De wereld wordt steeds religieuzer

Opvallende zaken, schokkende gebeurtenissen, bizarre verhalen enz. Valt je iets op in de media zet deze artikelen dan hier!!

Moderator: Moderators

HenkM
Superposter

Re: De wereld wordt steeds religieuzer

Bericht door HenkM »

voor mij is dit topic nu ten einde.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Het Pew Research Center is wel een gerenommeerd onderzoeksbureau volgens mij.
De reacties die ik hier lees gaan vooral over het feit dat de onderzoekers zich voornamelijk op bevolkingsgroei hebben gericht. Wat maakt dat eigenlijk uit? Als dat nu voor de groei van religieuzen groeit wereldwijd, dan is dat toch zo?

Een religieuze overtuiging komt je niet aanwaaien, maar zal door je opvoeding, omgeving, cultuur worden aangeleerd. Als de cijfers kloppen dan moet je wel concluderen dat procentueel gezien het aantal atheïsten werkelijk zal slinken de komende jaren.

Daarbij is dit wel een ontwikkeling die je vooral ook in de Westerse landen ziet:
Naast leeftijd en geboortecijfers speelt ook het percentage mensen dat van religie wisselt een rol. In sommige landen is het heel gewoon dat mensen een andere religie omarmen dan waarmee ze zijn opgegroeid, in andere landen is dat ongebruikelijk of zelfs verboden. Naar verwachting zal het christendom netto gezien het meeste te lijden hebben onder mensen die van religie veranderen: zo’n 40 miljoen mensen zullen christen worden, terwijl zo’n 106 miljoen mensen het christendom zullen verlaten (het grootste deel van deze 106 miljoen mensen zal deel uit gaan maken van de groep ‘religieus niet-geaffilieerden’).
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MoreTime schreef:Het Pew Research Center is wel een gerenommeerd onderzoeksbureau volgens mij.
Misschien, kan zijn.
Maar de naam gerenommeerd geeft geen rechten op juistheid.
(drogreden zoveel...)
De reacties die ik hier lees gaan vooral over het feit dat de onderzoekers zich voornamelijk op bevolkingsgroei hebben gericht.
Misschien geen exacte wetenschap maar wel een naar alle verwachting het meest waarschijnlijke.
Er wordt een voorspelling gedaan over 40 jaar voor de hele wereld.
Gerekend vanaf 2010.
http://www.pewforum.org/2015/04/02/reli ... 2010-2050/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kijk wat er de afgelopen 40 jaar gebeurd is in Europa.
En kijk wat er in 20 jaar in de USA is gebeurd, (zie eerder bericht)
Wat maakt dat eigenlijk uit? Als dat nu voor de groei van religieuzen groeit wereldwijd, dan is dat toch zo
Dit was nu eens geen uitgangspunt wat zij probeerden te bewijzen, zoals we dat wel kennen van gelovigen zelf.
Het is de conclusie van dit (manklopende) onderzoek.

Ze wagen zich zelfs aan een voorspelling van 90 jaar.
Tegen 2100 zal 35 procent van de wereldbevolking moslim zijn, terwijl 34 procent van de wereldbevolking christen is.
Dan heb je het over alleen deze 2 religies al over 79% gelovigen.

De overige 21% zal opgedeeld moeten worden in 2100 tussen atheïsten, Boeddhisten, Hindoes en overige kleinere groepen.

Absurde voorspellingen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Een tijdje geleden had ik een gesprek met een collega uit India. We vergeleken het welvaartsniveau van India en ons land. Vervolgens vertelde ik hem hoe ons land er in de jaren 60 uitzag. Hij was verbaasd hoe snel het gegaan was.

Ik denk dat het niet te voorspellen is hoe snel veranderingen gaan in de wereld. Zeker nu de hele wereld internet heeft.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

Maria schreef:Klopt voor een deel.
Getallen en ook percentages.
Heb je die gezien en ook die ik nog heb opgezocht?

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 12#p466212" onclick="window.open(this.href);return false;
Yep, en dat is het probleem met dit soort voorspellingen: je stopt er data in die niet helemaal zeker is, en met zo ver vooruit kijken schieten de uitkomsten alle kanten op. De trend is echter heel duidelijk.

De andere kant is om deze cijfers direct niet serieus te nemen omdat we in West Europa iets anders zien. Het westen is maar een klein stukje van de wereld, qua bevolking wordt het (relatief) ook steeds kleiner. Dat mensen hun geloof kunnen opgeven is in veel landen ook niet vanzelfsprekend, en helaas in sommige kringen hier ook niet. Welvaart of onderwijs leidt niet automatisch tot minder religie.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

gerard_m schreef: De andere kant is om deze cijfers direct niet serieus te nemen omdat we in West Europa iets anders zien. Het westen is maar een klein stukje van de wereld, qua bevolking wordt het (relatief) ook steeds kleiner. Dat mensen hun geloof kunnen opgeven is in veel landen ook niet vanzelfsprekend,
Deze cijfers worden heel serieus genomen wat betreft groei van bevolkingsgroepen, die dat tot nog toe niet deden.
Niet toevallig voor mij dezelfde groep die orthodoxe dogmatische ideeën hoog in het vaandel hebben.
en helaas in sommige kringen hier ook niet. Welvaart of onderwijs leidt niet automatisch tot minder religie.
Nu kom je met sommige kringen.
Daarin heb je idd je gelijk.
Maar dit onderzoek geeft uitslagen in grote lijnen.
En daarin is bewezen:
Hoe minder armoe en andere soorten van nood en hoe meer educatie, hoe minder religieus denkend mensen zijn.

De gegevens zijn waarschijnlijk juist, daar waar er een bepaalde vraagstelling is.
Samen met de conclusies zijn mi. echter te beperkt om daar voorspellingen over te doen over 40 tot 90 jaar.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

@Mariakat: helder. Je kunt inderdaad met statistieken en voorspelling alles beweren. Ik denk dat er een trend is te bespeuren dat in het westen religie afneemt en in de 'overige landen' dit toeneemt. Je ziet ook in Nederland een minder strenge vorm van Islam dan in de Arabische landen, dat idee.
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Maria
Moderator

Bericht door Maria »

MoreTime schreef: Je ziet ook in Nederland een minder strenge vorm van Islam dan in de Arabische landen, dat idee.
Het gaat heel langzaam, maar het is er.
Het modernere inzicht.
Maar dat kennen we van onszelf, nietwaar?

Voorbeeld doet ook volgen.
Jammer dat dat alle kanten opwerkt. :?
Plaats reactie