Peter van Velzen schreef:
Dat vage betekenissen niets te maken hebben met de wet van de uitgesloten derde, is nog maar de vraag. Misschien heb je gelijk, maar de wet heeft wel te maken met meetbare feiten. Als er geen meetbare feiten zijn, gaat zij ten ene male niet op. Misschien is niet de betekenis vaag, maar slechts onze kennis van de waarneembare werkelijkheid.
Dat is een andere kwestie. Er is een verschil tussen: "De vraag heeft geen antwoord" en "Onze kennis schiet te kort om het antwoord te weten".
Peter van Velzen schreef:Of misschien is die werkelijkheid zelf wel vaag. Niet meer dan een waarschijnlijkheids”wolk”. Als de vaagheid van de waarneembare werkelijkheid de oorzaak is van het feit dat we een vraag niet met “ja” of “nee” kunnen beantwoorden, dan heeft dat in werkelijkheid alles met de wet van de uitgelsloten derde te maken. Die wet steldt immers dat een dergelijke vaagheid niet bestaat!
Jij bent nu gewoon aan het speculeren. Heb je ook een argumentatie waarom ik dit serieus zou moeten overwegen of is dit enkel een mogelijkheid in de betekenis dat we het strict logisch gezien niet kunnen uitsluiten?
Peter van Velzen schreef:Ik zou de vraag over wat we precies bedoelen evengoed kunnen stellen omtrent kabouters of spoken. Feit is dat spoken zowel wel als niet bestaan. Personen die niet uit materie bestaat bestaan waarschijnllijk in het geheel niet. Maar desalniettemin zien mensen spoken. Die waarnemingen bestaat wel degelijk, ook al zijn ze niet objectief. Derhalve kan de vraag of spoken bestaan, zowel met “ja” als met “nee” beantwoord worden.
Neen, dat kan niet. Je bent hier ervaring/waarneming en verklaring/werkelijkheid door elkaar aan het halen. Als we praten over spoken dan hebben we het niet over de hallucinaties waarin spoken voorkomen en dan hebben we het ook niet over waarnemingen die mensen verkeerdelijk als spook interpreteren.
Wat jij hier zegt komt gewoon neer op de oplichters praat die kwakzalver gebruiken om hun producten te slijten. Die beweren ook dat hun producten werken gebaseerd op de ervaring van mensen die zich beter voelden nadat ze het gebruikt hadden. Als je "bestaan" zover gaat open rekken dat je waarheidsgetrouw kan beweren dat spoken bestaan, dan zie ik niet in waarom we "werken" niet evengoed zo ver kunnen open rekken dat we waarheidsgetrouw kunnen beweren dat kwakzalvers produkten werken. Het komt gewoon neer op het opheffen van het onderscheid tussen de werkelijkheid en illusie. Elke goochelaar die een truuk uitvoert waardoor het publiek ervaart dat hij met de doden praat, praat dan ook echt met de doden want dat heeft zijn publiek ervaren.
Peter van Velzen schreef:Goden zijn in dat opzicht al niet anders. De afgelopen weken heb ik zowel Mars als Jupiter met het blote oog kunnen waarnemen. De vraag is maar, of men heden ten dage nog bereid is om ze “goden” te noemen.
Neen dat is de vraag niet. De vraag is of de bereidheid om iets een god te noemen toen gebaseerd was op adequate kennis.
Peter van Velzen schreef:Tot slot: een god die mensen geneest als je hem er om vraagt, zou er toe doen als je het hem zou kunnen vragen, en hij het vervolgens zou doen, die zou er toe doen. Maar uitsluitend als er een oorzakelijk verband is tussen een poging hem dat te vragen en de genezing. Dat verband lijkt vooralsnog niet aanwezig. Ik interesseer me pas voor een god, wanneer we er herhatalbare objectieve waarnemingen over kunnnen doen. Als we dus zo’n verband kunnnen aantonen. Maar hier doe je in feite een eerste stap om de idee "god" beter te definieren. Daarmee toon je aan dat mij these: "Je kunt een vraag alleen goed beantwoorden als je precies weet wat er mee bedoeld wordt" prima aan. Bedankt voor dit voorbeeld.
Hebt u uw ezelsoren al afgezet?
Ik vind dit een oneerlijke benadering. Wij leven hier in een cultuur waarin het woord "god" een bepaalde betekenis heeft. Er is geen reden om die betekenis te negeren en alle mogelijke betekenissen die god ooit gehad heeft te gaan beschouwen. Dat doen we toch ook niet met het woord "werken" als we het over onderzoek naar medicijnen hebben. Of probeer maar eens in een groep die graag vampieren lectuur leest en die een gesprek over vampieren hebben te suggereren dat je je afvraagt of ze het misschien over de vleermuizensoort hebben.
Als jij graag dit soort woordspelletjes speelt dan moet je dat zelf weten natuurlijk persoonlijk hou ik het voor gezien wat deze draad betreft.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman