Terugdenken aan je christelijke jeugd

Hier kun je allerlei zaken kwijt die van invloed zijn op of te maken hebben met cultuur. Bijvoorbeeld culturele gebruiken, taal, beschavingsgeschiedenis, maar ook kunst, architectuur of muziekgeschiedenis.

Moderator: Moderators

Maria
Moderator

Re: Terugdenken aan je christelijke jeugd

Bericht door Maria »

PietV. schreef: Later besefte ik pas wat voor gedrocht de verzuiling eigenlijk is.
Nog een voorbeeld.
Niet eens zo heel lang geleden kregen mij bekende ouders van kinderen, die niet naar de één van de Bonds kerken gingen in het dorp, maar naar een vrijzinnig Hervormde Kerk in een buur plaats, het advies van één van de bestuursleden om maar een andere school te zoeken voor hun kinderen, want zij hoorden toch eigenlijk niet bij hun op school.
Let wel:
In dat dorp zijn 3 protestant christelijke scholen zonder een specifieke denominatie en 2 openbare.
Gelukkig heb ik in dat geval niet gemerkt, dat het door medekinderen afgereageerd werd.
Het was dan ook geen officiële aanzegging, was verder niet bekend en ging zeker niet uit van de leerkrachten.

Dat maakte je/ik vroeger wel mee tussen de kinderen van de christelijke, openbare en de katholieke school.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Maria
Moderator

Re: Welk geloof is het grootst in uw gemeente?

Bericht door Maria »

PietV. schreef: Kees Deenik daar heb ik nog nooit van gehoord. Mijn ouders waren meer van de Feike ter Veldes.
https://www.youtube.com/results?search_query=Kes+Deenik" onclick="window.open(this.href);return false;
Een beetje een fatsoenlijke opname van "De heilige Stad" heb ik niet kunnen vinden.
Hier de eerste 6 min. om een idee te krijgen.
Ik zal het je niet kwalijk nemen als je gillend wegloopt. 8*) :lol:

Ik wist niet dat het zo erg was.
Is ook al 40 jaar geleden denk ik, dat ik het heb gehoord en deze kwaliteit is wel heel erg slecht.

Het muziekgedeelte vind ik trouwens wel nog steeds heel mooi.
Zal de nostalgie wel zijn denk ik. :wink:
Hier een wat modernere opname van een andere tenor, waarbij de tekst goed te horen is.
https://www.youtube.com/watch?v=x8Y1rtWICAw" onclick="window.open(this.href);return false;
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
outremer
Forum fan

Bericht door outremer »

PietV. schreef:
Mariakat schreef:Nu snap ik wat je bedoelt.

Tja... ik vond vroeger mijn ouders ook helemaal niet gezellig, als ze me vanalles verboden, wat vlg. mij nu juist mijn leven gezelliger zou moeten maken. [-X

En laten dat nu net niet alleen maar religieus geaarde dingen zijn. :wink:
Bij mij was de zondag vroeger dodelijk saai. Zaterdag was de dag dat het leven uit zijn voegen barstte, die helaas eindigde om 24.00 uur 's-avonds, de zondag was niet door te komen. De verplichte zondagse kleding, de talloze beperkingen en het hangen op de bank bij familie. Alle winkels waren dicht en doodse stilte op straat. Vervelende monotone kerkdiensten, de drie pepermuntjes en de diepe zucht na het woordje amen. Niet op zondagochtend mogen uitslapen maar op tijd er uit. De televisie die niet aan mocht en mijn seculiere vriendjes gingen vissen of varen. En elke zondagavond kwam dezelfde vraag: "Heb je de psalm al geleerd voor maandagochtend"? Deze beperkingen heb ik dus niet aan mijn kinderen opgelegd. En ik idealiseer dus mijn jeugd op dit punt niet.
Is dat nu zo nog ? Ik ben bijna 50 en ik ken echt niemand die dat heeft meegemaakt. Ik ken het enkel uit zwart/wit films "van voor den oorlog".
Werkelijk, dit lees ik met verbazing .
En versta me niet verkeerd, ik vel geen enkel oordeel hoor, het is echt gewoon pure verbazing.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Teun Schenk, heb ik nog op een lp op zolder, "Jezus die mijn ziel bemint", prachtige stem , heel ontroerend gezongen.
Pas toen ik al wat ouder was "mocht" ik een pick-up met een grote radio op mijn zolderkamer hebben.
Wel alleen voor geestelijke muziek, alleen psalmen en niet rytmisch.
Maar al snel kwamen er gezangen bij.
https://www.youtube.com/watch?v=Cji2y3Y2Tjo" onclick="window.open(this.href);return false; *
Mijn moeder vond dit lied beneden onderaan de trap stiekum wel heel mooi.
Geleidelijk aan kwam er evenwel klassiek muziek bij.
En nu speel ik zelf de Surprise (al is het niet in een groot orkest, helaas te laat begonnen)
https://www.youtube.com/watch?v=TCzjfr5IkGI" onclick="window.open(this.href);return false;
Het kan verkeren.

*Ik wordt er naar van als ik Teun Schenk weer hoor, doet me aan mijn moeder denken, mijn ongeloof heeft haar veel verdriet gedaan, zeker te weten dat je kind voor eeuwig in de hel zal komen..... ze zou er alles voor over gehad hebben mij weer terug te krijgen.
Toen ze nog leefde vond ik het allemaal onzin, het was mijn leven, nu ik zelf ouder ben geworden begrijp ik haar wel, ze wist niet beter, alles draaide bij haar om de godsdienst van ds Paauwe, het behoud van je ziel.
Onbekeerd gestorven dan was je voor eeuwig verloren.
Laatst gewijzigd door writer op 17 okt 2014 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
NB: Doe wel en zie niet om.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

O wat leuk. Een topic over herinneringen aan de christelijke jeugd.

Voor zover mijn herinnering teruggaat ging ik altijd elke zondagmorgen naar de Oosterkerk in Groningen. Dat gebouw was heel imposant en vond ik mooi. Mijn lagere school stond ernaast, in dezelfde donkere steen opgetrokken. Voordat we naar de kerk wandelden moesten de schoenen gepoetst worden. Er waren ook zondase kleren.
Wanneer je in die kerk zat, - die altijd vol was, zodat je na de dienst een hele poos in de rij moest staan om eruit te komen -, had je zicht op een dominee waarachter een soort glazen wand zat van hemelsblauw, schitterend om te zien. Links en rechts zaten mensen in zwart pak die wanneer de dienst begon altijd uit de deur kwamen waaruit de dominee in zijn zwarte toga ook altijd kwam. Aan de ene zijkant ouderlingen en aan de andere zijkant diakenen. Meestal waren het bejaarde mensen. Allemaal enkel mannen. Ik keek altijd naar het geweldig grote orgel en de prachtige glas-in-lood ramen. Toen ik zes was en kon lezen kreeg ik een zakbijbeltje waar ik altijd onder de preek - waar ik niets van begreep - nieuwsgierig in zat te lezen. Achterin stond een hele enge tekst "Formulier voor de uitsluiting uit de gemeente van Christus"... ( Eerste afkondiging... Gemeente van onze Here Jezus Christus, de kerkenraad moet u met droefheid meedelen, dat een broeder N.N uit de gemeente zich heeft schuldig gemaakt aan . . . Ondanks vele vermaningen toonde hij geen enkel teken van berouw.... enz enz).
Na de dienst waren er in ons huis altijd vrienden van mijn oudere broers, en gingen ze (mijn vader deed ook mee) kaarten. Later leerde ik dat dat bij sommige christenen streng verboden was. Het middageten was altijd bijzonderder dan het doordeweekse eten.
Na het middageten ging mijn vader altijd aan middagdutje doen en mijn moeder zat brieven te schrijven of te lezen. Vreselijk saai om als kind door te komen. Ik herinner me dat ik aan mijn moeder vaak vroeg wat ik nou zou kunnen doen, ik verveelde me en moest stil zijn. Ik woonde ook in de buurt van het voetbalstadion. Overal stond het dan helemaal volgeparkeerd met auto's en drommen mensen gingen erheen, maar christenen mochten daar niet aan meedoen. Mijn vader was een voetbalfan, en hij keek 's avonds altijd wel naar Studio Sport op TV. Toen ik een tiener was vond ik dat maar schijnheilig.
Mijn ouders gingen ook naar de avonddienst, maar gelukkig hoefden de kinderen dan niet mee.

Vreemd eigenlijk dat een halve eeuw later zo ongeveer alles zo veranderd is dat het aanvoelt alsof je het over de herinneringen van iemand anders hebt.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

outremer schreef:
Is dat nu zo nog ? Ik ben bijna 50 en ik ken echt niemand die dat heeft meegemaakt. Ik ken het enkel uit zwart/wit films "van voor den oorlog".
En versta me niet verkeerd, ik vel geen enkel oordeel hoor, het is echt gewoon pure verbazing.
Op het platteland zal het nog plaatsvinden. In de bevindelijke gordel zijn genoeg plaatsen waar het leven op zondag stil staat. Althans je ziet de mensen naar een kerk lopen en terug. Rond een uur of drie een kleine middagwandeling, niet te ferme stappen want het is zondag en dat is het wel een beetje wat het vermaak betreft. Gelukkig heeft men tegenwoordig internet dus er zijn meer mogelijkheden op dit punt.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
pallieter
Bevlogen

Bericht door pallieter »

PietV:
Later besefte ik pas wat voor gedrocht de verzuiling eigenlijk is.
Historicus Hans Righart vergeleek in 1986 achteraf de opkomst van de katholieke zuilen in Nederland, België, Oostenrijk en Zwitserland eind 19e en begin 20e eeuw met elkaar. Hij testte drie hypothesen over de oorzaken van de verzuiling in alle vier landen, namelijk politieke mobilisatie, emancipatie en bescherming tegen secularisering, en kwam tot de ontdekking dat de eerste twee motieven niet opgingen voor alle landen (mobilisatie alleen voor Oostenrijk, emancipatie alleen voor Nederland en Zwitserland), maar de laatste wel en veel duidelijker. Righart concludeerde dat de katholieke verzuiling hoofdzakelijk een strategie was om de eigen geloofsgemeenschap te beschermen tegen de secularisering.[4]
Verzuiling gebeurde enerzijds door een scherpe scheiding tussen de bevolkingsgroepen,[5] anderzijds door middel van samenwerking van de elites aan de top. De scheiding werd vormgegeven doordat iedere zuil zijn eigen kerk, omroep, krant, standsorganisatie, vakbond, politieke partij, woningbouwvereniging, scoutinggroep, scholen, ziekenhuis, sportverenigingen en zelfs winkels en bedrijven had. Voor het midden van de 20e eeuw was deze situatie zelfs zo frappant, dat bijvoorbeeld bepaalde Nederlandse winkelbedrijven bij voorkeur personeelsleden aanstelden die lid waren van een bepaald kerkgenootschap. Dit leidde tot grote culturele verschillen, niet alleen in de steden, maar ook op delen van het platteland, met als resultaat dat hele bevolkingsgroepen naast elkaar leefden zonder veel contact te hebben. Tegelijkertijd werden door het systeem van verzuiling enerzijds en samenwerking aan de top anderzijds veel maatschappelijke spanningen afgewenteld.
Verzuiling is een walgelijk monster dat absoluut niet enkel over geloof of overtuiging gaat maar nog veel meer over eigenbelangen verdedigen. Die verzuiling houdt vooral het klasse systeem in de hand. Zelfs het humanisme zit met de loge in dezelfde beerput te dansen. Macht, elitarisme, discriminerend en belachelijk voorbij elke verbeelding. Maar zij doen het ook dus mogen wij toch... zwijg lul.

Die verzuiling maakt dat men, tijdens mijn jeugd, dacht dat het taak was van leraars en ouders een kind via een keurslijf op het 'juiste pad" te houden. Paters Assumptionisten, zegt dit genoeg? Ik volg geen pad, ik denk. En dat was nu echt niet de bedoeling. Dat krijgen we er wel uit jongen, letterlijke woorden van de leerlingenbegleider. Niet gelukt :D

Och de laatste 3 jaar moest ik zelfs de les godsdienst niet meer volgen nadat de godsdienstleraar het nodig vond om foto's van de bevalling van zijn kind aan 14 jarigen te laten zien. Ok, kan meevallen maar close up van de kut voor, close up van de kut tijdens en close up van de kut na vond ik er toch wat over (zeker toen er een flauwviel). Blijkt dus dat vragen aan een leraar of hij de foto's van de kut van zijn vrouw voor zich wilde houden, niet echt een goed idee is. Daar kwam die bijbel overschrijven van (en paar heel stevige kloppen tegen mijn hoofd, zelfs nog een gebroken bril). En dat was dan wel een oorlogsverklaring in mijn ogen. 8*) Daarna vonden we beidden dat het beter was ik geen godsdienst meer volgde, mocht op voorwaarde dat ik elke wiskundeolympiade meedeed en minstens in de tweede ronde geraakte. Zielige lulletjes, naam voor alles. Had ook wel goede leraars hoor die echt voor mij vochten, maar de meeste durfden niet.

PS. Ben net geen 40.
"Anti-intellectualisme has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that my ignorance is just as good as your knowledge" - Isaac Asimov
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

Leuk topic!

Mijn verhaal: Wat betreft de zondag, je diende zaterdagavond om half 11 thuis te zijn want dan begon de voorbereiding voor de zondag. En dat deed je ook braaf. Zondagochtend op tijd je bed uit om om half 10 in de kerk te zijn. Ik heb het, in tegenstelling tot PietV nooit storend gevonden. Al mijn vrienden toen gingen ook allemaal naar dezelfde kerk en school, dus secularisatie was er gewoon niet, dus ook geen onderlinge rivaliteit, iedereen was het min of meer met elkaar eens. En TV en radio was er niet. Ik kan me herinneren dat mijn vader een radio kocht tijdens de 6 daagse oorlog om maar niets van het nieuws te hoeven missen. TV en radio hebben mijn ouders nog steeds niet, ze lezen het Reformatorisch dagblad en zijn in mijn ogen heel goed op de hoogte wat er in de wereld gebeurd. Sorry, ik spring een beetje van de hak op de tak. Na de eerste dienst op zondag eerst gezellig koffiedrinken en mijn vader las daarna altijd een uitleg over de preek betreffende de bijbeltekst uit een uitleg van Matthew Henry. Waarna er een beetje gediscussieerd werd over de preek maar waarin je je vader en moeder altijd gelijk moest geven. Hun waren veel gedrevener en bespraakter daarin. En nogmaals, geen TV of radio dus lezen was de enige optie, waarin we altijd gestimuleerd werden, hoewel de controle wel "streng" was. Geen Kameleonboeken bijvoorbeeld. Ik heb dat nooit als storend ervaren omdat ik totaal geen vergelijkingsmateriaal had. En zondagavond natuurlijk weer naar de kerk, voor de volgende dienst van anderhalf uur. Daarna thuis weer gezellig koffiedrinken en maandagochtend begint de week weer als vanouds. En binnen mijn familie zijn er nog steeds broers en zussen die deze traditie nog steeds doen en volhouden. En dat neem ik ze niet kwalijk, ze zijn op hun manier er gelukkig mee en in, dus wie ben ik om ze daarop aan te spreken. Dat zou ik niet eens willen. En daarbij, ze zien mij wel een beetje als het zwarte schaap binnen de familie, maar niemand neemt mij dit kwalijk. Ik hou er gewoon een andere manier van denken op na, volledig geaccepteerd, hoewel ik natuurlijk de vragen van mijn 48 neefjes en nichtjes niet uit de weg ga. En vragen hebben ze zeker, aan hun aparte oom, die de oudste is van hun ooms en tantes, en er bewust een alternatieve leefwijze op na houdt. En nog even ter verduidelijking, elke dinsdag eet ik bij mijn op twee na jongste broer, maar wie ben ik om hem te zeggen dat hardop bidden voor en na het eten belachelijk is? Ze leven in een goede harmonie met 4 kinderen in een gezin, en ze vallen anderen er niet mee lastig. Ze leven gewoon hun eigen leven. Kleine samenvatting: ik ervaar mijn opvoeding als super goed en ben super trots op mijn ouders, die, ondanks hun gereformeerde religie, 12 kinderen op de wereld hebben gezet, en die alle 12, zonder uitzondering, super goed tercht zijn gekomen! Dat wou ik effe kwijt!
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

PietV. schreef:
outremer schreef:
Op het platteland zal het nog plaatsvinden. In de bevindelijke gordel zijn genoeg plaatsen waar het leven op zondag stil staat. Althans je ziet de mensen naar een kerk lopen en terug. Rond een uur of drie een kleine middagwandeling, niet te ferme stappen want het is zondag en dat is het wel een beetje wat het vermaak betreft. Gelukkig heeft men tegenwoordig internet dus er zijn meer mogelijkheden op dit punt.
Kom maar eens kijken op Tholen !
Ik heb vorige maand nog meegemaakt dat ik met een kennis daar moest zijn, hij was daar nog nooit geweest op zondag.
Hij keek zijn ogen uit en stuurde whatsappjes naar zijn vrouw met foto's van de gezinnen op weg naar de kerk: "kijk nou eens wat ik hier mee maak". Hele families in het zwart, vrouwen in de rok. Kortom: Geluk in zijn puurste vorm :lol:
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Dat beloof ik
Bevlogen

Op het schoolrapport had je naast rekenen, Nederlands etc. ook 'Versje'.
Dat waren dan psalmen die je uit je hoofd moest leren.
"Evenals een moede hinde, naar het klare water smacht"
Dat je niet snapte wat het betekende deed er niet toe, als het er maar uit kwam.
Er was een periode dat ik daar best goede cijfers in haalde.
Pas later realiseerde ik mij dat het feit dat mijn vader toen ook precies ouderling was, daar best eens mee te maken kan hebben gehad.
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dat beloof ik schreef:Op het schoolrapport had je naast rekenen, Nederlands etc. ook 'Versje'.
Dat waren dan psalmen die je uit je hoofd moest leren.
"Evenals een moede hinde, naar het klare water smacht.
Klopt. Het versje werd overhoord op maandag (iedereen moest om de beurt voor de klas komen om het op te dreunen). Ik studeerde het altijd uit mijn hoofd onder de preek op zondag.
Volgens mij was het "Het hijgend hert der jacht ontkomen".
Er was ook een gezang met "Zet uit o God haar palen" :lol:
Born OK the first time
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

"Opent uwen mond;
Eist van Mij vrijmoedig,
Op mijn trouwverbond;
Al wat u ontbreekt,
Schenk Ik, zo gij 't smeekt,
Mild en overvloedig."

Psalm 81 vers 12, volgens mij het eerste versje op de lagere school, ik denk vanwege de eenvoudige melodie en de korte regels.

En ook psalm 116:1 kwam al snel aan bod:

God heb ik lief; want die getrouwe HEER
Hoort mijne stem, mijn smekingen, mijn klagen;
Hij neigt Zijn oor, 'k roep tot Hem, al mijn dagen;
Hij schenkt mij hulp, Hij redt mij keer op keer.

Christelijke kinderliedjes bestonden toen nog niet, althans niet op onze school.

In her rapportboekje stond bijbelse geschiedenis bovenaan, de laatste vier waren resp. versje, gedrag, ijver en netheid.
Als ik met het rapport naar mijn opoe ging (om een dubbeltje te krijgen) keek ze als eerste naar de onderste drie, die waren meen ik met een streep van de andere vakken afgescheiden.
Voor versje had ik altijd een 10, bij de onderste drie was meestal een 6 bij, weet niet meer welke het was maar werd er wel steeds op gewezen dat dat een 7 moest worden.
Een 6 werd trouwens door mijn ouders altijd als een onvoldoende gezien terwijl op de binnenkant van het kaft duidelijk stond aangegeven wat een 6 betekende:

10=uitmuntend
9=zeer goed
8=goed
7=ruim voldoende
6=voldoende
5 =bijna voldoende
4=matig
3=onvoldoende
2 =slecht
1= zeer slecht
(als ik het goed onthouden heb, van de 6 ben ik heel zeker)

Weten jullie nog hoe een nieuwe juf of meester werd aangenomen?
Die kwam dan een proefles geven.
Ik herinner me nog dat een nieuwe juf het verhaal vertelde over Jozef en zijn veelververige rok, dat deed ze heel spannend.
Mijn eigen juf was een oud iemand met een knotje, de nieuwe vond ik veel mooier, een mooi blank gezicht, zal wel rond de 20 zijn geweest......
Achter in de de klas zat denk ik het schoolbestuur:
Meneer Schut (directeur papierfabriek)
Meneer Rothuizen (directeur meubelfabriek)
Meneer Jansen (ouderling in de kerk)
Meneer de Nooy (schildersbedrijf)
De notabelen van ons dorp.
Ik probeerde in een nieuw schooljaar altijd zo ver mogelijk achterin de klas te gaan zitten.
Bij een proefles keek ik steeds achterom wat die grote mannen zaten te doen en éen van hen keek toen heel boos naar me.
Achterom kijken was meen ik het hele jaar door verboden, dan kwam je naam op het bord te staan met een aantal kruisjes erachter.....
Als de meester even de klas uitging poetste je er snel eentje weg.
Éen keer was de meester zo kwaad geweest dat hij ons om half vier naar huis liet gaan zonder te bidden, dat kon hij vanwege zijn boosheid deze keer niet zei hij.
Iedereen ging toen heel stil de klas uit, best wel raar zonder gebed naar huis.
Nietemin is iedereen op weg naar huis ook die keer "bewaard", God zal wel begrip voor de situatie hebben gehad, Hij heeft in elk geval geen beren op ons afgestuurd.
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

Correctie:
5=bijna voldoende, matig
4=onvoldoende
3=zeer onvoldoende

3 van de 10 fout, een 7 dus, dik tevreden.
"Hoeveel onvoldoendes heb jij?"
"Ik heb allemaal voldoendes"
Zelfstandige naamwoorden.
Rereformed schreef:[
Er was ook een gezang met "Zet uit o God haar palen" :lol:
Gezang 103
1
Behoed uw Kerk, zet uit, o God, haar palen,
zij kenn' eerlang geen grenzen meer!
Dat elk in naam van onze Heer
de knieën voor U buig', en alle talen
uw lof herhalen.

2
Door Hem gekocht, door Hem verlost zijn w' allen,
in Hem uw kind'ren, een gezin.
Ontgloei' heel d' aard' in broedermin!
Moog' elke muur, die nog haar duizendtallen
vaneen scheidt, vallen!

3
Blijf door uw trouw ons zwak geloof beschamen,
ontfermend Vader, d' aard' word' een
in uwe Zoon, door Hem alleen!
Breng in uw huis eens al uw kind'ren samen
voor eeuwig! Amen!

Nooit van gehoord, waarschijnlijk te moeilijk voor ons dorpsschooltje: "Ontgloei' heel d' aard' in broedermin!" :)

Moog' elke muur, die nog haar duizendtallen vaneen scheidt, vallen!
Dit doet me aan Jericho denken, aan de vrouw Rachab met de rode draad uit haar raam.... :oops:
Dat de meester vertelde hoe de stadsmuren omvielen nadat de Israëlieten spelend op hen trompetten er een aantal rondjes omheen hadden gelopen kan ik me nog goed herinneren.
Over de belevenissen van de verspieders bij de vrouw Rachab heeft hij alleen verteld dat zij hen onder het stro verborg, volgens mij mis ik nog steeds een stukje.
Laatst gewijzigd door writer op 18 okt 2014 08:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat beloof ik
Bevlogen

Een en ander werd door mijn vader thuis voor gespeeld op ons harmonium. Zo'n oud houten trap orgeltje. Dan moest ik zeggen welk psalm weer aan het leren waren en hij speelde het dan voor. Ik ben auto didact keyboard speler geworden haha! In die tijd had ik mezelf DC Lewis aangeleerd, Mijn gebed. Als ik met mijn moeder mee ging als ze de bloemen voor de dienst verzorgde de dag tevoren, kon ik het op het echte orgel spelen. Ik moest dan wil eerst kijken of er niemand anders was want ja het was toch een beetje op het randje. Ik mocht de tekst er niet bij zingen :lol:
(Star Trek, seizoen 1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

lost and not found yet! schreef:Leuk topic!

Mijn verhaal: Wat betreft de zondag, je diende zaterdagavond om half 11 thuis te zijn want dan begon de voorbereiding voor de zondag. En dat deed je ook braaf. Zondagochtend op tijd je bed uit om om half 10 in de kerk te zijn. Ik heb het, in tegenstelling tot PietV nooit storend gevonden. Al mijn vrienden toen gingen ook allemaal naar dezelfde kerk en school, dus secularisatie was er gewoon niet, dus ook geen onderlinge rivaliteit, iedereen was het min of meer met elkaar eens.
Ik denk dat hier het verschil naar voren komt tussen wonen in het epicentrum van de Biblebelt en de buitengewesten waar de secularisatie al zichtbaar was. Als het strijdtoneel zich afspeelde tussen geref.bond, ger.gemeente en alle aftakingen dan is dit vaak niet zichtbaar voor de gemiddelde gelovige. Misschien in kledingstijl en kapsel? Bij ons woonde indertijd een kaasboer die vertrok met zijn gezin naar Veenendaal. Hij was van de gereformeerde bond en in deze plaats kwam zijn klantenkring uit dezelfde hoek. Een van zijn directe concurrenten was van de gereformeerde gemeente, die had zijn klanten in deze kring. En zo was de boel verdeeld en iedereen leefde nog lang en gelukkig.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Plaats reactie