Deze bewering is evident onjuist. Het is niet zo dat al deze daden niet gestraft worden. Het is zo dat niet al deze daden gestraft worden. Inderdaad is een "wereld" waarin alle slechte daden gestraft worden voor een moreel denkend wezen te prefereren boven een "wereld" waarin dat niet zo is. EN om die reden hebt ik tot mijn 30e ongeveer de illusie gekoesterd dat er een god was die daarvoor zorg droeg.Als God niet bestaat en er geen onsterfelijkheid is, dan worden al de slechte en vaak gruwelijke daden van mensen uiteindelijk niet gestraft. Alle zelfopoffering en inspanningen van goede mensen blijven ook onbeloond. De vraag is wie kan leven met zo'n visie?
Helaas het is een illusie. Dat wij een wereld waarin alle slechte daden altijd worden bestraft preferen, wil niet zeggen dat zo'n wereld ook bestaat. Een wereld waarin helemaal geen slechte daden plaatsvinden is nog veel wenselijker, maar helaas die is er evenmin!
Bovendien is het een illusie te denken dat als er een god was, dat hij dat alle slechte daden zou straffen. Wie de bijbel leest moet concluderen dat de god die daarin voorkomt, vaak slechte daden prefereert. Dringt hij niet aan op de dood van alle Midianitische jongetjes, en wil hij van de Amelekieten niet zelfs ook de meisjes en het vee dood zien?
Zo'n onrechtvaardige god wil ik liever niet. Maar deze voorkeur heeft even weinig consequenties voor de werkelijkheid als mijn voorkeur om alle slechte daden gestraft te willen zien.
Wie de werkelijkheid wreed vindt heeft daarmee geen excuus om de mensen die de werkelijkheid onder ogen zien, wreed te noemen. Het is schandalige laster!