PietV:
Later besefte ik pas wat voor gedrocht de verzuiling eigenlijk is.
Historicus Hans Righart vergeleek in 1986 achteraf de opkomst van de katholieke zuilen in Nederland, België, Oostenrijk en Zwitserland eind 19e en begin 20e eeuw met elkaar. Hij testte drie hypothesen over de oorzaken van de verzuiling in alle vier landen, namelijk politieke mobilisatie, emancipatie en bescherming tegen secularisering, en kwam tot de ontdekking dat de eerste twee motieven niet opgingen voor alle landen (mobilisatie alleen voor Oostenrijk, emancipatie alleen voor Nederland en Zwitserland), maar de laatste wel en veel duidelijker. Righart concludeerde dat de katholieke verzuiling hoofdzakelijk een strategie was om de eigen geloofsgemeenschap te beschermen tegen de secularisering.[4]
Verzuiling gebeurde enerzijds door een scherpe scheiding tussen de bevolkingsgroepen,[5] anderzijds door middel van samenwerking van de elites aan de top. De scheiding werd vormgegeven doordat iedere zuil zijn eigen kerk, omroep, krant, standsorganisatie, vakbond, politieke partij, woningbouwvereniging, scoutinggroep, scholen, ziekenhuis, sportverenigingen en zelfs winkels en bedrijven had. Voor het midden van de 20e eeuw was deze situatie zelfs zo frappant, dat bijvoorbeeld bepaalde Nederlandse winkelbedrijven bij voorkeur personeelsleden aanstelden die lid waren van een bepaald kerkgenootschap. Dit leidde tot grote culturele verschillen, niet alleen in de steden, maar ook op delen van het platteland, met als resultaat dat hele bevolkingsgroepen naast elkaar leefden zonder veel contact te hebben. Tegelijkertijd werden door het systeem van verzuiling enerzijds en samenwerking aan de top anderzijds veel maatschappelijke spanningen afgewenteld.
Verzuiling is een walgelijk monster dat absoluut niet enkel over geloof of overtuiging gaat maar nog veel meer over eigenbelangen verdedigen. Die verzuiling houdt vooral het klasse systeem in de hand. Zelfs het humanisme zit met de loge in dezelfde beerput te dansen. Macht, elitarisme, discriminerend en belachelijk voorbij elke verbeelding. Maar zij doen het ook dus mogen wij toch... zwijg lul.
Die verzuiling maakt dat men, tijdens mijn jeugd, dacht dat het taak was van leraars en ouders een kind via een keurslijf op het 'juiste pad" te houden. Paters Assumptionisten, zegt dit genoeg? Ik volg geen pad, ik denk. En dat was nu echt niet de bedoeling. Dat krijgen we er wel uit jongen, letterlijke woorden van de leerlingenbegleider. Niet gelukt
Och de laatste 3 jaar moest ik zelfs de les godsdienst niet meer volgen nadat de godsdienstleraar het nodig vond om foto's van de bevalling van zijn kind aan 14 jarigen te laten zien. Ok, kan meevallen maar close up van de kut voor, close up van de kut tijdens en close up van de kut na vond ik er toch wat over (zeker toen er een flauwviel). Blijkt dus dat vragen aan een leraar of hij de foto's van de kut van zijn vrouw voor zich wilde houden, niet echt een goed idee is. Daar kwam die bijbel overschrijven van (en paar heel stevige kloppen tegen mijn hoofd, zelfs nog een gebroken bril). En dat was dan wel een oorlogsverklaring in mijn ogen.

Daarna vonden we beidden dat het beter was ik geen godsdienst meer volgde, mocht op voorwaarde dat ik elke wiskundeolympiade meedeed en minstens in de tweede ronde geraakte. Zielige lulletjes, naam voor alles. Had ook wel goede leraars hoor die echt voor mij vochten, maar de meeste durfden niet.
PS. Ben net geen 40.