Godlastering uit wetboek van strafrecht

Voor de mensen die depressief worden van alle ellende in de media, een forum met alleen positief nieuws.

Moderator: Moderators

Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Godlastering uit wetboek van strafrecht

Bericht door Dat beloof ik »

@ Boskabouter.

Mijn antwoord was bedoeld op de vraag welke artikelen nu precies zijn geschrapt, niet om een inhoudelijke discussie over die artikelen te beginnen; dat zou geen nut hebben want ze worden toch gedelete.
Je vraagt hoe ik me dat (de jurisprudentie) concreet voorstel.
Ik heb daar uiteraard geen concrete voorstelling van, ik denk dat gelovigen gaan proberen juridische uitspraken te ontlokken in die richting.

Voor de rest vind ik jou conclusies wat vreemd.
De norm van de wet is niet of er gelovigen zijn die iets storend vinden.
Dat is het wel. De wetstekst is iets anders: 'voor godsdienstige gevoelens krenkend' maar ik bedoel daar hetzelfde mee. Als ik een wetsartikel uitleg probeer ik het altijd een beetje vertalen naar normaal gangbare spreektaal.
Klopt ook niet. Het artikel zegt uitdrukkelijk "in de geoorloofde waarneming van zijn bediening".
Een pastoor is altijd in de 'waarneming van zijn bediening'.
En ook dat klopt dus niet.
Een beetje onderbouwing, bv waarom je vind dat iets niet klopt, zou best mogen.
Dat geeft dan de indruk dat je een discussie wil voeren, in plaats van alleen je mening te geven.
Ik geloof best dat het lastig is juridische teksten te lezen, en ze ook nog eens te verstaan in de context van jurisprudentie, maar de voorbeelden die je geeft laten wel zien dat je essentiële onderdelen van artikelen gewoon negeert.
Ik geloof best dat je met goede bedoelingen commentaar geeft. Gelukkig heb ik niet zo'n moeite met veel wetsteksten, ze zijn iets zijn waar ik al decennia lang het grootste deel van mijn beroepsmatig leven mee bezig ben.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Bram Kaandorp schreef:Ik las gisteren een artikel waarin Nederland wordt geprezen om deze beslissing, maar er werd ook in gemeld dat artikel 137c nog intact is:
1Hij die zich in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, opzettelijk beledigend uitlaat over een groep mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
2Indien het feit wordt gepleegd door een persoon die daarvan een beroep of gewoonte maakt of door twee of meer verenigde personen wordt gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie opgelegd.
Het gaat uiteraard om het dikgedrukte, dat totaal niet past in het rijtje. Per slot van rekening zijn religie en levensovertuiging ideeën, en ideeën moet je kunnen uitdagen. Wat de artikelschrijver ook stelt is dat je je religie kiest, iets dat ik zelf niet zo sterk zou stellen, maar het gebeurt natuurlijk wel, al is het niet bij iedereen zo. Echter, religie is wel de enige in het rijtje die je überhaupt kunt kiezen.

Artikel: http://www.patheos.com/blogs/friendlyat ... er-intact/" onclick="window.open(this.href);return false;

Meningen?
Het is nog maar een voorstel. En dus niet aangenomen/officieel. Bovendien komt er ook weer een achterdeur open te staan, omdat er toch iets van bescherming voor de serieuze gelovige moet overblijven.

Of het wordt aangenomen moet nog afhangen, denk ik, hoe zwaar de CDA en/of SGP/CU nodig is voor toekomstige bezuinigingsmaatregelen. Hoezo gijzeling?
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

HenkM schreef:
Het is nog maar een voorstel. En dus niet aangenomen/officieel. Bovendien komt er ook weer een achterdeur open te staan, omdat er toch iets van bescherming voor de serieuze gelovige moet overblijven.

Of het wordt aangenomen moet nog afhangen, denk ik, hoe zwaar de CDA en/of SGP/CU nodig is voor toekomstige bezuinigingsmaatregelen. Hoezo gijzeling?
De afschaffing van de artikelen mbt tot godslastering zijn al aangenomen door beide kamers hoor, Per 1 februari zijn deze dode letters ook officieel doodverklaard.
Ik wens u alle goeds
HenkM
Superposter

Bericht door HenkM »

Peter van Velzen schreef:
HenkM schreef:

De afschaffing van de artikelen mbt tot godslastering zijn al aangenomen door beide kamers hoor, Per 1 februari zijn deze dode letters ook officieel doodverklaard.
Ik meende te weten dat het nog 'slechts' een motie die was aangenomen.

Ok ... goed nieuws ... per 1 feb a.s.
Alle denkende mensen zijn atheïst. (R. Heinlein); The thoughts of the gods are not more unchangeable than those of the men who interpret them. They advance – but they always lag behind the thoughts of men ... The Christian God was once a Jew. Now he is an anti-Semite. (France)
Plaats reactie