Lijkt me een juiste voorspelling. Alle Neo (nieuws) wordt vroeg of laat oudbakken,Cluny schreef:Met een nieuw woord trek je meer aandacht.
Zonder dat taalkundig misbaksel, de flauwekulterm (Christelijke) Neofundamentalisten blijft er totaal geen nieuwswaarde overeind staan.
Ik voorspel dat de term Neofundamentalisten geen blijvertje in de taal zal worden.
Neofundamentalisten
Moderator: Moderators
- Peter van Velzen
- Site Admin
Re: Neofundamentalisten
Ik wens u alle goeds
Als de toevoeging "neo" nodig is, gaat het meestal al om oudbakken nieuws.
‘Als mensen vandaag het geldsysteem begrijpen, dan breekt morgen de revolutie uit.'
Henry Ford
Henry Ford
Ik doe mijn best.Peter van Velzen schreef:Lijkt me een juiste voorspelling.Cluny schreef:Met een nieuw woord trek je meer aandacht.
Zonder dat taalkundig misbaksel, de flauwekulterm (Christelijke) Neofundamentalisten blijft er totaal geen nieuwswaarde overeind staan.
Ik voorspel dat de term Neofundamentalisten geen blijvertje in de taal zal worden.
Hier sla je de plank volledig mis.Alle Neo (nieuws) wordt vroeg of laat oudbakken
De betekenis van het voorvoegsel Neo voor een stroming is hernieuwd.
Als ik je als voorbeeld Neo-Gotiek meegeef, kom jij er dan verder zonder hulp uit?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Ik vind de term wel aardig en bruikbaar. Mensen denken graag in hokjes en wij krijgen een kant en klaar exemplaar aangeleverd. Als iemand weer miauwt "nieuwe atheïsten", dan kun je gelijk vragen of hij of zij een neo-fundamentalist is. Volgt er een ontkenning dan ben ik altijd benieuwd op welke gronden.Cluny schreef: Ik voorspel dat de term Neofundamentalisten geen blijvertje in de taal zal worden.
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Vraag me dan af wat daarna komt. Ultra-neo-fundamentalisme?
Net als modernisme, postmodernisme en...want komt daarna, neomodernisme?
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Alles is mogelijk. Een hot item was indertijd post-theïsme. Niet pre-per maar post.MoreTime schreef:Vraag me dan af wat daarna komt. Ultra-neo-fundamentalisme?

"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
Mijn complimenten voor het geweldige bovenstaande plaatje.
On-topic: Een paar van mijn vrienden/kennissen zijn fundamentalistisch zoals hier omschreven. Met die mensen is doorgaans wel beter te praten en te redeneren dan met het prototype gelovigen. Laatstgenoemden worden vaak kwaad, agressief en beginnen met drogredeneringen en meer van die ongein te gooien. Een fundamentalist heeft er meer over nagedacht, heeft meer kennis en komt dus met relatief hoogstaande argumenten.
On-topic: Een paar van mijn vrienden/kennissen zijn fundamentalistisch zoals hier omschreven. Met die mensen is doorgaans wel beter te praten en te redeneren dan met het prototype gelovigen. Laatstgenoemden worden vaak kwaad, agressief en beginnen met drogredeneringen en meer van die ongein te gooien. Een fundamentalist heeft er meer over nagedacht, heeft meer kennis en komt dus met relatief hoogstaande argumenten.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Dus fundamentalistisch in de zin van ook geloven in hel? Kun je aangeven welke hoogstaande argumenten ze hiervoor geven?EvP schreef:Een paar van mijn vrienden/kennissen zijn fundamentalistisch zoals hier omschreven. Met die mensen is doorgaans wel beter te praten en te redeneren dan met het prototype gelovigen. Laatstgenoemden worden vaak kwaad, agressief en beginnen met drogredeneringen en meer van die ongein te gooien. Een fundamentalist heeft er meer over nagedacht, heeft meer kennis en komt dus met relatief hoogstaande argumenten.
Ik heb er lang naar lopen zoeken maar ben zelf nooit hoogstaande fundamentalistische christelijke argumenten tegengekomen. Noch christelijke argumenten die iets anders zijn dan drogredeneringen.
Born OK the first time
Nouja hoogstaand... Maar wat meer dan het dagelijkse geblaat van de gemiddelde gelovige.Rereformed schreef:Dus fundamentalistisch in de zin van ook geloven in hel? Kun je aangeven welke hoogstaande argumenten ze hiervoor geven?EvP schreef:Een paar van mijn vrienden/kennissen zijn fundamentalistisch zoals hier omschreven. Met die mensen is doorgaans wel beter te praten en te redeneren dan met het prototype gelovigen. Laatstgenoemden worden vaak kwaad, agressief en beginnen met drogredeneringen en meer van die ongein te gooien. Een fundamentalist heeft er meer over nagedacht, heeft meer kennis en komt dus met relatief hoogstaande argumenten.
Ik heb er lang naar lopen zoeken maar ben zelf nooit hoogstaande fundamentalistische christelijke argumenten tegengekomen. Noch christelijke argumenten die iets anders zijn dan drogredeneringen.
Ja ook de hell.
Mijn antwoorden zijn hoe ik het nu zie, dus mogelijk achteraf onwaar.
Mijn ervaring met fundamentalisten, en ik zie ze wekelijks, is dat met hen totaal niet te praten is, zedirect de deur op slot gooien, en in het algemeen ergens gewoon niet over wíllen nadenken.
Ik denk dat je fundamentalisten met de meer 'intellectuele gelovigen' verwart. Laatstgenoemde kun je misschien iets beter mee praten omdat ze over hun geloof hebben nagedacht.
Fundamentalisme komt voort uit onzekerheid is mijn ervaring.
Ik denk dat je fundamentalisten met de meer 'intellectuele gelovigen' verwart. Laatstgenoemde kun je misschien iets beter mee praten omdat ze over hun geloof hebben nagedacht.
Fundamentalisme komt voort uit onzekerheid is mijn ervaring.
http://pauwenwitteman.vara.nl/media/313564" onclick="window.open(this.href);return false;
Vanaf 39.10 zijn de neo-s aan het woord. Je krijgt een goed beeld van hun subjectieve belevingswereld.
Vanaf 39.10 zijn de neo-s aan het woord. Je krijgt een goed beeld van hun subjectieve belevingswereld.
Gezien en toch weer totaal verbaast! Een stel jonge totaal geindoctrineerde mensen. Helaas oppervlakkige vragen.PietV. schreef:http://pauwenwitteman.vara.nl/media/313564
Hemel en hel (de jonge dame gelooft alleen in de hemel...???) komt dan even ter sprake maar wordt al snel weer afgekapt. Ik zag een stel (toch wel) zeer (verbaal) intelligente zieke geesten.
Helaas zijn dit mensen die altijd overal een antwoord op hebben, zolang het maar past in hun godsvisie. Dus eigenlijk maakt het soort vragen niet uit.
Fascinerend echter hoe zelfverzekerd en overtuigd jonge mensen kunnen zijn van 1 ware godsdienst. Dat op zich is al een gesprek waard.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
In het onderzoek kwam naar voren dat de jeugdige katholieken niet meer in de hel geloven. De protestantse jongeren zijn weer dol op de hel. Ik moest even hikken na de bekentenis van de persoon in het begin dat hij de zonsopgang als bewijs zag voor een god. De volgende zag god in de interactie tussen mensen. En op de vraag hoe weet je dat god van je houdt. Kwam het antwoord dat staat in de Bijbel. Pauw, Witteman en van Rossum waren poeslief voor de gasten. Nu zal dit wel bedongen zijn door de gasten, want ze willen niet in de zeik worden gezet. De reputatie van met name Pauw en de scherpe opmerkingen van Van Rossum kan voor de gelovige hard aankomen. Maar de opmerking veel plezier in het hiernamaals en DV uit de mond van atheïsten zal wel grappig zijn bedoeld, maar Knevel zou het niet beter hebben kunnen doen.dikkemick schreef: Gezien en toch weer totaal verbaast! Een stel jonge totaal geindoctrineerde mensen. Helaas oppervlakkige vragen.
Hemel en hel (de jonge dame gelooft alleen in de hemel...???) komt dan even ter sprake maar wordt al snel weer afgekapt. Ik zag een stel (toch wel) zeer (verbaal) intelligente zieke geesten.
Helaas zijn dit mensen die altijd overal een antwoord op hebben, zolang het maar past in hun godsvisie. Dus eigenlijk maakt het soort vragen niet uit.
Fascinerend echter hoe zelfverzekerd en overtuigd jonge mensen kunnen zijn van 1 ware godsdienst. Dat op zich is al een gesprek waard.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
En naast de oppervlakkige vragen ook nog hele oppervlakkige antwoorden. De christin wilde niet over de hel denken. Ze wil het liever over de hemel hebben. De jongeman kleedde de hel aan door te verwijzen naar 'al het geweld in de wereld', en ook eenzaamheid was hel.dikkemick schreef:Helaas oppervlakkige vragen.
Hemel en hel (de jonge dame gelooft alleen in de hemel...???) komt dan even ter sprake maar wordt al snel weer afgekapt.
Waar het geloof allemaal om draaide was een lekker gevoel bij het opstaan.
Als dit soort smakeloze watersoep fundamentalisme moet heten dan mag het met recht 'neo' worden genoemd.
Born OK the first time