axxyanus schreef:
Waar jij over spreekt zijn gevolgen. Empirisch gezien is een van de gevolgen van voedsel verorberen, het produceren van uitwerpselen. Ga jij nu beweren dat het doel van voedsel verorberen, is om uitwerpselen te produceren? Natuurlijk niet. Voor zover er sprake is van een doel, is dat in dit geval het verkrijgen van energie en is de productie van de uitwerpselen een neveneffect.
....
Organismen die voedsel verorberen om hun energie te verkrijgen kunnen dat enkel door ook uitwerpselen te produceren. Dus als die organismen geen uitwerpselen produceren dan betekent dat dat ze ook geen energie verkrijgen en dat ze dus ophouden met te bestaan.
Je doet erg je best om mij tegen te spreken, maar het organisme is op zich niet gebaat met uitwerpselen. (ook al maken ze er vaak toch nuttig gebruik van). Het is vanwege het gebrek aan baat dat de uitwerpselen geen “reden” zijn voor het gedrag van de organismen. Terwijl het verkrijgen van energie dat wel is. Het kwijt raken – dan wel benutten - van uitwerpselen, kan op zich weer leiden tot nieuw gedrag, en dat is dan weer wel een Biologische “reden”. Alles valt of staat met de vraag of het kopiëren van de genen ergens me gedient is. Is het dat dan is dat een biologische “reden” voor het gedrag.
Peter van Velzen schreef:Ik heb het echter over iets dat nog veel fundamenter is dan de productie van energie. En dat is de productie van nageslacht. Wie energie produceert, hoeft nog geen deel van de evolutie te zijn. Men is slechts deel van de evolutie als men nageslacht produceert.
Wat jij fundamenteler noemt is in werkelijkheid totaal naast de kwestie. De betekenis van "doel" is op geen enkele manier afhankelijk van of iets deel uitmaakt van de evolutie of een nageslacht produceert. Dit is gewoon je zoveelste poging om evolutie als iets speciaals te zien dat we op een andere manier moeten benaderen als de rest van de natuur.
In sommige betekenissen van “de natuur” beperkt deze zich uitlsuitend tot dat wat evolutie vertoont. (levende wezens). Als jij denkt dat het leven niet bijzonder is, denk ik dat jij tot de uitzonderingen behoort, niet ik. Je bezwaar ligt mijns inziens vooral in het gebruik van het woord “doel” voor wat geen bewust gedrag is. Maar ik maak nu juist géén onderscheid tussen bewust en onbewust. Ik zou net zo goed kunnen beweren dat dit jouw zoveelste poging is om “bewustzijn” als iets speciaals te zien, dat we op een andere manier moeten benaderen als de rest van de natuur.
Ik zie menselijke doelen en redenen als een gevolg van biologische redenen. Ware het niet nuttig geweest voor de voortplanting. Dan hadden wij mensen in het geheel geen redenen en doelen gekend. Maar dan was ook onze discussie onmogelijk geweest.
Jawel je omringt je wel met een aureool van magie. Dat doe je door omstandigheden die onvoldoende zijn om van een doel te kunnen spreken toch als zodanig aanvaardt als het onderwerp evolutie is. Als een reeks voorwaarden onvoldoende zijn om van een doel te kunnen spreken dan zijn die zelfde voorwaarden plus de vaststelling dat we met een zelf-replicator te maken hebben of met een aspect van evolutie nog steeds onvoldoende om van een doel te spreken. Dat jij daar toch die omslag maakt geeft aan dat jij evolutie niet als een zuiver algoritmisch proces kan bekijken zonder intenties.
Het is wederom mijn woordgebruik, dat jou tegen de borst stuit. Waar het om gaat is dat er goede redenen zijn waarom het leven zich gedraagt zoals het zich gedraagt. Ik wens echter de mens niet met een aureool van magie te omhullen. Onze doelen, beweegredenen en intenties, zijn slechts producten van de evolutie, ze zijn het gevolg van biologische redenen, en de ultieme biologische reden is het kopiëren van de genen. Ik acht deze enkewijze niet nutteloos. Integendeel, zij leert ons onszelf en onze kleinschalige doelen beter te begrijpen in het licht van een groter geheel.
In de natuur zijn er veel zaken die we vanuit het intentionele standpunt kunnen verklaren. Daarom is dat nog niet de juiste verklaring. Zo kunnen we het brekingsgedrag van licht verklaren door --- rekeninghoudend met de verschillen in lichtsnelheid door verschillende media --- ervan uit te gaan dat licht de snelste weg wil nemen van zijn begin- naar zijn eindpunt. Dat betekent niet dat het licht als doel heeft de snelste weg te willen nemen.
De vierde maal dat je een slecht ter been zijnde vergelijking gebruikt. Licht heeft geen genen. Het krijgt geen nageslacht dat variatie vertoond, die op zich erfelijk is. Jouw wens om niet-leven en leven over een kam te scheren, terwijl je wel onderscheid wil maken tussen bewuste en niet bewuste biologische processen zet je weer eens op het verkeerde been.
Peter van Velzen schreef:
Een derde zwaar gehandicapte vergelijking. Planeten reproduceren zich niet. Noch komt hun gedrag voort uit hun genen.
Allemaal naast de kwestie. Je oorspronkelijk bewering had het daar allemaal niet over. Je oorspronkelijke bewering probeerde een valse dichotomie op te zetten door te suggereren dat er maar twee mogelijkheden zijn. Namelijk of het gedrag heeft een doel of het gaat om doelloos gedrag. Deze dichotomie is vals omdat "doelloos gedrag" niet gewoon betekent dat het gedrag geen doel heeft maar dat het gedrag geen patroon vertoont. En of het nu om iets gaat dat zich reproduceert en/of voorkomt uit genen is daarbij totaal onbelangrijk. Prionen en virussen gedragen zich niet op een doelbewuste manier.
Allerminst naast de kwestie! Het gaat nu eenmaal om het verschil tussen zelf-repliceerders en
“dode” materie. Terwijl jij ze doorlopend over een kam scheert, maar pertinent weigert om het primaat van het bewuste denken in twijfel te trekken. Ik zie daarentegen een veel grotere kloof tussen genetische reproducerende materie en niet genetisch reproducerende materie, dan tussen bewust en onbewust gedrag. Daar spits zich ons debat nu juist op toe. Hier slaan we juist de spijker op haar kop.
Of Virussen zich zonder reden of doel gedragen, dat betwijfel ik dan ook ten zeerste! In tegenstelling tot planeten, uitwerpselen en zwaartekracht, hebben ze genen, die zich voortplanten, en de manier waarop ze dat doen, wordt gestuurd door het succes waarmee ze dat doen. Ook voor een virus is zijn voorplanting de “reden” voor zijn gedrag. We hebben daar maar al te veel last van.
Jij bent hier totaal omgekeerd bezig. De normale manier om na te gaan of iets bepaald gedrag vertoont met een bepaald doel op het oog, is om na te gaan hoe we dat in het algemeen kunnen herkennen en dan nagaan of het gedrag dat we bespreken daaraan voldoet. Wat jij hier echter doet is al op voorhand beslissen dat we hier met doelgericht gedrag te maken hebben en dan op allerlei manieren de betekenis van woorden gaan aanpassen om wat we bespreken er aan te laten voldoen.
Waarom is het verkeerd om in het onderwerp “heeft de evolutie een doel? Een standpunt in te nemen. Het geeft jou alle mogelijkheid om tegen te spreken, dus het lijkt me heel nuttig. Als je een vraag wilt beantwoorden, en je beschikt niet over een laberatorium om onderzoek in te verrichten, is alles wat je kunt doen een theorie vormen, en dat heb ik dan ook gedaan. Wat is daar verkeerd aan? Levensvormen vertonen nu eenmaal gedrag dat hun voortplanting bevordert. Dus zijn er goede redenen voor dat gedrag. De ultieme reden, is de voorplanting zelf. Weliswaar zal ik deze reden niet aan “de evolutie” toeschrijven, maar slechts aan de genen, die haar zijn begonnen. Maar zover ik het kan beoordelen, zijn deze biologische redenen, de bron van alle doelgerichte handelingen. Zonder hen zouden doelgerichte handelingen nooit hebben bestaan. Eerder twijfel ik nog aan mijn eigen doelgerichtheid, dan dat ik aan deze oerreden van alle leven twijfel.
Hoe op met wat jij naar voor schuift feiten te noemen, wat jij vooruit schuift zijn veelal interpretaties.
Alhoewel al onze waarnemingen in zekere zin interpretaties zijn. Is het niet bepaald vergezocht om te beweren dat levende wezens eigenschappen vertonen die bevorderlijk zijn geweest voor het voorplanten van hun genen, en dat grotendeels nog steeds zijn. Het is ook niet bepaald vergezocht om te menen, dat het verband tussen dat voortplanten en die eigenschappen, minstens zo sterk is als het verband tussen menselijke beweegredenen en menselijk gedrag. Het verschil is voornamelijk dat wij ons (soms) van onze beweegredenen bewust zijn. Jij interpreteert dat verschil als fundamenteel, terwijl ik dat alleszins betwijfel.
Peter van Velzen schreef:Wat is dat is, hoe onlogisch jij dat ook mag vinden. Ik geef de waarnemingen geen bepaalde betekenis, ik herinterpreteer slechts de betekenis van het woord “reden”. Dat heb ik eerlijk gezegd niet zelf bedacht.
Of je het zelf bedacht hebt op niet, maakt geen bal uit. Je past dus het woord "reden" toe op situaties waar we dat normaal niet zouden doen --- anders zou je niet herinterpreteren. Je geeft die waarnemingen dus wel een betekenis --- namelijk de betekenis van een doel --- waar we dat normaal gezien niet zouden doen. En daarna kom je hier argumenteren alsof dat doel een waarneming is.
Blijkbaar heb je me verkeerd begrepen. Ik heb een theorie over het verband tussen het gedrag van zelf-replicatoren en hun voortplantingssucces, en postuleer op grond van de waargenomen feiten dat dit voortplantingsscucces (omdat ze zich in de toekomst uitstrekt) een “reden” genoemd mag worden voor het gedrag. Het verband tussen het gedrag en het voortplantingsucces is feitelijk aangetoond. Mijn zienswijze uiteraard niet. Wat ik echter minder van belang vind, is het uitgangspunt dat je alleen van redenen mag spreken als datgene dat die reden heeft er zich ook van bewust is. Er is in het verleden gedrag geweest dat de voorplanting heeft bevorderd en die voorplanting is dan ook de reden waarom dit gedrag nog steeds bestaat. Dat het leven zich van die reden niet bewust is, acht ik minder belangrijk. Ik ken namelijk geen magische eigenschappen toe aan bewustzijn. Het is alleen van belang omdat het nut heeft. De “reden” van ons bewustzijn, is ons voortplantingsucces. Moelijk om te begrijpen, maar mijns inziens fundamenteel.
Peter van Velzen schreef:Onze vaardigheid om doelen te stellen dient slechts dát doel: Het overleven van de genen.
Fout ze hebben dat als gevolg. Er is niets of niemand die als doel voor ogen heeft dat genen dienen te overleven.
Kijk daar draait het inderdaad om. Hoe belangrijk is ons bewustzijn? Mijns inziens minder belangrijk dan jij wel denkt. Het is helemaal niet zo belangrijk of iemand een doel voor ogen heeft. Veel belangrijker is of onze genen overleven. Met biologische redenen kun je meer verklaren dat met menselijke logica. Als dat anders was , dan had Artistoteles de evolutietheorie wel ontdekt.