Geloof is een ziekte?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

sytze
Diehard

Re: Geloof is een ziekte?

Bericht door sytze »

Noctu,

Ook dit topic helpt misschien met het onderzoeken van je vraag:

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... e%C3%AFsme

Bekijk het maar even, ik denk dat het bijdraagt, mocht jij hier andere gedachten over hebben sla je het maar over :wink:

Groet, Sytze
Wie rijk wil zijn, moet niet zijn vermogen vermeerderen maar zijn hebzucht verminderen. (plato)
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Noctu schreef:Aangezien het slecht voor de gezondheid is zouden de mensen die je lief hebben je dat niet aan willen doen en de omgeving zal altijd liever hebben dat die persoon van haar annorexia afkomt dan dat ze er haar hele leven mee door zou gaan.
Dus als er een gemeenschap van anorexia patiënten is, is het anders? Je weet dat er ano sites zijn?
Ik denk dat mensen die aan een zware ziekte lijden als anorexia of wat dan ook een lastiger weg te gaan hebben dan zwaar gelovigen.
Maar uiteindelijk gaat het er net om wat zwaarder is of niet. Het gaat er dus om dat de gelovigen in een toestand zijn met bepaalde kenmerken en daar ook niet makkelijk uit komen. Zolang de kenmerken meevallen, bv doordat de samenleving die kenmerken accepteert, is het geen ziekte, maar als dat ophoudt, worden de kenmerken steeds hinderlijker, en wordt het een ziekte.
Israëlisch politiek is de splijtzwam van de wereld.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Bonjour schreef:
Kochimodo schreef:Geloof is een hardnekkige gevaarlijke ziekte dat een groot gevaar oplevert. Mocht geloof heel vroeger een voordeel mbt tot overleving hebben gehad, nu is het tegenovergestelde het geval. Nu is geloof een van de grootse gevaren voor wereldvrede. We hebben gezien dat geloof in extreem fundamentalistische vorm heeft geleid tot bvb de aanval op de Twin Towerd, aanslagen in bussen in London en treinen in Madrid.
Beschrijf je hier nu meer religie als ziekte van de maatschappij? Dat is wel weer wat anders dan een persoon ziek noemen.
Nee, ik bedoel echt ziekte van een persoon. Aangezien deze zieke personen deel uit maken van onze maatschappij hebben wij daar als maatschappij last van. Voor maatschappij mag je ook mensheid invullen. Omdat er over de hele wereld misstanden vanwege religie plaatsvinden. Ik zie geloof als een probleem voor alle menselijke primaten/zoogdieren. Denk bvb ook aan het kastenstelsel in India. Of de recente verkrachtingen van vrouwen die door aan geloof lijdende psychopaten verkracht zijn, omdat ze niet zedig genoeg gekleed zouden zijn.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Noctu,
Ik zie het, ik was veel te beknopt zodat een aantal voor mij passende associaties volkomen in het water vielen.

Eentje bijvoorbeeld:
Zodra er over evolutionair voordeel wordt gesproken dan ken ik maar één enkele maatstaf:
Méér overlevend nageslacht dan nodig is voor het vervangen van het ouderpaar.
Kinder- en kleutersterfte zijn dan goede indicatoren.

En zo komt het dat we praktisch elke zin langs elkaar redeneerden.
Kan gebeuren.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Cas
Forum fan

Bericht door Cas »

doctorwho schreef:Eem memen-besmetting is het en ik denk dat veel besmette individuen dit ergens in een zeurend pitje logica wel weten.
De memetica. Een in potentie interessant vakgebied geïntroduceerd door Richard Dawkins als variant op de genetica. Geloof zou je dan kunnen zien als een besmettelijk informatiepatroon of als een 'virus'. Een gelovige is dan volgens deze benadering geïnfecteerd met een mentaal virus.
'Dat, wat jij ervaart is niet de werkelijkheid. Het is jouw interpretatie ervan.'
Plaats reactie