dat mag zo zijn, maar dat is iets anders dan te stellen dat dan geen racisme is.
Als nadelige kwalificaties alleen ten deel vallen aan een bovenliggende partij, geeft dat impliciet een soort vrijbrief aan een onderliggende partij.
"Wij kunnen niets verkeerd doen, want wij zijn slachtoffer."
Ik heb de indruk dat je wat zaken door elkaar haalt. Het eerste is gewoon een kwestie van definities. Welke definitie kiezen we en wat valt dan wel of niet onder de definitie. Maar een definitie van racisme is niet de enige maatstaf voor het bepalen van wat verkeerd is en wie slachtoffer. Het feit dat vooringenomenheid van een minderheidslid t.o.v. de meerderheid niet (langer) als racisme bestempeld wordt, spreekt niet tegen dat we dat gedrag nog steeds afkeuren en wettelijk gezien zelfs nog steeds bestraffen. De belgische wetgeving beschrijft namelijk wat ze bestraft ongeacht of men nu van oordeel is of dat gedrag onder de definitie van racisme zou vallen of niet.
Jagang schreef:
Ik zou eerder gaan voor "gevestigd" dan voor "power" maar goed. Je kan het wetenschappers niet kwalijk nemen dat ze verder kijken dan woordenboek definities.
Waarom hoeven zij zich niet aan de betekenis van woorden te houden, die voor de rest van ons wel gelden, terwijl we vervolgens wel geacht worden die betekenis over te nemen?
Ik snap niet helemaal waar je heen wil. Maar wetenschapper hebben altijd jargon gehanteerd, en niet alleen wetenschappers. Dat kan nogal eens botsingen geven wanneer er een politieke strijd heerst over de betekenis van een woord maar ik zie niet in waarom wetenschappers net op dit punt geen jargon zouden mogen hanteren.
Jagang schreef:Sorry, maar daaraan doe ik niet mee, want dat is geen wetenschap bedrijven (die zou waardenvrij moeten zijn), maar retorische trucage en politiek.
Je kan je punt toch ook wel maken zonder de betekenis van woorden te verbuigen?
Jargon onstaat omdat het anders te langdradig wordt om je punt te kunnen maken. Dat ergens bepaald jargon onstaat betekent niet dat men daar onwetenschappelijk bezig is. Dat bepaalde mensen daarna een politieke strijd beginnen om de jargon betekenis als leken betekenis over te nemen, is niet noodzakelijk de verantwoordelijkheid van de wetenschappers.
Jagang schreef:Of is het zo belangrijk dat een etiket met een gewichtige negatieve term exclusief aan één groep wordt toegekend zodat zij voortaan automatisch fout zitten, ter compensatie voor een problematische historie?
Ik ben niet fout omdat ik blank ben, noch is het mijn keuze om eventueel bevoordeeld te worden.
Dat wil ik best aannemen maar of het je keuze is of niet verandert niets aan het feit dat jouw leven alleen daardoor gemakkelijker is dan wanneer je niet blank geweest zou zijn.
Jagang schreef:
Het probleem is dat wij allemaal onbewuste associaties maken die over het algemeen in onze maatschappij nadelig uitvallen voor al wie geen cis hetero blanke man is. De man neemt initiatief, de vrouw is bazig; de blanke komt op voor zichzelf, de kleurling is agressief enz. Op maatschappelijk vlak is de eventuele negatieve vooringenomenheid bij een aantal individuen ten nadele van cis hetero blanke mannen te verwaarlozen.
Dat mag allemaal zo zijn, maar dat betekent nog niet dat blankenhaat geen racisme zou zijn.
Inderdaad maar het betekent ook niet het omgekeerde. Wat wel en wat niet racisme is hangt af van de betekenis die we in een bepaalde context hanteren. Maar we kunnen blankenhaat als problematisch zien ongeacht of we onder racisme willen klasseren of niet.
Jagang schreef:Wat jij zegt gaat over de verhoudingen.
Neen, het gaat niet over verhoudingen want er zijn meer vrouwen dan mannen en toch ondervinden vrouwen gelijkaardige problemen als kleurlingen.
Jagang schreef:Niet over de betekenis van het woord "racisme", want dat staat op zichzelf.
Anders kan je ook wel gaan stellen dat alleen rijke mensen kapitalist zijn.
De betekenis van woorden staat nooit op zichzelf. Het is afhankelijk van de context waarin je het woord hanteert. Toegegeven er is de standaard context van het dagelijkse woordgebruik en dat is een goed uitgangspunt en er zijn limieten aan de rekbaarheid want anders krijgen we humpty dumpty land.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Dat beloof ik schreef:Uiteraard kunnen woorden meerdere betekenissen hebben, maar die moet je niet door elkaar gaan halen.
En het wil niet zeggen dat als iemand vindt dat een betekenis moet worden veranderd, iedereen dat maar moet accepteren.

Zet een hondenfokker, een nazi en een theosoof bij elkaar en ze hebben hierbij echt compleet verschillende zaken voor ogen.
Als 1 van de fokkers vervolgens gaat beweren dat alle honden blond moeten zijn omdat rassenleer dit nu eenmaal voorschrijft, haalt hij op een verkeerde manier de definities door elkaar.
Het kan dan niet zo zijn dat de 2 andere fokkers er maar aan moeten wennen dat het volgens de rassenleer inderdaad zo is dat alleen blonde exemplaren geoorloofd zijn.
In deze context zijn sommige mensen racisten en honden niet. Wie een vuilnisbakkenras in huis haalt en daarmee fokt is uiteerd géén racist. Maar het voorbeeld geeft wel aan dat alleen wie macht heeft racistisch kan handelen, ongeacht hoe racistisch hij of zij van nature is.
Wat wel weer leuk is, is dat haarkleur nu van belang is en huidskleur totaal niet!
Ik wens u alle goeds
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Jagang schreef: En dan val ik vooral over het herdefiniëren van woorden, zodat ze slechts de eigen agenda nog welgevallig zijn.
Wanneer ik de betekenis van het woord "racisme" opzoek, kom ik het volgende tegen:

http://www.encyclo.nl/begrip/racisme" onclick="window.open(this.href);return false;

"De overtuiging dat de ene etnische groepering superieur is aan de andere."

Een vrij neutrale omschrijving, lijkt me.
Maar niet adequaat IMO. Ze negeert de onbewuste associaties die mensen maken en die een enorme invloed kunnen hebben op iemands leven. Stel dat iemand eerlijk geen bewuste superioriteits gedachten heeft over etnische groepen. Maar onbewust, zal hij bv. tijdens solicitaties toch de voorkeur geven aan bepaalde etnische groepen. Is een dergelijke persoon nu racistisch of niet? Volgens bovenstaande definitie niet.

Persoonlijk zie ik er geen probleem in om dergelijk onbewuste associaties die een persoon neigen bepaalde etnische groepen te bevoordelen t.o.v. anderen ook als racistisch te bestempelen. Want of het nu gaat om bewuste overtuigingen of om onbewuste neigingen, voor de benadeelde etnische groep is het effect grotendeels het zelfde. Het is zelfs zo dat maar al te vaak het bestrijden van de onbewuste associaties veel moeilijker is.

Maar al te vaak stelt men vast dat als men wijst op dit soort gedrag bij iemand, dat die persoon heftig ontkent dat dat ook maar iets met racisme te maken heeft want "ik ben geen racist". Met als gevolg allerlei rationalisaties om het resultaat te verdedigen en weinig gewilligheid om het gedrag bij te sturen en de eigen vooringenomenheid in te perken.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
lallabouchra
Banned

Bericht door lallabouchra »

Als zwarte Nederlandse zou ik graag zien dat anti_racisme activisten ook oog zouden hebben voor het racisme tussen zwarten onderling. Ik kijk regelmatig in google naar AFRICAN VIOLENCE? en verwonder mij erover dat Zwarten deze moordpartijen tussen mensen van verschillende naties, nooit bespreken. Of die draconische anti_homo wetten in Senegal, Uganda en Nigeria. In Senegal worden zelf de lesboos vervolgd. Dit stel ik niet om racisme van witten tegen zwarten goed te praten, maar ik denk dat veel zwarten een betere kans zouden hebben in het leven als Zwarten elkaar niet zo erg zouden haten.
lallabouchra
Banned

Bericht door lallabouchra »

Peter van Velzen schreef:
Dat beloof ik schreef:Uiteraard kunnen woorden meerdere betekenissen hebben, maar die moet je niet door elkaar gaan halen.

In deze context zijn sommige mensen racisten en honden niet. Wie een vuilnisbakkenras in huis haalt en daarmee fokt is uiteerd géén racist. Maar het voorbeeld geeft wel aan dat alleen wie macht heeft racistisch kan handelen, ongeacht hoe racistisch hij of zij van nature is.
Wat wel weer leuk is, is dat haarkleur nu van belang is en huidskleur totaal niet!
Het is jammer dat men nooit onderzoek doet naar oorzaken van racisme tegen zwarten in Europa. Het concept van menselijke rassen, een onwetenschappelijk concept, bestaat sinds 1760. Tegelijk begon men ook met een hierarchie tussen de vermeende rassen. Opvallend vond ik Rousseaus bewering dat hij geen onderscheid tussen Zwarten en Apen kan zien. Waarom zegt zo een slimme man zoiets doms? Is Racisme het product van de Verlichting? Schilders als Teniers de Jongere schilderden de Adel als Apen. Zou er een verband wijn met wat Rousseau zegt?
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Jagang schreef:Anders kan je ook wel gaan stellen dat alleen rijke mensen kapitalist zijn.
Zover ik weet was kapitalist meestal bedoelt als een synoniem voor een rijk man.
Als het aan Jagang ligt moet je ook de zwerver die onder de brug slaapt kapitalist kunnen noemen. Want theoretisch zou ook hij zich kapitalistisch kunnen gaan gedragen.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Aangezien reacties van Jagang volgens mij veel te maken hebben met het vastbijten in een kale beperkte defintie, eerst maar een betere definitie neerleggen:

Dit is de definitie uit de WNT, doorgaans uitgebreider, historisch beter verantwoord en dus gewoon beter:

" Geheel van theorieën of opvattingen dat de bijzondere eigenschappen van volkeren, lichamelijk of geestelijk, bepaald acht door het biologische onderscheid der menschenrassen; veelal gekoppeld aan het geloof dat het eigen ras superieur is, zoowel physiek als door de op dit hiërarchische rasbeginsel gefundeerde cultureele, politieke en godsdienstige waarden. Bep. ook: houding, gedrag waarbij men een ander in woord of daad discrimineert of vervolgt op grond van het minderwaardig geachte ras waartoe hij behoort."
http://gtb.inl.nl/iWDB/search?actie=art ... rn=racisme" onclick="window.open(this.href);return false;
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
Dat beloof ik
Bevlogen

Ach wat leuk zeg !
Een woordenboek uit 1863.

In deze (onnodig ingewikkelde) definitie staat overigens de zinsnede "veelal gekoppeld aan" hetgeen betekent dat de koppeling met wat daarna volgt niet perse noodzakelijk is. (om correct te zijn: in 1863 niet perse noodzakelijk was).
En wat daarvoor staat in ingewikkeld 19e eeuws Nederlands "Geheel van theorieën of opvattingen dat de bijzondere eigenschappen van volkeren, lichamelijk of geestelijk, bepaald acht door het biologische onderscheid der menschenrassen" vatten we anno 21e eeuw samen met "onderscheid op grond van ras".
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Demiurg
Diehard

Bericht door Demiurg »

Dat beloof ik schreef:Ach wat leuk zeg !
En Van Dale is uit 1864, is dat relevant?
En wat daarvoor staat in ingewikkeld 19e eeuws Nederlands "Geheel van theorieën of opvattingen dat de bijzondere eigenschappen van volkeren, lichamelijk of geestelijk, bepaald acht door het biologische onderscheid der menschenrassen" vatten we anno 21e eeuw samen met "onderscheid op grond van ras".
Mand!
https://www.youtube.com/watch?v=SiWx2kXmPz8" onclick="window.open(this.href);return false;
R.J. Hoffmann
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Demiurg schreef:
Zover ik weet was kapitalist meestal bedoelt als een synoniem voor een rijk man.
Als het aan Jagang ligt moet je ook de zwerver die onder de brug slaapt kapitalist kunnen noemen. Want theoretisch zou ook hij zich kapitalistisch kunnen gaan gedragen.
Ik denk eerder dat als het aan Jagang ligt je een zwerver niet noodzakelijk kunt uitsluiten van een kapitalist te zijn. Sommige armen zijn regelrechte libertariërs die het kapitalistisch systeem door dik en dun verdedigen ook al staan zijn als het ware op de bodem van het systeem. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet om een zwerver met dergelijke ideeën als kapitalist te bestempelen. Zeker niet als blijkt dat de zwerver een ex-speculant is die jaren rijk geleefd heeft en dan door pech op de sukkel geraakt is maar dat als een persoonlijk falen ziet en niet als een probleem van het systeem dat hij onvoorwaardelijk blijft verdedigen.
Dat beloof ik
Bevlogen

Demiurg schreef:
Dat beloof ik schreef:Ach wat leuk zeg !
En Van Dale is uit 1864, is dat relevant?
Als het gaat om de betekenis van woorden is het wel zo handig dat je de recentste versie bij de hand hebt, dus het jaartal is dan wel van belang.
Of zullen we de betekenis van kiesrecht, of van Suriname, of processor voortaan dan ook maar uit een woordenboek uit de 19e eeuw plukken.
Nee natuurlijk niet.
Als het gaat om de definitie van een begrip pak je het recentste woordenboek.

En er bestaat gaan van Dale uit 1864.
(Star Trek, seizoen 1)
Plaats reactie