The Passion in Groningen

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: The Passion in Groningen

Bericht door Rereformed »

PietV. schreef:
Rereformed schreef:
Ik las net de laatste cijfers van de wekelijkse kerkgang in Finland. Het is nu gedaald tot 1,6%.
Worden er nog predikanten opgeleid of heeft dat geen zin meer.
Steeds minder en het zijn bijna alleen nog vrouwen die theologie gaan studeren en dominee willen worden.
Born OK the first time
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Kreten op het passion facebook:
Zo gaaf dat bij DWDD (vara) en zojuist bij Evers staat op (538) aandacht is voor The Passion. Jullie missie is geslaagd evangelie brengen bij mensen die Jezus niet kennen of het aan de kant gelegd hebben. God Bless
"Jezus openbaar je. Laat je zien Jezus. We hebben je heel hard nodig." Beau blikt morgen om 17.05 uur in Geloven op 2 vooruit op The Passion.
Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen (en die maken geen kans bij Koning Jezus !!)
Ook op de A12 kun je niet om The Passion heen!
Religie: Jezelf elke dag voorliegen tot je erin gaat geloven!
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Kreten op het passion facebook:
Zo gaaf dat bij DWDD (vara) en zojuist bij Evers staat op (538) aandacht is voor The Passion. Jullie missie is geslaagd evangelie brengen bij mensen die Jezus niet kennen of het aan de kant gelegd hebben. God Bless
"Jezus openbaar je. Laat je zien Jezus. We hebben je heel hard nodig." Beau blikt morgen om 17.05 uur in Geloven op 2 vooruit op The Passion.
Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen (en die maken geen kans bij Koning Jezus !!)
Ook op de A12 kun je niet om The Passion heen!
Wat proef ik daaruit? Opluchting? :wink:
We zijn nog niet helemaal uit beeld.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

Waarom zou je als acteur niet de rol van Jezus kunnen spelen.
Het is een verzonnen figuur zoals er zoveel zijn.
En als je jezelf er ook nog eens enorm mee kunt promoten en het lekker betaald ...
Hé waarom dan nee zeggen ?

Met geloof heeft de passion in deze vorm helemaal niets te maken.
De EO zal anders verklaren, maar daarmee maken ze zichzelf alleen maar belachelijk; mooi toch ?
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Fish schreef:
Wat proef ik daaruit? Opluchting? :wink:
We zijn nog niet helemaal uit beeld.
Ik proef de andere kant die men probeert toe te dekken door een beetje te babbelen over een mooi en inspirerend verhaal. En inderdaad we zijn zeker nog niet uit beeld. We zullen leden erbij krijgen :)
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Dat beloof ik schreef:
Met geloof heeft de passion in deze vorm helemaal niets te maken.
De EO zal anders verklaren, maar daarmee maken ze zichzelf alleen maar belachelijk; mooi toch ?
De aversie was vandaag ook duidelijk in een artikel in Trouw. Je bent er voor of tegen. Het aantal gelovigen dat afstand neemt van dit commerciële gebeuren lijkt niet klein.
Dat beloof ik
Bevlogen

Bericht door Dat beloof ik »

De weergoden werken niet mee. :D
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
kiks
Bevlogen

Bericht door kiks »

Dat beloof ik schreef:De weergoden werken niet mee. :D
Er horen aardbevingen te zijn en een zonsverduistering geloof ik. Misschien kan dat geregeld worden van boven uit?

Groet

kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

kiks schreef: Er horen aardbevingen te zijn en een zonsverduistering geloof ik. Misschien kan dat geregeld worden van boven uit?
Misschien is de NAM wel bereid om een handje te helpen. En Kiks is het gordijn al gescheurd en zijn de graven al open gegaan in het noorden.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Nabeschouwing:
Zelf heb ik het niet gezien, dus ik heb geen recht van spreken :D
Als ik collega's mag geloven dan was de rol van Jezus, matig, die van Judas en Maria stukken beter. Vooral het playbacken aan het begin was slecht.

Tenslotte gaf een collega aan dat ze het nu helemaal uit had gekeken, omdat "er minder lang werd geneuzeld rondom het kruis".

For what it's worth :)
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
MoreTime
Bevlogen

Bericht door MoreTime »

Nog een link voor de liefhebber met connectie Pasen:

Het lijdensverhaal van Jezus zoals dat in de bijbel wordt beschreven is afgekeken van een veel ouder verhaal. Assyrioloog Henriette Broekema betoogt in een nieuw boek dat het verhaal is gebaseerd op veel oudere mythen uit Sumerië.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... iaat.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
"Het goede leven is een leven ingegeven door liefde en geleid door kennis.", Bertrand Russell.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

MoreTime schreef:Nog een link voor de liefhebber met connectie Pasen:

Het lijdensverhaal van Jezus zoals dat in de bijbel wordt beschreven is afgekeken van een veel ouder verhaal. Assyrioloog Henriette Broekema betoogt in een nieuw boek dat het verhaal is gebaseerd op veel oudere mythen uit Sumerië.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... iaat.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Misschien handig om dit tevens bij boeken te zetten. Wat extra aandacht kan geen kwaad. De recensies zullen eerstdaags wel tevoorschijn komen en dan hebben we weer een leuke kraam.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Even wat luchtigs tussendoor uit de Speld

De EO en de RKK zenden donderdag voor het 1982e jaar op rij The Passion uit. Het inmiddels traditionele live-spektakel vindt dit jaar plaats in Groningen. Mensen die er in het jaar 33 in Jeruzalem bij waren, kijken echter met weemoed terug op de eerste editie: “Dat was pas intens.”

De hoofdrol wordt dit jaar vertolkt door Jan Dulles. Zijn naam komt daarmee in een indrukwekkend lijstje met acteurs als IJsbrand (1344) en Danny de Munk (2013). Onbetwist de beste prestatie werd echter neergezet in de allereerste Passion. Jezus van Nazareth stal in 33 de harten van velen met zijn levensechte performance.

Elise de Koel uit Heerhugowaard was er 1981 jaar geleden bij. De show heeft een onuitwisbare indruk op haar gemaakt: “Het was zó echt. Ik ging er bijna in geloven.” Volgens De Koel was het bijwonen van het spektakel destijds voor veel mensen een ‘haast religieuze ervaring’. Ze vindt dat het niveau van de uitvoeringen van The Passion sindsdien gedaald is: “Natuurlijk, ik geniet er nog steeds van. Maar zo goed als toen wordt het nooit meer.”

EO-directeur Arjan Lock vindt juist dat er een stijgende lijn zit in de edities van The Passion: “Alleen al de muziek is tegenwoordig veel beter dan toen, met nummers van bijvoorbeeld Nick en Simon en De Kast. Bovendien: Jezus van Nazareth was een geweldige toneelspeler, maar echt goed zingen kon hij niet. Met mensen als Jack van Gelder en Jamai hebben we dat probleem anno 2014 niet meer.”

Toch neemt de roep om een terugkeer van Jezus van Nazareth toe. Veel mensen hopen dat de oude meester zelf nog een keer de hoofdrol wil spelen. Volgens Lock is dat echter nog niet aan de orde: “Wij zijn daar niet principieel op tegen, maar dan moet hij wel zanglessen volgen.”

Het vervolg van dit boeiende verhaal staat hier.

http://www.speld.nl/2014/04/17/the-passion-liveblog/" onclick="window.open(this.href);return false;
writer
Bevlogen

Bericht door writer »

MoreTime schreef:Nog een link voor de liefhebber met connectie Pasen:

Stel dat het kleitablet over die Sumerische herder inderdaad van voor de tijd van Jezus stamt.
Ik ken een zeer ontwikkeld christen die nog steeds volhoudt dat de c14-methode aangepast is aan
aan wat men wenste zodat hem die methode niets zegt.
Maar stel er zijn andere bewijzen.
Op dat tablet staat wat over verraad, een ter dood veroordeling, een geseling, wenende vrouwen en een opstanding van een persoon die toen leefde, een paar duizend jaar voor Jezus.
Zal de kerk dat als toeval naast zich neerleggen?
Of zal men de ogen sluiten uit angst zelf in een zwart gat te vallen?
Maar wel doorgaan met preken dat Jezus de zoon van God was?
Als je alles bij elkaar verzamelt zijn er heel wat aanwijzingen dat Jezus een gewoon mens was en geen Zoon van God, even voor het gemak er van uitgaande dat er een God bestaat.
Wordt het dan geen tijd dat de kerk dit alles serieus gaat nemen, er zelf onderzoek naar gaat doen en met hun bevindingen naar buiten komt?
De passion mag overigens voor mij gewoon door blijven gaan maar dan niet om mensen in de kerk
te krijgen maar meer als een volksvermaak voor de liefhebbers.
Ik hou het bij de Mattheüspassion van Bach op mn cd's :?
NB: Doe wel en zie niet om.
PietV.
Erelid

Bericht door PietV. »

Youp kan niet achterblijven.

http://www.nrc.nl/youp/2014/04/19/passie-adriaan/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie