sytze schreef: Mag ik vragen wat uw aanzet is geweest deze post te schrijven, of gewoon puur uit interesse?
De aanzet? Mijn omgeving: ik heb namelijk enkele gelovige (moslim-christelijke)vrienden en ik vraag me soms af, moet ik ze in hun eigen sprookjesachtige fantasiewereld laten verder leven of moet ik ze wakker schudden en met hen in discussie treden? Discussiëren doe ik al, maar dan eindigt het vaak in 'het staat zo in de koran/bijbel': hatelijk en natuurlijk geen argument.
Lastige discussies ook, want de emoties laaien vaak ook hoog op. Bovendien heb ik dan ook vaak de indruk dat mensen in mij teleurgesteld zijn omdat ik niet geloof, wat ik dan ook ten diepste betreur, want ik wel graag goeie vriendschappen onderhouden met mijn (gelovige) medemensen.
Dus eigenlijk open ik het topic uit pure frustratie en onmacht omdat ik mensen zie die niet kritisch durven nadenken en liever slaafs en gedwee een 2000 oud jaar boek volgen!
Vandaar dat mijn antwoord op de vraag: moeten we religie bestrijden ja is! De vraag HOE, beantwoord ik dan door het kritisch denken te bevorderen via onderwijs waarvoor de staat instaat.
Een spijtige evolutie die ik echter vaststel, is dat steeds meer gelovigen hun kinderen naar privé katholieke/moslim scholen sturen, waar ze omringd worden door gelijkgestemden, waardoor ze hun kritisch denken niet kunnen ontwikkelen. Nu ik troost mij met de gedachte dat er gelukkig ng geen expliciete moslim/katholieke universiteiten in ons land bestaan.
mvg
Virchow