Nobelprijs voor de vrede

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

The Black Mathematician
Ervaren pen

Re: Nobelprijs voor de vrede

Bericht door The Black Mathematician »

De adoptiefkeizers van het Romeinse rijk zijn wellicht een goed voorbeeld van een periode van vreedzame opvolging zonder democratie. Die periode besloeg minder dan een eeuw en daarna ging het alweer mis. Democratie is ook niet feilloos helaas. Macht corrumpeert en hoe langer aan de macht, hoe groter het risico dat je corrupt wordt. In een staat met een sterke democratie lijken machthebbers niet te lang aan de macht te blijven en dat lijkt me een goede zaak. Genoeg mogelijkheden tot verbetering. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als we verkiezingen vervangen door loting, waarbij een parlement samengesteld wordt door willekeurige mensen uit de samenleving aan te wijzen door middel van loting.
Shut up Murdock, crazy fool!
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 12 okt 2025 11:08
Peter van Velzen schreef: 11 okt 2025 01:58 Democratie is - zover ik weet - de enige manier om een regering op vreedzame wijze te vervangen.
Daar ben ik het niet mee eens.

Erfopvolging is ook iets wat vaak vreedzaam gebeurd en er zijn nog wel meer voorbeelden.
Het is geen methode om een regering op vreedzame wijze te vervangen. Als je in een systeem van erfopvolging de monarch wil vervangen, zul je hem eerst ter dood moeten brengen. Op welke manier zou dat vreedzaam zijn? Het is slechts een methode, om zonder een bewuste keuze te maken en opvolger te vinden, mocht de regerende vorst komen te overlijden. het is geen methode om hem af te zetten.
Heb je nog meer voorbeelden? Geef ze dan. Ik ben benieuwd of ik ze allemaal even simpel kan afserveren als deze.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

The Black Mathematician schreef: 12 okt 2025 12:26 De adoptiefkeizers van het Romeinse rijk zijn wellicht een goed voorbeeld van een periode van vreedzame opvolging zonder democratie. Die periode besloeg minder dan een eeuw en daarna ging het alweer mis. Democratie is ook niet feilloos helaas. Macht corrumpeert en hoe langer aan de macht, hoe groter het risico dat je corrupt wordt. In een staat met een sterke democratie lijken machthebbers niet te lang aan de macht te blijven en dat lijkt me een goede zaak. Genoeg mogelijkheden tot verbetering. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als we verkiezingen vervangen door loting, waarbij een parlement samengesteld wordt door willekeurige mensen uit de samenleving aan te wijzen door middel van loting.
Adopiekeizers zijn in theorie een beter alternatief dan erfopvolging. Het is echter evenmin een methode om een heerser, waar men van af wil, kwijt te raken. Loting helpt je net zo goed af van "goede" politici, als van slechte. Ook als iedereen volstrekt tevreden is, vervang je vrijwel altijd het complete parlement.
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Peter van Velzen schreef: 13 okt 2025 02:37
Peter van Velzen schreef: 11 okt 2025 01:58 Democratie is - zover ik weet - de enige manier om een regering op vreedzame wijze te vervangen.

Erfopvolging is ook iets wat vaak vreedzaam gebeurd en er zijn nog wel meer voorbeelden.
Het is geen methode om een regering op vreedzame wijze te vervangen. Als je in een systeem van erfopvolging de monarch wil vervangen, zul je hem eerst ter dood moeten brengen. Op welke manier zou dat vreedzaam zijn? Het is slechts een methode, om zonder een bewuste keuze te maken en opvolger te vinden, mocht de regerende vorst komen te overlijden. het is geen methode om hem af te zetten.
Heb je nog meer voorbeelden? Geef ze dan. Ik ben benieuwd of ik ze allemaal even simpel kan afserveren als deze.
Hoe zo moet je hem ter dood brengen, als men dat kan dan kan men hem ook afzetten.

Je hebt echter niet goed geformuleerd geopend lijkt me.

'Vreedzaam vervangen' is iets anders dan hem tussentijds tegen zijn wil vervangen.

Men zou zelfs via de vrouwelijke lijn kunnen werken maar de man laten regeren. (Die wordt dan wel zorgvuldig gekozen)

PS.
Bij de adoptie Keizers werden afspraken gemaakt wie de geadopteerde zelf weer zou adopteren.
Handrianus was geen echte adoptie Keizer hij heeft zichzelf wel zo genoemd.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

The Black Mathematician schreef: 12 okt 2025 12:26 De adoptiefkeizers van het Romeinse rijk zijn wellicht een goed voorbeeld van een periode van vreedzame opvolging zonder democratie. Die periode besloeg minder dan een eeuw en daarna ging het alweer mis. Democratie is ook niet feilloos helaas. Macht corrumpeert en hoe langer aan de macht, hoe groter het risico dat je corrupt wordt. In een staat met een sterke democratie lijken machthebbers niet te lang aan de macht te blijven en dat lijkt me een goede zaak. Genoeg mogelijkheden tot verbetering. Ik ben erg benieuwd wat er zou gebeuren als we verkiezingen vervangen door loting, waarbij een parlement samengesteld wordt door willekeurige mensen uit de samenleving aan te wijzen door middel van loting.
Ik denk dat er dan vreemde dingen kunnen gebeuren.
Ook zal er een grote roep ontstaan naar gewogen loting.

Wil je het zoals bij veel jury rechtspraak: De loteling mag niet weigeren?

PS.
Ik ben voor een census kiesrecht naar opleidingsniveau.
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 okt 2025 08:15

Hoe zo moet je hem ter dood brengen, als men dat kan dan kan men hem ook afzetten.

'Vreedzaam vervangen' is iets anders dan hem tussentijds tegen zijn wil vervangen.

Men zou zelfs via de vrouwelijke lijn kunnen werken maar de man laten regeren. (Die wordt dan wel zorgvuldig gekozen)

PS.
Bij de adoptie Keizers werden afspraken gemaakt wie de geadopteerde zelf weer zou adopteren.
Je kunt - naar mijn beste weten - alleen iets erven van iemand die dood is.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 okt 2025 08:19 PS.
Ik ben daar op tegen. Welke opleiding maakt iemand immers geschikt als kiezer? Naar mijn weten geen enkele!
Ik wens u alle goeds
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 14 okt 2025 03:50
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 okt 2025 08:19 PS.
Ik ben daar op tegen. Welke opleiding maakt iemand immers geschikt als kiezer? Naar mijn weten geen enkele!
Ik ken er zat:

Geen Baiaschool opleidig positief voltooid: geen actief of passief kiesrecht voor alle niveaus.
Geen ....
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Peter van Velzen schreef: 14 okt 2025 03:46
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 13 okt 2025 08:15

PS.
Je kunt - naar mijn beste weten - alleen iets erven van iemand die dood is.
Men kan (in veel landen) zoals dat heet: "Erven Bij Leven".

Dat is trouwens niet het punt het gaat om overdragen dat is iets anders dan erven.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

TiberiusClaudius: zoals ik al eens eerder geschreven heb, wat je bedoelt is capaciteitenkiesrecht, geen censuskiesrecht, dat is kiesrecht op basis van de hoogte aan belastingen die men afdraagt.
Misschien moeten we jouw stemrecht tot nader order maar even in beraadt houden...😉
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

B.S. schreef: 14 okt 2025 20:36 TiberiusClaudius: zoals ik al eens eerder geschreven heb, wat je bedoelt is capaciteitenkiesrecht, geen censuskiesrecht, dat is kiesrecht op basis van de hoogte aan belastingen die men afdraagt.
Misschien moeten we jouw stemrecht tot nader order maar even in beraadt houden...😉
Censuur is dus ook op basis van belasting afdracht?

Dat van die belastingen is in Nederland het geval geweest, dat betekent echter niet dat men de census niet elders kan leggen.

Verder kun je de boom in, met je hatelijke persoonlijke aanval.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Kom op, hatelijk is het niet en ook geen aanval. Een kwinkslag.
Maar ja 'census' is ook niet hetzelfde als 'censuur'.
Wikipedia
Peter van Velzen
Plaats reactie