Peter van Velzen schreef:Ik had gevraagd uit welke objectieve waarneming blijkt dat er sprake is van een ander fenomeen dan het doppler effect.
Gralgrathor schreef:O, dat. Logische gevolgtrekking en uitsluiten van modellen op basis van waarneming. Als de waargenomen roodverschuiving een resultaat was van eigen beweging zou dat twee dingen betekenen:
1) Dat de Aarde zich in het centrum van het universum bevindt, hetgeen extreem onwaarschijnlijk is. 2) Dat melkwegsterrenstelsels van ons weg accelereren door de normale ruimte - zonder uitwisseling van momentum. Je zou dit kunnen oplossen door een schil van gravitationele attractie om het universum heen te postuleren, maar dat brengt weer een set nieuwe problemen met zich mee, en is niet verenigbaar met waarnemingen.
Peter van Velzen schreef:Dat is een potsierlijke bewering! Ook het doppler effect is uitsluitend gebaseerd op relatieve beweging.
En zou dus, als er geen sprake was van metrische expansie, impliceren dat
1) Of de Aarde in het centrum staat van een constellatie van bij ons vandaan bewegende objecten (ie. het hele universum vlucht bij ons, het centrum, vandaan),
2) Of we staan niet in het centrum, maar de Aarde en de omliggende stelsels bewegen bij een ander centrum vandaan, met veel hogere snelheden, hetgeen betekent dat we relativistische verschuivingen in bepaalde richtingen zouden moeten zien - anisotropie in de roodverschuiving. We zouden in dat geval aan de hand van rood- en blauwverschuiving van de omliggende melkwegsterrenstelsels het centrum moeten kunnen berekenen van het universum.
Beide gevallen zijn overduidelijk niet waar. Varianten op (1) waarbij je een aantrekkende schil om het universum heen postuleert, of een afstotend centrum met een evenredige tussen afstand en kracht, hebben hun eigen problemen - beide zouden ze anisotropie in de roodverschuiving in bepaalde richtingen tot gevolg moeten hebben.
We kunnen dus al dit soort modellen uitsluiten. Metrische expansie van de ruimte is werkelijk het enige dat overblijft. Tenminste, ik kan zo gauw niets anders bedenken.
Peter van Velzen schreef:Ik bestrijd dat de formules van het doppler effect niet zouden opgaan!
Kosmologische roodverschuiving is geen Doppler-effect. Jij zou moeten uitleggen waarom de formule voor Doppler-verschuiving
wel kan worden toegepast op iets dat geen Doppler-verschuiving is.
Peter van Velzen schreef:Acceleratie is al helemaal een belachelijk idee!
Je mag met de heren Albert Einstein, Alexander Friedmann, Georges Lemaître, Howard Robertson en Arthur Walker in discussie gaan om de gebreken van hun wiskundige modellen te bespreken. Als 's werelds astronomen concluderen dat hun modellen wiskundig tractabel zijn en overeenstemmen met observaties, dan ben ik geneigd om die conclusie als gegeven te accepteren totdat er vanuit de wetenschappelijke gemeenschap publicaties voortkomen die een gegronde reden tot twijfel geven.
Peter van Velzen schreef:Niemand heeft volgens mij ooit waargenomen dat de roodverschuiving van een specifiek sterrenstelsel sinds het begin van de waarnemingen toegenomen is!
Wederom ga je op de creationistische toer en eis je hier en nu de evolutie van een geheel nieuwe soort te zien. Wederom wijs ik je erop dat ik al eerder heb uitgelegd hoe men de lijn van de verwachte roodverschuiving in het geval van een stabiele expansie-factor kan afzetten tegen de curve van de waarnemingen, en op grond daarvan bepaalde conclusies kan trekken.
Peter van Velzen schreef:Twijfelachtige termen als “pseudo-snelheid”
Die heb ik eerder reeds voor je gedefinieerd. Het is geen 'officiele' wetenschappelijke term:
ik gebruik hem om onderscheid te maken tussen het veranderen van afstand als gevolg van beweging door de ruimte (gebonden aan lichtsnelheid) en het veranderen van afstand als gevolg van veranderingen in de tussenliggende metriek (niet gebonden aan lichtsnelheid).
Peter van Velzen schreef:Je kunt snelheid niet vergelijken met afstand!
En daarom vermeld ik ook tijd als factor: de verandering van afstand over een bepaalde tijd staat gelijk aan (pseudo-)snelheid.
Peter van Velzen schreef:Maar er is helemaal geen sprake van licht dat van ons af beweegt
Gralgrathor schreef:Klopt: ik stel dat het licht in onze richting wordt uitgezonden. Het beweegt zich dus met lichtsnelheid door de ruimte. De ruimte waardoor het beweegt, echter, verwijdert zich met een pseudo-snelheid bij ons vandaan die groter is dan de snelheid van het licht.
Peter van Velzen schreef:“En gij geleufd dat?” zou mijn tante Nelly zeggen?
Serieus? Je argument is dat dit niet strookt met jouw intuitie? Wederom: ik zal eerlijk toegeven dat de wiskunde van Einstein en Friedmann mij voor het grootste deel keihard boven de pet gaat; aan de andere kant zie ik niet waarom ik jouw empatische verwerpingen reden voldoende zou moeten vinden om een model dat de afgelopen eeuw door 's werelds astronomen en natuurkundigen
wel is begrepen en met succes toegepast om observaties te voorspellen te verwerpen.
Peter van Velzen schreef:Hoe stel je in vredesnaam vast dat “ruimte” beweegt?
Hoe stelde Einstein vast dat ruimte kan krommen, bedoel je? Geen idee. Maar zijn theorie werkt prima, zou je niet zeggen?
Peter van Velzen schreef:En snelheden groter dan die van het licht zijn daarbij niet mogelijk. Als ik iets heb onthouden van Einstein’s kleine boekje, dan is het dat!
En wederom: dan heb je het verkeerd begrepen. Einstein stelt dat de snelheid van het licht absoluut is waar het beweging
door de lokale metriek betreft. Als de afstand tussen twee objecten sneller toeneemt dan 300.000 km/s betekent dat dan ook niet dat die objecten sneller dan het licht bij elkaar vandaan bewegen: sterker nog, het is heel goed mogelijk dat die twee objecten
volledig stationair zijn. Uit Einsteins theorie volgt dat ruimtelijke kromming geen snelheidslimiet heeft. Alleen beweging door de ruimte is gebonden aan lichtsnelheid.
Peter van Velzen schreef:In jouw voorbeeld van de 3 relais-stations, bewoog station 3 met de halve lichtsnelheid ten opzicht van de aarde
Gralgrathor schreef:Nee: het bewoog niet. De ruimte tussen de stations, echter, strekte uit met een constante factor.
Peter van Velzen schreef:Leuter! Je kunt dat helemaal niet vaststellen
Mijn voorbeeld, mijn regels. Al had ik gezegd dat de tussenliggende ruimte werd omgezet in roze olifantjes, dan had je dat nog als gegeven moeten accepteren. Mijn uitspraken met betrekking tot het voorbeeld gaan op binnen de context van het voorbeeld.
Als je op dezelfde gronden echter de FLRW-metriek aanvalt, dan zeg ik: take it up with Einstein.
If I want to manufacture biological weapons with my copy of iTunes, I will, fascists. Ditch this bullshit. -- Maddox