Dominee, ik ben zo bang voor de hel...
Moderator: Moderators
Re: Dominee, ik ben zo bang voor de hel...
Het raakt me nog steed diep als ik mensen tegen kom die grote angst voor de hel ervaren, zeker wanneer dit op hun sterfbed zo is. Dat is de wrede, donkere kant van in dit geval het christelijk geloof, lachen hierom zal me nooit lukken. Cynisme doet m.i te kort aan deze diepe angst, met domheid heeft het weinig te maken.
The answer my friend is blowing in the wind,the answer is blowing in the wind.
Bob Dylan
Bob Dylan
@Fish,Fish schreef:Ohhh... ge-luk-ig..
Voor jou is een Ander naar de hel gegaan. Toen ik dat zei, kwam er een glimlach op zijn gezicht. Hij stak zijn duimen omhoog en zei, dominee, is dat echt waar? Ik zei: Het is echt waar.”
![]()
Onderlijning van mij.
Een Ander met hoofdletter, Jezus..voor deze christen predikant; diegene die de zonde op zich nam.
Bob Dylan
Bob Dylan
Dit is inderdaad de opperste vorm van moraliteit. Ik vermoord iemand, mijn vriend gaat op de stoel zitten en ik was daarna mijn handen in onschuld. Wat een les!Storm schreef:Fish schreef:Een Ander met hoofdletter, Jezus..voor deze christen predikant; diegene die de zonde op zich nam.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
God is liefde, alleen met een rare hobby: Hij martelt graag andersdenkenden. Dat er gelovigen zijn die hiermee kunnen leven is het grootste wonder van het christendom.
Way of the mister: What a friend we have in Joshie
Way of the mister: What a friend we have in Joshie
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Big deal, dat is net zoiets als op bezoek in de gevangenis.Storm schreef:@Fish,Fish schreef:Ohhh... ge-luk-ig..
Voor jou is een Ander naar de hel gegaan. Toen ik dat zei, kwam er een glimlach op zijn gezicht. Hij stak zijn duimen omhoog en zei, dominee, is dat echt waar? Ik zei: Het is echt waar.”
![]()
Onderlijning van mij.
Een Ander met hoofdletter, Jezus..voor deze christen predikant; diegene die de zonde op zich nam.
Bovendien is er discussie over: http://www.gotquestions.org/Nederlands/Jezus-hel.html
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Ik wist niet dat Jezus naar de hel is.Storm schreef:
@Fish,

Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Fish,Fish schreef: Ik wist niet dat Jezus naar de hel is.
Ja maar 3 dagen, dus dat is te overzien.

Bob Dylan
Bob Dylan
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Haha! Ik wordt er voornamelijk cynisch van, maar direct daarna ook sarcastisch! Zo had ik een jaar geleden een aangeprate discussie met twee evangelisten, die vroegen of ik in Jezus geloofde! Ik vroeg ze eerst om Jezus uit te leggen, want ik wilde eerst wel wat info voordat ik in iets of iemand geloof! Dat deden ze dus op de gebruikelijke manier. Mijn wedervraag was, of ik echt naar de hel zou gaan als ik niet in "hun" Jezus zou geloven. En ja, dan zou ik inderdaad naar de hel gaan. Mijn antwoord was dit: als ik zo naar jullie kijk, met jullie bleke vegetarische gezichtjes, sorry voor de vergelijking, maar zo zagen ze er echt uit, dan ga ik liever met mijn vrienden, waar ik super veel lol kan mee beleven, naar de hel, dan ooit met jullie in de hemel te moeten vertoeven! Einde discussie, heerlijk, om Mark Twain weer eens aan te halen: Go to heaven for the climat, to hell for the company!Fish schreef:Hier nog een, ik wordt dan wel weer sarcastisch (of is het cynisch) als ik dat verhaal over dat mongooltje lees.lost and not found yet! schreef: Ik kan het wel begrijpen, maar op mij heeft het geen vat meer!

We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
- lost and not found yet!
- Bevlogen
Inderdaad: Was!Fish schreef:Ik wist niet dat Jezus naar de hel is.Storm schreef:
@Fish,

We will dance again!
-
- Geregelde verschijning
Om Robert Ingersoll te quoten:
"The orthodox God, when clothed in human flesh, told his disciples not to resist evil, to love their enemies, and when smitten on one cheek to turn the other, and yet we are told that this same God, with the same loving lips, uttered these heartless, these fiendish words; "Depart ye cursed into everlasting fire, prepared for the devil and his angels."
These are the words of "eternal love."
No human being has imagination enough to conceive of this infinite horror.
All that the human race has suffered in war and want, in pestilence and famine, in fire and flood—all the pangs and pains of every disease and every death—all this is as nothing compared with the agonies to be endured by one lost soul.
This is the consolation of the Christian religion. This is the justice of God—the mercy of Christ.
This frightful dogma, this infinite lie, made me the implacable enemy of Christianity. The truth is that this belief in eternal pain has been the real persecutor. It founded the Inquisition, forged the chains, and furnished the fagots. It has darkened the lives of many millions. It made the cradle as terrible as the coffin. It enslaved nations and shed the blood of countless thousands. It sacrificed the wisest, the bravest and the best. It subverted the idea of justice, drove mercy from the heart, changed men to fiends and banished reason from the brain.
Like a venomous serpent it crawls and coils and hisses in every orthodox creed.
It makes man an eternal victim and God an eternal fiend. It is the one infinite horror. Every church in which it is taught is a public curse. Every preacher who teaches it is an enemy of mankind. Below this Christian dogma, savagery cannot go. It is the infinite of malice, hatred, and revenge.
Nothing could add to the horror of hell, except the presence of its creator, God.
While I have life, as long as I draw breath, I shall deny with all my strength, and hate with every drop of my blood, this infinite lie" (Ingersoll 1896, 21-23).
"The orthodox God, when clothed in human flesh, told his disciples not to resist evil, to love their enemies, and when smitten on one cheek to turn the other, and yet we are told that this same God, with the same loving lips, uttered these heartless, these fiendish words; "Depart ye cursed into everlasting fire, prepared for the devil and his angels."
All that the human race has suffered in war and want, in pestilence and famine, in fire and flood—all the pangs and pains of every disease and every death—all this is as nothing compared with the agonies to be endured by one lost soul.
This is the consolation of the Christian religion. This is the justice of God—the mercy of Christ.
This frightful dogma, this infinite lie, made me the implacable enemy of Christianity. The truth is that this belief in eternal pain has been the real persecutor. It founded the Inquisition, forged the chains, and furnished the fagots. It has darkened the lives of many millions. It made the cradle as terrible as the coffin. It enslaved nations and shed the blood of countless thousands. It sacrificed the wisest, the bravest and the best. It subverted the idea of justice, drove mercy from the heart, changed men to fiends and banished reason from the brain.
Like a venomous serpent it crawls and coils and hisses in every orthodox creed.
It makes man an eternal victim and God an eternal fiend. It is the one infinite horror. Every church in which it is taught is a public curse. Every preacher who teaches it is an enemy of mankind. Below this Christian dogma, savagery cannot go. It is the infinite of malice, hatred, and revenge.
Nothing could add to the horror of hell, except the presence of its creator, God.
While I have life, as long as I draw breath, I shall deny with all my strength, and hate with every drop of my blood, this infinite lie" (Ingersoll 1896, 21-23).
- Peter van Velzen
- Site Admin
Het is inderdaad zo dat de kern van het evangelie hieruit bestaat, dat voor het ontstaan van het Christendom, de hel overeen kwam met de onderwereld, het dodenrijk, en dat allen daar heen gingen. Vervolgens stierf Jezus, daalde af naar de onderwerled, kaapte - bij wijze van spreken - de sleutel en kwam weer terug, daarmee het eeuwige leven voor iedereen mogelijk makend. Deze sleutel wordt later in de handen van Sint Pieter gedacht, en in plaats van een sleutel om uit de hel te ontsnappen werd het een sleutel om de hemel binnen te gaan, maar de essentie is, dat sindsdien iedereen aan de dood kan ontsnappen.
Weer later is bedacht dat bepaalde personen niet in aanmerking zouden komen. Soms zijn dat zware zondaars, soms ongelovigen, soms zware zondaars die zich niet tot het geloof bekeren of niet biechten. Daarmee zijn hemel en hel naast elkaar komen te staan, als twee alternatieven, en is de tijdelijke hellegang vervangen door een voorgeborchte (voor zij die voor Jezus stierven), een vagevuur (voor de minder zware zondaren) en een limbo (voor de onschuldige ongedoopten). Maar in eerste aanleg was er waarschijnlijk slechts de onderwereld en de ontsnapping daaruit.
Uiteraard allemaal hersenspinsels, maar ze zijn wel sterk veranderd sinds het idee voor het eerst opkwam.
Weer later is bedacht dat bepaalde personen niet in aanmerking zouden komen. Soms zijn dat zware zondaars, soms ongelovigen, soms zware zondaars die zich niet tot het geloof bekeren of niet biechten. Daarmee zijn hemel en hel naast elkaar komen te staan, als twee alternatieven, en is de tijdelijke hellegang vervangen door een voorgeborchte (voor zij die voor Jezus stierven), een vagevuur (voor de minder zware zondaren) en een limbo (voor de onschuldige ongedoopten). Maar in eerste aanleg was er waarschijnlijk slechts de onderwereld en de ontsnapping daaruit.
Uiteraard allemaal hersenspinsels, maar ze zijn wel sterk veranderd sinds het idee voor het eerst opkwam.
Ik wens u alle goeds
Verraad ik mijn katholieke opvoeding, die lezen nauwelijks in de bijbel.Storm schreef:Fish,Fish schreef: Ik wist niet dat Jezus naar de hel is.
Ja maar 3 dagen, dus dat is te overzien.Ik ga de link lezen.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
Dank je voor deze quote.Maartenvrijdenker schreef:Om Robert Ingersoll te quoten:
................
(Ingersoll 1896, 21-23).
Bijzonder krachtige retoriek en geen woord gelogen of verzonnen.
Via een paar zinnen eruit kon ik het meeste van zijn werken en beschrijvingen ervan, vinden in Google books (paar pagina's niet) en heb dat voor mezelf vastgelegd.
De periode waarin dit geschreven is moet dezelfde tijd zijn waaruit de boeken stammen, die nu nog in ultra orthodoxe Refo gemeenschappen zo gewaardeerd worden, waarin wij de "juiste leer en de waarheid" beschreven moesten zien, die 50 jaar geleden al vaak genuanceerd werd, maar in het orthodoxe milieu waarin ik opgroeide als de originele waarheid gezien werd.
En dat vooral ook door mijn eigen opa, die zelf huiskerk hield aan de hand van preken uit die "goei boekskes".
De echtgenoot en de vader van mijn famileden, die psychiatrisch patient waren.
Laatst gewijzigd door Maria op 24 nov 2013 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Gelukkig is voor veel christenen de hemel HOT en de hel COLD. Steeds meer gematigde christenen geloven wel in de hemel, niet in de hel.
Er zijn er uiteraard die menen dat mensen die weigeren(???) Christus te accepteren zullen branden.
Ook zijn er die dit bestaan op aarde als hel kan worden ervaren.
Of: Dat God de Satan zal overwinnen.
De EO heeft er onderzoek naar gedaan en wat blijkt:
Mar goed, zelfs Andries heeft het scheppingsverhaal al verlaten. Het is en blijft een kwestie van gezond verstand en tijd...Veel tijd.
Er zijn er uiteraard die menen dat mensen die weigeren(???) Christus te accepteren zullen branden.
Ook zijn er die dit bestaan op aarde als hel kan worden ervaren.
Of: Dat God de Satan zal overwinnen.
De EO heeft er onderzoek naar gedaan en wat blijkt:
Dat de EO van dit soort onderzoeken zelf niet schizofreen wordt, begrijp ik dan niet...'De hel onder vuur' is de titel van het opinieonderzoek onder christenen in Nederland, in opdracht van de EO en het Nederlands Dagblad. En wat blijkt? Lang niet elke christen gelooft nog in het bestaan van de hel. Slechts 15% van de Rooms-Katholieken en 36% van de PKN-protestanten denkt nog dat de hel bestaat. Daarentegen is het geloof in een eeuwige hel onder evangelische christenen het hoogst: 83%. Ze worden direct gevolgd door de gereformeerden met 67%.
Mar goed, zelfs Andries heeft het scheppingsverhaal al verlaten. Het is en blijft een kwestie van gezond verstand en tijd...Veel tijd.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
-
- Geregelde verschijning
'Mariakat schreef: Dank je voor deze quote.
Bijzonder krachtige retoriek en geen woord gelogen of verzonnen.
Via een paar zinnen eruit kon ik het meeste van zijn werken en beschrijvingen ervan, vinden in Google books (paar pagina's niet) en heb dat voor mezelf vastgelegd.
Geen probleem, ik voel met je mee. Ik heb zelf namelijk ook een paar jaar last van angst voor de hel gehad, vanaf mijn veertiende tot en met mijn achttiende. Voor wie dit niet heeft meegemaakt is dit lastig te begrijpen. Het is een virus wat tot in elke vezel van je lichaam doordringt. Het achtervolgt je elk moment van de dag. Het zoemt altijd op de achtergrond mee, zelfs als je blij bent. Christenen die hier geen last van hebben, hebben de implicaties van hun geloof simpelweg nog niet genoeg onder ogen gezien. Dat is ook het grootste probleem wat ik met het christelijk geloof heb. Ik zal er alles aan doen om dit gruwelijkste geloof ooit uit te bannen. Er is geen grotere angst voorstelbaar dan de angst voor de hel.