Wichelroede werkt wel.
Moderator: Moderators
Re: Wichelroede werkt wel.
Dikkemick,
Die kracht onderschat ik niet, want ook menig vrijdenker gaat voor de bijl als die zelf voelt dat een kracht van buiten de pendel of wichelroede in eigen handen doet aanwijzen of doorslaan.
De eigen invloed daarop wordt niet ervaren en wordt geheel overweldigd door het opzienbarende gedrag van de roede/pendel.
Vandaar dat je "het zelf moet doen voor je er in gelooft" en vandaar dat pas gecontroleerde tests laten zien dat er niets wordt aangetoond.
Tegen zelf ervaren en geloven is maar weinig kruid gewassen.
Roeland
Die kracht onderschat ik niet, want ook menig vrijdenker gaat voor de bijl als die zelf voelt dat een kracht van buiten de pendel of wichelroede in eigen handen doet aanwijzen of doorslaan.
De eigen invloed daarop wordt niet ervaren en wordt geheel overweldigd door het opzienbarende gedrag van de roede/pendel.
Vandaar dat je "het zelf moet doen voor je er in gelooft" en vandaar dat pas gecontroleerde tests laten zien dat er niets wordt aangetoond.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
O...Je gelooft dit echt? Nou, als er iets gemakkelijk wetenschappelijk te testen is...heeck schreef:Dikkemick,
Roeland
(Zowat het sterkste bewijs voor wichelroedelopen komt uit Duitsland. Er werden testen uitgevoerd in een schuur die door J.T. Enright de "Scheunen"-experimenten worden genoemd (Scheune is Duits voor schuur). In 1987 en 1988 namen meer dan 500 wichelroedelopers deel aan meer dan 10.000 dubbelblinde tests die door natuurkundigen werden gehouden in een schuur nabij München. De onderzoekers beweren dat ze op empirische wijze "een echt wichelroedefenomeen" hebben bewezen. Jim Enright van het Scripps Institute of Oceanography beoordeelde de gegevens en besloot dat het zogenaamde "echt wichelroedefenomeen" op redeljike wijze kan worden toegeschreven aan geluk. Zijn bewijs is nogal lang, maar hier is een uittreksel:
Om een lang verhaal kort te maken, de wichelroedeprestaties in de Scheunen-experimenten waren niet herhaalbaar. Het onderzoek was niet herhaalbaar op inter-individueel vlak: uit een reeks van ongeveer 500 zelfverklaarde wichelroedelopers, selecteerden de onderzoekers voor hun kritische experimenten 43 kandidaten die ze het meest veelbelovend vonden op basis van voorafgaand onderzoek; maar de onderzoekers zelf waren uiteindelijk onder de indruk van slechts enkele van de prestaties van slechts een handvol mensen uit die selecte groep. En, nog vervelender voor de hypothese, de wichelroedeprestaties waren niet herhaalbaar op inter-individueel vlak: die enkele wichelroedelopers die het op een of andere gelegenheid relatief goed leken te doen, waren in hun andere vergelijkende testen niet meer succesvol dan de rest van de "onervaren" wichelroedelopers (Enright- Water Dowsing: the Scheunen Experiments, Naturwissenschaften, vol. 82 1995).)
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Dikkemick,
"O, Je gelooft dit echt?".
Wat denk je dat ik voor waar aanneem (geloven is er bij mij nooit bij) ?
Niets meer dan wat ik schrijf; dus als jij iets ziet wat ik niet dacht te schrijven dan graag wat jij denkt te lezen. Dan valt er voor mij iets dicht te spijkeren.
Wat je verder aanhaalt is me bekend, en ik heb nog meer.
R.
Niets meer dan wat ik schrijf; dus als jij iets ziet wat ik niet dacht te schrijven dan graag wat jij denkt te lezen. Dan valt er voor mij iets dicht te spijkeren.
R.
Ik zal je vorige tekst eruit lichten en interpreteren op mijn manierheeck schreef:Dikkemick,
R.
Hier concludeer ik uit dat je zelf de wichelroede ter hand hebt genomen. "Een kracht van buiten" heb ik geen benul wat je ermee wil zeggen? Maar inderdaad: Er staat niet: IK heb....Die kracht onderschat ik niet, want ook menig vrijdenker gaat voor de bijl als die zelf voelt dat een kracht van buiten de pendel of wichelroede in eigen handen doet aanwijzen of doorslaan.
.De eigen invloed daarop wordt niet ervaren en wordt geheel overweldigd door het opzienbarende gedrag van de roede/pendel
Lees ik helaas weer een eigen ervaring. Maar inderdaad, puur taalkundig staat het er niet.
Hier filter ik uit. Je MOET het geloven, Je moet het meemaken, waarmee alle gelovigen mij om de oren slaan in discussies.Vandaar dat je "het zelf moet doen voor je er in gelooft" en vandaar dat pas gecontroleerde tests laten zien dat er niets wordt aangetoond.
Dus: Misschien moet ik leren lezen en niet te snel conclusies trekken.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Miscommunicatie alom.
Misschien verder communiceren onder een piramide?
Misschien verder communiceren onder een piramide?
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
- Doppelgänger
- Bevlogen
Alleen daarom al zouden er alarmbellen moeten afgaan.Fish schreef:Het staat zelfs in de Televaag.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
Dikkemick,
Dank voor al je moeite want zo kunnen we de dreigende spraakverwarring toch uit de weg krijgen.
Ik breek daarbij helemaal geen lans voor de betrouwbaarheid van wat wichelaars/pendelaars beweren. Integendeel.
Deel 1 Ideomotoriek *)
Het gaat hem om de verrassende hardnekkigheid waarmee hun beweringen worden gedaan en soms door omstanders worden bevestigd.
Dat zit hem in de ervaarbaarbare effecten van ideomotoriek, die je doen geloven dat er een kracht of iets van buiten is, terwijl je zelf onbewust in de weer bent.
Stel je voor dat de wichelaar altijd heftig kippevel krijgt als de wichelroede uitslaat, hoe zou jij reageren als dat bij jou het geval zou zijn als je op wichelroedeles zat?
Je gaat naar alle waarschijnlijkheid een reden buiten jezelf zoeken.
En dát bedoel ik met die vele vrijdenkers die dan op diezelfde manier ook voor de bijl gaan.
Deel 2 Komische praktijkoefening over de rug van de iPad
We gaan testen of jij wel gevoelig genoeg bent. (Iedereen kan meedoen!!!)
Benodigde ingrediënten:
1 iPad met een werkende voeding en een stabiele grammenweger die met de iPad erop op nul kan worden gezet, zonder dat de iPad er afglijdt.
Stap 1
Leg de iPad met de rug naar boven vlak op de grammenweger. Voeding los.
Test voor jezelf of ook met anderen hoe die achterkant voelt als je die met maximaal 20 - 25 gram vingerdruk aftast. Schrijf miniverslagje van wat je voelt. En wel op zo een manier dat iemand anders kan opmaken oftie hetzelfde voelt of niet.
Stap 2
Zelfde iPad met nu de voeding aangesloten.
Zelfde wijze van aftasten. Zelfde soort verslagje.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Theoretische overwegingen interesseren me daarbij niet.
Roeland
*)
http://skepp.be/nl/apparatuur/wichelroede" onclick="window.open(this.href);return false;
http://skepp.be/nl/apparatuur/pendel" onclick="window.open(this.href);return false;
Dank voor al je moeite want zo kunnen we de dreigende spraakverwarring toch uit de weg krijgen.
Ik breek daarbij helemaal geen lans voor de betrouwbaarheid van wat wichelaars/pendelaars beweren. Integendeel.
Deel 1 Ideomotoriek *)
Het gaat hem om de verrassende hardnekkigheid waarmee hun beweringen worden gedaan en soms door omstanders worden bevestigd.
Dat zit hem in de ervaarbaarbare effecten van ideomotoriek, die je doen geloven dat er een kracht of iets van buiten is, terwijl je zelf onbewust in de weer bent.
Stel je voor dat de wichelaar altijd heftig kippevel krijgt als de wichelroede uitslaat, hoe zou jij reageren als dat bij jou het geval zou zijn als je op wichelroedeles zat?
Je gaat naar alle waarschijnlijkheid een reden buiten jezelf zoeken.
En dát bedoel ik met die vele vrijdenkers die dan op diezelfde manier ook voor de bijl gaan.
Deel 2 Komische praktijkoefening over de rug van de iPad
We gaan testen of jij wel gevoelig genoeg bent. (Iedereen kan meedoen!!!)
Benodigde ingrediënten:
1 iPad met een werkende voeding en een stabiele grammenweger die met de iPad erop op nul kan worden gezet, zonder dat de iPad er afglijdt.
Stap 1
Leg de iPad met de rug naar boven vlak op de grammenweger. Voeding los.
Test voor jezelf of ook met anderen hoe die achterkant voelt als je die met maximaal 20 - 25 gram vingerdruk aftast. Schrijf miniverslagje van wat je voelt. En wel op zo een manier dat iemand anders kan opmaken oftie hetzelfde voelt of niet.
Stap 2
Zelfde iPad met nu de voeding aangesloten.
Zelfde wijze van aftasten. Zelfde soort verslagje.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Theoretische overwegingen interesseren me daarbij niet.
Roeland
*)
http://skepp.be/nl/apparatuur/toftness" onclick="window.open(this.href);return false;http://www.quackwatch.com/01QuackeryRelatedTopics/ideomotor.html schreef: . . . I had each student try the experiment in turn. To their surprise, their fingers would also "stick" whenever their other hand was hovering over a red card. One of the students was from Africa. She became terrified when her fingers seemed to stick as her hand passed over a red card. She was convinced that this was the work of the Devil. I had to spend some time trying to reassure her that the sticking sensation was nothing but a normal, unconscious psychological reaction of her own, not demonic powers at work.
I did similar demonstrations for the second group of students. However, this time I let them see my dowsing rods crossing at a different arbitrarily chosen location in the room. Sure enough, for these students, too, the rods crossed just at the spot where mine had. Also, this time I told them that my fingers would stick only when my left hand was over a black card. As you might guess, for the second group, their fingers stuck only when their left hand was over a black card. . . . .
http://skepp.be/nl/apparatuur/wichelroede" onclick="window.open(this.href);return false;
http://skepp.be/nl/apparatuur/pendel" onclick="window.open(this.href);return false;
Geloof kan bergen verzetten! Als je ergens werkelijk oprecht in gelooft, dan IS het zo! Goden, geesten, een kruisje slaan...
Bewezen of niet, ontkracht of niet. Je gelooft het! Het IS zo.
En in die zin is ieder geloof (voor de persoon) waar, ook wicheloroedelopen, ook de test met de Ipad (ik heb hem niet, kon de test dus niet doen helaas). Maar als je er open voor staat en goedgelovig bent, zal het ongetwijfeld werken.
(Zoals met de hoofdpijn van mijn collega welke ik genezen heb door mijn hand op te leggen. Het werkte! Waren het mijn handen. Neen natuurlijk niet! Het was het geloof in mijn handen...)
Bewezen of niet, ontkracht of niet. Je gelooft het! Het IS zo.
En in die zin is ieder geloof (voor de persoon) waar, ook wicheloroedelopen, ook de test met de Ipad (ik heb hem niet, kon de test dus niet doen helaas). Maar als je er open voor staat en goedgelovig bent, zal het ongetwijfeld werken.
(Zoals met de hoofdpijn van mijn collega welke ik genezen heb door mijn hand op te leggen. Het werkte! Waren het mijn handen. Neen natuurlijk niet! Het was het geloof in mijn handen...)
Einstein/Mick
Einstein/Mick
In één van de links die Heeck aandroeg zag ik dat je ook steentjes kan kopen om entiteiten en geesten op afstand te houden. Volgens mij was het hetzelfde bedrijf dat de wichelroede als werktuig in de markt zet.
Kennelijk levert deze mafkezerij voldoende geld op om van te leven. Zet mij aan het denken om ook maar zo'n handeltje te beginnen. Aan idioten zoals de schooldirecteur uit de o.p. is kennelijk geen gebrek.
Groet
kiks
Kennelijk levert deze mafkezerij voldoende geld op om van te leven. Zet mij aan het denken om ook maar zo'n handeltje te beginnen. Aan idioten zoals de schooldirecteur uit de o.p. is kennelijk geen gebrek.
Groet
kiks
Kabouters bestaan niet, maar ze hebben wel rode puntmutsjes.
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.pumbo.nl/boek/volwassengeloof" onclick="window.open(this.href);return false;
En dan is de vraag: Belazer je de mensen die hier echt in geloven (en voor wie het soms werkt...denken ze!) of niet?kiks schreef:In één van de links die Heeck aandroeg zag ik dat je ook steentjes kan kopen om entiteiten en geesten op afstand te houden. Volgens mij was het hetzelfde bedrijf dat de wichelroede als werktuig in de markt zet.
Kennelijk levert deze mafkezerij voldoende geld op om van te leven. Zet mij aan het denken om ook maar zo'n handeltje te beginnen. Aan idioten zoals de schooldirecteur uit de o.p. is kennelijk geen gebrek.![]()
Groet
kiks
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Je hebt in ieder geval zelf een gevulde portemonnee, en of je dat een belazerd gevoel geeft is weer een andere vraag. Mensen laten zichzelf volgens mij niet graag beduvelen. Het kost vaak ontzettend veel enregie om mensen duidelijk te maken dat ze beduveld worden. Gebeurt het toch, dan wordt het vaak niet toegegeven (schaamte?). Ik vind het niet passen om goedgelovigen om de tuin te leiden. Goedgelovigen doen het zelf te pas en te onpas. Kijk naar religieuze voorgangers en kwakzalvers.dikkemick schreef:En dan is de vraag: Belazer je de mensen die hier echt in geloven (en voor wie het soms werkt...denken ze!) of niet?
Groet
kiks
Maar...kiks schreef:Je hebt in ieder geval zelf een gevulde portemonnee, en of je dat een belazerd gevoel geeft is weer een andere vraag. Mensen laten zichzelf volgens mij niet graag beduvelen. Het kost vaak ontzettend veel enregie om mensen duidelijk te maken dat ze beduveld worden. Gebeurt het toch, dan wordt het vaak niet toegegeven (schaamte?). Ik vind het niet passen om goedgelovigen om de tuin te leiden. Goedgelovigen doen het zelf te pas en te onpas. Kijk naar religieuze voorgangers en kwakzalvers.dikkemick schreef:En dan is de vraag: Belazer je de mensen die hier echt in geloven (en voor wie het soms werkt...denken ze!) of niet?
Groet
kiks
Hoe zit het dan met wichelroedes. Stel jij gaat ze verkopen en weet dat je mensen belazerd. Toch hebben ze zelf niet door (willen het niet door hebben)! is dit belazeren of niet?
Einstein/Mick
Einstein/Mick
Kort antwoord: ja.
Groet
kiks
Groet
kiks
Dikkemick,
Aan verdere theoretische overwegingen heb ik, ik zei het al, geen boodschap.
Je hoeft zelf geen iPad te hebben om het voorgestelde proefje uit te voeren.
Daarna vallen de punten die je opvoert vanzelf op hun plaats.
Als je mijn links hebt gelezen tenminste . . .?
Roeland
Aan verdere theoretische overwegingen heb ik, ik zei het al, geen boodschap.
Je hoeft zelf geen iPad te hebben om het voorgestelde proefje uit te voeren.
Daarna vallen de punten die je opvoert vanzelf op hun plaats.
Als je mijn links hebt gelezen tenminste . . .?
Roeland
Wichelroede werkt wel, maar kundige wichelroedelopers zijn niet geïnteresseerd in het verdienen van een miljoen op een achternamiddag.
Er kwamen alleen wichelroedelopers op af, die het niet kunnen. Natuurlijk is het wel zo, dat de straling die sceptici afgeven de aardstralen ernstig verstoren.
Er kwamen alleen wichelroedelopers op af, die het niet kunnen. Natuurlijk is het wel zo, dat de straling die sceptici afgeven de aardstralen ernstig verstoren.
Despite the high cost of living.....
it remains popular.
it remains popular.