Wat is atheïsme juist en bestaat het wel?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

appelfflap
Banned

Re: Wat is atheïsme juist en bestaat het wel?

Bericht door appelfflap »

MoreTime schreef: Toch zul je niet zo snel een christelijk gelovige vrijdenker aantreffen lijkt me, want dat is haast een contradictio in terminis.
niet noodzakelijk
op wetenschappelijk gebied en mbt heel wat thema's kan een gelovige probleemloos een vrijdenker zijn.
net zoals een vrijdenker in bepaalde thema's compleet vastgeroest kan zijn en onmiddelijk in een irrationele dogmatische kramp schiet.

maar nu kun je weer gaan discussiëren over definities
voor mij is vrijdenken maximaal een denktechniek en een streven. Iets dat je kunt proberen maar voor elk individu quasi onbereikbaar is. Elke mens heeft tenslotte een koffer vol mee (opvoeding, cultuur, afkomst, waarden/normen, persoonlijke geschiedenis, trauma's,...) die je heel moeilijk tot niet kunt loslaten in je besluitvorming en dan maakt het niet uit welk thema het betreft.
je kutn gtrachen die bagage los te laten maar of het volledig lukt? ik ben niet zo arrogant om te beweren dat ik het kan

vlakaf zeggen een atheïst is een vrijdenker en een ongelovige per definitie niet lijkt me te simpel.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Robert Frans schreef: Gods geboden zijn goed omdat ze goed zijn, niet omdat ze van God zijn.
"Moord die stad uit. Vernietig alles, alleen maagdelijke meisjes mag je voor jezelf houden", is iets wat jij goed vindt?
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Beagle1831
Ervaren pen

Bericht door Beagle1831 »

Robert Frans schreef: Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Atheïsme en theïsme zijn geen levensbeschouwingen an sich, maar leveren levensbeschouwingen op.
volgens mij is de vergelijking die je hier maakt niet helemaal goed.
Als je een atheïst vraagt waarom het geloof in god ontbreekt en hij/zij blijft je het antwoord schuldig omdat hij/zij gewoonweg nooit notie genomen heeft van het bestaan van god dan blijft hij/zij atheïst.
Pas als je daar een beredeneerd antwoord op krijgt kan je denk ik spreken van het tegenovergestelde van theïst, maar dan krijg je dus redenen van die persoon om niet in god te geloven en dat maakt hem/haar m.i. een antitheïst.
"Mag ik dat vinden?....ja dat mag ik vinden"
M Smeets
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Robert Frans schreef:
Peter van Velzen schreef:Ook als er wel een god zou bestaan, kán en mág ik mijn morele stellingnames niet laten afhangen van die god. Dat zou neerkomen op het gehoorzamen van een machtig persoon, en dat is eerder immoreel dan dat het moreel is. (Befehl ist befehl). Ook als zo’n god mij zou overtuigen van zijn bestaan, wil dat nog niet zeggen dat hij me niet ook zou moeten overtuigen van zijn gelijk, wil hij dat ik zijn standpunt zou delen.
Dat is een zeer joodse stellingname, die ook zeker haar sporen vindt in het katholicisme. Gods geboden zijn goed omdat ze goed zijn, niet omdat ze van God zijn. De twist tussen God en mens kom je dan ook al in de bijbel tegen. Abraham, Jakob, Mozes, Job en ook Jezus ("Waarom hebt U mij verlaten?") twistten en of onderhandelden met Hem, niet zelden met succes.
Maar sowieso discussieren en twisten vele gelovigen met God, maar dan vooral in het innerlijk. Bijna elke gelovige heeft weleens verwijtend naar de hemel staan kijken.
Ik kan je dan ook de schitterende film God on Trial aanraden, waar joden in een barak in Auswitz God letterlijk voor een rabbijnse rechtbank dagen, omdat Hij het verbond met de joden zou hebben verbroken. Een indrukwekkende discussie, vermengd met de gruwelijkheden van het kamp, met een verrassend en ontroerend einde.
doctorwho schreef:Robert Frans,

Mijn onderschrift zegt genoeg en wat mij betreft is het geen levensbeschouwing.
Dat bedoelde ik dus ook te zeggen. Atheïsme en theïsme zijn geen levensbeschouwingen an sich, maar leveren levensbeschouwingen op.
Je kunt niet atheïst worden, maar wel empirist, naturalist, modern humanist, hedonist (in filosofische zin dus), bright, vrijdenker, etc. En vanuit deze denkwijzen kun je ook verschillende niet-religieuze of anti-theïstische ideologieën ontwikkelen, zoals het communisme, het stalinisme, juche, het secularisme, het kapitalisme, het laïcisme, etc.
Eh nee! Atheisme of theisme levert op zich nog geen levensbeschouwing op. Je hebt in het eerste deel van je betoog immers heel juist aangegeven dat men vanuit beide tot dezelfde moraal kan komen. Zo zijn er ook joodse en christelijke communnisten geweest, en joodse en christelijke kapitalisten. Het is een aspect dat al dan niet deel van een levensbeschouwing kan zijn. Je kunt theist zijn, maar geen religie hebben (er zijn machtige goden, maar ze interesseren zich niet voor ons), je kunt atheist zijn, en er wel een hebben (Boeddhisten bijvoorbeeld). Tegelijk kun je een religie combineren met een niet-religieuze ideologie (van fascisme tot communisme). Je kunt de mensen niet in een overzichtelijk ladenkastje opbergen!
Ik wens u alle goeds
Plaats reactie