Advies gevraagd

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Advies gevraagd

Bericht door Maria »

Karssenberg schreef:Altijd weer mooi, die koraalbewerkingen van Bach.
Richard Dawkins vindt de Mattheuspassion erg mooi en met name de aria Mache Dich Mein Herze rein.
Ook de destijds ongelovige A.N.Wilson, schrijver van De Begrafenis van God, hield erg van Bach's muziek.
Ik ken ook persoonlijk wel ongelovigen, die veel van muziek houden.
We hadden een afspraak over een paar subfora.
Daar dit even volledig off topic is zal ik dit als tussendoortje laten staan.
Verder heb je als niet-twijfelende gelovige of niet-afvallige niets te zoeken in dit topic.
Zie topic opening
.
writer schreef: De opsteker voor Free@last hierin is dat er ondanks een meningsverschil over de godsdienst evengoed nog heel veel
over blijft wat je wel met elkaar kunt delen.
Dat wil ik toch benadrukken voor veel andere topics hier. :)
En voor hier en nu: Even niet te rigide.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Topic geschoond van problemen rond een postbus.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Het kan inderdaad voorkomen dat je familie er voor kiest om afstand te nemen.
Helaas staan er in de bijbel teksten waarin er wordt aangedrongen om als deze keus zich voor doet, de familie te laten vallen; sterker nog: de afvalligen te vermoorden.
Laat dan in ieder geval duidelijk weten dat het jouw keus is om je leven niet op basis van dergelijke teksten in te richten, en dat je zelf graag de familieband wil behouden.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Ik kan me vinden in de reacties hier, met name die van Rereformed. Ik zou nog toevoegen: je hoeft niet álles te vertellen. Gun mensen ook de tijd om aan de verandering te wennen, waar jij al een aantal jaren mee bezig bent. Plompverloren en onverwacht iets op tafel gooien komt nu eenmaal heftiger over, dan dat je door je nieuwe 'levenswandel' langzamerhand je nieuwe opinies en gewijzigde kijk op de wereld laat zien.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Free@Last

Bericht door Free@Last »

Bedankt allemaal voor jullie reacties, het meedenken en delen van eigen ervaringen. Dat heeft me zeker geholpen.

'Het gesprek' is inmiddels achter de rug.
Het ging beter dan verwacht. De schok bij mijn oudrs bleek mee te vallen omdat beiden het al aan zagen komen (ik heb met beiden op eerder moment over mijn twijfels en onderzoek gesproken).
Er kwamen geen vervelende reacties, geen adviezen. En wel werd benadrukt dat ik ze er niks minder om ben.

Waar ik op hoopte lijkt te zijn gelukt: agree to disagree, elkaar respecteren en ruimte geven.
En herorienteren op we nog wél met elkaar delen.

Nogmaals bedankt, op naar de volgende fase!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Free@Last schreef: En wel werd benadrukt dat ik ze er niks minder om ben.
En daar gaat het ten slotte om. :)
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Vanaf nu religieuze gesprekken vermijden dan kan alles blijven zoals het was, ik heb tenminste tot ieders tevredenheid nooit met mijn ongeloof te koop gelopen.
Als wij op zondag gefietst hadden deden we altijd alsof we 's zaterdags gefietst hadden om mijn moeder niet te kwetsen terwijl ze heel goed wist dat de zondag voor ons een gewone dag was geworden, fietsen op zondag was voor haar zoiets als heiligheidsschennis.
NB: Doe wel en zie niet om.
Plaats reactie