Chaim

Vertel hier iets over jezelf,..wie je bent en wat je bezig houdt.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Chaim

Bericht door ChaimNimsky »

Yours schreef:Dag Chaim,

Welkom.
Dank
Je schreef:
De Joodse identiteit is afkomstig van mijn moeder. De rest is door eigen toedoen
Mag ik vragen of er in het geheel geen invloed is geweest van je vader? Was hij wellicht atheïst?
Voel je overigens niet verplicht om te antwoorden. In het kader van de bescherming van je privé-sfeer.
Wat betreft m'n vader: hij was gelovig opgevoed, maar verloor zijn geloof op latere leeftijd. Zijn persoonlijkheid is van groot belang voor mij geweest, vooral wat bereft zijn integriteit en logische benadering. M'n Joodse indentiteit heeft overigens niets met religie te maken (ook al ben ik zeeeeeeer geïnteresseerd in religie). Het simpele gegeven dat mijn moeder Joods is, maakt mij automatisch eveneens Joods. Zij was wel gelovig. Aan beide ouders heb ik veel te danken.
Zionist
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Welkom Chaim.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
ChaimNimsky
Superposter

Fish schreef:Welkom Chaim.
Dank
Zionist
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

Chaim schreef:
Aan beide ouders heb ik veel te danken.
Dat is mooi. :)

In je OP (OpeningsPost) schreef je dat je:
Een Joodse agnost met sterke Judaistische, Christelijke, atheistische en oosters religieuze neigingen
bent.

Zijn deze religieuze/atheïstische neigingen wellicht terug te voeren op het gevoel dat je je verbonden wilt voelen met anderen? Het gevoel dat je als zodanig één met hen wenst te zijn?
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
ChaimNimsky
Superposter

Yours schreef:In je OP (OpeningsPost) schreef je dat je:
Een Joodse agnost met sterke Judaistische, Christelijke, atheistische en oosters religieuze neigingen
bent.

Zijn deze religieuze/atheïstische neigingen wellicht terug te voeren op het gevoel dat je je verbonden wilt voelen met anderen? Het gevoel dat je als zodanig één met hen wenst te zijn?
Nee. Genegenheid tot theïsme en atheïsme hebben bij mij niet zozeer met een verlangen tot verbondenheid te maken. Niet dat het intermenselijke element irrelevant voor me is, maar het is bij mij niet de oorzaak van religieuze/atheïstische neigingen.

Mag ik je een zelfde tegenvraag stellen? Is het verlangen naar verbondenheid belangrijk bij je huidige standpunt geweest?
Zionist
Yours
Ervaren pen

Bericht door Yours »

In eerste instantie, mede op basis van mijn rk-achtergrond, wel. Maar als je zelf blijft denken, blijkt dat realistisch gezien een onhaalbare kaart te zijn. En dus heb ik dat uit mijn hoofd gezet. Dat neemt niet weg dat er sprake is van een normale verbondenheid met mensen in het maatschappelijke leven.
🕉️ Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens ☯️
JohanT
Technologist
Contacteer:

Bericht door JohanT »

Hallo Chaim, welkom op freethinker.nl :).
Een aparte combinatie inderdaad, zoals anderen hier ook al hebben aangehaald. Ik ben benieuwd naar je bijdragen op het forum :).
ChaimNimsky
Superposter

JohanT schreef:Hallo Chaim, welkom op freethinker.nl :).
Een aparte combinatie inderdaad, zoals anderen hier ook al hebben aangehaald. Ik ben benieuwd naar je bijdragen op het forum :).
Dank
Zionist
ChaimNimsky
Superposter

Yours schreef:In eerste instantie, mede op basis van mijn rk-achtergrond, wel. Maar als je zelf blijft denken, blijkt dat realistisch gezien een onhaalbare kaart te zijn. En dus heb ik dat uit mijn hoofd gezet. Dat neemt niet weg dat er sprake is van een normale verbondenheid met mensen in het maatschappelijke leven.
Een RK-achtergrond; interessant, want ik voel me daar momenteel juist erg tot aangetrokken.

Overigens, hoewel m’n genegenheid tot theïsme en atheïsme niet zozeer gerelateerd zijn aan een verlangen tot verbondenheid, is het misschien relevant er ter volledigheid bij te zeggen dat bij het zoeken naar antwoorden op wezenlijke existentiële vragen, bij mij de emotie wel degelijk een belangrijke factor is. Ratio is wat mij betreft zeker niet de enige speler op het veld.
Zionist
Grima
Forum fan

Bericht door Grima »

Welkom, Chaim, hier nog een andere Jood zonder het geloof erachter(wel gedaan maar niet gebleven zeg maar). Ben net als enkele anderen benieuwd naar hoe jij dingen ziet en ervaart.
Jinny

Bericht door Jinny »

Chaim, je bent ook deze Chaim?
ChaimNimsky
Superposter

Hoi Jin,
Jin schreef:Chaim, je bent ook deze Chaim?
Inderdaad, dat ben ik. Een agnostische Jood met Judaistische, Christelijke, oosters religieuze en atheistische neigingen. Zoals in mijn posting hierboven vermeld, neig ik momenteel naar het Katholicisme.
Zionist
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Van harte welkom Chaim.

Ik heb nog een tijdje aan G-d gehangen als zogenaamde Noachiet, maar ben opgevoed met het christelijk geloof. Nu ben ik al enige jaren atheist.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
ChaimNimsky
Superposter

Kochimodo schreef:Van harte welkom Chaim.
Dank
Ik heb nog een tijdje aan G-d gehangen als zogenaamde Noachiet
Dat vermoeden had ik al. Heb je namelijk ooit een paar keer langs zien komen op een Joods forum onder dezelfde naam.
Nu ben ik al enige jaren atheist.
Ik hoor af en toe met een knipoog zeggen dat het Judaisme (en impliciet het Noachidisme) de laatste stap is naar atheïsme. Het Jodendom heeft zich namelijk ontdaan van alle goden, behalve 1. “Nog maar eentje en je bent atheïst”, zeggen ze dan. Maar ja, bij mij ligt het wat gecompliceeerder.
Zionist
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Was je ook onder de naam Chaim op het FAQ-forum?
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Plaats reactie