Bob je quote deugde niet (ik ben er - denk ik - in geslaagd de fout te herstellen), Axxyanus kreeg mijn woorden toegewezen en zijn woorden leken de jouwe te zijn.Blues-Bob schreef:Enige relevante gegeven wat ik wil weten of dit onder alle groepen die je hebt aangebracht en in aantal normaal verdeeld zijn gelijk is (f(x)= 1/SD.wortel2.pi e-0,5.(x-gem)/sd^2 (of als je het korter wilt zeggen 1,96SD=95%CI als het gaat om kansverdelingen). Anders verandert de normaal verdeling waarschijnlijk in een scheve verdeling (y1=gem3/SD^3) .Peter van Velzen schreef: Tenslotte stijgt het gemiddeld gemeten IQ al deccenia lang.
Ik snap niet goed wat je bedoelt. De normaal verdeling geeft de verdeling rond het gemiddelde weer. Dus als je in klassen denkt kan de verdeling gelijk blijven, maar de waarden veranderen. In deze zijn de klassen relatief aan elkaar, en niet aan een gulden standaard op 1 moment van de tijd volgens mij. Zie ook mijn eerdere opmerking in deze post aan PvV.axxyanus schreef:Dat lijkt me niet correct. Vergeet niet dat evolutie een process is dat zich over eeuwen afspeelt. Zaken die statistisch onbeduidend lijken in de hedendaagse context kunnen daardoor een beslissende rol spelen in de richting waar evolutie ons heen drijft.Peter van Velzen schreef: Het gaat er vervolgens om of in deze categorien de betere genen er in slagen meer kinderen te krijgen. Als de verdeling een enigzins normale is, dan zijn de niveaus 200, 175 en 150 de enigen die er iets toe doen. De rest komt gewoon niet vaak genoeg voor, om statistich enig verschil te maken!
groet,
Bob
Je statistische opmerkingen ontgaan me een beetje, Ik heb mijn 5 categorien maar een beetje op goed geluk gekozen, maar het principe waar ik van uitga is dat de top 2 promille en de laagste 2 promille er voor het al dan niet verspreiden van de gunstiger genen niet zo heel veel toe doen. Het aantal kinderen van 's wereld beste denkers' (de lijst die dit jaar Richard Dawkins' naam bovenaan heeft) lijkt me dus in elk geval te verwaarlozen. (er staan - denk ik - minder dat 14 miljoen namen op die lijst
De getallen die ik noemde zijn op goed geluk gekozen, ze geven alleen maar aan dat genetische eigenschappen niet hetzelfde zijn als vertoonde eigenschappen. Iemand met dezelfde genen als Richard, maar geboren in een doodarm religieus gezin waar de kinderen vanaf hun 7e moeten werken in de kledingindustrie, zal het immers nooit zover schoppen. (zij het wellicht verder dan de gemiddelde pauper) Je moet er verder niet te veel achter zoeken.
zie verder mij reactie op axxyanus.