bestrijding religie?!

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Re: bestrijding religie?!

Bericht door sytze »

Singulariteit schreef:We moeten mensen bestrijden die andere mensen willen bestrijden. Daar zijn we trouwens hard mee bezig.

Ik zou graag enige toelichting willen zien. Ik denk te weten waarop je doelt en schrijf daarom het volgende:

Het gaat om de manier waarop je iemand bestrijd, ratio of wapens.

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:We moeten mensen bestrijden die andere mensen willen bestrijden. Daar zijn we trouwens hard mee bezig.
dat lijkt me een soort circulair droste- effect geven.
Singulariteit
Forum fan

Bericht door Singulariteit »

sytze schreef:
Singulariteit schreef:Het gaat om de manier waarop je iemand bestrijd, ratio of wapens.
Als je obstakels ziet in anderen is de wereld vol obstakels.
Iedereen een eigen snelheid
Singulariteit
Forum fan

Krautsjo schreef:dat lijkt me een soort circulair droste- effect geven.
Ja net als jezelf verbieden jezelf iets te verbieden. Lijkt je dat mogelijk?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

De reli-malloten zijn niet te bestrijden. Moet je ook niet doen omdat dat averechts werkt. Tegenhouden wel uiteraard als ze weer op zoek zijn naar maagden.
Verder massaal het goede voorbeeld geven, negeren en...

Opvoeden! Met onderwijs valt nog wel enige eer te behalen. Geen religieus gebaseerd onderwijs (Ook niet als het zelf gefinanciert wordt). Er moeten "onderwijs-regels" komen. Dat wat thuishoort bij onderwijs en dat wat er buiten valt. Misschien religie als vak verplicht stellen!

Want zo wordt de eigen religie iets voor thuis.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Virchow

Bericht door Virchow »

sytze schreef: Mag ik vragen wat uw aanzet is geweest deze post te schrijven, of gewoon puur uit interesse?
De aanzet? Mijn omgeving: ik heb namelijk enkele gelovige (moslim-christelijke)vrienden en ik vraag me soms af, moet ik ze in hun eigen sprookjesachtige fantasiewereld laten verder leven of moet ik ze wakker schudden en met hen in discussie treden? Discussiëren doe ik al, maar dan eindigt het vaak in 'het staat zo in de koran/bijbel': hatelijk en natuurlijk geen argument.
Lastige discussies ook, want de emoties laaien vaak ook hoog op. Bovendien heb ik dan ook vaak de indruk dat mensen in mij teleurgesteld zijn omdat ik niet geloof, wat ik dan ook ten diepste betreur, want ik wel graag goeie vriendschappen onderhouden met mijn (gelovige) medemensen.

Dus eigenlijk open ik het topic uit pure frustratie en onmacht omdat ik mensen zie die niet kritisch durven nadenken en liever slaafs en gedwee een 2000 oud jaar boek volgen!

Vandaar dat mijn antwoord op de vraag: moeten we religie bestrijden ja is! De vraag HOE, beantwoord ik dan door het kritisch denken te bevorderen via onderwijs waarvoor de staat instaat.
Een spijtige evolutie die ik echter vaststel, is dat steeds meer gelovigen hun kinderen naar privé katholieke/moslim scholen sturen, waar ze omringd worden door gelijkgestemden, waardoor ze hun kritisch denken niet kunnen ontwikkelen. Nu ik troost mij met de gedachte dat er gelukkig ng geen expliciete moslim/katholieke universiteiten in ons land bestaan.

mvg
Virchow
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Virchow,

Kijk (nog?) eens naar de link die ik gaf, want zo een tekst is geen directe aanval en kan daarom beter als startpunt dienen.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:
Krautsjo schreef:dat lijkt me een soort circulair droste- effect geven.
Ja net als jezelf verbieden jezelf iets te verbieden. Lijkt je dat mogelijk?
Ik ben inmiddels wijs genoeg om me niet te laten verstrikken in woordspelletjes, ik vind het bovendien zonde van mijn tijd omdat ik wel begrepen heb hoe verleidelijk dit soort gedachten zijn.
Het is even leuk, maar het is voornamelijk betekenisloos. En waarom zou ik mezelf iets verbieden en ook nog eens in cirkelvorm?
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Ik denk dat je al fout begint door het over bestrijden te hebben . Dat werkt niet omdat je jezelf al een bepaald soort houding aanmeet. Verder zul je heel goed moeten bedenken wat je nu zo bezwaarlijk aan religie vindt . En zul je hele goed doorleefde en doorwrochte argumenten moeten hebben om te kunnen overtuigen. Dat is iets waar je niet alleen waar je geduld met je zelf mee moet hebben, maar ook zeker met degenen die je je vrienden noemt en je moet ook bedenken of de vriendschap er tegen bestand is. Wat is belangrijker, jouw gelijk of de band die je met iemand hebt ( om maar wat te noemen).
Ook is het misschien handig om wat te lezen over wat mensen motiveert religieus te zijn en waar dat vandaan komt.
Singulariteit
Forum fan

Een paradox is niet zomaar een woordspelletje. het drukt m.i. iets uit van de logische mogelijkheden die een mens heeft.

De aanname dat je jezelf niets verbiedt als je jezelf de vraag stelt waarom je jezelf iets zou moeten verbieden ( en daar naar leeft ) klopt gewoon niet. Je verbiedt jezelf dan te leven zoals anderen (religieuze mensen ) geleefd hebben en dat is een reactie, meer niet.

Dat er door de eeuwen heen is nagedacht over moraal en de zaken die je jezelf zou moeten verbieden is een traditie. Het gaat niet slechts om van A naar B te komen, maar om goed van A naar B te komen. Dat is een gewetensvraag waar niemand aan kan ontsnappen. Het slechts anders doen dan anderen voor je is een kinderlijke reactie, waarover niet genoeg is nagedacht.
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:Een paradox is niet zomaar een woordspelletje. het drukt m.i. iets uit van de logische mogelijkheden die een mens heeft.

De aanname dat je jezelf niets verbiedt als je jezelf de vraag stelt waarom je jezelf iets zou moeten verbieden ( en daar naar leeft ) klopt gewoon niet. Je verbiedt jezelf dan te leven zoals anderen (religieuze mensen ) geleefd hebben en dat is een reactie, meer niet.

Dat er door de eeuwen heen is nagedacht over moraal en de zaken die je jezelf zou moeten verbieden is een traditie. Het gaat niet slechts om van A naar B te komen, maar om goed van A naar B te komen. Dat is een gewetensvraag waar niemand aan kan ontsnappen. Het slechts anders doen dan anderen voor je is een kinderlijke reactie, waarover niet genoeg is nagedacht.
Een paradox op zichzelf is een woordspelletje dat gebaseerd is op de mogelijkheden die taal als construct heeft . Inhoudelijk gezien heeft het vaak geen enkele betekenis. En logica hoeft ook niet betekenis te hebben . Dat is wat een puzzeldenkfout genoemd wordt, een consistent en coherent logisch verhaal hoeft nog niet waar te zijn en kan dus ook volkomen betekenisloos zijn.

Ik snap niet goed waarom je zo met aannames smijt en er niet bewist van bent dat het alleen maar jouw aannames zijn . Je presenteert jouw mening alsof het feiten zijn en dat zijn het niet, het zijn jouw op schrift gestelde gedachten die voor mij al niet echt aannemelijk zijn dus waarom noem je het dan een aanname ?
De zinnen die je opschrijft deugen niet , je kunt onmogelijk jezelf verbieden om jezelf iets te verbieden en het is dan ook geen paradox, want een paradox is een schijnbare tegenstelling die zoals we tegenwoordig weten alleen maar als talig construct bestaansrecht heeft. Buiten de taal is het een onmogelijkheid.

En van de rest van je betoog kan ik niet echt iets maken dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar probeer alsjeblieft wat te doen die neiging om alleen voor jou begrijpelijke taal te produceren.
Dat is trouwens ook een kwestie van oefenen in denken. Dat hebben we allemaal moeten leren en het komt mij nu heel erg gekunsteld en daardoor volkomen onbegrijpelijk over.
Singulariteit
Forum fan

Krautsjo schreef:Een paradox op zichzelf is een woordspelletje dat gebaseerd is op de mogelijkheden die taal als construct heeft . Inhoudelijk gezien heeft het vaak geen enkele betekenis. En logica hoeft ook niet betekenis te hebben . Dat is wat een puzzeldenkfout genoemd wordt, een consistent en coherent logisch verhaal hoeft nog niet waar te zijn en kan dus ook volkomen betekenisloos zijn.
Dat is jouw aanname?
Krautsjo schreef: Ik snap niet goed waarom je zo met aannames smijt en er niet bewist van bent dat het alleen maar jouw aannames zijn . Je presenteert jouw mening alsof het feiten zijn en dat zijn het niet, het zijn jouw op schrift gestelde gedachten die voor mij al niet echt aannemelijk zijn dus waarom noem je het dan een aanname ?
Het is mijn aanname die ik weergeef. Waar gaat het hier anders om dan een uitwisseling van denkbeelden?
Krautsjo schreef: De zinnen die je opschrijft deugen niet , je kunt onmogelijk jezelf verbieden om jezelf iets te verbieden en het is dan ook geen paradox, want een paradox is een schijnbare tegenstelling die zoals we tegenwoordig weten alleen maar als talig construct bestaansrecht heeft. Buiten de taal is het een onmogelijkheid.
Dat het onmogelijk is jezelf te verbieden om jezelf niets te verbieden is nu juist mijn uitgangspunt. Wat deugt er dan precies niet en waarom?
Krautsjo schreef: En van de rest van je betoog kan ik niet echt iets maken dus daar kan ik niets over zeggen.
Maar probeer alsjeblieft wat te doen die neiging om alleen voor jou begrijpelijke taal te produceren.
Dat is trouwens ook een kwestie van oefenen in denken. Dat hebben we allemaal moeten leren en het komt mij nu heel erg gekunsteld en daardoor volkomen onbegrijpelijk over.
Sinds wanneer is het mijn probleem als jij iets niet begrijpt? Je houdt je nu van de domme over de inhoud van wat ik schrijf omdat de boodschap, dat religieus denken van waarde is geweest en kan zijn, je niet aanspreekt. Maar volgens mij heb je geen goede reden om dat te denken en blijf je gewoon hangen in kinderachtige vijandsbeelden.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

sytze schreef: Mag ik vragen wat uw aanzet is geweest deze post te schrijven, of gewoon puur uit interesse?
Virchow schreef:
De aanzet? Mijn omgeving: ik heb namelijk enkele gelovige (moslim-christelijke)vrienden en ik vraag me soms af, moet ik ze in hun eigen sprookjesachtige fantasiewereld laten verder leven of moet ik ze wakker schudden en met hen in discussie treden?

Deze buren/familie en collega's heb ik ook en ik denk dat het prima is, als ze met een sprookje goed kunnen leven en er verder niemand kwaad mee doen. De man en vrouw die ik vandaag helemaal in het zwart voorbij zag lopen, heb ik geen moeite mee en ik vrees dat het totaal geen enkel nut dient om ermee in discussie te gaan. Zij hebben immers de bijbel en daar krijg je met rede geen spaan tussen.
Wie ik wel heel graag zou wakker schudden is de jongere generatie. Heel voorzichtig want voor je het weet wordt een discussie afgekapt of verzand in Joppen (Jobben bekt niet...).
Discussiëren doe ik al, maar dan eindigt het vaak in 'het staat zo in de koran/bijbel': hatelijk en natuurlijk geen argument.
Lastige discussies ook, want de emoties laaien vaak ook hoog op. Bovendien heb ik dan ook vaak de indruk dat mensen in mij teleurgesteld zijn omdat ik niet geloof, wat ik dan ook ten diepste betreur, want ik wel graag goeie vriendschappen onderhouden met mijn (gelovige) medemensen.
Dat mensen in je teleurgesteld zijn: So be it.
Dat discussies ontaarden in "bijbel/korantekst-smijten", dan ben je al te ver. Dan ben je het discussieren al voorbij en moet je een stap terug doen (of stoppen met de discussie). Als mensen niet open willen staan voor rede: So be it.
Dus eigenlijk open ik het topic uit pure frustratie en onmacht omdat ik mensen zie die niet kritisch durven nadenken en liever slaafs en gedwee een 2000 oud jaar boek volgen!
En zo ben ik hier ook terecht gekomen (om te leren discussieren en om te gaan met die geloofsfrustraties). Ik ben er nog lang niet, maar ik hoop dat ik een en ander heb geleerd in die korte tijd hier.
Vandaar dat mijn antwoord op de vraag: moeten we religie bestrijden ja is! De vraag HOE, beantwoord ik dan door het kritisch denken te bevorderen via onderwijs waarvoor de staat instaat.
Een spijtige evolutie die ik echter vaststel, is dat steeds meer gelovigen hun kinderen naar privé katholieke/moslim scholen sturen, waar ze omringd worden door gelijkgestemden, waardoor ze hun kritisch denken niet kunnen ontwikkelen. Nu ik troost mij met de gedachte dat er gelukkig ng geen expliciete moslim/katholieke universiteiten in ons land bestaan.
1 Soort onderwijs. Klaar. Onderwijs waar kennis wordt gedeeld en evt. ruimte is voor filosofisch georienteerde vakken. En onderwijs waar religie wordt "onderwezen". Er komt een nieuwe leraar welke dit vak breed onder de knie heeft.

mvg
Virchow
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Singulariteit schreef:
Krautsjo schreef:Een paradox op zichzelf is een woordspelletje dat gebaseerd is op de mogelijkheden die taal als construct heeft . Inhoudelijk gezien heeft het vaak geen enkele betekenis. En logica hoeft ook niet betekenis te hebben . Dat is wat een puzzeldenkfout genoemd wordt, een consistent en coherent logisch verhaal hoeft nog niet waar te zijn en kan dus ook volkomen betekenisloos zijn.
Dat is jouw aanname?
Krautsjo schreef: Ik snap niet goed waarom je zo met aannames smijt en er niet bewist van bent dat het alleen maar jouw aannames zijn . Je presenteert jouw mening alsof het feiten zijn en dat zijn het niet, het zijn jouw op schrift gestelde gedachten die voor mij al niet echt aannemelijk zijn dus waarom noem je het dan een aanname ?
Het is mijn aanname die ik weergeef. Waar gaat het hier anders om dan een uitwisseling van denkbeelden?
Krautsjo schreef: De zinnen die je opschrijft deugen niet , je kunt onmogelijk jezelf verbieden om jezelf iets te verbieden en het is dan ook geen paradox, want een paradox is een schijnbare tegenstelling die zoals we tegenwoordig weten alleen maar als talig construct bestaansrecht heeft. Buiten de taal is het een onmogelijkheid.
Dat het onmogelijk is jezelf te verbieden om jezelf niets te verbieden is nu juist mijn uitgangspunt. Wat deugt er dan precies niet en waarom?
Krautsjo schreef: En van de rest van je betoog kan ik niet echt iets maken dus daar kan ik niets over zeggen.
Sinds wanneer is het mijn probleem als jij iets niet begrijpt? Je houdt je nu van de domme over de inhoud van wat ik schrijf omdat de boodschap, dat religieus denken van waarde is geweest en kan zijn, je niet aanspreekt. Maar volgens mij heb je geen goede reden om dat te denken en blijf je gewoon hangen in kinderachtige vijandsbeelden.

Het is jouw probleem als je onnodig onduidelijk bent en ik ben niet iemand die gaat lopen invullen als daar geen reden voor is. Iets wat jij heel duidelijk aan het doen bent. Als je iets gelezen hebt van wat ik geschreven heb blijkt daar namelijk helemaal niet uit dat ik vijandig sta tegenover religie. Ik denk eerder dat jij daar problemen mee hebt. Religieus denken is een sprandrel, dat betekent dat het net zo alsmuziek evolutionair heeft weten te overleven omdat het evolutionair gezien net zoals muziek geen voordalen en geen nadelen kent en gewoon kan blijven meeliften/ parasiteren op mentale systemen die de mens al veel errder dan dat er sprake was van religie waar jij het nu over hebt tot zijn beschikking heeft. Ik schreef al elders en eerder dat het van belang is om verdieping te zoeken in de motivaties en drijfveren van religieus denken en ik voeg daar nu aan toe dat je er bij stil moet blijven staan dat het een bijzondere eigenschap van mensen ten opzichte van andere dieren is, maar dat het niet speciaal is ten opzichte van mensen onderling. Dus ook niet de speciale behandeling hoeft te krijgen waar religieuze mensen zo naar vragen.
Religie ligt in het verlengde van dat wat mensen sowieso niet kunnen laten en waar ik dus iedere keer voor waarschuw is dat we er in aanleg allemaal gevoelig voor zijn en dus goed bij ons zelf te rade moeten gaan.
Dat is wat ik mee wilde geven.
Ik heb geen vijandbeeld en ik ben verre van kinderlijk en jij kent mij ook niet goed genoeg om daar uberhaupt iets over te kunnen zeggen. Ik hou me niet van de domme, maar ik ben niet van plan om dat wat jij nalaat voor jou te gaan doen. Kom nou gauw!
Krautsjo

Bericht door Krautsjo »

Dat het om een uitwisseling van denkbeelden gaat zou kunnen , maar ik hoef toch niet in te gaan op een misverstand en op aannames die alleen maar voor jou van belang zijn. Ik moet me eerst door een woud van drogredenen heen worstelen om tot een uitwisseling te komen.
Het is geen aanname als het iets is wat alleen maar in jouw hoofd bestaansrecht heeft en ook niet als je het dan in vermeend uitwisselbare vorm aanbiedt.
Plaats reactie