Positieve discriminatie lijkt mij ook een vorm van discrimineren, er is altijd een partij die hierdoor benadeeld wordt. In Nederland zijn tientallen wetten (vaak goed verstopt) die de positie van religieuzen bevoordelen. Wat zou er gebeuren als ze allemaal afgeschaft zouden worden?Karssenberg schreef: Een duidelijke de definitie van 'discriminatie' is wel van belang, denk ik. In dit onderzoek zal met name zijn gekeken naar wat de overheid in zo'n land doet, niet zozeer naar de publieke opinie. Anders zouden de VS er niet zo gunstig zijn afgekomen, vrees ik.
Atheïsten staan in hele wereld onder druk.
Re: Atheïsten staan in hele wereld onder druk.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
- Karssenberg
- Banned
Ja, dan zou het vast een stuk leefbaarder worden in Nederland.PietV. schreef:Positieve discriminatie lijkt mij ook een vorm van discrimineren, er is altijd een partij die hierdoor benadeeld wordt. In Nederland zijn tientallen wetten (vaak goed verstopt) die de positie van religieuzen bevoordelen. Wat zou er gebeuren als ze allemaal afgeschaft zouden worden?Karssenberg schreef: Een duidelijke de definitie van 'discriminatie' is wel van belang, denk ik. In dit onderzoek zal met name zijn gekeken naar wat de overheid in zo'n land doet, niet zozeer naar de publieke opinie. Anders zouden de VS er niet zo gunstig zijn afgekomen, vrees ik.
Ik denk, dat het Humanistisch Verbond ook de IBAN-status heeft. Of de nog op te richten APN. In ieder geval zou kunnen krijgen. Atheïsten mogen een school oprichten, als ze voldoende leerlingen hebben. Maar dan moet je wel goed kunnen uitleggen aan de overheid wat een atheïst is.
Maar het gewone openbare onderwijs zou ook kunnen voldoen.
Op welke verstopte wetten doel je ?
Als gelovigen zo zouden klagen als atheïsten hier doen dan zouden ze al gauw van slachtoffergedrag worden beschuldigd.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
Dat klagen doen gelovigen dan ook al eeuwen, zo zorgen ze ervoor dat ze in het middelpunt van de belangstelling blijven.Karssenberg schreef:Als gelovigen zo zouden klagen als atheïsten hier doen dan zouden ze al gauw van slachtoffergedrag worden beschuldigd.
Ik zou bijna denken dat je bang bent dat dat middelpunt zich gaat verplaatsen.
Dat klagen gaat dan ook onverminderd door, klagen over gebrek aan zondagsrust, over onderwijs, over afschaffing van wetten, over de toenemende leegloop van kerken, over toenemende seculariteit etc. etc.
Wat jij nu ziet als klagende atheïsten zijn niet meer dan mensen die hun buik vol hebben van een wereld en een land waar religie uit alle macht zijn stempel op blijft drukken!
Andre Rouvoet liet zelfs al eens fijntjes weten liever een pact te sluiten met de islam, dan seculier humanisme te accepteren.
Atheïsten klagen zeer terecht meneer Karssenberg.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
Je maakt het onnodig ingewikkeld.Karssenberg schreef: Je zou de classificatie in ieder geval moeten verfijnen tot: elk mens is op enig elk moment van zijn leven of atheïst of godsdienstig. Anders zou het zijn: eens gelovig, altijd gelovig en eens atheïst, altijd atheïst.
Dit onderscheid is misschien makkelijk te begrijpen, maar toch kom je er in de praktijk mee in de knoop. Eén simpele, gemakkelijk te begrijpen vraag zou dat duidelijk kunnen maken.
Mensen geloven wel of niet.
Zo moeilijk is dat niet.
Dat iedereen daar in kan veranderen is duidelijk, maar verandert helemaal niets aan de stelling dat mensen zijn te verdelen in wel of niet gelovig.
Bovendien is dit helemaal niet iets wat valt onder het onderwerp dus waar heb je het over.
Het lijkt ernstig op de boel bewust vertroebelen.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
En nog zo een.Karssenberg schreef: Als gelovigen zo zouden klagen als atheïsten hier doen dan zouden ze al gauw van slachtoffergedrag worden beschuldigd.
Totaal niet ter zake, maar wel provocerend.
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
- Dat beloof ik
- Bevlogen
@Karssenberg.
Een van de duidelijkste is wel de Algemene Wet gelijke Behandeling.
artikel 3: Deze wet is niet van toepassing op: a: rechtsverhoudingen binnen kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd, alsmede binnen andere genootschappen op geestelijke grondslag; b: het geestelijk ambt
Er mag in Nederland niet gediscrimineerd worden.
Behalve door christenen
Een van de duidelijkste is wel de Algemene Wet gelijke Behandeling.
artikel 3: Deze wet is niet van toepassing op: a: rechtsverhoudingen binnen kerkgenootschappen alsmede hun zelfstandige onderdelen en lichamen waarin zij zijn verenigd, alsmede binnen andere genootschappen op geestelijke grondslag; b: het geestelijk ambt
Er mag in Nederland niet gediscrimineerd worden.
Behalve door christenen
(Star Trek, seizoen 1)
(Star Trek, seizoen 1)
- Karssenberg
- Banned
Als je het hebt over de vraag of atheïsten in Nederland al of niet gediscrimineerd worden (daar lijk jij een andere mening over te hebben dan uit het onderzoek van De Volkskrant komt) dan lijkt het me nuttig af te spreken wat discrimineren is en wat een atheïst is. Ik zie niet in hoe mensen, die 'alleen maar' niet overtuigd zijn van het bestaan van goden ook maar iets in de weg gelegd wordt in ons land. Tenzij de overtuigingen toch nog wat verder gaan.Dat beloof ik schreef: Bovendien is dit helemaal niet iets wat valt onder het onderwerp dus waar heb je het over.
Het lijkt ernstig op de boel bewust vertroebelen.
Wie de waarheid spreekt hoeft niet bang te zijn voor tegenspraak.
datbeloofik,
Een beetje dood kan net zo goed niet als een beetje zwanger maar een beetje geloof kan tot positieve ervaringen leiden zonder de hele rompslomp van een religie op je nek te halen.
Misschien was je hier even in de war met je bent zwanger of je bent het niet maar met geloven kun je alle kanten uit. Ik ken nogal wat mensen die bang zijn voor de dood. Je laat de ratio erop los, cognitieve psychologie, psychoanalyse en uiteindelijk als niets helpt ga je geloven, vanuit angst maar niet vanuit het hart. De opstelling tegenover de toekomst, de dag van morgen kan je doen gaan geloven in de goed god, dat er geen pijn zal zijn en ook later alles goed gaat. Onvoorstelbaar hoeveel oudere mensen ineens weer spiritueel of gelovig worden met de dood in de ogen. Ze geloven dat ze geloven maar geloven niet echt, met alles erop en eraan. Als je tijdens je leven zou kunnen ervaren wat de dood is dan zou je er minder bang voor hoeven zijn en zou de angst zeker verdwijnen. De projectie vanuit het bekende roept altijd een nepgeloof op.Mensen geloven wel of niet.
Een beetje dood kan net zo goed niet als een beetje zwanger maar een beetje geloof kan tot positieve ervaringen leiden zonder de hele rompslomp van een religie op je nek te halen.
En weer volstrekt irrelevante ruis.Virginie schreef:datbeloofik,
Misschien was je hier even in de war met je bent zwanger of je bent het niet maar met geloven kun je alle kanten uit. Ik ken nogal wat mensen die bang zijn voor de dood. Je laat de ratio erop los, cognitieve psychologie, psychoanalyse en uiteindelijk als niets helpt ga je geloven, vanuit angst maar niet vanuit het hart. De opstelling tegenover de toekomst, de dag van morgen kan je doen gaan geloven in de goed god, dat er geen pijn zal zijn en ook later alles goed gaat. Onvoorstelbaar hoeveel oudere mensen ineens weer spiritueel of gelovig worden met de dood in de ogen. Ze geloven dat ze geloven maar geloven niet echt, met alles erop en eraan. Als je tijdens je leven zou kunnen ervaren wat de dood is dan zou je er minder bang voor hoeven zijn en zou de angst zeker verdwijnen. De projectie vanuit het bekende roept altijd een nepgeloof op.Mensen geloven wel of niet.
Niet geloven is niet geloven, of je met geloof alle kanten op kan is leuk, maar dat heeft niets met dit onderwerp te maken.
Nothing in life is certain except death, taxes and the second law of thermodynamics.
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
—Seth Lloyd
The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt.
—Bertrand Russell
- vegan-revolution
- Superposter
Ik neem aan dat je hier bedoelt ANBI-status. Wel is het zo dat voor gewone verenigingen al voorwaarden gelden die voor kerkelijke instellingen pas 2 jaar later gaan gelden.Karssenberg schreef:Ik denk, dat het Humanistisch Verbond ook de IBAN-status heeft. Of de nog op te richten APN. In ieder geval zou kunnen krijgen.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Misschien maar eens doen, want als een rapport landen als Denemarken, Duitsland of Zweden aanwijst als landen waar atheisten achtergesteld worden, dan mag je serieus aan de geloofwaardigheid twijfelen. Dan inderdaad eerst het rapport eens tegen het licht houden.jacco schreef:Had er iemand van de heren al het rapport gelezen ? 538 pagina's
http://www.humanistischverbond.nl/freed ... OT2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Eerst zien en dan geloven of weten ...
Ik heb wel gelachen om de zielige geluiden hier als zouden atheisten in Nederland achtergesteld worden. Wat een apenkool.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
- vegan-revolution
- Superposter
Dat is een zorgwekkende opvatting. De overgrote meerderheid der christenen zijn moslimknuffelaars, want die hebben tenminste "iets" met een god. Gruwelijke opvattingen onder moslims worden daarbij voor lief genomen.Erik schreef:Andre Rouvoet liet zelfs al eens fijntjes weten liever een pact te sluiten met de islam, dan seculier humanisme te accepteren.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Even snel het rapport ingekeken,
http://www.humanistischverbond.nl/freed ... OT2014.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
vooral naar de Noord/West Europese landen die rood aangegeven worden, zoals Duitsland, Denemarken en IJsland. Wat blijkt ze zijn rood aangegeven omdat er iets in de wet staat over Godslastering, maar geven schoorvoetend toe dat die wetten niet in de praktijk worden toegepast.
Neemt niet weg dat de landen waar atheisten ECHT achtergesteld of vervolgd worden natuurlijk vreselijk zijn, maar dan heb je het over de Jemennen en Noord-Korea's van deze wereld. Die staan ook bovenaan als het bij godsdienstvervolging in het algemeen gaat.
vooral naar de Noord/West Europese landen die rood aangegeven worden, zoals Duitsland, Denemarken en IJsland. Wat blijkt ze zijn rood aangegeven omdat er iets in de wet staat over Godslastering, maar geven schoorvoetend toe dat die wetten niet in de praktijk worden toegepast.
Neemt niet weg dat de landen waar atheisten ECHT achtergesteld of vervolgd worden natuurlijk vreselijk zijn, maar dan heb je het over de Jemennen en Noord-Korea's van deze wereld. Die staan ook bovenaan als het bij godsdienstvervolging in het algemeen gaat.
"What’s now being called 'new atheism' or atheist fundamentalism is really nothing more than the triumph of the jerks. Unsubtle, unlearned (but pretentious), unreflective (but persistent)."
R.J. Hoffmann
R.J. Hoffmann
Ik hoop het voor jeKarssenberg schreef: Ja, dan zou het vast een stuk leefbaarder worden in Nederland.![]()
De zondagswet, enkele feit constructie, Gratie gods onder wetgeving, de GBA regeling, de wet erkende feestdagen waar de niet gelovige eigenlijk verplicht is om vrij te nemen, binnen de ambtenarenwet is geregeld dat de gelovige niet op zon en feestdagen hoeft te werken (tenzij andere belangen voorrang hebben). De eisen die het bijzonder onderwijs mag stellen aan personeel. Hier staan er nog een aantal verpakt tussen levensbeschouwing en godsdienst. http://www.atheistischebeweging.nl/extr ... WETTEN.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;Ik denk, dat het Humanistisch Verbond ook de IBAN-status heeft. Of de nog op te richten APN. In ieder geval zou kunnen krijgen. Atheïsten mogen een school oprichten, als ze voldoende leerlingen hebben. Maar dan moet je wel goed kunnen uitleggen aan de overheid wat een atheïst is.
Maar het gewone openbare onderwijs zou ook kunnen voldoen.
Op welke verstopte wetten doel je ?
Als gelovigen zo zouden klagen als atheïsten hier doen dan zouden ze al gauw van slachtoffergedrag worden beschuldigd.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
De KNMG wil dus ook geen besnijdenis om religieuze redenen. Het is een pleidooi voor juist géén uitzondering voor religieuzen. Prima standpunt.PietV. schreef:Ik vermoed dat je als atheïst wordt weggestuurd.gerard_m schreef: Geen sterke voorbeelden. Een atheïst mag ook een kind besnijden of een hoofddoek opzetten. Nergens wordt hier je religie vastgelegd, in tegenstelling tot veel andere landen.
http://medischcontact.artsennet.nl/arch ... edigen.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Het officiële standpunt:
Samenvatting
Circumcisie, anders dan om therapeutische redenen, is een medisch niet noodzakelijke ingreep.
Niet-therapeutische circumcisie bij minderjarigen is een aantasting van het recht op lichamelijke integriteit en het recht op religieuze vrijheid van het kind.
Er zijn goede redenen voor een wettelijk verbod op niet-therapeutische circumcisie bij minderjarigen.
De KNMG pleit voor een krachtig ontmoedigingsbeleid.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)