niet noodzakelijkMoreTime schreef: Toch zul je niet zo snel een christelijk gelovige vrijdenker aantreffen lijkt me, want dat is haast een contradictio in terminis.
op wetenschappelijk gebied en mbt heel wat thema's kan een gelovige probleemloos een vrijdenker zijn.
net zoals een vrijdenker in bepaalde thema's compleet vastgeroest kan zijn en onmiddelijk in een irrationele dogmatische kramp schiet.
maar nu kun je weer gaan discussiëren over definities
voor mij is vrijdenken maximaal een denktechniek en een streven. Iets dat je kunt proberen maar voor elk individu quasi onbereikbaar is. Elke mens heeft tenslotte een koffer vol mee (opvoeding, cultuur, afkomst, waarden/normen, persoonlijke geschiedenis, trauma's,...) die je heel moeilijk tot niet kunt loslaten in je besluitvorming en dan maakt het niet uit welk thema het betreft.
je kutn gtrachen die bagage los te laten maar of het volledig lukt? ik ben niet zo arrogant om te beweren dat ik het kan
vlakaf zeggen een atheïst is een vrijdenker en een ongelovige per definitie niet lijkt me te simpel.